Gå til innhold

Er i villrede og behøver hjelp fra dere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt hus, hvor jeg da har oppgradert kjøkken, bad, parkett, trapper og er nå kommet til elektriker.

Vil ha spotter i stua ( noen få ) og kjøkken, noen i gangen og ute. Det kommer på ca 54.000 !! Pluss at da jeg oppgraderte kjøkken ble jeg anbefalt å kjøpe spotter til kjøkken hos elektriker. Kjøkkenet kom på ca 46.000 i mellomlegget.

Elektriker syns jeg er så vanvittig dyrt og jeg er ikke ferdig med det enda.

Burde jeg drite i spotter og heller brukt penger på noe annet eller ?

Har alltid hatt lyst på spotter, så blir litt lei meg men det er så dyyyyrt!

Anonymous poster hash: 8fc11...f59

Videoannonse
Annonse
Gjest Wei Wei
Skrevet

Undersøk prisene flere steder. Jeg syns det er dyrt med 54 ooo kr for "noen få" spotter. Sammenlign med prisen for alternativ belysning.

Skrevet

Undersøk prisene flere steder. Jeg syns det er dyrt med 54 ooo kr for "noen få" spotter. Sammenlign med prisen for alternativ belysning.

Byggelederen har sagt at dette er elektikerfirma jeg kan bruke.

Det koster 1500,- pr. spott hos denne elektriker.

Gjest Wei Wei
Skrevet

Byggelederen... Det er vel ikke et nytt hus du vil endre før overtagelsen. At du kan bruke denne elektrikeren betyr ikke at du må. Det er vel bare en anbefaling, kanskje et firma byggelederen kjenner til.

Skrevet

Det er mulig (om det er en huspakke) at de bruker en elektriker til det som er inne i huset og at de ikke bytter ut denne elektrikeren... uten at du evt trekker ut alt det elektriske. Og som regel må jo det elektriske være på plass til rett tid under bygging.

Men 1500 per spot høres normalt ut. Det har vært mye snakk om at billigspotter ofte sender varme opp i taket (i stedet for ned) eller fører til andre brannfarer. Det du betaler for her er vel spotter OG arbeid, det varierer hvor mye jobb dette er. Men det blir litt annerledes med kjøkken f.eks som som regel ikke har noe med byggverket eller å gjøre, annet enn hvor avløpet og slike ting skal være.

Skrevet (endret)

Hvordan finansierer du dette? Det har mye å si.

Kan det gjøres greit senere hvis du ikke tar det nå?

Hvis du bruker sparepenger, eller rimelig boliglån, så kan det vel være greit å ta det med en gang.
Må du bruke dyr kreditt for å få det gjort, og det er mulig å utsette det til du har spart opp mer, så kan det være rett valg.

Men av hva jeg har lest virker ikke 1500 pr spot til å være noen uvanlig pris. Spot er dyrt, men jammen blir det fint da. Både for din egen trivsel om du skal bo der for "alltid" eller ved salg så gjør det noe med førsteinntrykket som er positivt. Spot + dimmere = sant spør du meg :) Men bare hvis man har råd til det!

Endret av Pengebingen
Skrevet

Hvordan finansierer du dette? Det har mye å si.

Kan det gjøres greit senere hvis du ikke tar det nå?

Hvis du bruker sparepenger, eller rimelig boliglån, så kan det vel være greit å ta det med en gang.

Må du bruke dyr kreditt for å få det gjort, og det er mulig å utsette det til du har spart opp mer, så kan det være rett valg.

Men av hva jeg har lest virker ikke 1500 pr spot til å være noen uvanlig pris. Spot er dyrt, men jammen blir det fint da. Både for din egen trivsel om du skal bo der for "alltid" eller ved salg så gjør det noe med førsteinntrykket som er positivt. Spot + dimmere = sant spør du meg :) Men bare hvis man har råd til det!

Vi har solgt vår leilighet og tjent god del på den + at vi har en del på sparekonto. Men blir ikke dermed slik at vi bruker opp alt, men tenke nøye gjennom hva som lønner seg og ikke.

Så om vi bestemmer oss for spotter, så blir det betaling med våre penger ikke på kreditt.

Skrevet

1500 pr spot var jo ikke dyrt i heletatt! Regner med at han da fikser spottebokser o.l. også!

Skrevet

Dersom dette ikke er huset du skal bo i for alltid, så kan du fint droppe spotter.

Det er sikkert noen som synes det er et stort pluss, men for meg er spotter i tak på stue grunn nok til å droppe å legge inn bud.

Mulig jeg ser supersær, men det er så mange andre alternative løsninger som man selv kan tilpasse etterhvert om ønskelig.

Spotter på bad er en ting, kjøkken til nøds - men stue? Ikke noe for meg.

Så; skal du bo der livet ut kan du jo vurder ekstrakostnaden om det virkelig betyr mye for deg.

Anonymous poster hash: 56901...011
  • Liker 2
Skrevet

Har tenkt å bo i det huset til jeg blir gammel, altså. Har bodd å flyttet så mye at dette er nok siste gang.

Så ja, vi kommer til å bo i det huset lenge.

Skal jeg droppe å ha det i stua da?

Skrevet

Har tenkt å bo i det huset til jeg blir gammel, altså. Har bodd å flyttet så mye at dette er nok siste gang.

Så ja, vi kommer til å bo i det huset lenge.

Skal jeg droppe å ha det i stua da?

Du skal bo der i overskuelig fremtid, du har sparepengene og er i gang med andre utbedringer og du har lyst på spoter. Da vil jeg si tiden er inne nå. Det avhenger rett og slett av om du synes det er verdt det kostnadsmessig. Helt og holdent opp til deg selv :) Personlig elsker jeg spotene vi har i stua, de er i nedsenket spotkasse langs veggene, så bare i kantene, og kan justeres både med dimmer og hvilke som skal være på og av (to brytere). Jeg synes det er mye bedre og finere enn annen belysning. Men det er helt klart en smakssak! Jeg hadde satt de inn hvis jeg hadde lyst på/så behovet og allerede var igang :)

Skrevet

Du skal bo der i overskuelig fremtid, du har sparepengene og er i gang med andre utbedringer og du har lyst på spoter. Da vil jeg si tiden er inne nå. Det avhenger rett og slett av om du synes det er verdt det kostnadsmessig. Helt og holdent opp til deg selv :) Personlig elsker jeg spotene vi har i stua, de er i nedsenket spotkasse langs veggene, så bare i kantene, og kan justeres både med dimmer og hvilke som skal være på og av (to brytere). Jeg synes det er mye bedre og finere enn annen belysning. Men det er helt klart en smakssak! Jeg hadde satt de inn hvis jeg hadde lyst på/så behovet og allerede var igang :)

Kunne du vist meg et bilde, skjønner ikke det med nedsenket spotkasse?

Spottene er led og kommer med dimmere. Da vi kjøpte denne leiligheten som vi bor i nå, hadde jeg lyst på spotter, men hadde ikke råd, hadde kun litt sparepenger og ville ikke bruke dem på spotter.

Jeg sa neste gang, når vi kjøper hus, da skal vi ha spotter i taket. Nå er drømmen nesten realisert, men jeg syns fortsatt det er dyrt. Og vi har bare snakket om spotter i stua, gangen og taket på kjøkkenet. Vi tenkte også på begge badene og gangen nede, men da er vi plutselig opp i nesten 100 000, fyttikatta det er sure penger.

Er det ikke mulig å be elektriker å få litt rabatt? Eller er det frekt?

Skrevet

Men har de ikke flere typer spotter da? Ikke alle er like dyre, de som samboeren vil ha koster rundt 2000 kr stk og jeg syntes de er dritstygge, mens de jeg vil ha, koster bare 800 kr stk!

Skrevet

Men har de ikke flere typer spotter da? Ikke alle er like dyre, de som samboeren vil ha koster rundt 2000 kr stk og jeg syntes de er dritstygge, mens de jeg vil ha, koster bare 800 kr stk!

Ikke sikker, det var de han anbefalte så trodde at det er bare de?

Skal på møte med han etter helgen, da skal jeg spørre.

Skrevet

At de kun har en å velge mellom er dårlig syntes nå jeg da! Bare siden vi ser på og skal bestille fra er det jo 20-30 forskjellige varianter!

Skrevet

Elektriker kan garantert levere flere typer downlights. En annen løsning er å velge halogen downlights og bytte til led-pære ved en senere anledning, dersom det er mulig å bytte pære i lampa.

Anonymous poster hash: 57ab0...581

Skrevet

Takk for svar til dere alle. Setter pris på dem. Vi skal ha møte med elektiker på mandag, da får vi se hva det blir til.

Gjest Blondie65
Skrevet

Er det spottende som er prisdriveren eller er det punktene for det i tak og vegger? Tradisjonell belysning er Jo gjerne to punkter pr rom, med spotter blir det da mange punkter pr rom.

Jeg synes spotter har sin misjon i gang og bad, noe på kjøkken. Men ikke i stue - der foretrekker jeg mer tradisjonell belysning. Men dette er meg da.

Be Elektrikeren vise deg hvordan han kommer frem til prisen og hvilke alternativ som finnes. Jeg synes også du skal gå for det DU vil ha, ikke det andre (inkludert meg selv) liker.

Skrevet

Ja, dropp spotter og bruk pengene på noe som gir større verdi.

Spotter er harry og en motedøgnflue. Om noen år vil det være like attraktivt som det som var hot og freshed på 1990-tallet og ser helt jævlig ut nå.

Eneste fordel med spotter, er at du har skjult ledningsopplegg til belysning, men det kan du få til på andre måter også. Og siden du skal bo der lenge, ville jeg også tenkt nøye på energieffektivitet. Halogen er ikke energi-effektivt, og LED gir ikke alltid behagelig lys.

Men om du likevel velger spotter, tror jeg ikke at 1500 kr er en ublu pris.

Anonymous poster hash: 00cb6...fe0
Skrevet

Hvis du syns elektrikeren er for dyr, kan du ikke høre med andre elektrikere?

Og du kan vel godt spørre om prisen kan reduseres. Det er ikke frekt. Enten kan han velge å gi rabatt, gi alternativ løsning eller risiskere å miste deg som oppdragsgiver..

Anonymous poster hash: 00cb6...fe0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...