Gå til innhold

Når sende navneendring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan og når gjør dere det??

Da tenker jeg ikke på det skjemaet dere sender til folkeregisteret....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da tenker jeg ikke på det skjemaet dere sender til folkeregisteret....

Hva mener du da?

blyg :)

Skrevet

Vi fikk disse skjemaene sammen med ektskapspapirer/forloverærklering, og fikk beskjed om å sende med navneendring hvis det var aktuelt. Med andre ord ordner menigheten dette for oss!

Skrevet
Det finnes skjema du kan skrive ut og sende (pr post, ikke mail)

http://www.skatteetaten.no/

Det bør vel gjøres i god tid før seremonien vil jeg tro :-)

Dette skjemaet fikk vi hos presten, så det er ordnet, men slik som førerkort, bankkort, forsikring, pass, lege, tannlege, organisasjoner sov...ordner nok ikke folkeregisteret...

Når bør vi ordne dette?? Etter vielsen?

Skrevet
Dette skjemaet fikk vi hos presten, så det er ordnet, men slik som førerkort, bankkort, forsikring, pass, lege, tannlege, organisasjoner sov...ordner nok ikke folkeregisteret...

Når bør vi ordne dette?? Etter vielsen?

Jeg kan svare på pass, siden jeg har jobbet med det. Her må du ha med gammelt pass, gyldig legitimasjon og navneendringspapirer. Det vil altså si etter at du har fått det nye navnet ditt. Du kan ikke få det nye navnet ditt i passet før du faktisk har det.

Skrevet

Hei Bente

Ta det fortløpende etter at du har fått bekreftet navneendringen. Det er mange du må si ifra til, og jeg har bare begynnt å si ifra til de jeg får brev/regning av osv...

Banken oppdaterer etter folkeregisteret, så dit må du dra så fort som mulig og signere så du kan få nytt bankkort... De venter ikke til de får beskjed. Det samme gjelder en hel del firmaer (tlf.selskap, strømleverandører osv...) så du vil oppdage at mye av posten vil være korrigert uten at du sier ifra!!

Bare begynn... det tar tid... (og du trenger jo ikke å annonsere til venner og kjente at du har gjort det før bryllupet.... så kan du likssom gjøre det offisiellt da!!) Sånn har jeg gjort det i allefall.

Skrevet

Får en endret navn uten å vise vielsesattest da?? trodde ne måtte vente til en var gift... ??? noen som vet?

Skrevet
Får en endret navn uten å vise vielsesattest da?? trodde ne måtte vente til en var gift... ??? noen som vet?

Endre navn kan man vel gjøre selv om man ikke gifter seg......

Skrevet

Nytt for meg Lullu... Men dette endrer jeg alt. Da kan jeg bare sende papirene avgårde og reise på bryllupsferie med mitt nye navn??Har stresset litt med det der... Men tusen takk!! :)

Skrevet
Vi fikk disse skjemaene sammen med ektskapspapirer/forloverærklering' date=' og fikk beskjed om å sende med navneendring hvis det var aktuelt. Med andre ord ordner menigheten dette for oss![/quote']

For oss ogsaa! Kanskje det er en Baerumsting? :ler:

Skrevet

Endre navn kan man vel gjøre selv om man ikke gifter seg......

Hva med de som skal endre til et beskytta etternavn (et som det er ganske få som heter) og man ikke kan dokumentere to års samboerskap?

Vel, nå har jeg bestilt flybilletten min hjem til England i mitt nåværende navn, så får jeg vel bare avvente navneendring til etter det uansett...

Skrevet

De som endrer til beskyttet etternavn må vente til etter bryllupet (dersom de ikke kan dokumentere 2 års samboerskap)

Skrevet

Det var det jeg tenkte så jeg får ta det til høsten.

Skrevet

For de som ikke skal ha beskyttede etternavn, er det bare en signatur fra samboer som bevitner at dere har vært samboere i mer enn to år, som skal til for å bytte navn... altså: man trenger ikke å være gift for å bytte navn!!

Skrevet
De som endrer til beskyttet etternavn må vente til etter bryllupet (dersom de ikke kan dokumentere 2 års samboerskap)

I følge Folkeregisteret er ikke dette tilfelle. Har snakket med dem om dette, og de sa at man kunne fylle ut skjema (oppgi vielsesdato) og få det signert av samboer.

Jeg trodde også jeg måtte vente til etter vielsen, men det sa de ikke var nødvendig.

Skrevet

hmmm... hadde jo vært greit å få det fiksa i sommer mens vi er i norge. Får ta en telefon da, det haster jo ikke, hadde bare vært kjekt å ikke vente så lenge. Men da blir det kanskje tull med flybilletten min?

Skrevet

I følge Folkeregisteret er ikke dette tilfelle. Har snakket med dem om dette, og de sa at man kunne fylle ut skjema (oppgi vielsesdato) og få det signert av samboer.

Jeg trodde også jeg måtte vente til etter vielsen, men det sa de ikke var nødvendig.

Takk! Så kjekt!

Skrevet

Jeg har endret navn allerede, men det skal ikke offentliggjøres før etter vielsen.

Så mamma, nå vet du det også..... :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...