AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #1 Skrevet 4. desember 2013 Jeg har flere lån. Har ett huslån, et forbrukslån (som ble tatt opp i forbindelse med huskjøp for å kunne kjøpe litt møbler osv), et mastercard og et lån som er for noe kjøpt med nedbetalingsavtale (førerkort faktisk). Huslånet er som det er, hatt det i to år og betalte inn mye der. (Huslånet er bare på litt over 1mill.) Forbrukslånet, mastercardet og det siste (førerkort), er tilsammen på 113000kr. Jeg ønsker å refinansiere og slå dette sammen til et større, men jeg vet ikke om hvor det lønner seg? Sparebank 1 som jeg er kunde i sier at når det er snakk om et såkalt "blankolån" på over 100000kr så må jeg ha sikkerhet. Jeg har ingen sikkerhet, har ikke noe av verdi annet enn huset som allerede er belånt og som man ikke får belånt forbruksgjeld inn i. (iallfall ikke i Sparebank 1) Jeg ønsker å refinansiere fordi det vil på sikt bli billigere for meg, samt at da kan jeg få månedssummen litt ned fordi jeg ønsker å kjøpe meg en bil (uten billån, en billig bil). Jeg har muligheten til å kjøpe meg en billig bil uten billån antageligvis, men jeg må kunne drifte bilen. Jeg vet at det ikke er lurt med disse forbrukslånene og trenger ingen pekefinger rundt det, for det er ikke spørsmålet mitt. Førerkortet var helt nødvendig å få tatt nå pga livssituasjon, og summen på mastercardet er liten, men jeg ønsker å bake alt inn slik at jeg kan kvitte meg med Mastercardet osv. Er det noen som vet om hvilken bank som gir lavest mulig effektiv rente på et forbrukslån på ca. 113000kr uten sikkerhet? Og som gir deg muligheten til å betale ned over noen år (ca 5?)? Seriøse svar mottas med stor takk Mvh AB1 Anonymous poster hash: d05d6...7cd
Corvo Skrevet 5. desember 2013 #2 Skrevet 5. desember 2013 Kan du ikke kanskje få ta opp litt mer lån på boliglånet? Siden du har betalt ned endel som du sier? jeg vet ikke helt hvordan det fungerer, men en kollega av meg gjorde mye, hvis han skulle pusse opp, ny bil, ferie osv. Da gikk han til banken og sa at han ville ta opp mer lån i boliglånet sitt eller noe slik. Si f.eks at du har betalt ned 200.000 av boliglånet, da burder du jo fint kunne låne dem på nytt igjen, slik at boliglånet "starter på nytt"? Men hvis du kan få opptill 100.000 fra Sparebank1 så er det jo abre å ta det, så betaler du ned f.eks mastercard fort penger du har. Du mangler bare 13.000, og det kan du klare ganske fort hvis du bare bestemmer deg for å leve litt "kjipt" en kort stund.
nojac Skrevet 5. desember 2013 #3 Skrevet 5. desember 2013 Sparebank 1 som jeg er kunde i sier at når det er snakk om et såkalt "blankolån" på over 100000kr så må jeg ha sikkerhet. Jeg har ingen sikkerhet, har ikke noe av verdi annet enn huset som allerede er belånt og som man ikke får belånt forbruksgjeld inn i. (iallfall ikke i Sparebank 1) Hvor høy takst er det på huset? Hvis den er på 1,5 mill burde du kunne få refinansiert, forutsatt at du har en inntekt til det. Sjekk f.eks. boliglånskalkulatoren på skandiabanken.no
Lea2 Skrevet 5. desember 2013 #4 Skrevet 5. desember 2013 Refinansiering av boliglån er ofte det rimeligste, rentemessig. Men om nedbetalingstiden lang så betaler du på smågjeld utrolig lenge i forhold til beløpet. Ville evt bare tatt større beløp inn i boliglånet (om det er mulig for deg da) og betalt ned smågjeld så fort som mulig.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #5 Skrevet 6. desember 2013 Refinansierer du annen gjeld i boliglånet må du selvfølgelig øke de månedlige innbetalingene slik at den nye gjelden blir betalt ned innen rimelig tid. Dersom du betaler minimumsbeløpet og blir gående å betale denne gjelden over 20 år vil det ikke lønne seg å refinansiere.Anonymous poster hash: 66c37...b52
Aude Skrevet 6. desember 2013 #6 Skrevet 6. desember 2013 Hvis du kun har betalt ned på boliglånet i 2 år så er det ikke sikkert at banken vil gi deg refinansiering på boligen. I hvert fall ikke slik markedet er i dag. Hadde det vært for et år siden ville det nok ikke vært noe problem. Den banken som gir kanskje den laveste renten forutsatt at du har en god inntekt er refinansiering fra Opp Finans. Det ble vi i hvert fall fortalt. Holdt på med dette for storebroren min får en stund tilbake siden og han fikk en veldig god rente der. Den er eid av Gjensidige fortalte brodern, så veldig trgg Jeg har vel forstått det slik at det er veldig individuelt. Ellers så har jeg forstått det slik at bankene som opererer med refinansiering kjører et nokså likt opplegg på alt. Lykke til:)
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #7 Skrevet 7. desember 2013 Takk for mange svar. Jeg sjekket ut med banken min i går, jeg får ikke bakt mer inn i boliglånet dessverre. Så den muligheten utgår. Selv om det selvfølgelig hadde vært det rimeligste. Grunnen jeg nevnte om å få månedssummen ned, var at hvis man refinansierer og får alt i ett får man jevnt en bedre rente enn flere smålån, og hvis jeg da f.eks. betaler over 5år, så kan jeg bli kvitt alt ved å betale kanskje 3000kr i mnd (eksempel, er ikke nødvendigvis realiteten). Og da vil jeg ha råd til å eie en bil også, hvilket begynner å bli ganske nødvendig i min livssituasjon... Jeg skal se på Opp finans, takk for tips. Jeg har en venninne som jeg vet fikk det ordnet i Bank Norwgian, jeg vet at renten ligger på rundt 18% (den effektive renten), og det er jo veldig høyt, men jeg vet også at forbrukslån generelt er høy effektiv rente på. Men da kan jeg betale inn ekstra ved f.eks. halv skatt, feriepenger osv, så kommer jeg fortere i mål. Jeg er innstilt på å leve billigere en stund fremover bare jeg får finansiert bil... Anonymous poster hash: d05d6...7cd
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #8 Skrevet 7. desember 2013 Nå har jeg lest flere steder på nettet, og det kan se ut som at balanselånet kan være mest aktuelt for meg. Jeg ser at det ikke vil lønne seg for meg å refinansiere det høyeste av de smålånene (det jeg tok opp ifm huskjøp og møbler), for der har jeg veldig god effektiv rente som det er (men kan ikke ha de andre lånene inn i den for da må jeg ha kausjonist). Så jeg tror jeg bør heller refinansiere det to førerkort + mastercard, og få den summen jeg vanligvis betaler (4400kr) ned til 5år med ca 1000kr i mnd. Jeg vet det ikke blir så mye billigere, men det gjør hverdagen min enklere med bil iallfall... Tenker jeg helt galt nå? Anonymous poster hash: d05d6...7cd
Aude Skrevet 7. desember 2013 #9 Skrevet 7. desember 2013 Når du først skal ta opp et usikret lån, bør du velge en seriøs aktør...Jeg hadde nok heller gått for Opp Finans, hvis du ser på hva de tilbyr så kan du få en svært gunstig rente. Faktisk en av de beste på markedet. Bank Norwegian er også bra:) Du bør velge en nedbetalingstid som er effektiv! 5 år er lenge
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #10 Skrevet 7. desember 2013 Jeg syntes det så ut som Bank Norwegian hadde rimelig høy rente.. Og på Opp Finans så kom jeg inn på "kredittkortgjeld.com". Anonymous poster hash: d05d6...7cd
Aude Skrevet 7. desember 2013 #11 Skrevet 7. desember 2013 Ja, det var den siden meg og storbroderen brukte når han skulle refinansiere. Altså forbrukslån er ikke billig, men kan være billigere enn det du har i dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå