Gå til innhold

Hvordan ville du sydd en løper?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal sy løpere i julegaver. Jeg har funnet en oppskrift på engelsk (liker best å ha en oppskrift å forholde meg til, hvis ikke har resultatet en tendens til å ende opp annerledes enn forespeilet..), og noen av termene forsvinner litt i oversettelsen. Går derfor ut ifra bildene og en litt halvveis oversettelse, og kommer frem til ca. dette:

1. to lag med stoff - det øverste er jeg ikke sikker på enda, hadde egentlig tenkt til å bruke lin men ble plutselig i tvil om det blir for tynt? Noen tips her? Det skal være ensfarget, helst beige- eller sandtoner, og gjerne med bittelitt tekstur. Det må være mulig å male på det med tekstilmaling, og uttrykket skal være litt rustikt.

Det underste stoffet blir vanlig bomullslerret, hvis ingen har noen bedre forslag. Dette stoffet vil jo (forhåpentligvis..) ikke synes.

2. stoffbitene oppå hverandre med pensiden mot hverandre, og syr en kant rundt tre av sidene (eller bare lar halve toppen være åpen) ca. 4-5 cm inne på stoffet.

3. bretter de tre sydde kantene og stryker bretten. Her tenker jeg at jeg bare må bakse med hjørnene til de blir fine.

4. vrenger hele greia, bretter ned og stryker på plass den siste kanten, og... syr en søm rundt hele løperen, oppå den innbrettede kanten for å "fiksere" den på plass.

Her er jeg VELDIG i tvil altså. Skal jeg droppe den siste sømmen? Sånn jeg ser det er sjansen enorm for at den blir kjempestygg og havner på siden av brettekanten, men hvis jeg dropper den vil brettekanten krølle seg inni duken på ett eller annet tidspunkt. Det er jo meningen at den brettekanten skal lage en liten forhøyning rundt hele løperen så det er dumt hvis den går i vasken.

Så - hva ville du gjort annerledes, og hva kan jeg gjøre lettere?

På forhånd tusen millioner takk for svar!

Anonymous poster hash: 83d26...6bc
Skrevet

Du nevner maling? Skal du dekorere løperen etter at den er sydd eller før? Du kunne jo prøvd å sy løperen på samme måte som en pose, altså at toppstykke og understykke danner en pose og så syr du en stikning rundt etter at du har vrenget den for å få alt til å holde seg på plass.

2 stoffstykker, rette mot rette, start med å sy ene langsiden, og fortsett videre til den siste siden. Den lar du være åpen slik at du får vrenget alt. Hjørnene kan du klippe av før du vrenger, så skal hjørnene bli fine. Klipp forsiktig inn mot sømmen, slik at det du klipper av danner en trekant.

Fikk ikke til å forklare det enklere men jeg håper du forstår :fnise:

Anonymous poster hash: 1f5d5...bff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...