Grønt blad Skrevet 4. desember 2013 #1 Skrevet 4. desember 2013 Hvilket gulv har du på kjøkkenet? Hvilket gulv ville du hatt dersom du kunne velge fritt, og hvorfor?
Gjest Conradine Skrevet 4. desember 2013 #2 Skrevet 4. desember 2013 Jeg har samme parkett som i resten av huset. Kjøkkenet er åpent til stuen så da kunne jeg ikke tenkt meg å ha forskjellige gulv.
Lea2 Skrevet 4. desember 2013 #3 Skrevet 4. desember 2013 Har fliser og ville ikke hatt noe annet. Lett å vaske og ingen synlig slitasje. (Har forøvrig fliser i alle rom, så det er samme gulv på kjøkken og i stue med åpen løsning) Eneste ulempen er at ting knuser om de faller ned... men det hadde de mest sannsynlig gjort uansett. Skulle gjerne ha byttet til en annen type flis, ettersom disse fulgte med huset.
Gjest Badabing Skrevet 4. desember 2013 #5 Skrevet 4. desember 2013 Bambus. Er helt supert. Ville også valgt dette om jeg kunne valgt nå. Fliser hører til gang og bad, synes jeg. Hvis jeg ikke skulle hatt bambus, måtte det blitt annen lys parkett. Hvitoljet ask eller noe slikt.
Satellites Skrevet 4. desember 2013 #6 Skrevet 4. desember 2013 Vinyl. Uten tvil. Godt å gå på, finnes i masse farger og mønster, tåler søl og ting knuses ikke automatisk om de mistes på gulvet.
Gjest Asti Skrevet 4. desember 2013 #7 Skrevet 4. desember 2013 (endret) Endret 25. februar 2015 av Asti
Nephthys Skrevet 4. desember 2013 #8 Skrevet 4. desember 2013 Mørk laminat. Elsker fargen, men du verden så fort det blir støv og flekker... Ville nok valgt det igjen fordi jeg liker å plage meg selv, men skulle ønske jeg ville ha vinyl eller lyst tregulv som er mye mer praktisk!
Ciara Skrevet 5. desember 2013 #9 Skrevet 5. desember 2013 Har eikeparkett og er veldig fornøyd. Klart, det er praktisk med gummigulv og flis, men jeg synes ikke det er like fint og lunt som tregulv.
Grønt blad Skrevet 5. desember 2013 Forfatter #10 Skrevet 5. desember 2013 Jeg har flere steder lest at man ikke bør ha parkett på kjøkkengulvet pga. søling, vask og væskesøl som ødelegger parketten. Hvilken erfaring har dere med dette? Blir kjøkkengulvet fortere stygt?
Lea2 Skrevet 5. desember 2013 #11 Skrevet 5. desember 2013 Jeg måtte bytte helt ut furuplank på kjøkken etter at oppvaskmaskinen gikk i stykker. Det ble også fuktskader i etter kjøleskapet over lang tid (ja, det var eldre hvitevarer). Tidligere hadde jeg oljet eik på kjøkken og fikk ofte flekker som aldri gikk helt bort (oljen reagerer på en hel drøss med ting) og det ble generelt masse riper og hakk. Ble mye mer slitasje der enn på samme gulv i stua. Gangen var derimot det verste.. det var nesten naturlig nedslipt etter noen år.
Gjest Asti Skrevet 5. desember 2013 #12 Skrevet 5. desember 2013 (endret) Endret 25. februar 2015 av Asti
Gjest Badabing Skrevet 5. desember 2013 #13 Skrevet 5. desember 2013 Vi har parkett på kjøkkenet, og jeg har ikke merket noe, bortsett fra der hundeskålene stod en stund. Men da var det snakk om mye søl!
Antoinette Skrevet 5. desember 2013 #14 Skrevet 5. desember 2013 Vi valgte fliser og er veldig fornøyd med det men vi har ikke åpen kjøkkenløsning.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #15 Skrevet 5. desember 2013 Vanedis, on 05 Dec 2013 - 11:43, said: Jeg har erfaring med både oljet og lakkert parkett. Lakkert: Dårlig erfaring, da lakken sprakk i skjøtene (sprekkene ble hvite og grå) pga væskesøl etter noen år. Oljet: Så lenge man passer på å olje vil gulvet ha en hinne som gjør at vann perler seg, slik at det ikke trekker inn i treverket. Vårt gulv burde ha fått seg olje nå, men det har heldigvis ikke blitt ødelagt eller stygt av væskesøl likevel. Vedr. flekker finnes det ulike tips for å fjerne de, alt ettersom hva som har skjedd: http://www.ifi.no/flekk-pa-parketten?var=2&utm_expid=49969208-0.EeBUSaijSlGbboKvB9OD2w.1&utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.no%2F Men hvis man tørker opp når man søler så er det ikke noe problem. Jeg har hvitbeiset eik på gulvet og det er kjempefint selv på kjøkkendelen. Anonymous poster hash: 00abf...7f8
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #16 Skrevet 5. desember 2013 Jeg har flere steder lest at man ikke bør ha parkett på kjøkkengulvet pga. søling, vask og væskesøl som ødelegger parketten. Hvilken erfaring har dere med dette? Blir kjøkkengulvet fortere stygt? Det stemmer. Anonymous poster hash: 683d1...42a
Gjest Asti Skrevet 5. desember 2013 #17 Skrevet 5. desember 2013 (endret) Endret 25. februar 2015 av Asti
Lea2 Skrevet 5. desember 2013 #18 Skrevet 5. desember 2013 Ofte blir hvitevarer og rør stående og dryppe en god stund før man finner ut at det er feil på dem. Lakkert parkett blir gjerne ripete, Oljet parkett er lettere å vedlikeholde, men trekker fort til seg ting om det tørker ut. En ting vi merket (og ble informert om) var at oljen reagerer på enkelte ting... særlig stål kombinert med vann. Hundens skål i rustfritt stål og litt søl satte igjen en fin, mørk ring på gulvet.. Vi hadde også et tilfelle av jordbær som ble rennende ut av søpla litt for lenge. Jeg ville aldri ha lagt noe annet enn fliser på kjøkkenet igjen. Mest fordi jeg er delvis for lat og delvis for klønete for parkett
Gjest Badabing Skrevet 5. desember 2013 #19 Skrevet 5. desember 2013 Vi har Waterguard (eller hva det heter) som stenger av vannet.
Lea2 Skrevet 5. desember 2013 #20 Skrevet 5. desember 2013 Jepp aquastop blir mer og mer vanlig og det hjelper.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå