AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #1 Skrevet 4. desember 2013 Jeg gaten vennine som får diverse stønaden fra nav siden hun har sagt hun har blitt aleneforeldre. Hun har"flyttet" hjem til sine foreldre med barnet. Men bor egentlig med barnefar et annet sted Er dette normal sjekker opp eller er det kun ved tips? Anonymous poster hash: 89b25...7f1 1
Barcelone Skrevet 4. desember 2013 #2 Skrevet 4. desember 2013 De sjekker vel bare ved mistanke. Synes det er utrolig dårlig og umoralsk når folk misbruker nav på den måten! 17
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #5 Skrevet 4. desember 2013 Tips dem om snylterkjerringa. Anonymous poster hash: 8c638...835 7
Britt Banditt Skrevet 4. desember 2013 #6 Skrevet 4. desember 2013 (endret) Tips NAV! NAV-snylting er så lavmål.. Edit: Du kan forresten tipse NAV anonymt. Endret 4. desember 2013 av Britt Banditt 7
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #7 Skrevet 4. desember 2013 Nav har en egen "tips-telefon". Ring de og få nummeret også melder du ifra. Sånt er ikke greitAnonymous poster hash: 3769e...a35 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #8 Skrevet 4. desember 2013 Nav har en egen "tips-telefon". Ring de og få nummeret også melder du ifra. Sånt er ikke greitAnonymous poster hash: 3769e...a35 Ts, kommer du til å melde fra? Anonymous poster hash: b1f47...501
Alvina Skrevet 4. desember 2013 #9 Skrevet 4. desember 2013 Hun bor formelt hos sine foreldre, det betyr jo at hun er ung og ikke har egen leilighet, men ofte er hos barnefaren? Det kan vel ikke være ulovlig... 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #10 Skrevet 4. desember 2013 Hun bor formelt hos sine foreldre, det betyr jo at hun er ung og ikke har egen leilighet, men ofte er hos barnefaren? Det kan vel ikke være ulovlig... Man kan ikke være kjæreste med den man har barn med, da regnes man ikke som aleneforsørger. Anonymous poster hash: 5e7a6...f35 12
Britt Banditt Skrevet 5. desember 2013 #11 Skrevet 5. desember 2013 Hun bor formelt hos sine foreldre, det betyr jo at hun er ung og ikke har egen leilighet, men ofte er hos barnefaren? Det kan vel ikke være ulovlig... Leste du ikke? Hun bor med faren til barnet, men har endret adresse kun for å få stønader. Det ER ulovlig. Det samme er å være kjærester med faren og fortsatt motta stønader. 3
Rosalie Skrevet 5. desember 2013 #12 Skrevet 5. desember 2013 Ring NAV tipstelefon. Du kan være anonym. 1
Peter007 Skrevet 5. desember 2013 #13 Skrevet 5. desember 2013 Dette er synd skjer men det er en god del av det. Dette gjør det vanskelig og opprettholde velferdsordninger. Det kommer til å skje ting med velferdsordninger som knytter seg opp mot overgangsstønad o.l. for de som er enslige mødre. Dette har den nye regjeringen allerede annonsert. Dette for det er altfor let tog lure systemet. En trenger en stor mengde personer i forvaltingen skal en kunne opprettholde kontroll med alle. Dette er det ikke i dag og siden det offentlige skal nedbemannes ( Nye regjeringen) vil det ikke bli kontroll i framtiden heller. Det er letter å ta bort støtteordninger.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #14 Skrevet 5. desember 2013 Bra de skal kutte ned ordningene fra neste år. Da får man hjelp kun i 1 år. Så lenge der er full barnehagedekning, så trenger ikke mødre 3-5 år pengestøtte gratis av NAV når de faktisk kan jobbe!!!! Anonymous poster hash: 1e90f...ce8 6
Leeloo Skrevet 5. desember 2013 #15 Skrevet 5. desember 2013 Ikke bra med snylting, og i tillegg vil hun jo ha et kjempeproblem den dagen det tar slutt og alle stønader er brukt opp, da er det rett på sosialen, og det er ikke fett. Jeg har vært alenemor selv, og jeg var kjempetakknemlig for at vi har et system som gjøre at man får litt tid til å omstille seg, men merket jo at det er et tillittsbasert system jeg enkelt kunne lurt om jeg hadde hatt samvittighet til det. Synes også det er bra at de legger det om, så lenge det fortsatt tar vare på de som virkelig trenger (og rettmessig har krav) på hjelp.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #16 Skrevet 5. desember 2013 Send et anonymt tips til nav. Rappoter dette. Det blir ikke mer lovlig fordi hun later som om hun besøker typen. Anonymous poster hash: 8f5aa...75d
Alvina Skrevet 5. desember 2013 #17 Skrevet 5. desember 2013 Leste du ikke? Hun bor med faren til barnet, men har endret adresse kun for å få stønader. Det ER ulovlig. Det samme er å være kjærester med faren og fortsatt motta stønader. Jeg fikk kanskje ikke med meg alt av HI. Hvis hun bor med faren sammen med barnet i hverdagen må hun opplyse det. Men ville sagt det rett til henne, at det prates og at noen vurderer å kontakte nav for å gi henne en mulighet til å ordne opp i dette selv. Tror ikke det finnes en lov for å omgås barnefar og ha sex med han, det vil være vanskelig å bevise og blir hun gravid igjen kan det ha skjedd under en ons med bf. Shit happends... Jeg var kjæreste med barnas far, det var litt til og fra, men vi bodde ikke sammen verken under graviditetene eller senere. Syntes ikke vi lurte noen, forholdet var noe vi prøvde få på beina og kontakten holdt vi pga felles barn og fordi vi var glad i hverandre. Jeg ville ikke flytte sammen med han fordi han opplevdes som uansvarlig og det ble ikke bedre (nå går det bra med han, han er godt gift, i fast jobb, men nå er han i midten av førtiårene). Ble senere samboer med en mann uten barn og vi oppga etterhvert at vi bodde sammen og jeg gikk glipp av dobbel barnetrygd (men det føltes lettere å ikke lenger trenge holde pusten for å bli oppdaget)
Britt Banditt Skrevet 5. desember 2013 #18 Skrevet 5. desember 2013 Jeg fikk kanskje ikke med meg alt av HI. Hvis hun bor med faren sammen med barnet i hverdagen må hun opplyse det. Men ville sagt det rett til henne, at det prates og at noen vurderer å kontakte nav for å gi henne en mulighet til å ordne opp i dette selv. Tror ikke det finnes en lov for å omgås barnefar og ha sex med han, det vil være vanskelig å bevise og blir hun gravid igjen kan det ha skjedd under en ons med bf. Shit happends... Jeg var kjæreste med barnas far, det var litt til og fra, men vi bodde ikke sammen verken under graviditetene eller senere. Syntes ikke vi lurte noen, forholdet var noe vi prøvde få på beina og kontakten holdt vi pga felles barn og fordi vi var glad i hverandre. Jeg ville ikke flytte sammen med han fordi han opplevdes som uansvarlig og det ble ikke bedre (nå går det bra med han, han er godt gift, i fast jobb, men nå er han i midten av førtiårene). Ble senere samboer med en mann uten barn og vi oppga etterhvert at vi bodde sammen og jeg gikk glipp av dobbel barnetrygd (men det føltes lettere å ikke lenger trenge holde pusten for å bli oppdaget) Fra NAV.no: Hvem kan få overgangsstønad? Du må fylle visse vilkår for å ha rett til stønad som enslig mor eller far. Vilkårene er i hovedtrekk: Du og barnet må ha bodd i Norge de tre siste årene. Du og barnet må oppholde dere i Norge. Du må være ugift, skilt eller separert. Du må være alene om omsorgen for barnet. Du må ikke ha noe forhold til den andre av barnets foreldre som kan bety at du ikke er enslig mor eller far. 2
Alvina Skrevet 5. desember 2013 #19 Skrevet 5. desember 2013 Man kan ikke være kjæreste med den man har barn med, da regnes man ikke som aleneforsørger. Anonymous poster hash: 5e7a6...f35 Man kan møtes for å forsøke å finne sammen igjen hvis det har vært brudd, man kan også møtes hvis barnefar sliter med rollen ved å påta seg ansvar for å se om det blir bedre etterhvert... Hva man gjør i køya er det ingen som har noe med, for alt man vet kan det være at de bare overnatter av praktiske grunner... Det er vanskelig å avgjøre hva som er hva, og mange unge mødre havner i smørja, der bf ikke tar ansvar, mens hun gir han sjanse etter sjanse ved å møte han - for å se om det er noe å bygge videre på.
Alvina Skrevet 5. desember 2013 #20 Skrevet 5. desember 2013 Fra NAV.no: Hvem kan få overgangsstønad? Du må fylle visse vilkår for å ha rett til stønad som enslig mor eller far. Vilkårene er i hovedtrekk: Du og barnet må ha bodd i Norge de tre siste årene. Du og barnet må oppholde dere i Norge. Du må være ugift, skilt eller separert. Du må være alene om omsorgen for barnet. Du må ikke ha noe forhold til den andre av barnets foreldre som kan bety at du ikke er enslig mor eller far. Den du har uthevet er vanskelig å bedømme utifra dersom foreldrene bare møtes av og til. Jeg er ikke for trygdesvindel, men sier bare at det noen ganger er et grenseland - hvis ung mor møter ung pappa, de er usikker på forholdet, men vil se det an - man kan ikke si at de er kjærester, men at de (som skilte også kan gjøre) forsøker å finne tilbake til hverandre. I sånne situasjoner skal man ikke dømme så lett...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå