heiduderborte Skrevet 3. desember 2013 #1 Skrevet 3. desember 2013 Jeg er en student som har kjempelyst på en valp elsker dyr og har vokset opp med hunder, hva er ulempene, og vil det bli masse utgifter utenom selve hunden og mat?
Ruby_Tuesday Skrevet 3. desember 2013 #2 Skrevet 3. desember 2013 Jeg er student selv, og har to hunder. Jeg er veldig glad for at jeg kjøpte dem, men det er mye ansvar. Man må gå tur flere ganger dagen, og gi dem masse oppmerksomhet. Økonomisk har det ikke alltid vært så lett, siden den ene hunden vår til tider har vært ganske syk. Men nå har vi iallefall forsikring på begge!
Portvinpiken Skrevet 3. desember 2013 #3 Skrevet 3. desember 2013 Kostnadene varierer jo, men i tillegg til kjøpesummen kommer forsikring, vaksine og andre evt. veterinærutgifter, valpekurs, utstyr, evt. hundepass om du ikke har mulighet til å være hjemme med valpen den første tiden, og senere når det blir lange dager. Ulempene er at du må holde deg hjemme de første ukene og deretter ikke gå ut etter at du kommer hjem... Hunden kan jo ikke være alene hjemme hele dgen + om kvelden hvis man skal ut å møte venner. Helgene blir også begrenset, for da vil/bør man jo tilbringe hele tiden med hunden. Man bør også være instilt på sosialisering, og miljøtrening de første par årene for å legge et godt grunnlag. En hund tar tid og koster penger.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #4 Skrevet 3. desember 2013 Slenger meg på denne! Skal også ha min første valp snart, hva er ting å tenke på som du kanskje ikke visste om før du fikk hund? Anonymous poster hash: 57baa...010
Portvinpiken Skrevet 3. desember 2013 #5 Skrevet 3. desember 2013 Slenger meg på denne! Skal også ha min første valp snart, hva er ting å tenke på som du kanskje ikke visste om før du fikk hund? Anonymous poster hash: 57baa...010 Å få en hund som har seperasjonsangst for eksempel. Krever mye jobb og tålmodighet. Hunder som ødelegger og er destruktive pga. seperasjonsangst osv.
heiduderborte Skrevet 3. desember 2013 Forfatter #6 Skrevet 3. desember 2013 Jeg går ca 8 timer på skolen, drar halv 8 og kommer hjem klokken 5. Det blir jo litt over 9 timer! hadde virkelig ikke tenkt på det. Hvordan er det sånn at så mange studenter har hunder da? Lønner det seg å kjøpe seg en i starten av f.eks somerferien så man får masse tid med den i valpe perioden? Å ta vare på hunden er 0 problem Elsker hunder, og er nok flinkere til å skjemme bort enn å dressere opp en hund eneste kravet jeg har til hunden er at den må lære seg ''sitt'' , hehe
Gjest Belle Gunnes Skrevet 3. desember 2013 #7 Skrevet 3. desember 2013 Jeg går ca 8 timer på skolen, drar halv 8 og kommer hjem klokken 5. Det blir jo litt over 9 timer! hadde virkelig ikke tenkt på det. Hvordan er det sånn at så mange studenter har hunder da? Lønner det seg å kjøpe seg en i starten av f.eks somerferien så man får masse tid med den i valpe perioden? Å ta vare på hunden er 0 problem Elsker hunder, og er nok flinkere til å skjemme bort enn å dressere opp en hund eneste kravet jeg har til hunden er at den må lære seg ''sitt'' , hehe En hund trives best med enkle regler å forholde seg til. Dulling trives de sjeldent med. Så om du anser dulling som det viktigste, så er du ikke klar for å få deg hund.
heiduderborte Skrevet 3. desember 2013 Forfatter #8 Skrevet 3. desember 2013 En hund trives best med enkle regler å forholde seg til. Dulling trives de sjeldent med. Så om du anser dulling som det viktigste, så er du ikke klar for å få deg hund. Jeg har lyst på en liten selskapshund. Vi har en selskapshund hjemme og hun elsker kos og å ligge i sengen, hun elsker også å gå lange turer, som heller ikke er noe problem, men hovedsaklig ser jeg etter en kosehund ja, hvorfor må man trene opp hunden så mye når man ikke trenger den til å gjøre noe av det?
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #9 Skrevet 3. desember 2013 Du bør overhode ikke få deg hund!!! Anonymous poster hash: 3666b...e03 5
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #10 Skrevet 3. desember 2013 Jeg synes kanskje du er for mye borte fra hjemmet til å kunne ha en hund, spesielt en valp. Anonymous poster hash: 92ab3...6c9
heiduderborte Skrevet 4. desember 2013 Forfatter #11 Skrevet 4. desember 2013 Du bør overhode ikke få deg hund!!! Anonymous poster hash: 3666b...e03 Hvorfor?
Skywise Skrevet 4. desember 2013 #12 Skrevet 4. desember 2013 Beklager å si det, men om det eneste kravet du har til hunden er at den skal kunne ”sitte” så kommer du til å få et utrivelig hundehold. Det krever MYE tid og tålmodighet for å oppdra en hund, mye innsats og jobb som du er nødt til å legge ned i valpen i minimum 2 år. Det holder ikke å ville ha en hund kun for å kose med den. Hunder oppfører seg ikke perfekt, den kommer garantert ikke til å oppføre seg slik som du vil at den skal gjøre, og det er din oppgave å få hunden til å bli slik du vil. Håper du leser noen bøker og setter deg godt in i oppdragelse og hundehold generelt, å ha hund er mye mer enn bare å kose og gå turer. Av kostnader må du regne med: Forsikring; avhenger av rase, men rundt 3000,- i året om du velger en jevnt over frisk rase. Mat: avhenger av hvilket fôr du bruker og størrelse på hunden. Du kan spare penger her om du fôrer med de billigste alternativene. Men rundt 4000,- i året må du vel regne med i fôr. Utstyr: Koster mest i begynnelsen når du får hunden, her kan du også kutte en del utgifter ved å bare kjøpe det aller nødvendigste. Ryker uansett en del tusenlapper i starten, og man må minimum beregne 2000,- (som regel går det mer) i året på utstyr, da ting må byttes ut og utstyr er som oftest litt dyrt. Veterinærutgifter; Vaksine hvert 2-3 år etter at grunnvaksinasjonen er i orden, koster alt fra 500 – 1500, avhengig av hvilket veterinærkontor du bruker. Veterinærutgifter kan bli ganske stive selv med forsikring om hunden blir syk, så viktig med en buffer på konto til slike formål. Dessuten må du regne med at medisiner ol. koster, noe ikke forsikringen nødvendigvis dekker. Om hunden får noen særbehov, som allergi, ørebetennelser osv. må man også regne med utgifter til dette, både av spesialfôr, utstyr og hos veterinæren. Dessuten må man også ta høyde for at hunden kan ødelegge noe av dine ting, som vil koste penger å erstatte. Deretter kommer utgifter til kurs og slike ting som kan være veldig nyttig, og som gjerne koster noen tusenlapper pr. kurs. Dette er jo bare et eksempel på et budsjett, det er veldig mange variabler som spiller inn. Noen bruker sikkert mer, og andre bruker mindre. Kjøper du liten hund blir utgiftene naturligvis mindre enn for en stor hund, og velger du pelsstellrase så blir naturligvis utgiftene større enn for en rase som ikke trenger noe konkret pelsstell. Og studenter som går på universitet og høgskoler kan ofte legge opp dagen sin i stor grad selv og studere på egenhånd, da det som regel ikke er så fryktelig mye obligatorisk man må være med på. Dermed er det enkelt å prioritere hunden. 1
heiduderborte Skrevet 4. desember 2013 Forfatter #13 Skrevet 4. desember 2013 Beklager å si det, men om det eneste kravet du har til hunden er at den skal kunne ”sitte” så kommer du til å få et utrivelig hundehold. Det krever MYE tid og tålmodighet for å oppdra en hund, mye innsats og jobb som du er nødt til å legge ned i valpen i minimum 2 år. Det holder ikke å ville ha en hund kun for å kose med den. Hunder oppfører seg ikke perfekt, den kommer garantert ikke til å oppføre seg slik som du vil at den skal gjøre, og det er din oppgave å få hunden til å bli slik du vil. Håper du leser noen bøker og setter deg godt in i oppdragelse og hundehold generelt, å ha hund er mye mer enn bare å kose og gå turer. Av kostnader må du regne med: Forsikring; avhenger av rase, men rundt 3000,- i året om du velger en jevnt over frisk rase. Mat: avhenger av hvilket fôr du bruker og størrelse på hunden. Du kan spare penger her om du fôrer med de billigste alternativene. Men rundt 4000,- i året må du vel regne med i fôr. Utstyr: Koster mest i begynnelsen når du får hunden, her kan du også kutte en del utgifter ved å bare kjøpe det aller nødvendigste. Ryker uansett en del tusenlapper i starten, og man må minimum beregne 2000,- (som regel går det mer) i året på utstyr, da ting må byttes ut og utstyr er som oftest litt dyrt. Veterinærutgifter; Vaksine hvert 2-3 år etter at grunnvaksinasjonen er i orden, koster alt fra 500 – 1500, avhengig av hvilket veterinærkontor du bruker. Veterinærutgifter kan bli ganske stive selv med forsikring om hunden blir syk, så viktig med en buffer på konto til slike formål. Dessuten må du regne med at medisiner ol. koster, noe ikke forsikringen nødvendigvis dekker. Om hunden får noen særbehov, som allergi, ørebetennelser osv. må man også regne med utgifter til dette, både av spesialfôr, utstyr og hos veterinæren. Dessuten må man også ta høyde for at hunden kan ødelegge noe av dine ting, som vil koste penger å erstatte. Deretter kommer utgifter til kurs og slike ting som kan være veldig nyttig, og som gjerne koster noen tusenlapper pr. kurs. Dette er jo bare et eksempel på et budsjett, det er veldig mange variabler som spiller inn. Noen bruker sikkert mer, og andre bruker mindre. Kjøper du liten hund blir utgiftene naturligvis mindre enn for en stor hund, og velger du pelsstellrase så blir naturligvis utgiftene større enn for en rase som ikke trenger noe konkret pelsstell. Og studenter som går på universitet og høgskoler kan ofte legge opp dagen sin i stor grad selv og studere på egenhånd, da det som regel ikke er så fryktelig mye obligatorisk man må være med på. Dermed er det enkelt å prioritere hunden. Takk for mange fine tips, men her i familien har vi hatt flere hunder. Hunden vi har nå er 13 år og kan kun ''sitt'', hun er en av de gladeste hundene jeg vet om, og mamma har ikke lært hunden noen ting, hun har gått til lek, kos og turer. Så du mener at hunden vår har det utrivelig? hun er verdens mest menneske elskede hund jeg noen gang har sett, og trives rundt barn og andre hunder. Jeg kommer ikke til å gi den annerledes ''oppdragelse'' selv når jeg er ferdig med studiene, fordi jeg ikke har lyst på noe annet enn en kosehund.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #14 Skrevet 4. desember 2013 Hvorfor? Du er alt for lenge borte, du er utrolig umoden og du kan absolutt ingenting om hund. Denne kan forresten passe deg: http://www.jackpot.no/produkt.asp?p=12061&&c=279&navn=Lekehund&kategori=&kategori2= Anonymous poster hash: 3666b...e03 1
heiduderborte Skrevet 4. desember 2013 Forfatter #15 Skrevet 4. desember 2013 Du er alt for lenge borte, du er utrolig umoden og du kan absolutt ingenting om hund. Denne kan forresten passe deg: http://www.jackpot.no/produkt.asp?p=12061&&c=279&navn=Lekehund&kategori=&kategori2= Anonymous poster hash: 3666b...e03 hahaha, veldig morsomt.. Men skal vente en stund som du sier, selvom jeg kan mye om hund (selskapshunder)
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #16 Skrevet 4. desember 2013 hahaha, veldig morsomt.. Men skal vente en stund som du sier, selvom jeg kan mye om hund (selskapshunder) Alt du har skrevet i denne tråden viser det motsatte. Anonymous poster hash: 3666b...e03 1
heiduderborte Skrevet 4. desember 2013 Forfatter #17 Skrevet 4. desember 2013 Alt du har skrevet i denne tråden viser det motsatte. Anonymous poster hash: 3666b...e03 Ok, alle kan jo missforståes.
Skywise Skrevet 4. desember 2013 #18 Skrevet 4. desember 2013 Tror kanskje vi missforstår hverandre litt her. Med oppdragelse mener jeg den treningen man legger ned i hunden for å få den til å oppføre seg, altså ikke hoppe opp på bord, tygge på stolbein, leke drakamp med sokkene dine, ingen herjing inne, nulltoleranse for biting osv. Det er noe litt annet enn trikstrening, som å lære hunden sitt og dekk liksom. En hund kan selvsagt være trivelig uten å ha lært sitt og dekk, men ikke like trivelig om den går på bord, hopper på besøkende og biter deg i leggen. 4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #19 Skrevet 4. desember 2013 Tror kanskje vi missforstår hverandre litt her. Med oppdragelse mener jeg den treningen man legger ned i hunden for å få den til å oppføre seg, altså ikke hoppe opp på bord, tygge på stolbein, leke drakamp med sokkene dine, ingen herjing inne, nulltoleranse for biting osv. Det er noe litt annet enn trikstrening, som å lære hunden sitt og dekk liksom. En hund kan selvsagt være trivelig uten å ha lært sitt og dekk, men ikke like trivelig om den går på bord, hopper på besøkende og biter deg i leggen. Hjertens enig med Skywise. Oppdragelse av hund handler utrolig mye mer om hva du skal få hunden til å IKKE gjøre, som at den skal lære seg unødvendige triks. Og det er virkelig ikke gjort i en håndvending. I tillegg er du borte 8 timer om dagen. I tillegg skal du vel også sove 6-7-8 timer hver natt, da blir det ikke mye igjen. Hva slags liv er det for en hund? Anonymous poster hash: 9ca07...ef9 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #20 Skrevet 4. desember 2013 Og hvordan skal du betale det en hund koster når du lever på VGS-stipend og ikke har jobb? Det er ikke innkjøpsprisen på hunden som er den virkelige kostnaden. Anonymous poster hash: 3666b...e03 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå