AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #1 Skrevet 4. desember 2013 Hva er egentlig greia med folk som heller går arbeidsledig, enn å f.eks jobbe ved matvarebutikker, kiosker/bensinstasjoner, osv? (generelt arbeid som ikke trenger noen erfaring eller kompetanse) Dette spesielt folk med høyere utdanning, hvor det kanskje ikke ansettes så mye. Er det blitt slik at vi nå heller prioriterer stoltheten enn å faktisk gjøre litt ærlig arbeid? Har ofte hørt utrykk som "negerarbeid", "polakk jobb", "NAV jobb", o.l Anonymous poster hash: 15f02...28f 1
Corvo Skrevet 4. desember 2013 #2 Skrevet 4. desember 2013 Folk er late, og tror de er bedre enn alle andre. Har opplevd å at kollegaer i jobber jeg hadde før heller sier de er arbeidsledige når de treffer nye folk enn å si at de jobber på bensinstasjon. Selv om på dette tidspunktet var de 22-23. Men det var "flaut". 1
Alice123 Skrevet 4. desember 2013 #3 Skrevet 4. desember 2013 (endret) Det er jo MYE flauere å være arbeidsfør på trygd! Folk altså! Endret 4. desember 2013 av Alice123 10
Gjest Evans Skrevet 4. desember 2013 #4 Skrevet 4. desember 2013 (endret) Hadde det vært slik at jeg ikke fikk en relevant jobb etter endt utdannelse hadde jeg virkelig tatt det jeg hadde fått. Enten om det var bensinstasjon eller søpletømmer (det tror jeg faktisk kan være litt greit - kjøre rundt tidlig på morgenen og få godt betalt). Kjenner noen fra studiet som ikke har fått jobb som ferdig utdannet, og etter ett år forstatt går ledige. Noen har tatt seg jobb i klesbutikker mens de søker på relevante jobber, men noen får også støtte fra NAv. Kjenner også ei som hadde studert det samme som meg, som tok en annen type jobb og hadde denne i flere år mens hun søkte på drømmejobben. Hun hadde vært utenfor arbeidslivet i flere år, og hadde vanskeligheter med å få en relevant jobb. Til slutt fikk hun drømmejobben Jeg tenker at det ser veldig mye bedre ut om man har jobbet, selv om det ikke er relevant, når man søker på jobb. Hvis jeg hadde vært arbeidsgiver hadde jeg nok lurt litt på hvorfor personen ikke hadde tatt en hvilkensomhelst jobb mens han/hun var jobbsøkende. Endret 4. desember 2013 av Evans
daemonia Skrevet 4. desember 2013 #5 Skrevet 4. desember 2013 Hadde jeg hatt mulighet så hadde det ikke vært noe problem å jobbe hverken i butikk igjen eller på bensinstasjon. Mine ankepunkter i mot er ikke at jeg er jo utdannet. Det er heller det at mannen har reisejobb. Han er borte 2 uker om gangen. Hvis jeg skal jobbe ettermiddager eller kvelder blir det mye barnevakt. Slik har det vært nå i en periode, og det fungerte dårlig. Jeg er ikke villig til å ofre 3 dager i uka med barna for å jobbe i butikk, så egentlig er jeg veldig glad for at den perioden jeg skulle vikariere er over nå. Når det kommer til bensinstasjon så har jeg vært innom tanken, men jeg har slått det fra meg. Av samme grunn som butikk, men også fordi det er så mye jævelskap som skjer på de døgnåpne her i området. Ran, bråk, fyll, og fanteri hver helg og hver kveld omtrent. Det utsetter jeg ikke meg selv for frivillig. Hadde jeg bare hatt meg selv å tenke på så hadde dette absolutt vært alternativer, men ikke nå.
