Gå til innhold

Hva kan din hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil gjerne høre hvilke triks dere har lært deres hunder? Fortell gjerne om din treningsmetode også og hvordan dere gikk frem når dere lærte hunden trikset.

Noen har sikkert lært hundene sine maange triks, hvilke er kulest/søtest/mest nyttig og hvorfor? :)

Anonymous poster hash: 20c50...d43
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min kan sitt, legge seg, sitt/ligg og bli, gi labb med begge poter, bjeffe på kommando, danse, spille død.

Hun er 9 mnd, og vi har kun brukt positiv trening, som regel med klikker. Sitt og bjeffe på kommando kom veldig av seg selv egentlig. Hver gang hun satte seg når vi hadde kosetrening når hun var valp, klikket jeg og sa sitt.

Bjeffing på kommando kom da samboeren min lekte med henne og brukte hånden, hver gang hånden åpnet seg bjeffet hun, så vi la til "snakk" hver gang, og nå bjeffer hun når vi sier "snakk".

Legge seg er den øvelsen hun brukte lengst tid på å lære. Vi begynte med godbit i hånden og førte den ned til gulvet slik at hun la seg, og akkurat det tok hun fort, men hun tok aldri ordet. Derfor måtte vi alltid føre hånden ned til gulvet når hun skulle legge seg og det ble litt tungvindt til tider. Vi tok fram klikkeren igjen og etter to dager med den, forstod hun det! :)

Spille død er det siste trikset vi har lært henne. Hun lærte det forrige uke og allerede nå gjør hun det fra sitt. Målet er jo at hun gjør det fra stående. Jeg begynte med å be henne legge seg, så førte jeg godbiten slik at hun måtte legge seg på siden og deretter klikket jeg og ga henne godbit. Gjorde dette et par ganger og etterhvert formet jeg hånden som en pistol mens jeg førte den slik at hun lå på siden. Deretter la jeg til "pang" hver gang jeg førte hånden ned til hun la seg på siden, og nå peker jeg med "pistolhånd" og sier pang og hun faller ned på siden fra sitt (uten at jeg fører hånden ned):)

Hun er veldig lærenem og elsker å gjøre triks, så treningen er generelt veldig morsomt med hun, det gjør oss begge glade! :)

Gjest Badebuksa
Skrevet (endret)

Min er skikkelig trikser ass.. Kan sitt, dekk, bli, ikke røre, kom, opp, gi labb, danse, søk. Trent inn med klikker og godbit stort sett. Har ikke fokusert på triks :) men han kan jo det basiske.

Endret av Badebuksa
Skrevet

Vår er sju måneder.

Kan sitt, ligg, stå (som på utstiling, holder på å lære inn å stoppe ved siden av), sitt på plass, "give me five", gå fot (men må bruke en god del godbit fortsatt), komme på innkalling (eneste gangen det er vanskelig er om det er andre hunder inne i bildet), la være (som i "ikke rør"), slipp, gå bak, gå slalåm mellom beina, rull rundt, sitt og bli og ligg og bli (men det sitter ikke hundre prosent når forstyrrelsene kommer inn).

Øver mye på passering nå, og øver inn trikset "snurr".

Det var det jeg kom på nå!

Alt er lært inn ved positiv trening, fra positivt hudekurs, boka "100% positiv hverdagslydighet" og videoer på Youtube med Victoria Stillwell.

Skrevet

Vår er 1 og et halvt år og kan sitt, ligg, snurre til venstre, snurre til høyre, rygge, vent, bli, fri/værsågod, frem (løp rett frem), snute mot hånda, løpe til musematte, følge targetstick, get it (hente objekt på bakken), ta den (ta leke jeg holder i hånda), gå og legg deg. Ikke alt er like ofte brukt, men jeg syns gå og legg deg er den absolutt beste tingen vi har lært henne. Det tok ganske lang tid før det satt (i begynnelsen gikk hun og la seg og spratt rett opp igjen), men det har vært helt uvurderlig i forhold til hjemme alene treningen som vi slet med lenge. Andre plassen i forhold til nyttighet må vel være at hun venter på signal før hun hopper inn og ut av bilen. Vi bruker klikker til innlæring av nye ting.

Skrevet

Min kan masse som har har lært seg helt selv (spre søppelposen jevnt over hele huset f.eks). Men av skikkelige ting kan han sitte, sitte og bli (som regel), takke (den får hundeeiere gratis) og synge på kommando. Ellers fikser han stort sett slike ting som å hoppe opp på noe (benker/stoler/senga/bordet(!!)).

Han er dessuten veldig flink til å si i fra høylytt når matskåla eller vannskåla er tom... (ved å kaste den i veggen)

Skrevet

Ikke så mye enda:

Sitt

Dekk

Sitt opp

Stå (utstillingsoppstilling)

På Plass (gå fot)

Fingertarget

Kassen (stå på med begge beina)

Innkalling

Også har vi begynt å trene spor, der er han veldig flink.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Hunden lever ikke lengre, men kunne:

Sitt og ligg så klart.

Bli/stopp

Bli stående når jeg gikk

Fellesdekk (flinkest i klassen)

Gå bak meg ned trapper

Balansere på alt jeg ba henne balansere på.

Søk og rundering

Plass og fot

Apport også over hinder

Gå møne og vippe

Gå i bånd når hun var med meg på ridetur

Gå slalom mellom bena mine

Hun kunne også alle navn på lekene sine, så jeg kunne be henne plukke ut de forskjellige lekene fra haugen med alle leker.

Og så hadde hun noen partytriks, som å grave store hull, sprette som en hare bortover, lage tuneller under snøen, gjete elger og drepe små bjørketrær...:P

Skrevet

Har til stadighet planer om å lære han nye triks men er litt treg ... Foruten vanlig dressur kan han sitt bamse, spill død og rull rundt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...