AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #1 Skrevet 3. desember 2013 Jeg har to pusedamer, søstre, som er litt over et år gamle. De er begge kastrerte. Inntil i sommer var de perlevenner - sov sammen, lekte osv. Nå holder de som regel god avstand til hverandre. Det hender de leker litt, men stort sett er det fresing og "hogg" når de kommer hverandre for nære. Den ene er verre enn den andre, og det ser nærmest ut som den atferden hun viser har smittet litt over på den andre. Den som er mest på hugget, er ikke så veldig glad i å bli kost med heller. Dvs. hun kan gjerne bli klappet og maler som bare det. Men hvis hun blir løftet, mjauer hun uvennlig eller freser til oss. Det er blitt sånn at vi er veldig usikre på henne, og nesten venter på at hun skal glefse.... Tenker med gru på neste dyrlegebesøk når hun skal løftes i buret og bli håndtert når hun ikke selv tar initiativet. Den andre er langhåret, og må børstes ofte, noe hun misliker sterkt. Hun kan også frese i den situasjonen. Jeg har hatt katter hele livet, riktignok bare en om gangen før, men aldri opplevd lignende. Det er så trasig! Har prøvd Feliway siden august, gitt masse godbiter fra hånden, kost med dem på deres egne premisser og aldri straffet dem på noen måte. Så hva gjør jeg feil med disse to? Er det noen som ser en løsning? Jeg er fortvilet og lei meg pga dette, og blir veldig glad hvis noen kan hjelpe.Anonymous poster hash: 91574...98c
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #2 Skrevet 4. desember 2013 Høres ut som den ene katten din kanskje har blitt litt dominerende i huset? Det behøver absolutt ikke å være noe du som katteeier har gjort galt. Det eneste som er viktig for deg da er å ikke gjøre den feilen som mange andre gjør,at du lar de få hvert sitt tilfluktssted i huset hvor de ikke kan omgås. Da vil det kunne bli enda vanskeligere å få de venner igjen. Hvis du ikke ser noen tegn på underkastelse fra den andre katten så ville jeg kanskje ha vurdert og tatt den med til dyrlegen for en "mental sjekk". Vet at det finnes humørstabiliserende medikamenter som kanskje kunne ha hjulpet! MASSE lykketil Anonymous poster hash: 46f03...b6f
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #3 Skrevet 4. desember 2013 Jeg er i samme situasjon som du, bortsett fra at mine er 9 og 7 år gamle. Hvor den på 7 år er skikkelig hissig. Liker ikke å bli løftet, og koser man for lenge eller "feil" så biter hun (ikke til blods, men hardt nok..) Hun på 9 er det absolutt ingen problemer med, virker som om det er et eller annet rart i hodet på 7-åringen. Mine går ut og inn som de vil, og har stort hus, så de trenger ikke omgås hverandre noe særlig. Men må si at hun på 7 er den råeste katten jeg har hatt. Veldig tøff i trynet. Anonymous poster hash: 0b697...863
Trapp Skrevet 4. desember 2013 #4 Skrevet 4. desember 2013 De er katter, de gjør som de vil. Hvis de ikke vil løftes, så lar du være å løfte dem. Og hvis de ikke vil koses med, så koser du ikke med dem. Også godtar du noen rapp de gangene du av en eller annen grunn må gjøre noe mot kattens vilje. Og hvis to katter ikke vil henge sammen og "være venner", så ikke bland dere opp i det heller.
Kayli Skrevet 4. desember 2013 #5 Skrevet 4. desember 2013 (endret) De er katter, de gjør som de vil. Hvis de ikke vil løftes, så lar du være å løfte dem. Og hvis de ikke vil koses med, så koser du ikke med dem. Også godtar du noen rapp de gangene du av en eller annen grunn må gjøre noe mot kattens vilje. Og hvis to katter ikke vil henge sammen og "være venner", så ikke bland dere opp i det heller. TS her. Nei, jeg aksepterer jo at de er individualister. Men jeg syns jo ærlig talt det er kjekkere med katter som liker kos, da. Dessuten er det jo greit om de tåler å bli håndert såpass at man får undersøkt ører, øyne og evt sår, samt får stelt pelsen deres. Endret 4. desember 2013 av Kayli
Kayli Skrevet 4. desember 2013 #7 Skrevet 4. desember 2013 Er det ute eller innekatter TS? Vi har kattedør, de går ut og inn som de vil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå