Myrsnipa Skrevet 4. desember 2013 #1 Skrevet 4. desember 2013 Er det lov av butikkene å selge mat som er utgått av dato til halv pris? Er det ikke mat som nesten går ut eller samme dagen som selges til halv pris, og ikke mat som ER gått ut av dato? Skal ikke slik mat gis bort/kastes? Min nærbutikk har ofte slike 50 % pga dato, og i går var det noe kaker som gikk ut i august som var på "tilbud". Noen lov som sier noe om dette?
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #2 Skrevet 4. desember 2013 Nei, det tror jeg ikke, men det er forskjell på siste forbruksdag og best før. Anonymous poster hash: 8f175...39b 3
Corvo Skrevet 4. desember 2013 #3 Skrevet 4. desember 2013 (endret) Matvare loven§ 16. Næringsmiddeltrygghet Det er forbudt å omsette næringsmiddel som ikke er trygt. Et næringsmiddel skal anses for ikke å være trygt dersom det betraktes som helseskadelig eller uegnet for konsum. Kongen kan gi nærmere forskrifter om når et næringsmiddel anses for ikke å være trygt. Hentet fra www.tryggmat.net Oppsummering: Må all mat kastes etter at holdbarhetsdatoen er gått ut? Mat som er merket med "Siste forbruksdag..." skal ikke spises etter fastsatt dato. Mat som er merket med "Best før..." kan derimot både selges og spises etter fastsatt dato uten risiko for helseskader. RED: fra matportalen.no Det er to typar haldbarheitsdato, "best før" og "siste forbruksdag": Matvarer som er merkte med "siste forbruksdag", er det ikkje lov å selje etter at datoen er gått ut. Å gi bort desse varene gratis er heller ikkje lov. Matvarer merkte med "best før" eller "best før utgangen av" kan seljast også etter at datoen er passert. Så vidt jeg vet er mat portalen drevet av mattilsynet. Endret 4. desember 2013 av Corvo 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå