Snowle Skrevet 3. desember 2013 #1 Skrevet 3. desember 2013 Hei, jeg trenger hjelp! Har privatist eksamen i geografi den 12.desember. Har skjønt det er kompetansemålene jeg bør kunne, men vet jeg også burde reflektere. Det synes jeg er litt vanskelig, med tanke på det ene komptansemålet som omhandler geografiske kilder og verktøy. Hva kan jeg reflektere over der? Og når det står at jeg må "kunne bruke digitale kart, kunne gjøre observasjoner og registreringer av geografiske temaer på ekskursjon eller feltarbeid og bruke dem til å se natur og samfunn i sammenheng", er det noe jeg kan få på eksamen? Lurer også på hva som menes med at jeg skal foreta en enkel kartanalyse. Håper noen vil hjelpe meg!
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #2 Skrevet 3. desember 2013 Hadde den eksamen i dag, faktisk. Du trekker først et emne, som er et av kompetansemålene. Så har du, som du sikkert vet, en halv time å forberede deg på. Del 1 får du før forberedelsestiden. Del 2 kan være andre ting fra kompetansemålene som du ikke får vite om før du sitter der inne og skal svare. Det er viktig å bruke fagspråket. Mitt "reflektere over" spørsmål gikk på befolkning og fødselsrate. Skulle forklare ut fra mitt synspunkt hvorfor jeg tror den er så lav i Norge, men høy i forhold til andre steder i Europa. Du skal se og forklare sammenhenger mellom ting. For eksempel i landskapet. Hvordan U-daler og V-daler blir til, fjorder osv. Det ligger en sammenheng der. Vet ikke om du skjønte noe av det jeg sa? Anonymous poster hash: 0d352...5e5
Snowle Skrevet 3. desember 2013 Forfatter #3 Skrevet 3. desember 2013 (endret) Okei tusen takk! Føler jeg er litt sent ute, siden jeg har begynt å skrive ned "svar" på kompetansemålene idag.. Men vet du noe om hva som menes med kartanalyse? Også lurte jeg jo på om jeg kunne få dette på eksamen "kunne bruke digitale kart, kunne gjøre observasjoner og registreringer av geografiske temaer på ekskursjon eller feltarbeid og bruke dem til å se natur og samfunn i sammenheng". Også er jeg litt usikkr på denne Finne fram til og presentere geografisk informasjon ved å lese og vurdere tekst, bilder og statistiske framstillinger fra digitale og andre kilder.Tusen takk igjen Endret 3. desember 2013 av Snowle
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå