Gjest princess123 Skrevet 4. desember 2013 #1 Skrevet 4. desember 2013 Hei! Jeg lurer på om noen som selger cavalier king charles spaniel valper? Enten oppdretter eller privatperson. Vi ønsker å kjøpe en valp, ca. 8 uker gammel (pleier å være anbefalt). Vi ønsker en gutt, som enten er svart og brun eller helfarget brun.
drue Skrevet 4. desember 2013 #2 Skrevet 4. desember 2013 (endret) Hei, Fantastisk fine hunder, hadde utrolig fine år med vår. Vi kjøpte vår fra en veldig bra oppdretter, og håpte på å slippe unna de vanlige sykdommene. Derfor vil jeg bare gjøre deg oppmerksom på sykdomsbildet rundt King Charlesene. De sliter mye med hjerte- og lungeproblemer og andre sykdommer. Vår døde da han var 6-7 år. Da hadde han hjerte- og lungesykdom, endocardiose tror jeg det heter, kreft og problemer med øyet. Det er vel hjerte- og lungesykdommen som er en av de vanligste hos rasen hvis jeg ikke tar helt feil. Han var syk lenge, og vi burde nok ha avlivet ham tidligere. Det finnes nok flere av dem som ikke blir syke, men det er ikke til å skyve under teppet at det er MANGE som blir syke og dør. Endret 4. desember 2013 av drue 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #3 Skrevet 4. desember 2013 Idioti å avle på disse, både mopsen, ckcs og fransk bulldog burde avles ut med friskere raser i minst en generasjon om man overhodet skal tenke på å beholde rasen. Anonymous poster hash: 752cc...270 6
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #4 Skrevet 5. desember 2013 Har hatt 3 stykker. Alle døde tidlig pga sykdom. Aldri mer den rasen dessverre. Har i senere tid blitt spurt om å overta omplasseringer, det vil si hanner eller tisper som har fått påvist hjertefeil etter å ha bli brukt i avl. Da blir de så syke med tiden at oppdretter ikke ønsker å ha de lengre. Anonymous poster hash: 70641...094 1
langbein86 Skrevet 5. desember 2013 #6 Skrevet 5. desember 2013 Hei, Fantastisk fine hunder, hadde utrolig fine år med vår. Vi kjøpte vår fra en veldig bra oppdretter, og håpte på å slippe unna de vanlige sykdommene. Derfor vil jeg bare gjøre deg oppmerksom på sykdomsbildet rundt King Charlesene. De sliter mye med hjerte- og lungeproblemer og andre sykdommer. Vår døde da han var 6-7 år. Da hadde han hjerte- og lungesykdom, endocardiose tror jeg det heter, kreft og problemer med øyet. Det er vel hjerte- og lungesykdommen som er en av de vanligste hos rasen hvis jeg ikke tar helt feil. Han var syk lenge, og vi burde nok ha avlivet ham tidligere. Det finnes nok flere av dem som ikke blir syke, men det er ikke til å skyve under teppet at det er MANGE som blir syke og dør. Hva med en king Charles spaniel, er det noen stor forskjell på den og cavalieren i forhold til sykdommer? De er jo veldig like, men har ikke så mye kunnskap om de rasene
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #7 Skrevet 5. desember 2013 ikke være en dyremishandler som støtter avl på en så syk rase. Anonymous poster hash: 5ca54...197 4
drue Skrevet 5. desember 2013 #8 Skrevet 5. desember 2013 (endret) Hva med en king Charles spaniel, er det noen stor forskjell på den og cavalieren i forhold til sykdommer? De er jo veldig like, men har ikke så mye kunnskap om de rasene Jeg vet for lite om King Charles Spaniel til å svare på det. Kanskje noen andre kan? Endret 5. desember 2013 av drue
xalo Skrevet 5. desember 2013 #9 Skrevet 5. desember 2013 Den har kortere snute enn Cavalier, så når det kommer til luftveisproblematikk og å ha plass til alle tennene i kjeften, stiller den omtrent på lik linje med den stakkars mopsen. Ellers plages engelsk toy spaniel/King Charles spaniel også av patella luksasjon, og den kan også affekteres av de store problemene til Cavalier som mitralklaffinsuffisiens(som fører til hjertesvikt), og syringomyeli, men jeg tror prevalensen muligens er litt lavere hos toy spaniel. 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #10 Skrevet 5. desember 2013 de skal helst være 12 uker gamle. Det er kattunger. Anonymous poster hash: 5ca54...197 4
Blod Skrevet 5. desember 2013 #11 Skrevet 5. desember 2013 Det er kattunger. Anonymous poster hash: 5ca54...197 har hørt det gjelder valper og.
Portvinpiken Skrevet 5. desember 2013 #12 Skrevet 5. desember 2013 Det er kattunger. Anonymous poster hash: 5ca54...197 Delte meninger om dette med leveringstid. Mange mener 10 - 12 uker er bedre pga. bitehemming og redselsperiode når de er 8 uker for eksempel.
floppesopp Skrevet 6. desember 2013 #13 Skrevet 6. desember 2013 De er herlige hunder! Vi har to, som begge begynner å bli rimelig gamle frøkner, men som mange i tråden har sagt, er det dessverre ikke tilfelle for alle. Dersom du skal skaffe deg en, må du passe på å finne en seriøs oppdretter. Vi har hatt tre hunder fra samme oppdretter, en døde relativt tidlig (ble 7) på grunn av en medfødt hjertefeil, mens de andre to er eldre enn hun ble, og fortsatt uten sykdom.
Nephthys Skrevet 6. desember 2013 #14 Skrevet 6. desember 2013 I fare for å tråkke eiere av denne rasen på tærne er rasen noe sykdomsutsatt. Epileptiske anfall og syringomyeli (for lite kranium til hjernen) er noen av sykdommene som er kjente for rasen. Ville lest meg litt opp om dette før jeg kjøpte, og funnet en seriøs oppdretter med fokus på hodeform og lengre neseparti på sine linjer. Man kan jo ikke slutte å kjøpe rasen der avlingen har gått litt for langt, men det er viktig å være bevisst på det når man velger oppdrettere. Når det er sagt er det en skjønn rase, med rolige og snille hunder!
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #15 Skrevet 6. desember 2013 Drit i farge og annet eksteriør. Det er mye sykdom på ckcs, så du må ha helse i fokus. Sjekk nøye ut alle aktuelle kull, skaff deg tilgang til Dogweb og sjekk stamtavler, finn ut hvordan helse og levealder er på alle slektninger innen 3-4 ledd, og kjøp kun valp etter linjer som holder seg relativt friske minst til 10-årsalderen. Eller velg en annen rase. Så små hunder burde ha en forventet levealder på 14-15 år. Papillon f.eks. er en fin liten spaniel. Anonymous poster hash: cce3f...4d8 2
Portvinpiken Skrevet 6. desember 2013 #16 Skrevet 6. desember 2013 I fare for å tråkke eiere av denne rasen på tærne er rasen noe sykdomsutsatt. Epileptiske anfall og syringomyeli (for lite kranium til hjernen) er noen av sykdommene som er kjente for rasen. Ville lest meg litt opp om dette før jeg kjøpte, og funnet en seriøs oppdretter med fokus på hodeform og lengre neseparti på sine linjer. Man kan jo ikke slutte å kjøpe rasen der avlingen har gått litt for langt, men det er viktig å være bevisst på det når man velger oppdrettere. Når det er sagt er det en skjønn rase, med rolige og snille hunder! Hvorfor ikke? Kanskje drastisk minkende etterspørsel faktisk er det eneste som får oppdrettere til å få orden på rasen igjen? 7
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2013 #17 Skrevet 6. desember 2013 Hvorfor ikke? Kanskje drastisk minkende etterspørsel faktisk er det eneste som får oppdrettere til å få orden på rasen igjen? Det ville jeg gjort.
sukkerspinnn Skrevet 6. desember 2013 #18 Skrevet 6. desember 2013 Det er flotte hunder, men pga stor etterspørsel og strenge utseendekrav har rasen blitt helt ødelagt, som mange andre "motehunder". Pannen deres har blitt så lav at hjernen i mange tilfeller vil vokse ut av hodeskallen på et punkt. Det eneste som kan redde rasen er om man slutter å kjøpe de en periode og får blandet inn friske gener. Dessuten vil du vel ikke ha en hund som du vet at mest sannsynlig vil dø tidlig og ha store smerter før det? 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #19 Skrevet 6. desember 2013 I fare for å tråkke eiere av denne rasen på tærne er rasen noe sykdomsutsatt. Epileptiske anfall og syringomyeli (for lite kranium til hjernen) er noen av sykdommene som er kjente for rasen. Ville lest meg litt opp om dette før jeg kjøpte, og funnet en seriøs oppdretter med fokus på hodeform og lengre neseparti på sine linjer. Man kan jo ikke slutte å kjøpe rasen der avlingen har gått litt for langt, men det er viktig å være bevisst på det når man velger oppdrettere. Når det er sagt er det en skjønn rase, med rolige og snille hunder! Hvorfor i alle dager kan man ikke det? Anonymous poster hash: 0a303...4ea 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #20 Skrevet 6. desember 2013 Hva med Tibetansk spaniel? Anonymous poster hash: 804b1...435
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå