Gå til innhold

hva skjer om man ikke betaler på ebay?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir det sendt til inkasso eller?

Anonymous poster hash: 0a977...05f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tvilsomt, men du vil jo få en dårlig review av selger og kanskje andre ikke vil selge til deg.

Skrevet

Først får du en "Unpaid item case"-beskjed fra ebay. Da har du så og så mange dager på deg til å betale. Om du ikke betaler da får du beskjed om at kjøpet er kansellert og at du har fått en strike.

Etter at du har fått et visst antal strikes vil du få en melding fra ebay neste gang du kjøper noe om at de har fått tilbakemeldinger fra selgere om at du ikke betaler for deg og at de ber deg om å være flinkere til å betale fra nå av eller kan du risikere å bli sperret fra å handle.

Ellers kan du oppleve at du ikke får handlet noen varer fordi selger har lagt inn i sine systemer at de feks ikke ønsker å selge til kjøpere som har fåt 1 eller mer strikes i løpet av de siste 6 månedene, eller feks 2 eller flere strikes iløpet av de siste 3 månedene. Etterhvert som tiden går og du ikke har pådratt deg flere strikes vil du da igjen få handlet hos disse selgerene.

Det som har skjedd med meg nå er at jeg må betale med en gang jeg handler ellers blir ikke kjøpet gjennomført. Tror det er pga en del strikes jeg klarte å pådra meg i sommer da jeg dro på ferie med masse som jeg hadde handlet som ikke hadde blitt betalt pga paypal hadde fått for seg at kortet mitt var sperret. Fikk sikkert 15 strikes eller noe. Senere på høsten klikket paypal igjen, og jeg ble så sur at jeg gadd ikke å gjøre noe med det. Nå får jeg altså fremdeles handlet, men jeg må betale med en gang for hver vare.

Anonymous poster hash: 0884a...c51
  • Liker 3
Skrevet

Har du kjøpt noe du likevel ikke vil ha, så er det MYE bedre å sende en mail til selger og spørre pent om de kan kansellere kjøpet. Jeg har gjort det ved to anledninger, null problem de gangene. Det finnes sikkert de som vil sette seg litt på bakbeina, men det verste du risikerer er et nei.

Anonymous poster hash: ac643...2eb

Skrevet

Hei hvilken varer snakker dere om? Nå ble jeg oxo litt redd om at de ikke stenger kontoen min eller nekter å selge noe til meg..

Når man kommer inn på ebay så ser man 3 kategorier

Watching . Buying. Og selling

På watching har jeg endel varer som jeg ikke har betalt for. Er det disse varerne dere snakker om? At hvis jeg ikke kjøper de så blir kontoen min sperret??? Er helt ny på ebay så vet ikke noen ting enda. Hvilken andre ting burde jeg passe på? Og jeg betaler rett fra bankkortet mitt. Bruker ikke paypal.. Er det riktig måte?

Anonymous poster hash: 8dc72...0d0

Skrevet

Hei hvilken varer snakker dere om? Nå ble jeg oxo litt redd om at de ikke stenger kontoen min eller nekter å selge noe til meg..

Når man kommer inn på ebay så ser man 3 kategorier

Watching . Buying. Og selling

På watching har jeg endel varer som jeg ikke har betalt for. Er det disse varerne dere snakker om? At hvis jeg ikke kjøper de så blir kontoen min sperret??? Er helt ny på ebay så vet ikke noen ting enda. Hvilken andre ting burde jeg passe på? Og jeg betaler rett fra bankkortet mitt. Bruker ikke paypal.. Er det riktig måte?

Anonymous poster hash: 8dc72...0d0

Nei, vi snakker kun om de varene du faktisk har kjøpt. De du har på "watching" listen din får du selvsagt ikke strike for når du ikke betaler - fordi du har jo ikke engang kjøpt dem enda? "Watching"-listen er bare en liste for å ha oversikt over ting du liker og kanskje kommer til å kjøpe - det er ikke noe som er bindende juridisk der.

Anonymous poster hash: 04d4f...726

• 4 måneder senere...
Skrevet

Hvordan gikk det når du ikke betalte? Har havnet i samme situasjon nå, det skjer ikke noe spesielt?

Skrevet

Noen selgere shipper ikke før de får betalt, så om du ikke betaler vil du heller ikke få det du bestilte :)

Skrevet

Noen selgere shipper ikke før de får betalt, så om du ikke betaler vil du heller ikke få det du bestilte :)

Men jeg får ikke en megaregning i posten vel? Det er bare at jeg ikke betaler og ferdig med det?

AnonymBruker
Skrevet

Du får melding fra ebay om at du de har mottatt en "unpaid item case", og en datofrist. Betaler du ikke innen den fristen får du en strike. Da kan du risikere at du ikke får handlet fra enkelte selgere som reserverer seg mot strikes. For eksempel 1 strike in past 6 months, eller 2 strikes in past 3 months. Og så truer de med at du kan bli kastet ut fra ebay. Men jeg har aldri blitt det. Eneste som har skjedd med meg var at jeg må betale med en gang, får ikke lagt noe i handlekurven for senere betaling. Skjedde i fjor sommer da jeg fikk en haug med strikes etter at jeg bestilte noen varer og betalingen ikke gikk igjennom uten at jeg merket det. Dro på ferie og tenkte ikke på hele greiene før jeg kom hjem og ble oppmerksom på det. Så det går greit.

Skrevet

Du får melding fra ebay om at du de har mottatt en "unpaid item case", og en datofrist. Betaler du ikke innen den fristen får du en strike. Da kan du risikere at du ikke får handlet fra enkelte selgere som reserverer seg mot strikes. For eksempel 1 strike in past 6 months, eller 2 strikes in past 3 months. Og så truer de med at du kan bli kastet ut fra ebay. Men jeg har aldri blitt det. Eneste som har skjedd med meg var at jeg må betale med en gang, får ikke lagt noe i handlekurven for senere betaling. Skjedde i fjor sommer da jeg fikk en haug med strikes etter at jeg bestilte noen varer og betalingen ikke gikk igjennom uten at jeg merket det. Dro på ferie og tenkte ikke på hele greiene før jeg kom hjem og ble oppmerksom på det. Så det går greit. Anonymous poster hash: 0884a...c51

Så bra! Jeg kommer nok ikke til å handle der tror jeg, var så tungvint med betaling osv. Jeg prøvde men fikk ikke til:p men det kommer ikke på sånn kredittsjekk og sånn?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har åpnet en case mot en kunde som ikke har betalt og sendt dem melding to ganger. Varen er lagt ut igjen i mellomtiden.

Jeg vet ikke hva som skjer etter det, hun har ikke svart så jeg gir henne vel bare en dårlig rating og kansellerer avtalen. Vet ikke hva ebay reagerer med.

Anonymous poster hash: 34012...9b9
Skrevet

Jeg har åpnet en case mot en kunde som ikke har betalt og sendt dem melding to ganger. Varen er lagt ut igjen i mellomtiden. Jeg vet ikke hva som skjer etter det, hun har ikke svart så jeg gir henne vel bare en dårlig rating og kansellerer avtalen. Vet ikke hva ebay reagerer med. Anonymous poster hash: 34012...9b9

ja det skjønner jeg at du gjør. Jeg vet det er dårlig av meg, men trodde det skulle være lett for en dum frøken å skjønne;-)

Skrevet

Så bra! Jeg kommer nok ikke til å handle der tror jeg, var så tungvint med betaling osv. Jeg prøvde men fikk ikke til:p men det kommer ikke på sånn kredittsjekk og sånn?

Ikke være "den" personen som ikke gidder å kanselere / si ifra. Ta ansvar for egne handlinger og si i det minste ifra til selger at du har ombestemt deg og ikke vil ha det du har bestilt (Jeg tolker det som at du faktisk har bestilt noe).

Skrevet

Ikke være "den" personen som ikke gidder å kanselere / si ifra. Ta ansvar for egne handlinger og si i det minste ifra til selger at du har ombestemt deg og ikke vil ha det du har bestilt (Jeg tolker det som at du faktisk har bestilt noe).

Jaja, har sagt ifra men har ikke fått noe svar:-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei du handler jo fra utlandet. Tviler på at de gidder å gå så langt for å inndrive pengene. Men altså, ebay er kjempeenkelt, hva er det du ikke forstår med betalingen? Det er jo så langt fra tungvindt som du kan komme, og supertrygt.

Hvor mye handlet du for?

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønte ikke hvordan jeg skulle betale med paypal, hvordan få penger på den kontoen:o handlet for 500 ca:-)

Nei du handler jo fra utlandet. Tviler på at de gidder å gå så langt for å inndrive pengene. Men altså, ebay er kjempeenkelt, hva er det du ikke forstår med betalingen? Det er jo så langt fra tungvindt som du kan komme, og supertrygt.

Hvor mye handlet du for?

AnonymBruker
Skrevet

Du bare legger til kortet ditt. Gå på paypal.com. Trykk Logg inn øverst til høyre, logg inn med brukernavn og passord, trykk på Gå til min konto nede til høyre. Trykk på Min konto på den grå linjen ganske høyte oppe på skjermen, til høyre, trykk på legg til eller endre kredittkort og så fyller du inn informasjonen.

Husk at dersom varene koster over 200 kr så må du betale moms og fortollingsavgift når varen kommer til Norge. Da får du hentelapp i posten og så henter du pakken og betaler på ditt lokale postkontor. Dersom du lurer på noe så kan du spørre i "Den store ebaytråden" som ligger på Økonomi og jusforumet her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...