Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er nå 10 måneder. Jeg er fortsatt i permisjon og skal være det i 3 måneder til. De siste 3-4 ukene har han begynt å krabbe og står inntil ting. Vi har sikret huset og fjernet en del saker så vi skal slippe å si nei hele tiden.

Frem til den siste måneden har jeg ikke forstått folk som har sagt hvor utrolig slitsomt det er med babyer. Han har jo vært så blid og fornøyd, vi har ligget og kost, lekt på teppet osv. Nå er han ikke interessert inn leke med oss. Han skal BARE stå inntil tv benken (tven er ikke på) og sofabordet. Faller og hyler. Blir så sliten av dette. Vi prøver å aktivisere. Leke med klosser, synge/danse, gå turer (noe han hater nå i vogna med masse klær) han vil sitte å fikle med ting mens vi går tur, men må jo ha votter siden det er kaldt.

Er veldig sliten nå. Han vil rett og slett bare gå rundt for seg selv å stå på ting. Hva gjorde dere i denne alderen?

Anonymous poster hash: 74f61...d6b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen gode forslag, men ville bare si at jeg synes den alderen der var den verste/mest slitsomme. Det blir bedre.

Skrevet

Er det noen aktivitetstilbud der dere bor da? Åpen barnehage, babysang, babysvømming og lignende?

Jeg begynte å jobbe da Mini var 10 måneder og var igrunn ganske glad for det der og da :fnise: Mest slitsomme perioden, definitivt.

Men pappaen her i huset hadde med Mini på de aktivitetene jeg nevnte, i hvert fall. I tillegg til at han lekte mye med Mini på gulvet.

• Liker 1
Skrevet

La han holde på så lenge det ikke er fare for alvorlige skader. Å deise ned i bakken og reise seg opp igjen er en viktig lærdom. Å stupe ned fra bordet med hodet først er ikke det.

Det er kanskje litt vanskelig med lekeplasser nå som det er så kalt, men se om du kan finne et innendørs akitivitetssenter som du kan ta ham med på. Hvor jeg bor finnes det både en barnekafe og biblioteket har litt lekeapparater. De fleste lekeland har gjerne en krok for de minste, men det kan bli litt voldsomt å ta med en så liten krabat dit. Kanskje du kan bygge et minilekeland med sofaputer i stuen? Har han gåvogn? (sånn klassisk briovogn til å dytte foran seg, ikke sånn man sitter oppi).

Mine har ikke vært fult så aktiv som det virker som din er, men jeg hadde prøvd å fjerne de farligste hindrene, og så latt ham holde på.

Skrevet

Følger med på denne tråden.

Min tass på 8 mnd har også begynt å reise seg, i tillegg til at han krabber i racerfart og har fått en vilje av stål.

Er så sliiiiiiiiten.... :grine:

Gjest Brienne of Tarth
Skrevet

Vi har også sikret det vi kan og lar henne holde på mest mulig selv. Krabber rundt og ser på ting, speil er veldig interessant! Leker er ikke så morsomt, det er morsomst å se/ta på det man ikke får lov til. ;)

Ellers øver vi litt på å gå, sitter på gulvet og prater, synger, ser i bok, spiller musikk, leker litt. Ikke så mye å finne på siden hun sover mye på dagtid når det er lyst, og om ettermiddagen blir det tidlig mørkt, slik at det er vanskelig å finne på noe ute. Hender vi går på besøk til besteforeldre etc hvis ettermiddagen blir lang.

Skrevet

Er det noen aktivitetstilbud der dere bor da? Åpen barnehage, babysang, babysvømming og lignende?

Jeg begynte å jobbe da Mini var 10 måneder og var igrunn ganske glad for det der og da :fnise: Mest slitsomme perioden, definitivt.

Men pappaen her i huset hadde med Mini på de aktivitetene jeg nevnte, i hvert fall. I tillegg til at han lekte mye med Mini på gulvet.

Godt å høre at dette er en slitsom periode. Jeg er helt skutt. Blir ganske lei meg også når han ikke vil leke.. Bare krabber vekk og holder på. ALT skal tas på leker er ikke gøy.

Babysvømming var en god idé. Kanskje vi skal ta oss en tur i svømmehallen i morgen.

Åpen barnehage har jeg tenkt på, men han er veldig skeptisk og uinteressert i andre babyer.. Er det bare å stikke innom?

Skrevet

jeg synes også at det var den mest krevende perioden. Vi har mye i åpen barnehage, det var veldig hyggelig :) alt var tilrettelagt denne alderen, og det var fint å treffe andre i samme situasjon :)

Skrevet

Godt å høre at dette er en slitsom periode. Jeg er helt skutt. Blir ganske lei meg også når han ikke vil leke.. Bare krabber vekk og holder på. ALT skal tas på leker er ikke gøy.

Babysvømming var en god idé. Kanskje vi skal ta oss en tur i svømmehallen i morgen.

Åpen barnehage har jeg tenkt på, men han er veldig skeptisk og uinteressert i andre babyer.. Er det bare å stikke innom?

Bare å stikke innom, ja. Min var ikke interessert i andre små i den alderen heller, men det var stor stas med alle de nye lekene der.

Ellers vil jeg si at det roer seg absolutt etterhvert. Når de etterhvert får utforsket alt hjemme, er det ikke så spennende lenger. Nå får feks peisen være helt i fred her hjemme, og ungen har ikke stukket av med senterhøyttaleren på lenge :ler:

Skrevet

Pjokken lærer seg jo å krabbe og gå. Å sitte på teppet med klosser hjelper han ikke til å bli god til slikt. Du får prøve å finne aktiviteter der han kan krabbe. Om tv-benken er det eneste i passe høyde (ev. med artige farger?) så prøv å finne noe annet som han kan reise seg oppetter. Bordet? En gåvogn? Et lekebord? Sofaen? Tilrettelegg så han kan stå der i stedet for ved tv'n. Og prøv å leke krabbe- og gåleker med han så han får ut litt futt. Ut i snøen (eller regnet) er også ofte gøyalt. Bare å kle godt på.

Og om du blir helt utslitt av å passe på tv'n så kan den med letthet bare lempes ut i en bod til over påske når minsten har mer kontroll på ting.

Anonymous poster hash: a6584...6b8
Skrevet

Kan han ikke bare stå inntil tv-benken da? Han vil etterhvert slutte å falle og slå seg. Enig at dette er en slitsom periode, prøv å komme dere ut på ting!

Anonymous poster hash: 27f36...e54
Skrevet

Hos oss startet den perioden rundt 7 mnd og jeg var den eneste i barselgruppa med et aktivt barn. Det var utrolig slitsomt! De andre ungene lå jo bare på gulvet og lekte for seg selv, mens min krabbet rundt og stjal lekene deres...

Da hun stod ved ting krøllet jeg et pledd rundt henne på gulvet for å slippe at hodet deiset rett i gulvet (hun hadde en tendens til å vippe rett bakover).

Vi kjøpte til slutt et aktivitetsbord som ble kjempepopulært. Det kunne hun stå ved og fikle med alle tingene på. Tror det kostet 3-400 kr på Toys R Us. Anbefales i allefall!

Skrevet

Pjokken lærer seg jo å krabbe og gå. Å sitte på teppet med klosser hjelper han ikke til å bli god til slikt. Du får prøve å finne aktiviteter der han kan krabbe. Om tv-benken er det eneste i passe høyde (ev. med artige farger?) så prøv å finne noe annet som han kan reise seg oppetter. Bordet? En gåvogn? Et lekebord? Sofaen? Tilrettelegg så han kan stå der i stedet for ved tv'n. Og prøv å leke krabbe- og gåleker med han så han får ut litt futt. Ut i snøen (eller regnet) er også ofte gøyalt. Bare å kle godt på.

Og om du blir helt utslitt av å passe på tv'n så kan den med letthet bare lempes ut i en bod til over påske når minsten har mer kontroll på ting.

Anonymous poster hash: a6584...6b8

I alle dager.. Vi ser kanskje tv 30 min hver dag etter at han har lagt seg for dagen. Skal vi kaste ut tven (som henger på veggen) ? Ga ikke mening. Han står ikke å ser på tven, står bare der. Tar litt på GET-boksen osv.

Skrevet

Ta med gutten ut selv om det er kaldt. La ham få prøve seg på både å krabbe og å reise seg etter lekeapparater på lekeplassen. Har dere hage så la ham krabbe og utforske ute. Vi snakker jo ikke om timesvis, men lenge nok i forhold til vær og hva han vil.
Hadde barnet mitt med på hyttetur da han var 10 mnd. Hytta var så liten at det var umulig å være inne mer enn nødvendig. Min krabbet på skogstier og rundt hytta. Gørr møkkete, gikk hardt ut over klærne, men hadde et fornøyd barn.

Anonymous poster hash: a5e32...ac5
Skrevet

Ta med gutten ut selv om det er kaldt. La ham få prøve seg på både å krabbe og å reise seg etter lekeapparater på lekeplassen. Har dere hage så la ham krabbe og utforske ute. Vi snakker jo ikke om timesvis, men lenge nok i forhold til vær og hva han vil.

Hadde barnet mitt med på hyttetur da han var 10 mnd. Hytta var så liten at det var umulig å være inne mer enn nødvendig. Min krabbet på skogstier og rundt hytta. Gørr møkkete, gikk hardt ut over klærne, men hadde et fornøyd barn.

Vi går jo tur, men han et utålmodig i vogna.

Krabbe på bakken nå ser jeg på som vanskelig. Det er jo snø og vottene sklir av :-/

Skrevet

Krabbe på bakken nå ser jeg på som vanskelig. Det er jo snø og vottene sklir av :-/

Vogna er jo ikke det samme som å faktisk krype og gå på bakken. Du gjør snø til et problem. Det er noe jeg prøvde å si noe om. Gode nok klær, ut og utforsk og når dere har vært lenge nok ute så går dere inn. Kanskje du vil inn før barnet?

Skrevet

I alle dager.. Vi ser kanskje tv 30 min hver dag etter at han har lagt seg for dagen. Skal vi kaste ut tven (som henger på veggen) ? Ga ikke mening. Han står ikke å ser på tven, står bare der. Tar litt på GET-boksen osv. Anonymous poster hash: 74f61...d6b

Men om tv'en t.o.m henger på veggen må det da bare være positivt at han reiser seg opp på tvbenken? Det er jo slik de lærer.

Vi kjøpte et aktivitetsbord når han var rundt 6 mnd, og det var stor stas. Han lærte seg å reise seg opp på det, og det blir ofte brukt enda (11).

Vi har fjernet det meste av "farlige" ting, og latt det som kan kastes i bakken osv stå igjen, så prøver vi å lære han nei med de tingene før vi setter tilbake glass ol.

Anonymous poster hash: 82805...784

Skrevet (endret)

Mi tuppe har vært ganske aktiv, og er ganske aktiv (12 måneder gammel). Hun ble tidlig lei av shopping og sitting i vogn, i en alder av 7 måneder reiste hun seg etter bord, stoler og generelt alt hun fant. Men fornøyd og blid var hun, og selvfølgelig lot vi henne reise seg - de gjør det jo for å øve. Da hun var 10 måneder gammel gikk hun, og nå vil hun knapt bæres - skal bare gå!

Hun har gåvogn, og den har hun brukt lenge. En periode brukte vi også hoppetusse og gåstol slik at jeg kunne lage mat uten å løpe som en gal rundt omkring. Hun har fått eget keyboard som hun elsker å spille på. Vi tilbringer også store av deler av dagen på hennes soverom (færre skumle kanter der) ergo, færre skumle uhell!

Edit: Men altså, hvorfor skal ikke barnet ditt få lov å reise seg egentlig? Det er jo en del av utviklingen og utforskningen. Dette er jo veien mot å gå. Er hjemmet usikret, så gjør det mer barnevennlig, og la babyen få lov å bruke kroppen sin. Det finnes da ikke noe mer naturlig enn det. Neida, neida... Vi kan ikke ha pynteduppeditter på tvbenken og vaser på sofabordet, da går det rett i gulvet. Vi legger da heller til rette for å ha barn i hjemmet da vi faktisk har et utforskende barn valsende rundt her.

Endret av Lilla-dings
Skrevet

Må bare kommentere at gåstol og lignende ikke er anbefalt, om TS skulle vurdere det.

Kjøp bedre votter! Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlig klær. Du skal vel ikke ha ungen inne eller i vogna hele vinteren fordi vottene faller av? Min gutt har krabbet på bakken siden mai, først nå har han begynt å gå.

Ser fortsatt ikke problemet med at han står ved tv-benken om han vil det? Legg en treningsmatte/tepper ol. bak/rundt om du vil dempe fallene.

Anonymous poster hash: 27f36...e54
Skrevet

Mi tuppe har vært ganske aktiv, og er ganske aktiv (12 måneder gammel). Hun ble tidlig lei av shopping og sitting i vogn, i en alder av 7 måneder reiste hun seg etter bord, stoler og generelt alt hun fant. Men fornøyd og blid var hun, og selvfølgelig lot vi henne reise seg - de gjør det jo for å øve. Da hun var 10 måneder gammel gikk hun, og nå vil hun knapt bæres - skal bare gå!

Hun har gåvogn, og den har hun brukt lenge. En periode brukte vi også hoppetusse og gåstol slik at jeg kunne lage mat uten å løpe som en gal rundt omkring. Hun har fått eget keyboard som hun elsker å spille på. Vi tilbringer også store av deler av dagen på hennes soverom (færre skumle kanter der) ergo, færre skumle uhell!

Edit: Men altså, hvorfor skal ikke barnet ditt få lov å reise seg egentlig? Det er jo en del av utviklingen og utforskningen. Dette er jo veien mot å gå. Er hjemmet usikret, så gjør det mer barnevennlig, og la babyen få lov å bruke kroppen sin. Det finnes da ikke noe mer naturlig enn det. Neida, neida... Vi kan ikke ha pynteduppeditter på tvbenken og vaser på sofabordet, da går det rett i gulvet. Vi legger da heller til rette for å ha barn i hjemmet da vi faktisk har et utforskende barn valsende rundt her.

Har ikke sagt at han ikke skal få reise seg! Jeg lar han stå inntil ting, han faller, jeg tar i mot og trøster. Eneste jeg sa var at eg var sliten og lurte på tips til aktiviteter som ville vekke interessen hans.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...