AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #1 Skrevet 3. desember 2013 De siste to årene, har jeg trent 3-4 ganger i uka. Nå de to siste ukene, har jeg knapt beveget meg. Tiden før jul er så sinnsykt stressende og når jeg endelig har noen minutter til overs, så vil jeg ha ro. Men samvittigheten min gnager snart hull i meg. Går det greit med et par-tre ukers treningsfri? Blir det et helvete å starte opp igjen? Eller husker kroppen lengre enn det hjernen gjør? Anonymous poster hash: 3dab6...eef
Wiggins Skrevet 3. desember 2013 #2 Skrevet 3. desember 2013 Ta det med ro, to uker uten trening er ikke all verden. Kroppen og hodet husker hvordan det er å ta i. Du vil nok ikke løfte like mye og/eller løpe like fort, men det tar ikke mange økter å komme tilbake der du var. Jeg vil imidlertid anbefale deg å vurdere å la formen variere gjennom året. Både for hodet og kroppen er det godt å ha en periode der man ikke trener noe særlig. Hvis du prøver å holde deg konstant på et visst nivå, vil du vanskelig kunne oppnå særlig formtopper. Jeg selv,og de fleste andre syklister på middels og høyere nivå, trener mye rolig langkjøring gjennom vinteren. I tillegg trener jeg noe styrke og bygger opp en del muskelmasse som mer eller mindre brytes ned gjennom konkurransesesongen. På våren begynner jeg med noen harde økter for å komme i konkurranseform, allikevel er den første konkurransen nesten alltid tøff. Så går det slag i slag i mai/juni, før det blir mange rolige langøkter i juli. (Det arrangeres nesten ikke ritt for amatører og mosjonister i Norge i juli, siden de fleste da er på ferie.) Så blir det noen ritt i august og september. Etter det fortsetter jeg å sykle treningsturer i helgene og på hverdagene, men særlig på hverdagene blir de kortere etterhvert som dagene blir kortere. Som regel blir det siste treningstur i slutten av oktober eller begynnelsen av november. Deretter blir det lite trening fram til begynnelsen av desember, der jeg trener svømming og spinning inntil snøen kommer, da blir det langrenn. Er du student siden du har det stressende nå? Jeg husker godt selv hvordan det var å nilese til eksamen. Ta det med ro, kroppen går ikke tilbake til null på to, tre eller fire uker uten trening. Prøv imidlertid å få vært litt i bevegelse, det er også bra for hodet og dermed eksamenslesinga. 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #3 Skrevet 3. desember 2013 Takk for et godt svar. Skal puste ut og samle energi til å trene igjen. Nei ikke student. Heldigvis løper jeg ofte som en liten propell rundt på jobben og får sjaua en del. Men det skjer mye utenom jobb også. Alle skal møtes og det skal spises og festes og handles og ja...mas. Jeg er ikke noe julemenneske og desember har alltid vært en drittmåned for meg pga mørket og alt maset. Anonymous poster hash: 3dab6...eef
Supraspinatus Skrevet 3. desember 2013 #4 Skrevet 3. desember 2013 Så lenge du ikke konkurrerer har det ingenting å si i det lange løp. På kort sikt vil det bety at formen er dårligere og styrken svakere når du begynner igjen. Men du kommer fort tilbake til der du var etterpå. Er ikke bra å trene om man har frigitt mye stresshormon over tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå