AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #1 Skrevet 4. desember 2013 Nå vet jeg ikke hvor mye det koster med Mac sin stasjonære . Men er det noe en 10 åring bør få ? Kan dette påvirke ett barn - ? Anonymous poster hash: 13797...70a
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #2 Skrevet 4. desember 2013 Mac koster noen tusenlapper, hvordan skal du kunne kontrollere hva 10 åringene bruker maskinen til da? Skjønner ikke greia at små barn skal ha egen datamaskin. Anonymous poster hash: 3401c...1b5 1
Zess Skrevet 4. desember 2013 #3 Skrevet 4. desember 2013 Koster ikke en stasjonær Mac 12 000 eller noe slikt? Til en tiåring må det vel være greiere å begynne med en ipad mini eller en billigere pc. Påvirkningen du har å være redd for er vel det vanlige: spillavhengighet og det store stygge internettet
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #4 Skrevet 4. desember 2013 TS - Jeg tenkte på en bekjent av meg jeg personlig syns en stasjonær pc til en 10 åring er absurd . Å er trist at det har blitt slik at mange små barn har tilgang til teknologi .Anonymous poster hash: 13797...70a 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #5 Skrevet 4. desember 2013 Jeg synes tiåringer er alt for små til å ha egen pc. Anonymous poster hash: 031ab...f3f 4
Amys Skrevet 4. desember 2013 #6 Skrevet 4. desember 2013 Bortsett fra prisen har det vel ingenting å si om ungen får mac eller vanlig pc? Og jeg skjønner ikke hva som er trist med det? Har selv hatt egen maskin fra jeg var 12-13... Her i huset kommer barna til å få egne maskiner når de får behov for datamaskin, de kan bare glemme å få bruke min eller samboerens;) 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #7 Skrevet 4. desember 2013 Siste taler bekrefter det jeg lenge har trodd: at teknologigaver til barna først og fremst handler om at foreldrene vil ha sine egne dingser i fred Og jepp, jeg synes mac til en tiåring er tullete.Anonymous poster hash: 6c8ed...213 12
Jens Skrevet 4. desember 2013 #8 Skrevet 4. desember 2013 Sønnen vår på 8 har fått sin egen mac på rommet. Han bruker den både til lekser og spill. Om kvelden tar vi tastaturet og han får det tilbake neste kveld etter lekser. Han må også ha døren oppe på rommet sitt. Føler vi har full kontroll. 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #9 Skrevet 4. desember 2013 Er trist fordi jeg ser mange barn heller velge å sitte på pc enn å dra ut å leke å sosialisere seg . Er absolutt supert de foreldrene som har full kontroll på pc bruken (TS her) Anonymous poster hash: 13797...70a
Zess Skrevet 4. desember 2013 #10 Skrevet 4. desember 2013 Til og med jeg fikk egen data før jeg fylte 14 - da snakker vi om å arve pappas gamle jobbmaskin på 90-tallet, den var rask som en skilpadde og stille som en tørketrommel Jeg ser ingenting galt i at barn får datamaskin, men personlig synes jeg en mac er en litt for ekstravagant gave til et så lite barn.
skruf Skrevet 4. desember 2013 #11 Skrevet 4. desember 2013 10-åringen min har Mac, hun arvet min gamle da jeg kjøpte meg ny. Selv om hun har data så sitter hun ikke pal på den, vi har jo grenser både for databruk og tvbruk. Hun gjør mye lekser på macen, da det særlig i matematikk er lagt opp til lekser på Fronter. Rett før nasjonal prøve så skulle elevene sitte 15min hver dag på data og løse regnestykker. Det hun ellers bruker macen til er spill, ser filmer, hører musikk…..
Rotemor Skrevet 4. desember 2013 #12 Skrevet 4. desember 2013 10-åringen min har Mac, hun arvet min gamle da jeg kjøpte meg ny. Selv om hun har data så sitter hun ikke pal på den, vi har jo grenser både for databruk og tvbruk. Hun gjør mye lekser på macen, da det særlig i matematikk er lagt opp til lekser på Fronter. Rett før nasjonal prøve så skulle elevene sitte 15min hver dag på data og løse regnestykker. Det hun ellers bruker macen til er spill, ser filmer, hører musikk….. Ja, jeg ser ikke problemet. Hos meg har alle barna både pc og Ipad. De har også venner, ski, akebrett og fotball.... Ser ikke hvorfor å ha egen pc (eller å spille på en) sidestilles med et passivt liv. 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #13 Skrevet 4. desember 2013 Ja, jeg ser ikke problemet. Hos meg har alle barna både pc og Ipad. De har også venner, ski, akebrett og fotball.... Ser ikke hvorfor å ha egen pc (eller å spille på en) sidestilles med et passivt liv. For meg handler det ikke bare om det at barna potensielt passiviseres. Men jeg synes det er galskap å skjemme bort barna med så dyre ting. hva skal til å glede et barn etter hvert når de alt fra 10-årsalderen utstyres med ipad OG pc, iphone, spillkonsoller og alt de trenger av dyrt utstyr? Hva skal til for å glede dem da de er 15? eller 18? Helt vilt hvordan folk bruker penger og ikke setter grenser for barna! Trist Anonymous poster hash: e8cfd...09e 4
puuuus Skrevet 4. desember 2013 #14 Skrevet 4. desember 2013 Min 10 åring har egen pc. Kjøpte den selv i fjor. Her gjør de mye lekser på data så da kan han gjøre de når vi fortsatt er på jobb. Bare ser over etterpå. Så jeg ser ikke problemet.
Rotemor Skrevet 4. desember 2013 #15 Skrevet 4. desember 2013 For meg handler det ikke bare om det at barna potensielt passiviseres. Men jeg synes det er galskap å skjemme bort barna med så dyre ting. hva skal til å glede et barn etter hvert når de alt fra 10-årsalderen utstyres med ipad OG pc, iphone, spillkonsoller og alt de trenger av dyrt utstyr? Hva skal til for å glede dem da de er 15? eller 18? Helt vilt hvordan folk bruker penger og ikke setter grenser for barna! Trist Anonymous poster hash: e8cfd...09e Dette trenger da ikke være en problemstilling. Helt vilt hvordan du sidestiller at barna har bra utstyr med at de ikke har grenser. Du er svært lite nyansert. 5
Kontormus Skrevet 4. desember 2013 #16 Skrevet 4. desember 2013 Dette trenger da ikke være en problemstilling. Helt vilt hvordan du sidestiller at barna har bra utstyr med at de ikke har grenser. Du er svært lite nyansert. Enig! Tilogmed yngre folk begynner så snakke som gamlinger om at alt var så mye bedre da de var unge. Den gang de hadde riktige verdier osv... Poden her fikk forøvrig sin første Mac som 11-åring. Da hadde han spart halvparten selv, og fikk resten. Og vi vil begge ha våre maskiner i fred. 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #17 Skrevet 4. desember 2013 Siste taler bekrefter det jeg lenge har trodd: at teknologigaver til barna først og fremst handler om at foreldrene vil ha sine egne dingser i fred Og jepp, jeg synes mac til en tiåring er tullete.Anonymous poster hash: 6c8ed...213 Jeg er så enig i dette. Jeg synes også det er en absurd rettferdiggjøring å handle pc'er og macer til ungene fordi man vil ha egne maskiner i fred... Vilt. Anonymous poster hash: e8cfd...09e 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #18 Skrevet 4. desember 2013 Dette trenger da ikke være en problemstilling. Helt vilt hvordan du sidestiller at barna har bra utstyr med at de ikke har grenser. Du er svært lite nyansert. Jeg vet selvsagt ingenting om hvordan _du_ oppdrar dine barn, men blant venner av mine unger er det en svært høy korrelasjon mellom å overøse barna med saker, ting og utstyr (helst dyrt) og ikke sette grenser også på andre områder. Barna jeg kjenner til som har eget pc-utstyr og dyre telefoner er også de som får lov av foreldrene til å bryte aldersgrensene på sosiale medier, henge alene på kjøpesentre og shoppe fra de er 9, bruker sminke like tidlig, får være ute sent om kveldene, får jevnlig penger som brukes til godtekjøp, og som har ytterjakker til 5000 kr and so on. Jeg tenker at ingen barn har vondt av å lære seg å vente på å få kostbare ting, til man er gammel nok til å takle dem. Gjerne bidra for å få det også, tjene litt selv hjemme, som noen nevner. Jeg tenker at faste grenser for barn er et gode og at alt for mange foreldre i dagens foreldregenerasjon har et stort problem med å uttale ordet "nei". ..og jeg mener at an da gjør barna en bjørnetjeneste, i lengden. man skaper et samfunn av selvsentrerte, egoistiske sytepaver. Anonymous poster hash: e8cfd...09e 3
Kontormus Skrevet 4. desember 2013 #19 Skrevet 4. desember 2013 Jeg er så enig i dette. Jeg synes også det er en absurd rettferdiggjøring å handle pc'er og macer til ungene fordi man vil ha egne maskiner i fred... Vilt. Anonymous poster hash: e8cfd...09e Det er ikke eneste grunn. En annen grunn er at samfunnet er under stadig utvikling, og internett og pc,er har kommet for å bli. 1
Rotemor Skrevet 4. desember 2013 #20 Skrevet 4. desember 2013 Jeg vet selvsagt ingenting om hvordan _du_ oppdrar dine barn, men blant venner av mine unger er det en svært høy korrelasjon mellom å overøse barna med saker, ting og utstyr (helst dyrt) og ikke sette grenser også på andre områder. Barna jeg kjenner til som har eget pc-utstyr og dyre telefoner er også de som får lov av foreldrene til å bryte aldersgrensene på sosiale medier, henge alene på kjøpesentre og shoppe fra de er 9, bruker sminke like tidlig, får være ute sent om kveldene, får jevnlig penger som brukes til godtekjøp, og som har ytterjakker til 5000 kr and so on. Jeg tenker at ingen barn har vondt av å lære seg å vente på å få kostbare ting, til man er gammel nok til å takle dem. Gjerne bidra for å få det også, tjene litt selv hjemme, som noen nevner. Jeg tenker at faste grenser for barn er et gode og at alt for mange foreldre i dagens foreldregenerasjon har et stort problem med å uttale ordet "nei". ..og jeg mener at an da gjør barna en bjørnetjeneste, i lengden. man skaper et samfunn av selvsentrerte, egoistiske sytepaver. Anonymous poster hash: e8cfd...09e Jeg har ikke invitert til en debatt der du kan få tømme deg over dine venner/foreldre som ikke setter grenser! Bra/funksjonell pc e.l har ingenting med dyre jakker å gjøre i min verden. Du har ingen rett til å tolke mitt synspunkt på pc i den retningen der.Du får argumentere for ditt, selvsagt, men ikke dra inn meg. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå