Gå til innhold

Erfaringer rundt #Julesentralen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I år har vi lagt inn annonse på julesentralen om at vi åpner hjemmet for noen som er ensomme i jula. Har noen her prøvd dette i fjor? Som vertinne eller gjest? Er intr å vite om alt :)

Anonymous poster hash: 1a8a2...248

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke prøvd, men leste om det på nett i dag. Det jeg reagerer på er at man bør være ganske frempå

og ressurssterk som ensom gjest hvis man skal gli inn i en allerede velfungerende og sammensveiset familie. Sånn virker det i alle fall på meg. Hva hvis man inviterer en fremmed som er stille og ikke har

så mye å bidra med i fellesskapet? Bare noen tanker jeg fikk. Anonymous poster hash: b5b5b...af8

Skrevet

Jeg er enig med innlegger nummer to. Nå er ikke jeg ensom nå, men det kan skje en dag hvis mannen min dør før meg og mine foreldre ikke lengre lever. Det å feire jul hos vilt fremmede mennesker hadde fått meg til å føle meg tusen ganger mer ensom, det er helt sikkert. Nå snakker sikkert vertskap og gjest sammen på forhånd, over telefon i det minste, sånn at det ikke blir fullstendig skjæring. Det hadde jo vært fryktelig, hvis man etter kort tid oppdager at dette overhodet ikke fungerer. Da blir kvelden lang. Litt som en slags fryktelig dårlig blind date...

Det man ser av "Julesentralen", er at det er mange ganger så mange som vil be inn, som vil reise på besøk. I fjor ble det formidla noen og seksti besøk, men det var vel over 500 som tilbød seg. Jeg leste også et intervju med en person fra Røde Kors. Der sa hun at mange vertsfamilier "ønsket seg" enten en eldre, enslig kvinne/bestemor, eller en alenemor med barn, mens det var overraskende mange yngre og middelaldrende menn som ønsket å få komme på besøk.

Og så lurer jeg på hvor mange av disse 60 som har hatt kontakt med vertene sine i ettertid? Førte dette til et begynnende vennskap, eller ble det kun med den ene julaftenen?

Egentlig så hadde jeg ikke gjort så mye av å være alene på julaften heller. Men hvis jeg hadde ønsket å være sosial, hadde jeg heller valgt et alternativ jul-arrangement fremfor et besøk i et privat hjem.

Anonymous poster hash: 58b34...a65

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...