juliane Skrevet 4. desember 2013 #6 Skrevet 4. desember 2013 Fordi ingen butikker eller bensinstasjoner er spesielt interessert i å ansette en arbeidsledig person med masterutdannelse som de skjønner kommer til å si opp med en gang hun får seg en relevant jobb... Så lenge man ikke har en fot innenfor fra før, at man kjenner sjefen eller jobbet der under studiene f.eks, tror jeg man bare kan glemme det. Studenter og svensker står i kø for sånne jobber, og de er mye mer attraktive enn en arbeidsledig jurist eller psykolog. En annen ting er at høyt utdannede som regel har hatt en såpass høy lønn at dagpengene utgjør mer i mnd enn fulltid på Rema eller i barnehage. Jeg har selv gått på dagpenger noen mnd i år etter å ha blitt nedbemannet fra min forrige jobb, og syntes det var vanskelig nok å klare meg på 62% av min tidligere lønn. Utgiftene blir ikke borte selv om man mister jobben en periode. For min del var det viktigste å kunne konsentrere meg fullt om å søke nye relevante jobber slik at jeg kom meg raskest mulig ut i jobb igjen, noe som også lønte seg ved at jeg heldigvis slapp å gå hjemme så lenge. 6
Brian O'Conner Skrevet 4. desember 2013 #7 Skrevet 4. desember 2013 Jeg er stolt over at jeg har en 100% stilling i butikk. Det tok meg 2år! Jeg er ikke flau over å si at jeg jobber i butikk, jeg har den personligheten som passer en kjøpmann 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #8 Skrevet 4. desember 2013 Jeg er utdannet tannlege, og sto uten jobb noen måneder. Søkte kun tannlegejobber, noe NAV også tok som en selvfølge. Viktige poeng juliane kommer med. Jeg syns det er feil å søke på stillinger jeg kommer til å si opp igjen med en gang. Hadde vært anderledes dersom jeg trodde det kom til å ta lang tid å skaffe seg relevant jobb, evt om jeg var nyutdannet og ikke hadde mulighet til å flytte på meg. Anonymous poster hash: 92d32...ac3 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #9 Skrevet 4. desember 2013 Jeg er utdannet tannlege, og sto uten jobb noen måneder. Søkte kun tannlegejobber, noe NAV også tok som en selvfølge. Viktige poeng juliane kommer med. Jeg syns det er feil å søke på stillinger jeg kommer til å si opp igjen med en gang. Hadde vært anderledes dersom jeg trodde det kom til å ta lang tid å skaffe seg relevant jobb, evt om jeg var nyutdannet og ikke hadde mulighet til å flytte på meg. Anonymous poster hash: 92d32...ac3 Men når man er så kresen at man bare er villig til å ta de jobbene som er relevant for utdanningen, kan man heller ikke klage over at det er så umulig å få seg jobb når man blir gående arbeidsledig. Anonymous poster hash: 47d93...0af
Gjest Passing by Skrevet 4. desember 2013 #10 Skrevet 4. desember 2013 Dette gjelder jo ikke bare folk med høyere utdanning, men også enkelte yngre folk som er ferdig med videregående men som ikke vil gå mer skole og ikke vil ha kjipe jobber på Nille, Rimi osv. Nevøen min vet ikke hva han vil ennå men jobber i en slik type butikk og legger seg opp penger, mens noen kamerater av ham går ledig og er blakk. Jeg fatter det ikke..
Gjest HappyWaffle Skrevet 4. desember 2013 #11 Skrevet 4. desember 2013 noen folk altså. vil heller si at det er flauere å bare gå å "nave" som de sier. jeg jobber på matbutikk og er faktisk stolt av jobben min, jeg ser hvordan jeg kan lysne opp en persons dag ved å være høffelig og hyggelig. mange av kundene er stamkunder, å de går til oss fordi vi er en så koselig butikk å alltid klare for å hjelpe alle uansett hva det måtte være
Lillemeg25 Skrevet 4. desember 2013 #12 Skrevet 4. desember 2013 Herregud det er jo mye flauere å gå uten jobb enn å ha en jobb. Samme hva det er. Hvis man kun vil ha jobber som er relevant for utdanningen og ikke får seg jobb, så synes ikke jeg man kan klage heller. Det er jo bedre å heller ta det man kan få. Sier ikke at man skal ta til takke med en vaskejobb, men å jobbe i butikk er da vel ikke så flaut. Bedre det enn å gå uten jobb.
Trapp Skrevet 4. desember 2013 #13 Skrevet 4. desember 2013 (endret) Hva er egentlig greia med folk som heller går arbeidsledig, enn å f.eks jobbe ved matvarebutikker, kiosker/bensinstasjoner, osv? (generelt arbeid som ikke trenger noen erfaring eller kompetanse) Dette spesielt folk med høyere utdanning, hvor det kanskje ikke ansettes så mye. Er det blitt slik at vi nå heller prioriterer stoltheten enn å faktisk gjøre litt ærlig arbeid? Har ofte hørt utrykk som "negerarbeid", "polakk jobb", "NAV jobb", o.l Anonymous poster hash: 15f02...28f Jeg mener folk som forventer at alle andre skal sponse deres forfengelighet burde tas med bak det lokale NAV-kontoret og skytes. Endret 4. desember 2013 av Trapp
Alice123 Skrevet 4. desember 2013 #14 Skrevet 4. desember 2013 (endret) Trapp for president edit: skrivefeil Endret 4. desember 2013 av Alice123 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #15 Skrevet 4. desember 2013 Jeg lurer på hvor mange av disse NAV-synserne som faktisk har prøvd å skaffe seg en jobb på "gulvet" noe sted, spesielt i storbyene. De to siste årene på studiet mitt søkte jeg et titalls jobber i alt fra kundeservice til resepsjon til butikkjobber, og ble ikke en gang tilkalt på intervju til ett av dem. Etter et par slike runder ringte jeg noen av dem for å høre hvorfor jeg ikke var aktuell, og svaret var det samme hver gang. Jeg var for høyt utdannet, og de så ingen poeng i å ansette meg, fordi jeg garantert kom til å si opp dersom jeg fikk noe bedre, selv om dette kun var snakk om en deltidsjobb ved siden av studier. Fikk meg etter hvert en studierelevant jobb så det økonomiske gikk rundt, men det virker som om enkelte tror det er "jåleri" som hindrer folk fra å søke på slike stillinger. De som ansetter vil ikke ta i oss med en ildtang, og det kan jeg veldig godt forstå, for hva skal man egentlig med arbeidskraft man bruker tid og ressurser på å ansette og lære opp, som vil si opp det øyeblikket et bedre tilbud dukker opp? Anonymous poster hash: aaead...d9c 2
Gjest Crazycatlady Skrevet 4. desember 2013 #16 Skrevet 4. desember 2013 Jeg vil heller ha en dritjobb enn å gå arbeidsledig. Det er f.. meg deprimerende å bare gå hjemme uten å ha noe å gjøre syns jeg i hvert fall. Har for øvrig en dritjobb nå, og det er fordi jeg ikke får noen relevant jobb. Det er lite givende ja, men jeg trøster meg med at det er midlertidig. Har null problem med jobbe i butikk, vaske osv. Noen må jo gjøre det, og det er ærlig arbeid. Skjønner ikke den der snobbete holdningen med at man ikke kan jobbe med ditt og datt. Det er det at det ikke er fint nok som gjør at folk syns det er flaut. Utrolig tåpelig. Bedre å ha jobbet enn å gå arbeidsledig i lengre tid. Gir også et litt mer positivt inntrykk på intervju.
Gjest Crazycatlady Skrevet 4. desember 2013 #17 Skrevet 4. desember 2013 Hm, når jeg studerte hadde jeg ingen problemer med å få meg jobb på gulvet. Dette var gjennom firma som hadde litt "gjennomtrekk" med vikarer. Fikk deltidsjobb som renholder, og det var jo lite relevant for mitt studie, men kommer kanskje an på arbeidsgiver.
MarianneE Skrevet 5. desember 2013 #18 Skrevet 5. desember 2013 jeg mistet jobben for 5 uker siden og kunne ofret en arm (more or less...) for å sitte i kassa på Rimi. 1
Alice123 Skrevet 5. desember 2013 #19 Skrevet 5. desember 2013 Jeg regner med at TS snakker om de som HELLER VIL gå på NAV enn å ta en lavstatusjobb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå