Gå til innhold

Fly med kattunge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har erfaring med å fly med min forrige voksne katt mange ganger i kabinen, og det gikk bra. Men til jul skal jeg fly med en kattunge 11 uker gammel. Jeg antar at kattungen er en del mer urolig og kanskje lager en del lyd. Er det noen som kan dele erfaring med å reise med en så liten kattunge?

Jeg tenker at jeg kan prøve en slik beroligende duftspray som selges i dyrebutikker.

Anonymous poster hash: 46214...913
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det virkelig ingen her som har reist med kattunge? Jeg trodde kanskje at noen av de som kjøper rasekattunge henter den fra andre kanter av landet i 12-ukersalderen...

Anonymous poster hash: 46214...913
Skrevet

Jeg har ikke så veldig peiling på katt, men har reist med hund og kanskje noe av det samme kan hjelpe?

DAP (som den duftsprayen heter hvertfall på hund) har vi aldri brukt, men kan være greit å ha sprayet på før du lar kattungen bli litt kjent med buret (om du har mulighet). Katten har vel sikkert ikke vært så mye i bur før, så det kan være litt skummelt.

Ikke la katten spise mat før den skal reise, for å unngå veldig mye søl om den skulle bli "flysyk" vann går greit, men prøv å unngå de siste timene før (med mindre reisetiden er veldig lang, da er det bedre med vann og tiss en uttørka pus).

Prøv å unngå soving før dere skal reise, vår valp duppet gjennom hele flyplassturen og sikkerhetskontrollen og flyturen og sovnet momentant hjemme da vi ikke lot han sove (slappe av var greit, men ikke dyp soving) de siste 6 timene før flyturen. Det høres litt slemt ut, men er greit handy i forhold til spinnvill valp som hyler som en stukken gris. (been there, done that). har ingen aning på om det funker like godt på katter.

Tissepads i bunnen av buret kan være et pluss.

Vi hadde med oss litt oppkuttet, kokt kyllingfilet og ga litt nå og da når vi så at valpen ikke ble syk, kanskje det kan være en idè? vet ikke om katter er like oppsatt på mat som hunder, men.

De fleste har heller medynk til dyret fremfor å bli irriterte når dyret blir redd under flygning, så ikke bli alt for nedstemt hvis katten lager bråk.

Kom til flyplassen i GOD tid og dobbeltsjekk alt av booking og billetter og at det ikke er noen allergikere på flyet osv.

Husk å ha alle papirer og vaksiner i orden og penger klare til fortolling hvis du henter fra utlandet.

Jeg håper det går greit med dere på flyturen. :)

Skrevet

Jeg har ikke reist med fly, men har reist med buss og tog.

Hun var 5 mnd da, men hadde øvd litt på å kjøre med henne i bil sånn at hun skulle bli vandt til reising. Hun jamra i ett sett når vi kjørte i bilen, så grua meg veldig til den første togturen (5 timer), men hun var en engel! Lå stort sett og slappa av i buret, eller bare titta ut.
Hadde ikke brukt beroligende spray, men vurderer å kjøpe det til jul. For da skal hun også på sin første flytur :)

Anonymous poster hash: dcca0...762

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...