Gå til innhold

Hvordan kommer jeg frem til riktige summer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en datter på litt iver 2 år. Vi har nå bestemt at vi skal gå hver for oss og det blir jeg som har datteren vår hele tiden. Jeg blir nødt til å flytte nærmere hennes barnehage og på grunn av dette vil jeg få det hele og fulle ansvaret. Dette er barnefar klar over og synes det er helt greit. Vi har den ordningen at jeg ønsker ikke barnebidrag av han. For meg er det viktigere at hun har det like godt der som hos meg.

Det jeg lurer på er hvilken summer jeg kan forholde meg til. Per dags dato får jeg ca 19000,- i dagpenger. Hva med tilskudd, overgangsstønad? Jeg vet jeg kan lese på nav sine sider, men føler det er enklere å høre hva dere her sier. Til tider føler jeg at nav har litt vanskelige sider.

Takk på forhånd :)

Anonymous poster hash: e2233...4d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Skrevet

Vi har en datter på litt iver 2 år. Vi har nå bestemt at vi skal gå hver for oss og det blir jeg som har datteren vår hele tiden. Jeg blir nødt til å flytte nærmere hennes barnehage og på grunn av dette vil jeg få det hele og fulle ansvaret. Dette er barnefar klar over og synes det er helt greit. Vi har den ordningen at jeg ønsker ikke barnebidrag av han. For meg er det viktigere at hun har det like godt der som hos meg.

Det jeg lurer på er hvilken summer jeg kan forholde meg til. Per dags dato får jeg ca 19000,- i dagpenger. Hva med tilskudd, overgangsstønad? Jeg vet jeg kan lese på nav sine sider, men føler det er enklere å høre hva dere her sier. Til tider føler jeg at nav har litt vanskelige sider.

Takk på forhånd :)

Overgangsstønad får du bare til barnet er tre år, hvis ikke reglene er forandret. 19000 er ikke mye å leve av, når alle faste utgifter er betalt, mat, klær osv, så hvorfor skal ikke pappaen betale bidrag egentlig? Søker du jobber?

Anonymous poster hash: 42394...0e8

Skrevet

Jeg søker jobber. Hinderet mitt er veien til barnehagen. Litt komplisert og vil ikke ta det her.

Jeg vet at det ikke er mye. Vi er presset ift hans ekskone og dens barn og bidrag. Så da ønsker ikke jeg bidrag fra han før ting har roet seg der.

Skrevet (endret)

OS får du i 3 år fram til barnet er 8, hvis du ikke har mottatt det før. 14.208 kr pr mnd før skatt. Klasse 2. Pluss utvidet barnetrygd, kr 1940.

Men det er krav om at du er i aktivitet (hvis mål er å komme i jobb). Dermed trenger du barnehageplass. Det er heller ikke lov å la den andre forelderen "slippe" å delta i forsørgelsen av felles barn. Alternativet er å skrive privat avtale med et lite beløp.

Bidragets størrelse til hans første barn vil sannsynligvis endre seg når han blir bidragspliktig for 2 istenden for 1. Om det roer seg nå, kan du banne på at det blir leven igjen hvis dette gjør seg gjeldende.

Ta det heller på den riktige måten fra start, det er alle tjent med til slutt.

Endret av Kontormus
Skrevet

OS får du i 3 år fram til barnet er 8, hvis du ikke har mottatt det før. 14.208 kr pr mnd før skatt. Klasse 2. Pluss utvidet barnetrygd, kr 1940.

Men det er krav om at du er i aktivitet (hvis mål er å komme i jobb). Dermed trenger du barnehageplass. Det er heller ikke lov å la den andre forelderen "slippe" å delta i forsørgelsen av felles barn. Alternativet er å skrive privat avtale med et lite beløp.

Bidragets størrelse til hans første barn vil sannsynligvis endre seg når han blir bidragspliktig for 2 istenden for 1. Om det roer seg nå, kan du banne på at det blir leven igjen hvis dette gjør seg gjeldende.

Ta det heller på den riktige måten fra start, det er alle tjent med til slutt.

Dette stemmer, men må bare presisere - Ts vil jo ikke få full Overgangsstønad men redusert pga dagpenger. Hvor mye overgangsstønad du vil få kan du finne ut her :

https://www.nav.no/rettskildene/Vedlegg/Vedlegg+2+til+kap.+15+-+Overgangsst%C3%B8nad+og+s%C3%A6rtillegg+fra+1.+mai+2013.348396.cms

Anonymous poster hash: e32a6...806

Skrevet

Dette stemmer, men må bare presisere - Ts vil jo ikke få full Overgangsstønad men redusert pga dagpenger. Hvor mye overgangsstønad du vil få kan du finne ut her :

https://www.nav.no/rettskildene/Vedlegg/Vedlegg+2+til+kap.+15+-+Overgangsst%C3%B8nad+og+s%C3%A6rtillegg+fra+1.+mai+2013.348396.cms

Dagpengene trenger hun ikke ta imot når hun har krav på annen ytelse.

De varer bare i maks 104 uker og kan være gode og ha senere. MEN hun burte snakke med NAV om dette for jeg er en anelse usikker på om hun kan få beregnet dagpenger av OS igjen hvis det er behov for det.

Skrevet

Dagpengene trenger hun ikke ta imot når hun har krav på annen ytelse.

De varer bare i maks 104 uker og kan være gode og ha senere. MEN hun burte snakke med NAV om dette for jeg er en anelse usikker på om hun kan få beregnet dagpenger av OS igjen hvis det er behov for det.

Overgangsstønad er ikke arbeidsinntekt og gir dermed ikke opptjening til nye dagpenger. Hun kan selvsagt velge å ikke motta dagpenger, men hun må jo uansett være i aktivitet fra barnet er ett år og målet er jo å bli selvforsørget og få jobb... Og de fleste sier vel ikke nei til ekstra inntekt... Men synes det er et godt forslag å snakke med oppfølger hos nav angående hva hun bør gjøre - ts bør jo også tenke over om det ville være lurt å skaffe seg en utdannelse mens hun har overgangsstønad om hun ikke allerede har det... Overgangsstønaden varer jo bare i 3 år og etter det må man være selvforsørget så det er jo lurt å tenke litt lengre frem sånn at man setter seg i en posisjon hvor man faktisk klarer dette...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...