Gå til innhold

Tannlege regning på 16000,- Nav?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg går på arbeisavklaringspenger og går på minstesatsen, har ikke vært hos tannlegen på et par år nå pågrunn av EKSTREM tannlegeskrekk. Var hos tannlegen i går og fikset tennene mine under narkose, hadde 9 hull og trakk to visdomstenner, ene kirugisk den andre på vanlig måte. Fjernet og noe tannstein og vanlig puss over tennene. Dette kom på 16.000 kroner som jeg søkte kreditt på. Kan jeg gå til Nav med regningen og søke om å få noe dekket? Må jeg isåfall ha med noen legepapirer eller noe? Dette var gjort privat.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil tro at NAV stiller noen krav for å dekke dette for deg. Blant annet hvor det blir gjort og hvor mye som blir gjort om gangen. Er redd du må dekke det meste av dette selv, men det går jo an å kontakte NAV, avtale et møte og spørre hva du evt har krav på.

• Liker 1
Skrevet

Det høres vanvittit dyrt ut- sjekket du ikke hvor de utførte rimeligst behandling på forhånd?
Hvor mange timer tok det? 3? har tannlegen timespris på 5000 ? Hører du hvor usannsynlig dette er?

????
Ring en annen tannlege å spør om 16 000 er griskt eller naturlig!

For å svare på spm ditt: Du må nok pent betale dette selv, desverre. Dette er en kjent sak og du er ikke alene med dette problemet. Mange har gjeld pga tennene.

Anonymous poster hash: 34362...935
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Herrefred hvor usaklig av det AB #2!! Fy!!

Ts;

Du kan iallefall høre med Nav, det verste er jo at du får et nei…. Hvis du ikke får hjelp der så kan du spørre tannlegen om ei nedbetalingsplan. En jeg kjenner fikk det til privat tannlege, da han fikk en sum på over 20 000 for å fikse opp i tannhelsa si.

Edit;

16 000 synes jeg ikke høres mye ut mtp på at som ble gjort. Ja, det er en høy sum, og det er dyrt, men det ble fikset flere hull, et kirugisk inngrep, ei vanlig trekking, samt narkose. Da blir det dyrt. Sist jeg var til tannlegen så betalte jeg 995kr for en sjekk! Og det var en vanlig, årlig kontroll, og jeg hadde ikke hull engang.

Endret av Pomperipossa
  • Liker 4
Skrevet

Tannleger er som regel greie med nedbetalingsplaner (naturlig nok). Men det bør kanskje også avklares på forhånd.

• Liker 1
Skrevet

Du får det nok dekka :) dra og snakk med NAV.

Anonymous poster hash: 18a72...7ea
Skrevet

Hvis du er psykisk syk eller har rusproblemer og får behandling for det så kan du få det dekt. Eller ved spesielle tannkjøtt- eller tannsykdommer. Ellers trur jeg ikke, men er lov å spørre.

Anonymous poster hash: 8e19a...3ef

• Liker 2
Skrevet

Hvis du ikke har fått innvilget (på forhånd) gratis tannlegehjelp som følge av langvarig alkoholisme
eller andre ting man får støtte p.g.a. så må du betale selv, på lik linje med oss andre. Søker man på
sosialkontoret sier de nei til å støtte der, med mindre er veldig trengende og rimeligste måte
kan brukes, altså å trekke tennene ut. Det er vanlig å ordne seg med penger før man restaurerer alle tennene.

Det finnes mange som ikke har råd til å fikse tennene og de går mange år uten å besøke en tannlege og må leve med de plagene som kommer. Tennene ser ut deretter. Ikke noe å gjøre med det. Er en fattig så er en det og tenner er visst ikke en del av kroppen i følge helsenorge.

Anonymous poster hash: 5b2d1...e3b
  • Liker 10
Skrevet

Dette er ting som jeg mener må diskuteres med Nav i forkant av behandling. Tror det skal svært mye til før en får dekket behandling. De fleste tannleger kan man få nedbetalingsplan hos. Jeg har pleid å få dekket noe pga sykdom men den ordningen har falt vekk og jeg har dyre behandlinger.

Anonymous poster hash: d2295...5cc
  • Liker 5
Skrevet

Jeg har fått hjelp av nav sosial til en stygg tannlegeregning. Dog ikke mer enn 10 000 kr. Tannlegen søkte. Vektla at jeg hadde gått hvert år og fulgt godt opp. Betalt av egen lomme.

Nav sosial mener i utgangspunktet at du skal ta den billigste, men nødvendige behandlingen. Det kan bety trekke en tann fremfor rotfylling eller krone.

Snakk med tannlegen din og utform en søknad til nav.

Anonymous poster hash: 9163c...91d

• Liker 1
Skrevet

Narkosen i seg selv var for første time 4500 , så var påfølgende time 2500 per time om jeg husker riktig, jeg var i narkose i 3 timer. Så kom alt det andre oppå. Jeg hadde ikke noe annet valg nå enn og gå så fort som mulig for jeg hadde såpass tannverk at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg. Hadde ikke mulighet til og gå til Nav først for og søke. Jeg er allerede i behandling for psykiske plager, men tannlegeskrekken er ikke en av de grunnene for at jeg går. Er mye annet.

Skrevet

Herrefred hvor usaklig av det AB #2!! Fy!!

Ts;

Du kan iallefall høre med Nav, det verste er jo at du får et nei…. Hvis du ikke får hjelp der så kan du spørre tannlegen om ei nedbetalingsplan. En jeg kjenner fikk det til privat tannlege, da han fikk en sum på over 20 000 for å fikse opp i tannhelsa si.

Edit;

16 000 synes jeg ikke høres mye ut mtp på at som ble gjort. Ja, det er en høy sum, og det er dyrt, men det ble fikset flere hull, et kirugisk inngrep, ei vanlig trekking, samt narkose. Da blir det dyrt. Sist jeg var til tannlegen så betalte jeg 995kr for en sjekk! Og det var en vanlig, årlig kontroll, og jeg hadde ikke hull engang.

De hadde ikke slik betalingsplan, men de hadde avtale med cresco med kreditt, så fikk søkt på det og godtatt det, alt i alt så kom det på 17000 kroner, og jeg har et år og betale det ned på uten renter ( heldigvis ) , men har allerede 10.000 i samlet gjeld , og minstesatsen i måneden er ikke på mye, og jeg har mine andre faste utgifter, og medisiner, etc, så det går allerede knapt rundt for meg. Så jeg blir litt redd for at jeg har tatt meg litt vann over hodet, men tannbehandlingen trengtes virkelig. Er ikke slik at jeg unner meg klær, sminke eller andre saker jeg ønsker. Kan ikke huske sist jeg kjøpte meg et nytt plagg eller unnet meg en kino tur foreksempel. Går aldri ut. Alt jeg gjør er og sitte hjemme. Nå har jeg ikke hatt en krone og bruke på 2 uker, blir heller ingen feiring av jul med julegaver til noen. Veldig trist. Men sånn er det bare.

Men syntes det er litt ubehagelig og stille opp på nav med regningen, er ikke snakk om at jeg vil ha hele summen dekket, men bare en 1000 lapp ville absolutt hjulpet. Hver krone hjelper...

Skrevet

Hei! Jeg går på arbeisavklaringspenger og går på minstesatsen, har ikke vært hos tannlegen på et par år nå pågrunn av EKSTREM tannlegeskrekk. Var hos tannlegen i går og fikset tennene mine under narkose, hadde 9 hull og trakk to visdomstenner, ene kirugisk den andre på vanlig måte. Fjernet og noe tannstein og vanlig puss over tennene. Dette kom på 16.000 kroner som jeg søkte kreditt på. Kan jeg gå til Nav med regningen og søke om å få noe dekket? Må jeg isåfall ha med noen legepapirer eller noe? Dette var gjort privat.

Kjære deg. Hvis du har så ekstrem tannlegeskrekk/ odontofobi, så har du krav på refusjon via Helfo.

Dette skulle tannlegen din opplyst deg om.

I 2011 kom nye refusjonsregler som bl.a går ut på at det er tannlegen som avgjør hvilken refusjonsgruppe pasienten kommer inn under. Å utifra hva du skriver så ville du kommet innunder den gruppen som lider av odontofobi. Dette er en tilstand som gjør deg varig ute av stand til å ivareta din egen tannhelse. Med dette menes at du ikke er istand til å oppsøke tannlege pga odontofobi. Jeg har selv odontofobi å får dekket 2/3 av tannbehandlingen.

Det er lurt å sjekke om tannlegen har direkte oppgjør med Helfo. Da slipper du å tenke på søknader og dokumentasjoner, for da er det tannlegen som setter fram kravet til Helfo.

Du skal også bare betale egenandelen som ikke Helfo dekker.

Det virker på meg som at du har vært hos en tannlege som hverken har direkte oppgjør med Helfo eller som har satt seg inn i de nye refusjonsreglene.

Anonymous poster hash: 8609f...fc0

• Liker 3
Skrevet

Jeg syntes generelt det er ganske mange mennesker her inne med svært egoistiske og ikke berettige kommentarer. Ring NAV, de er faktisk ikke alltid så ille som man leser om i avisen. Har en bekjent der og de prøver faktisk å løse flokene får deg.

I noen tilfeller kan NAV tom gi deg et nødlån.

Lykke til :)

• Liker 2
Skrevet

HELFO, IKKE NAV!

Anonymous poster hash: 60860...261
  • Liker 2
Skrevet

Jeg syntes generelt det er ganske mange mennesker her inne med svært egoistiske og ikke berettige kommentarer. Ring NAV, de er faktisk ikke alltid så ille som man leser om i avisen. Har en bekjent der og de prøver faktisk å løse flokene får deg.

I noen tilfeller kan NAV tom gi deg et nødlån.

Lykke til :)

Man skal først søke om refusjon hos Helfo. Når man har gjort det, å enda ikke kan betale for tannbehandlingen, vil jeg tro at man kan søke om hjelp hos Nav (sosialen).

Anonymous poster hash: 8609f...fc0

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for hets og svar til dette.

Irrlys, mod.

Skrevet

De kommer til å bli sure på deg, fordi du ikke gikk til nav FØR du gjorde dette. De ville bedt deg om å gå på jakt etter det billigste alternativet osv...Men jeg håper det årdner seg uansett. Lykke til. :)

Anonymous poster hash: cd3cd...54f
Skrevet

Det høres vanvittit dyrt ut- sjekket du ikke hvor de utførte rimeligst behandling på forhånd?

Hvor mange timer tok det? 3? har tannlegen timespris på 5000 ? Hører du hvor usannsynlig dette er?

????

Ring en annen tannlege å spør om 16 000 er griskt eller naturlig!

For å svare på spm ditt: Du må nok pent betale dette selv, desverre. Dette er en kjent sak og du er ikke alene med dette problemet. Mange har gjeld pga tennene.

Anonymous poster hash: 34362...935

Noen gjennomsnittlige priser fra ymse tannlegenettsider:

- Undersøkelse og 2 x røntgen: 700,-

- Rens: 175,-

- Fyllinger: mellom 400 og 1800,- avhengig av strl/antall flater. La oss si 900,- i gjennomsnitt, TS hadde sikkert varierende størrelser. x 9 = 8100,-

- vanlig trekking av tann: 1000,-

- kirurgisk fjerning av tann: 2000,-

- narkose: 2500,-

Sum 14.475.

I tillegg kommer div engangsutstyr og slikt. Så jo da - hun har kanskje valgt noen som er litt dyrere enn gjennomsnittet. Samtidig så var det ett ord i innlegget hennes du kanskje burde ha lagt litt mer merke til og det er tannlegeskrekk. Da går man ikke nødvendigvis for den billigste tannlegen, man går for den man føler seg trygg hos. Ellers blir det neppe noen tannlegetur i det hele tatt.

Anonymous poster hash: fee7c...899

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...