Gå til innhold

Skeptisk til barnehagen, overreagerer jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min byttet barnehage denne uken (pga flytting). Da vi kom på mandag var det ingen der som visste vi skulle komme. De tok nå i mot oss som best de kunne, men jeg fikk nå et veldig negativt førsteinntrykk pga dette. Jeg tenker at en barnehage som ikke en gang holder styr på når unger begynner sikkert svikter på andre områder også. Selv tar de ingen selvkritikk, men skylder på opptakskontoret. Jeg kjenner en annen barnehageleder som sier at det ikke kan stemme, men at det må være barnehagens feil.

Jeg har tatt det opp med dem og sagt at jeg ikke synes dette er greit. Nå sliter jeg bare med å ha tillit til dem på andre områder.

Overreagerer jeg?

Anonymous poster hash: fff2c...d99

Videoannonse
Annonse
Gjest HappyWaffle
Skrevet

bare ta det opp med de. greit at de har mange barn, men de bøøør ha rutiner på sånne ting.

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet (endret)

Du overreagerer ikke. Normalen er at man får et brev fra barnehage før man kommer til dem med navn på kontaktperson i barnehage, hva man må ha med seg etc. Jeg synes absolutt du bør ta dette opp med ledelsen.

Endret av Mrs. Random Nick
Skrevet

Dette bør tas helt opp til regjeringsnivå.

Anonymous poster hash: 31b25...eb3
  • Liker 7
Skrevet

La meg spørre om det er de fancy private barnehagene, eller var det kommunal??

De private gjør litt slik de vil de ;)

Anonymous poster hash: f57a4...993
Skrevet

Du overdriver.

Er det omsorg du er ute etter?

Eller er de administrative rutinene viktigere?

Eller mener du dette er to sider av samme sak?

• Liker 6
Skrevet

Du overdriver.

Er det omsorg du er ute etter?

Eller er de administrative rutinene viktigere?

Eller mener du dette er to sider av samme sak?

Det er jo to sider av samme sak i den forstand at det er sjefen som sitter og styrer mye av dette. Hvis han/hun ikke klarer å gi beskjed om at det kommer nye unger er det mye mer trolig at han ikke klarer å sørge for gode rutiner for omsorgen. Ikke nødvendigvis slik, men en så enkel ting som å gi en beskjed vitner om mangel på interresse og oppfølging. (basert på egne erfaringer fra arbeidslivet)

Skrevet

Det er jo to sider av samme sak i den forstand at det er sjefen som sitter og styrer mye av dette. Hvis han/hun ikke klarer å gi beskjed om at det kommer nye unger er det mye mer trolig at han ikke klarer å sørge for gode rutiner for omsorgen. Ikke nødvendigvis slik, men en så enkel ting som å gi en beskjed vitner om mangel på interresse og oppfølging. (basert på egne erfaringer fra arbeidslivet)

Men dette kan jo bero på noen uheldige omtendigheter...

En mail/brev som ikke kom frem i tide. Den som hadde fått ansvaret var syk den dagen etc etc.

Jeg ser ikke hvofor man skal bli skeptisk til barnehagen i sin helhet av den grunn.

Dette har jo ingenting med omsorg på avdelingen å gjøre.

Jeg synes ikke det er noen grunn til at Ts skal føle at barnet er utrygt pga dette.

• Liker 6
Skrevet

Men dette kan jo bero på noen uheldige omtendigheter...

En mail/brev som ikke kom frem i tide. Den som hadde fått ansvaret var syk den dagen etc etc.

Jeg ser ikke hvofor man skal bli skeptisk til barnehagen i sin helhet av den grunn.

Dette har jo ingenting med omsorg på avdelingen å gjøre.

Jeg synes ikke det er noen grunn til at Ts skal føle at barnet er utrygt pga dette.

Nei, etter en liten ting som dette, som kan skyldes så mye annet en "svikt" ville ikke jeg heller mistet alt "håp", men det er jo noe å huske på, å følge med på om det skjer lignenede ting. Jeg tror nok heller ikke TS skal være redd for barnet, men være litt obs den nærmeste tiden å se om førsteintrykket kanskje er ufortjent.

Skrevet

Alle kan vel gjøre feil, og jeg synes du overreagerer hvis du gjør mer utover det at du allerede har tatt det opp. De har nok tatt det til seg. Nå synes jeg du skal gi dem en sjanse til å vise at de er en bra barnehage sånn ellers, fram til det motsatte er bevist.

• Liker 6
Skrevet

Datteren min byttet barnehage denne uken (pga flytting). Da vi kom på mandag var det ingen der som visste vi skulle komme. De tok nå i mot oss som best de kunne, men jeg fikk nå et veldig negativt førsteinntrykk pga dette. Jeg tenker at en barnehage som ikke en gang holder styr på når unger begynner sikkert svikter på andre områder også. Selv tar de ingen selvkritikk, men skylder på opptakskontoret. Jeg kjenner en annen barnehageleder som sier at det ikke kan stemme, men at det må være barnehagens feil.

Jeg har tatt det opp med dem og sagt at jeg ikke synes dette er greit. Nå sliter jeg bare med å ha tillit til dem på andre områder.

Overreagerer jeg?

Anonymous poster hash: fff2c...d99

Men hva sier opptakskontoret om dette? Enten så er det en rutinesvikt i opptakskontoret (noe som er mulig, samme hva din bekjent sier til deg) eller så er det rutinesvikt i barnehagen. Nå har du gitt beskjed til sistnevnte og de gir forhåpentligvis beskjed videre, men jeg ville nok ringt, jeg. Kanskje får du den enkle beskjed at pga sykdom/datafeil/e.l. så glapp det denne gangen.

Anonymous poster hash: 1e4a7...f96

• Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet

Men har du ikke tatt noe kontakt med bhg før dere plutselig stod der?

• Liker 6
Skrevet

Jeg tenker at du overreagerer. Ja, så skjedde det en kjedelig glipp, men verre ting har skjedd og barnehagen kan fortsatt være en god barnehage selv om de glemte seg litt bort

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville ikke hatt tillit til denne barnehagen

Anonymous poster hash: 0f0f7...391
Skrevet

Det som er viktig på en bhg, er jo de ansatte på avdelingene, ikke først og fremst styrer. Jeg ville latt denne administrasjonsglippen gått i glenneboken hvis barnet blir tatt godt imot ellers.

I vår barnehage har vi en litt nazi styrer. Hun maser om dugnader, sender ut hauge is med eposter (hehe, ikke i og for seg negativt, men her er det julemesser, salgsmesser flere ganger i året, hvert barn må ha med tre pakker hver til verdi av xxx kr per stk, alle foreldrene må bidra med vasking av barnehagen, med snømåking, strøing, det er dugnader flere ganger i året, og hver gang noe skal ordnes, males, repareres, får vi epost om anmodning til å hjelpe. hun sender eposter til alle hvis hun ser at en bil står på tomgang når en av foreldrene er i barnehagen og leverer)

Selv om det er mye jobb og dugnad og snømåking og slikt, er barnas hverdag knyttet til de trivelige, lune damene på avdelingene. Så vi kommer ikke til å bytte, selv om jeg er drita lei av dugnader. Og har man to barn i barnehagen, må man selvsagt jobbe to dugnadskvelder både vår og høst. Pluss selvsagt ta med dobbelt av kaker på juletrefest, sommerfest, redd barna-dagen, julemessa, og seks gaver til en verdi av 150 kr stk på julemessa. Gleder meg til de blir store nok til å begynne på fotball og korps, det blir rene slaraffenlivet,

Anonymous poster hash: da7f8...88b

Skrevet

Har du ikke tatt kontakt med barnehagen i det hele tatt før du dukket opp???

Barnehager har rutiner hvor de ringer foreldre og avtaler tidspunkt og forklarer innkjøring. De fleste sender også ut brev hvor du må signere på at du har mottatt plassen. Hvis ikke du skriver under, går jo plassen til noen andre. Om opptakskontoret har krøllet det til (noe som slett ikke er umulig, det jobber en haug med sullehoder i kommunen her...). Så vet hverken styrer eller avdelingsledere at barnet ditt har fått plass.

Syns helt ærlig at du bør ta litt av ansvaret selv dersom du ikke har fått noe "velkommen til oss"-brev, eller en telefon.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det har vært en eller annen form for svikt i kommunikasjonen her.. og heldigvis er det jo ikke slik kommunikasjon barnehageansatte er gode på.

Ellers er jeg vant med en rutine der foreldrene til nye barn kommer innom før innkjøring og får litt informasjon, omvisning, kan spørre litt og hvor de skriver under på saker og ting. Kanskje noen skulle ha sendt ut informasjon til deg om dette og at brevet/mailen/telefonen ikke kom frem eller forsvant i systemet et sted? Kanskje hadde de feil telefonnummer? Kan være mye...

Det som er ganske sikkert er at det ikke er den som kanskje skulle ha kommunisert med deg som passer barnet ditt om dagen. Som regel har barnehager (særlig de større kommunale) kontorpersonal eller styrere som ikke er de som ikke har mest kontakt med barna. (jeg kan ta feil). Uansett så tror jeg ikke at dette er noe som går ut over barna i barnehagen. Ville i alle fall fokusert på helt andre ting om jeg skulle vurdert trygghet og orden på selve avdelingen.

• Liker 1
Skrevet

Nei du over reagerer ikke. Jeg hadde selv begynt å lure. De må komme med fakta, slik at du blir trygg på at de har gjort alt i sin makt. Er det slurv en plass, så er det slurv en annen plass, helt riktig det.

Anonymous poster hash: 084af...64b
Skrevet

Har du ikke fått noe velkommst brev og info om bhg i ett brev, og flere ark du skal fylle ut?

Hos oss får man det på forhånd som skal tas med eller sendes til oss.

Der skal man fylle ut ting som adresse, tlf nr til jobben din/deres, andre som kan kontaktes vist det skulle trenges, sykdommer, allergier osv barnet kan ha, hva det liker av mat, leker, hva det ikke liker osv osv.

• Liker 1
Skrevet

Det viktigste bør da være hvordan de tok dere imot på tross av glippen som var skjedd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...