AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #1 Skrevet 3. desember 2013 Jeg kjenner jeg blir kvalm av overforbruket og kjøpemønsteret vårt, og vil ikke være med på dette lenger. Vi ser på priser og snitt, og blar opp, uten å tenke oss om. Men hvor kommer egentlig klærne fra? De fleste av oss er opptatt av å kjøpe mest mulig, og betale minst mulig. Personlig tror jeg mange ganger vi er mer opptatt av pris enn om vi i det hele tatt trenger det vi kjøper. Masse av det vi kjøper billig, er kanskje billig av en grunn. Underbetalte arbeidere, under uverdige forhold, og umenneskelige lange arbeidstider. Heller ikke alt som er dyrt, er produsert etter etiske retningslinjer, noe NIKE er et godt eksempel på. Et merke jeg aldri skal kjøpe igjen. Blar heller opp litt mer for noen få plagg med kvalitet, enn billig dritt, som må skiftes ut omgående, da dette er bedre for miljøet. Så får jeg heller sitte igjen med litt mindre. Penger er virkelig ikke alt. Tips til klesmerker produsert på etisk vis, tas imot med stor takk. Tenker da på: økologisk produsert at arbeidere får en rettferdig lønn, og at det bidrar til vekst og utvikling i fattige kår at klærne er av kvalitet, og er bedre for miljøet Ikke inneholder giftstoffer, flammehemmere og annet skadelig drit at hvis det er brukt skinn, ull, dun, eller pels, så skal det ikke komme fra dyr som har blitt avlet opp og pint og plaget, men fra dyr som har hatt det godt, og blitt avlivet på en forsvarlig måte. Anonymous poster hash: 7ce84...bed 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #2 Skrevet 3. desember 2013 Her er det i hvert fall sko som kan være en erstatning for NIKE. https://theanimalrescuesite.greatergood.com/store/ars/item/48588/purple-paw-elite-trainers?source=1-310-4 Anonymous poster hash: 13909...024
heiduderborte Skrevet 3. desember 2013 #3 Skrevet 3. desember 2013 Jeg syntes selv at det er helt forferdelig! men som ung student og veldig lite penger, får jeg vikelig ikke mulighet for å kjøpe meg 1 kvalitetsplagg en gang i halvåret, jeg kan bare ikke, fordi jeg har ikke noen mulighet for å skaffe meg mer penger. Selvfølgelig kjøper jeg ikke ekte pels uansett, jeg vet at resten av klesindustrien er forferdelig, men som student kan jeg desverre ikke bidra til noe bedre klesindustri.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #4 Skrevet 3. desember 2013 Fairtradeklær https://therainforestsite.greatergood.com/store/trs/category/2572/fair-trade-clothing;jsessionid=61B3908AEFA7952900F03F5135C4E643.xs-d Anonymous poster hash: 13909...024
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #5 Skrevet 3. desember 2013 Jeg syntes selv at det er helt forferdelig! men som ung student og veldig lite penger, får jeg vikelig ikke mulighet for å kjøpe meg 1 kvalitetsplagg en gang i halvåret, jeg kan bare ikke, fordi jeg har ikke noen mulighet for å skaffe meg mer penger. Selvfølgelig kjøper jeg ikke ekte pels uansett, jeg vet at resten av klesindustrien er forferdelig, men som student kan jeg desverre ikke bidra til noe bedre klesindustri. Er selv student med lite penger. Men tenker som nå, at jeg lar heller være å kjøpe noe nytt i så fall ,og venter til jeg kan bytte ut det gamle med et kvalitetsplagg.... Går faktisk med jobbklær noen av de dagene andre klær er skitne. Men nå er det nok. Jeg skal jobbe mer, øke inntekten, og bare kjøpe kvalitet. Når jeg har nok å skifte i, skal jeg være fornøyd med det, og ikke kjøpe noe nytt (bare fordi det så kult ut). Nei, trenger jeg det ikke, så tenger jeg det ikke. Skal også begynne å spise økologisk og fairtraide, der det lar seg gjøre, og boikotte alt det andre. Anonymous poster hash: 7ce84...bed 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #6 Skrevet 3. desember 2013 Fairtradeklær https://therainforestsite.greatergood.com/store/trs/category/2572/fair-trade-clothing;jsessionid=61B3908AEFA7952900F03F5135C4E643.xs-d Anonymous poster hash: 13909...024 Takk :-) Anonymous poster hash: 7ce84...bed
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #7 Skrevet 3. desember 2013 Jeg syntes selv at det er helt forferdelig! men som ung student og veldig lite penger, får jeg vikelig ikke mulighet for å kjøpe meg 1 kvalitetsplagg en gang i halvåret, jeg kan bare ikke, fordi jeg har ikke noen mulighet for å skaffe meg mer penger. Selvfølgelig kjøper jeg ikke ekte pels uansett, jeg vet at resten av klesindustrien er forferdelig, men som student kan jeg desverre ikke bidra til noe bedre klesindustri. PS. Har forståelse for at det ikke er alle som har mulighet for å jobbe mer Anonymous poster hash: 7ce84...bed
heiduderborte Skrevet 3. desember 2013 #8 Skrevet 3. desember 2013 PS. Har forståelse for at det ikke er alle som har mulighet for å jobbe mer Anonymous poster hash: 7ce84...bed Jo, men nå er jeg 16 år, bor alene og står for alle utgifter selv. Vanskelig og få seg jobb, når ingen vil ha deg, jeg prøver, til ingen nytte. Alt jeg har å leve for er stipendet, så om jeg får kjøpt det dyreste og beste? nei.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #9 Skrevet 4. desember 2013 Jo, men nå er jeg 16 år, bor alene og står for alle utgifter selv. Vanskelig og få seg jobb, når ingen vil ha deg, jeg prøver, til ingen nytte. Alt jeg har å leve for er stipendet, så om jeg får kjøpt det dyreste og beste? nei. Så flink du er :-) Krever mye av en 16 - åring å stå oppi det du gjør. Selv bodde jeg hjemme til jeg var 18. Har lett litt rundt på nettet for å se hva jeg kunne finne. Det er jammen ikke lett å handle etisk. Anonymous poster hash: 7ce84...bed
Gjest Badabing Skrevet 4. desember 2013 #10 Skrevet 4. desember 2013 Jeg syntes selv at det er helt forferdelig! men som ung student og veldig lite penger, får jeg vikelig ikke mulighet for å kjøpe meg 1 kvalitetsplagg en gang i halvåret, jeg kan bare ikke, fordi jeg har ikke noen mulighet for å skaffe meg mer penger. Selvfølgelig kjøper jeg ikke ekte pels uansett, jeg vet at resten av klesindustrien er forferdelig, men som student kan jeg desverre ikke bidra til noe bedre klesindustri. Jeg kjøper kvalitetsklær brukt. Er også student..
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #11 Skrevet 4. desember 2013 Til side-debatten: Jeg er også student og har lite penger, men jeg ser at jeg kommer langt med å bare la være å kjøpe ting. Har hatt innkjøpsstopp på det meste (unntatt obligatoriske forbruksvarer) i år, og fortsetter til neste år. Det man trenger, kan kjøpes brukt, eller man kan ønske seg kvalitetsklær og -sko i julegave/bursdagsgave. Drar jeg på shopping finner jeg alltid masse ting jeg "trenger", men om jeg ikke gjør det så savner jeg aldri disse tingene likevel... Det viktigste man kan gjøre er å forbruke mindre. Sånn ellers, er Stormberg godkjent som handlested? De markedsfører jo seg selv som meget etiske. Anonymous poster hash: 2f4bd...e6b
Gjest Badabing Skrevet 4. desember 2013 #12 Skrevet 4. desember 2013 Til side-debatten: Jeg er også student og har lite penger, men jeg ser at jeg kommer langt med å bare la være å kjøpe ting. Har hatt innkjøpsstopp på det meste (unntatt obligatoriske forbruksvarer) i år, og fortsetter til neste år. Det man trenger, kan kjøpes brukt, eller man kan ønske seg kvalitetsklær og -sko i julegave/bursdagsgave. Drar jeg på shopping finner jeg alltid masse ting jeg "trenger", men om jeg ikke gjør det så savner jeg aldri disse tingene likevel... Det viktigste man kan gjøre er å forbruke mindre. Sånn ellers, er Stormberg godkjent som handlested? De markedsfører jo seg selv som meget etiske. Anonymous poster hash: 2f4bd...e6b Tommel opp! Stormberg er noe av det mer etiske av sportstøy, det samme med Fjällräven. God dyreetikk osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå