AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #1 Skrevet 3. desember 2013 Etter en opprydning i lillegutts (21mnd) klesskap nå i kveld ser jeg at han har MYE klær... Hvor mye av gensre, bukser og ull har deres små? Anonymous poster hash: cddf0...835
Stinelin Skrevet 3. desember 2013 #2 Skrevet 3. desember 2013 Vi har egentlig ikke så mye som vi bruker, men har arvet masse som bare ligger her klart til å gis videre. Til daglig bruker vi kanskje 5 bukser (longs og ullbukser) og 5 trøyer (body og trøyer), + et par tykke ullbukser og ullgensere. To ulldresser, tykk og tynn.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #3 Skrevet 3. desember 2013 5 bukser og gensere? Hvordan blir det ifht skift i bhg og klesvask hjemme? Anonymous poster hash: cddf0...835
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #5 Skrevet 3. desember 2013 Vi har egentlig ikke så mye som vi bruker, men har arvet masse som bare ligger her klart til å gis videre. Til daglig bruker vi kanskje 5 bukser (longs og ullbukser) og 5 trøyer (body og trøyer), + et par tykke ullbukser og ullgensere. To ulldresser, tykk og tynn. Samme her! Blir fort mye rot i skapet hvis man har alt mulig greier. Vi har kastet det som er mest slitt/misfarget/brukt. Ryddig skap gjør jo jobben med å finne frem klær til barnet mye lettere. Anonymous poster hash: 1b1e2...36c
Schadenfreude Skrevet 4. desember 2013 #6 Skrevet 4. desember 2013 Akkurat nå er vi midt mellom to størrelser, så det blir litt rot. Har ikke kjøpt så mye i den "nye" størrelsen ennå, men med det vi kjøpte og gaver som poden har fått var det jo en del i den "gamle" størrelsen. Men generelt har han hatt mer tøy enn vi egentlig trenger. Mye fordi jeg har kjøpt det jeg mente vi trengte, og så har vi fått gaver i tillegg. Vi har vel fire ullbodyer, seks ulltrøyer, fem ullstrømpiser og seks ull-longs. Det er mer enn vi egentlig trenger, særlig fordi vi bruker det som innerste lag, med et lag "vanlige" klær utenpå. Har to joggedresser, fem-seks gensere og tilsvarende antall bukser. To mellomlagsulldresser og to strikkaulldresser har vi og, men der er ett sett i barnehagen og ett her hjemme.
Stinelin Skrevet 4. desember 2013 #7 Skrevet 4. desember 2013 5 bukser og gensere? Hvordan blir det ifht skift i bhg og klesvask hjemme? Anonymous poster hash: cddf0...835 Skiftet som ligger i bhg. var ikke med i tellinga, det har uansett ikke vært ute av kurven siden han startet i høst. Ellers går det helt fint, skjønte ikke helt spm.? Vasker når det trengs, tørker over natta. Klærne blir selvfølgelig mye vasket, men jeg synes det er bedre å slite ut 10 plagg enn å ha 25 plagg som er brukt, men ikke slitt. Behovet varierer sikkert med hvor "renslige" ungene er. Vår gutt har alltid holdt seg ganske ren, og vi er flinke til å bruke siklesmekke til vanlig og stor smekke ved måltider, så sparer vi klesvask.
Gjest Marmot Skrevet 4. desember 2013 #8 Skrevet 4. desember 2013 Sønnen min har virkelig alt for mye, men han arver, så jeg har ikke kjøpt mer enn 2-3 plagg selv. Hadde jeg måttet kjøpe, så hadde han hatt mye mindre. Som Stinelin tror jeg kanskje det er snakk om 5-6 gensere og 5-6 bukser som blir brukt om hverandre her i huset, resten ligger bare i skuffen. Vi har arvet mye jeans, og det bruker han ikke i barnehagen, så det blir bare brukt i helgene.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #9 Skrevet 5. desember 2013 Måtte gå å telle nå og kom frem til at lillemor har nærmere 60 bukser Sikkert like mange gensere også tenker jeg... Anonymous poster hash: cddf0...835
Enyya Skrevet 5. desember 2013 #10 Skrevet 5. desember 2013 Min er 6 år da, men har altfor mye klær. Sikkert 30 gensere og 30 bukser. Og han bor her bare 50 %. Er flink til å sende klær til Afrika ol når det er for smått da. Så det blir god nytte av de klærne. Er nok litt for glad i å shoppe:-(
Gjest Yellowrose Skrevet 5. desember 2013 #11 Skrevet 5. desember 2013 Heller for mye enn for lite! Alle mine har det de trenger og litt til
Stinelin Skrevet 5. desember 2013 #12 Skrevet 5. desember 2013 De fleste har nok det de trenger. Så har vi heller ulike definisjoner av hva som er nok.
Sunshine Skrevet 5. desember 2013 #13 Skrevet 5. desember 2013 (endret) Måtte gå å telle nå og kom frem til at lillemor har nærmere 60 bukser Sikkert like mange gensere også tenker jeg...Anonymous poster hash: cddf0...835 Å hjelpe meg!! Jenta vår har vel ca 7-10 bukser (både tights, jeans og joggebukser), 3-4 kjoler/tunikaer til daglig bruk, 5 gensre, 5 vanlige bodyer og 7-8 i ull, pluss diverse annet. Vi trenger ikke vaske mer enn en gang i uka selv om vi må bytte klærne hver dag, og innimellom to ganger om dagen. Alt hun bruker (unntatt yttertøy) får plass i en bred skuff. Vi har aldri hatt overflod av klær og likevel klarer vi ikke slite ut alt selv om det meste er billigklær. Når jeg pakker bort ser mye mer eller mindre ubrukt ut, og en liten del blir kastet. Jeg synes mengden klær barn har i dag er galskap, men fint hvis det gis videre til Fretex og slikt da... Vi arver og får lite så det påvirker nok også mengden klær. Jeg ville heller kjøpt mindre og puttet pengene på barnets sparekonto. Det har de mye mer nytte av enn titalls plagg som aldri/sjelden blir brukt. Endret 5. desember 2013 av Sunshine 1
Teriyaki Skrevet 6. desember 2013 #15 Skrevet 6. desember 2013 7-8 bukser, noen i ull, noen i bomull + en dongeribukse og en fin bukse i bomull, 6 ullbodyer pluss 4 bomullbodyer, men de brukes sjeldent, 6 strømpebukser/longs, 3 tynne "inne"ullgensere og 3 bomullgensere. Har mer enn nok. gutten min har absolutt alt han trenger selv om han ikke har et tosifret antall i hver sort.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #16 Skrevet 6. desember 2013 Min erfaring er at de har mindre klær dess eldre de blir. De får egne preferanser etterhvert og klærne blir brukt anderledes. Min 8 åring har mer klær enn min16 åring. Begge gutter såklart min datter på 18 må kjøpe egne, så hun har heller ikke haugevis. Jeg har nok mest! Anonymous poster hash: 23704...935
Vera Vinge Skrevet 6. desember 2013 #17 Skrevet 6. desember 2013 (endret) Jeg har ikke telt, men syns vi har akkurat passe. Men jeg vasker ikke klær flere ganger i uka og har ingen planer om å begynne med det heller, så da må vi ha en viss mengde. Har ganske mange bukser og bomullsgensere. Hjemme bruker vi smekke og gutten på snart to er egentlig relativt renslig (spiser ganske forsiktig og roper etter papir når han søler osv), så når han er hjemme kan han bruke samme klær i flere dager (bortsett fra i sommer da vi var mye ute og ikke hadde noe utenpå inneklærne). Men i barnehagen bruker de ikke smekke, og jeg med min følsomme gravidnese klarer ikke lukten en liten leverposteiflekk kan ha laget der selv om den nesten ikke er synlig. Får meg ikke til å mase om smekkebruk heller, selv om jeg vet de har det, og selv om jeg syns det er litt irriterende med all klesvasken som da egentlig er litt unødvendig. Men, nå som han har begynt å bruke ull, og bare tasser rundt i ullstilongs og tynn ullgenser inne i barnehagen, syns jeg ikke vi trenger like mye av det som andre klær. De kan skylles i vasken om kvelden om det er krise, og tørker til dagen etter på badet. Endret 6. desember 2013 av Vera Vinge
kaprifolen Skrevet 6. desember 2013 #18 Skrevet 6. desember 2013 Kommer an på om det er barnehagebarn eller ikke også, tror jeg.. Vesla her hadde 25 bukser i str 74.. Mye arv. Har blitt flinkere til å pakke bort det jeg kne tror vi kommer til å bruke, fremfor å la det ligge å ta opp plass i skuffen. Av ull har hun vel minst 10-12 trøyer/bodyer og stilongser/strømpebukser. 12-15 par ullsokker, bruker bare type ulvang o.l. Også kommer ulldresser og strikkejakker m.m i tillegg. Går ikke i barnehage, men er mye ute uansett vær. Jeg prøver hele tiden å være flinkere til å begrense innkjøp, samt fjerne det vi ikke bruker. Hun startet med sikkert 20-25 bukser i 80-86, etterhvert har jeg sett hva vi bruker og ikke, og nå tipper jeg det ligger 10-15 i skuffen, maks.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå