Gå til innhold

Middagstips glutenfritt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg trenger litt hjelp her...

MIn mann får besøk av en venninde vi ikke har sett på nesten 10 år i dag.

Hun kommer på ettermiddagen, og vil være her i middagstiden, før hun skal rekke ett sendt kvelsfly.

Derfor føler jeg at jeg MÅ servere henne middag.

Jeg kjenner henne ikke så veldig, men vet at hun har cøliaci.

Er ikke verdens beste kokk, så det går mest i halvfabrikata, og der har jeg hørt at det er hvetemel i "det meste"??

Så er det noen som har noen god ide til enkel, barnevennlig middag uten gluten???

Anonymous poster hash: acc4e...e2a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rotgrønnsaker stekt i ovnen er veldig godt. Gulrøtter, pastinakk, fenikkel, sellerirot. Kan serveres med for eksempel kjøttboller eller stekt kyllingfilet.

Anonymous poster hash: dd5f8...ff6
Skrevet

...om du serverer med kjøttboller, så sjekk at det ikke er hvetemel i dem - noen jevner med mel..

Kyllingwok med ris? men sjekk innholdet i sausene - vanlig soyasaus inneholder hvetemel og kan ikke brukes.

lapskaus

laks i folie

svinefilet med ovnsbakte grønnsaker

ellers finner du tips her..

http://www.glutenfri.org/recipe/recipe_search.php?recipe_category_id=4&glutenfree=1&order_by=2&new=Finn+oppskrifter

Anonymous poster hash: cd22d...ccc
Skrevet

Takk for svar og linken over:)

Ja er liksom det jeg er så redd for, at det skal være noe hvetemel i ting, for det er jo i så utrolig mye har jeg skjønt, Også i ting man skulle tro var glutenfritt...

Men ja, tror det blir noe med ovnsstekte grønnsaker...

Anonymous poster hash: acc4e...e2a
Skrevet

Fileter av fisk eller kjøtt, ris, poteter, egg, melkeprodukter og alle grønnsaker er jo alt sammen glutenfritt. Mulighetene er dermed nærmest endeløse. :)

Feks stekte stykker av fisk eller kjøtt, enten hjemmelaget potetmos eller båtpoteter stekt i ovnen, og hva som helst av grønnsaker til.

Anonymous poster hash: fb20a...d6f
  • Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke giddet full nedvasking av kjøkken og alt utstyr bare for én middag. Kan du ikke kjøpe ferdig rømmegrøt til mikro eller noe? Jeg tar alltid med mat fordi jeg ikke stoler på at folk forstår hvor viktig det er å ikke legge min mat på en brødfjøl, og da er disse grøtene kjekke.

Anonymous poster hash: 0eef1...fb6

• Liker 1
Skrevet

Ferdig rømmegrøt var et særdeles dårlig forslag, i og med at rømmegrøt er laget av rømme og hvetemel.

Ellers kan du jo servere hva som helst av kjøtt og fisk, grønnsaker, ris osv. Toro har massevis av glutenfrie produkter, også blant de "vanlige" produktene sine. Oversikt her.

Middag er noe av det enkleste man kan lage til en med cøliaki. Lykke til! Det er ikke så komplisert som mange tror! :tommelopp:

Anonymous poster hash: 8aab9...58c
Skrevet

Det er egentlig ingen hindring å lage middag til en med cøliaki, det gjelder bare å lage ting fra bunn av, og ikke ha i ingredienser som inneholder gluten. Og selv om det lages fra bunn trenger det ikke være vanskelig! Jeg bodde med en som hadde glutenallergi i nærmere ett år og syntes det var null problem. Hva tenker du å servere? Du kan jo servere alle slags kjøtt, med alle slags grønnsaker, med poteter eller ris ved siden av? Hvis du kommer med noe litt konkret kan jeg sikkert hjelpe med å finne noe enkelt!

Skrevet

Jeg hadde ikke giddet full nedvasking av kjøkken og alt utstyr bare for én middag. Kan du ikke kjøpe ferdig rømmegrøt til mikro eller noe? Jeg tar alltid med mat fordi jeg ikke stoler på at folk forstår hvor viktig det er å ikke legge min mat på en brødfjøl, og da er disse grøtene kjekke. Anonymous poster hash: 0eef1...fb6

Sorry, jeg mente jo selvfølgelig risgrøt!

Anonymous poster hash: 0eef1...fb6

• Liker 1
Skrevet

Kjøttkaker i brun saus. Sausen kan du lage med maizenamel.

Skrevet

jeg har cøliaki, og tenker liksom ikke at middagene våre er spesielle fordi de er naturlig glutenfrie.

Middagen vår idag bestod av glutenfri pasta med kjøttdeig og saus.

Hva om du serverer litt grove pølser med hjemmelaget potetmos?

Kyllinggryte av kyllingfilet, grønnsaker, litt fløte og ris?

Hjemmelaget suppe?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...