AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #1 Skrevet 4. desember 2013 Jeg har vært i behandling i et par år ved et DPS. Måtte slutte fordi de ikke hadde lov å behandle meg lenger...I tillegg mente psykologen at jeg ikke hadde utbytte av behandlingen/ ikke hadde blitt bedre på to år, så da var det unødvendig å henvise meg videre til en privatpraktiserende psykolog. (selv om jeg gjerne ville dette). I epikrisen han skrev til fastlegen stod det at jeg ikke hadde effekt av behandling og at jeg derfor ville komme til å få avslag hos en ny psykolog hvis jeg søkte. Kan nevne såpass at jeg sliter med angst, depresjon og personlighetsforstyrrelser og for tiden føler meg helt på bunnen. Føler jeg trenger ny psykolog, men er så redd for å få avslag.(har ikke økonomisk mulighet for privat psykolog, så må bli henvisning fra legen). Ved DPS var de så steile på det at jeg ikke kom til å få mer behandling at jeg er blitt livredd for å gå til legen ang dette. Anonymous poster hash: abf97...735
Gjest Blomst83 Skrevet 4. desember 2013 #2 Skrevet 4. desember 2013 Nei legen din kan vel i teorien ikke nekte deg det,men sprøsmålet er vel hvor henvisnigen skal sendes. Jeg mener hvis du mener at DPS vil gi deg avslag.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #3 Skrevet 4. desember 2013 Har fått mange avslag selv pga angst og depresjon. Er til ny evaluering en annen plass men de trodde ikke de ville ta meg inn. Heia helse Norge..... Viktig for meg til og takle ting og komme tilbake i jobb ikke minst. Anonymous poster hash: e00e7...8db
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #4 Skrevet 4. desember 2013 Har det sånn jeg og, vært i systemet i ALLE år, og nå vil plutselig dps ikke behandle meg mer, for jeg har ikke "nytte" av det. Flott... jeg får bare bli verre og dø av selvmord, liksom. Hvis dps avslår, så skal de vel finne et anternativ til det (og det skal ikke koste noe).. så... snakk med legen om det. Det er ikke vits at legen sender ny henvisning et sted du har sluttet fordi de sier det, men han kan jo ikke nekte. Men du vil jo bare få et avslag, dessvere... Anonymous poster hash: 56cd5...9ae
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #5 Skrevet 5. desember 2013 Takk for svar dere. Det jeg er bekymret for er om en privatpraktiserende psykolog kan gi meg avslag på bakgrunn av at min tidligere psykolog på DPS mener at jeg ikke er verdig mer behandling. Å søke meg tilbake til DPS er uaktuelt. Der har jeg uansett brukt opp tiden min, som er på max to år... Anonymous poster hash: b85d6...83e
Gjest Offensive Pie Skrevet 5. desember 2013 #6 Skrevet 5. desember 2013 Takk for svar dere. Det jeg er bekymret for er om en privatpraktiserende psykolog kan gi meg avslag på bakgrunn av at min tidligere psykolog på DPS mener at jeg ikke er verdig mer behandling. Å søke meg tilbake til DPS er uaktuelt. Der har jeg uansett brukt opp tiden min, som er på max to år... Anonymous poster hash: b85d6...83e Jeg må kommentere det uthevede. Det er ikke du som ikke er verdig mer behandling, det er psykologene som ikke klarer å hjelpe deg. Det handler ikke om at du ikke er verdt behandlingen!
Pringle Skrevet 5. desember 2013 #7 Skrevet 5. desember 2013 Det jeg er bekymret for er om en privatpraktiserende psykolog kan gi meg avslag på bakgrunn av at min tidligere psykolog på DPS mener at jeg ikke er verdig mer behandling. Sørg for at fastlegen din formulerer seg på en annen måte i henvisningen.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #8 Skrevet 5. desember 2013 Jeg må kommentere det uthevede. Det er ikke du som ikke er verdig mer behandling, det er psykologene som ikke klarer å hjelpe deg. Det handler ikke om at du ikke er verdt behandlingen! Hmmm, jeg velger å kalle det uverdig når jeg har slitt i 20 år, aldri fått behandling tidligere, og det jeg nå får er et eneste forsøk med poliklinisk behandling hos en psykolog. Deretter er det kroken på døra og beskjed om dette skal forfølge meg i videre forsøk på å motta behandling. Anonymous poster hash: b85d6...83e
Gjest Offensive Pie Skrevet 5. desember 2013 #9 Skrevet 5. desember 2013 Hmmm, jeg velger å kalle det uverdig når jeg har slitt i 20 år, aldri fått behandling tidligere, og det jeg nå får er et eneste forsøk med poliklinisk behandling hos en psykolog. Deretter er det kroken på døra og beskjed om dette skal forfølge meg i videre forsøk på å motta behandling. Anonymous poster hash: b85d6...83e Jeg forsto det slik at du så på deg selv som uverdig, ikke selve behandlingen. Det er klart man burde få muligheten til å bli bedre!
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #10 Skrevet 5. desember 2013 Det høres helt horribelt ut. Du har krav på nødvendig helsehjelp i følge Pasientrettighetsloven. Du har også rett på en "second opinion" i følge Spesialisthelsetjenesteloven. Selv om psykologen ikke klarte å hjelpe deg, betyr ikke det at du ikke skal få prøve behandling et annet sted. Det sier mye om den psykologen og kulturen på det dps'et at de bare har gitt deg opp. Da er det er de som har et holdningsproblem. Forklar for fastlegen din hvordan du opplever dette, og at du ønsker å starte med blanke ark hos en ny behandler.Anonymous poster hash: 77958...58d
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #11 Skrevet 6. desember 2013 Jeg har 3 ganger prøvd å oppsøke psykolog. Og blitt sendt på en runddans hver eneste gang som har vart bortimot et halvt år eller mer før jeg får beskjed om at kapasiteten er sprengt og de ikke har plass til meg. I mellomtiden har jeg ikke klart å følge opp fordi det føles som jeg har møtt en mur hele tiden. Fra mitt perspektiv høres det ut som det de gjør er helt riktig, du skal ikke bare fortsette å gå til psykolog i det uendelige hvis du ikke har noe reelt utbytte av det. Det står hundrevis av andre i kø og venter på en plass! Anonymous poster hash: b470f...58b
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #12 Skrevet 6. desember 2013 Jeg tenker at om du har vært til en psykolog og ikke blitt bedre - så er det vel ikke du som er et håpløst tilfelle, men akkurat denne psykologen som ikke klarer å hjelpe deg. Muligens benytter vedkommende seg av feil terapimåte for deg og din diagnose. Jeg gikk til 4 psykologer uten å få noe igjen for det overhodet, det var først da jeg kom til en psykiater som brukte en mindre vanlig terapiform ting ble bedre. Tre år senere var jeg kvitt diagnosen! Jeg tror virkelig ikke på at noen er umulig å hjelpe. Du har bare møtt en udugelig psykolog, eller en psykolog du ikke hadde kjemi med/ som ikke brukte rett terapi for deg. Prøv å se påhva du tror det var som gjorde at du ikke hadde nytte av det dengang, og få legen til å formulere det evt., for å vise at om ting hadde vært annerledes kunne det vært hjelp i. Du mener jo tydeligvis at du ville hatt nytte av å prøve igjen, og da må det jo være fordi du ser noe kan forbedres. Anonymous poster hash: d7638...216 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #13 Skrevet 6. desember 2013 Jeg har 3 ganger prøvd å oppsøke psykolog. Og blitt sendt på en runddans hver eneste gang som har vart bortimot et halvt år eller mer før jeg får beskjed om at kapasiteten er sprengt og de ikke har plass til meg. I mellomtiden har jeg ikke klart å følge opp fordi det føles som jeg har møtt en mur hele tiden. Fra mitt perspektiv høres det ut som det de gjør er helt riktig, du skal ikke bare fortsette å gå til psykolog i det uendelige hvis du ikke har noe reelt utbytte av det. Det står hundrevis av andre i kø og venter på en plass! Anonymous poster hash: b470f...58b Helt riktig? At et menneske skal få en eneste sjanse? Med kun en psykolog og en terapiform? Jaja, ikke rart det er lange køer da, hvis folk ikke skal ha mulighet for å bli friske før de kastes ut. Da blir jo mange aldri bra, og mange kommer heller aldri tilbake i jobb. I verste fall tar noen livet av seg. Anonymous poster hash: b85d6...83e
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #14 Skrevet 6. desember 2013 Fra mitt perspektiv høres det ut som det de gjør er helt riktig, du skal ikke bare fortsette å gå til psykolog i det uendelige hvis du ikke har noe reelt utbytte av det. Det står hundrevis av andre i kø og venter på en plass! Hva skal man gjøre da, dersom den behandlingen man får ikke fungerer, og man ikke klarer å bli frisk selv? Ta livet av seg? Hvor mange forsøk får man, før man bare tar opp en plass for andre som kan ha nytte av behandling? Jeg mener at både pasient og behandler må være åpne for at det ikke nødvendigvis er KAT som fungerer best, en behandlingsform som de aller fleste forsøker først. Man må tenke "hva er best for denne pasienten" og "hva vil denne pasienten kunne ha nytte av", og ikke tenke at om en pasient har mislykkes med en type behandling så kan ikke pasienten bli frisk. Mange alvorlig psykisk syke opplever å ikke få adekvat behandling, men det er jo ikke så mye man kan gjøre annet enn å forsøke alt som finnes. Man kan jo ikke bare skru av sykdommen, selv om man ikke får hjelp? Anonymous poster hash: 9c3ad...046 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #15 Skrevet 6. desember 2013 Hvis du bor i Oslo eller omegn kan du prøve og søke her. Har selv vært i behandling hos denne avdelingen på Ullevål og har gått fra å være 100% arbeudsufør i nesten 7 år til å være tilbake i 100% jobb nå. Kan virkelig anbefales. Utrolig dyktige folk. http://www.dagbehandlingsnettverk.no/us/home.htm Anonymous poster hash: bb68c...fa7
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #16 Skrevet 7. desember 2013 det er jo virkelig helt utrolig arrogant av psykologen, å fastlå at du ikke kan kureres og skal nektes videre behandling, virkelig sjokkerende at dette går an, litt av et maktmisbruk Anonymous poster hash: 92429...dbe
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #17 Skrevet 7. desember 2013 det er jo virkelig helt utrolig arrogant av psykologen, å fastlå at du ikke kan kureres og skal nektes videre behandling, virkelig sjokkerende at dette går an, litt av et maktmisbruk Anonymous poster hash: 92429...dbe Tenkte akkurat det samme! Ikke gi opp, TS. Jeg måtte selv prøve flere behandlinger før jeg endelig fikk rett diagnose og rett behandling. Det er hjelp å få.Anonymous poster hash: 77958...58d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå