Hjelperen93 Skrevet 3. desember 2013 #1 Skrevet 3. desember 2013 (endret) Hei Jeg pratet i stad med min bank-rådgiver angående BSU-konto. Situasjonen min er sånn: Jeg er student, og jobber litt på deltid. Jeg har ca 50000 på en sparekonto. Jeg har studielån- Rådgiveren min mente det ikke var noe poeng i å opprette BSU-konto dersom jeg ikke skattet mer enn 4000 kroner i året (noe jeg er litt usikker på om jeg kommer til å gjøre neste år). Jeg er ikke særlig flink på dette området, så kan noen svare på om det er helt unyttig eller om du mister noen fordeler ved å ha BSU-konto dersom du ikke får det skattefradraget? Jeg er litt redd for at sparepengene kommer til å forsvinne til annet tull dersom jeg har de på sparekonto, mens på BSU er de liksom låst til et spesielt formål og jeg kommer ikke til å ta de ut. Såå.. dersom jeg ikke skatter 4000 neste år, er det da noen vits i å opprette BSU-konto? Er det noen ulemper ved det? Endret 3. desember 2013 av Hjelperen93
Ruby_Tuesday Skrevet 3. desember 2013 #2 Skrevet 3. desember 2013 Jeg liker å ha BSU konto, siden man ikke kan ta ut pengene når man først har satt dem inn. Jeg har veldig lett for å sette inn, og ta ut pengene på sparekonto, derfor er det deilig å ha BSU i tillegg, der jeg ikke kan røre pengene før jeg kjøper meg bolig. Jeg er min egen verste fiende når det gjelder sparing. 1
Amethyst Skrevet 3. desember 2013 #3 Skrevet 3. desember 2013 Jeg ville ikke spart hele beløpet i BSU dersom du ikke skatter nok til å nyte av skattefradraget. Men om du skatter litt, kan du jo såklart spare litt. Sparer du 5000 får du et skattefradrag på 1000 kr. Skatter du nok til å få igjen det? Ellers kan du kan sikkert be rådgiveren din i banken om å sperre sparekontoen din for uttak/overføring, så får du ikke brukt pengene uten å måtte ta deg en tur i banken hver gang.
Hakkete Skrevet 3. desember 2013 #4 Skrevet 3. desember 2013 Jeg er i samme situasjon, og jeg oprettet både BSU og BSU 2.0, men bruker bare 2.0, så jeg kan spare BSUen til jeg begynner å betale skatt. Det var det rådgiveren min anbefalte meg! 1
Hjelperen93 Skrevet 3. desember 2013 Forfatter #5 Skrevet 3. desember 2013 (endret) Jeg ville ikke spart hele beløpet i BSU dersom du ikke skatter nok til å nyte av skattefradraget. Men om du skatter litt, kan du jo såklart spare litt. Sparer du 5000 får du et skattefradrag på 1000 kr. Skatter du nok til å få igjen det? Ellers kan du kan sikkert be rådgiveren din i banken om å sperre sparekontoen din for uttak/overføring, så får du ikke brukt pengene uten å måtte ta deg en tur i banken hver gang. 1000 skatter jeg helt sikkert. Regna litt på det nå, og tror jeg kommer til å skatte ca. 5000 kroner neste år. Men hva om jeg mister jobben i Juli eller noe slikt? Jeg forstår egentlig bare ikke hvorfor det er meningsløst med BSU dersom man ikke får de 4000, man har da uansett ikke tapt noe? Endret 3. desember 2013 av Hjelperen93
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #6 Skrevet 3. desember 2013 Det du "taper" er det fremtidige skattefradraget du kunne ha fått dersom du ventet med å sette inn pengene til et år du skulle skatte mer enn 4000 kroner. Men det er uansett bedre å spare i BSU enn å ikke spare i det hele tatt. Og du taper ingenting på å bare opprette kontoen. Men du kunne kanskje spart i BSU 2.0 istedet? Anonymous poster hash: 33591...9f2 1
Hjelperen93 Skrevet 3. desember 2013 Forfatter #7 Skrevet 3. desember 2013 Det du "taper" er det fremtidige skattefradraget du kunne ha fått dersom du ventet med å sette inn pengene til et år du skulle skatte mer enn 4000 kroner. Men det er uansett bedre å spare i BSU enn å ikke spare i det hele tatt. Og du taper ingenting på å bare opprette kontoen. Men du kunne kanskje spart i BSU 2.0 istedet? Anonymous poster hash: 33591...9f2 Så man har bare et visst antall år man kan få tilbake 4000 på skatten via BSU? Skal sjekke ut BSU 2.0
Amethyst Skrevet 3. desember 2013 #8 Skrevet 3. desember 2013 Så man har bare et visst antall år man kan få tilbake 4000 på skatten via BSU? Skal sjekke ut BSU 2.0 Du kan spare maks kr 150 000,-. Så spørs jo hvor lang tid du bruker på å komme så langt.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #9 Skrevet 3. desember 2013 Det kommer an på hvor gammel du er. BSU har en makssum, så hvis du er gammel nok til at du ikke rekker å fylle opp uansett, er det bare å spare i vei. Hvis du er ung, er det lurt å vente til du skatter mer. Anonymous poster hash: a5cf5...997 1
Hjelperen93 Skrevet 3. desember 2013 Forfatter #10 Skrevet 3. desember 2013 Det kommer an på hvor gammel du er. BSU har en makssum, så hvis du er gammel nok til at du ikke rekker å fylle opp uansett, er det bare å spare i vei. Hvis du er ung, er det lurt å vente til du skatter mer. Anonymous poster hash: a5cf5...997 Men jeg som er 20 år og har 4 år igjen med utdanning trenger kanskje sparinge nå, fremfor om noen år. Ble ganske komplisert dette. Ringer rådgiveren min på nytt i morra.
Gjest Ciegus Skrevet 3. desember 2013 #11 Skrevet 3. desember 2013 Men jeg som er 20 år og har 4 år igjen med utdanning trenger kanskje sparinge nå, fremfor om noen år. Ble ganske komplisert dette. Ringer rådgiveren min på nytt i morra. Hvis du er bare 20 bør du vente med bsu til du skatter nok. Du kan opprette en konto i en annen bank med høyere rente enn den du sannsynligvis har i din vanlige bank. Mine sparepenger ligger i bank norwegian, og jeg glemmer helt at de finnes, kom på det nå. BSU 2 bør du også forhøre deg om.
nojac Skrevet 3. desember 2013 #12 Skrevet 3. desember 2013 (endret) Ringer rådgiveren min på nytt i morra. Hva er det du ikke har fått svar på her? "Rådgiveren" selger bankens produkter. Ikke alle banker tilbyr BSU 2.0, som har like høy rente som BSU, men er uten skattefradrag. For unge som vil spare til bolig er Nordeas Boligspar et alternativ. Høy rente (men ikke skattefradrag) Sjekk nettsidene til de aktuelle banker. EDIT: Denne artikkelen handler om ditt spørsmål: http://www.dagbladet.no/2013/12/03/tema/aller/dinside/okonomi/bsu/30643513/ Endret 3. desember 2013 av nojac
Gjest hva som helst Skrevet 3. desember 2013 #13 Skrevet 3. desember 2013 Man kan sette inn 20k og så ta ut mot slutten av året dersom det viste seg at du ikke tjente nok til å få fullt skattefradrag likevel. Pengene låses først ved nyttår
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #14 Skrevet 4. desember 2013 Jeg har spart i BSU i studietiden, 15-20000 hvert år. Har hatt deltidsjobb hvor jeg har tjent nok til å få skattefradraget. Nå er jeg i innspurten av master og har ikke inntekt ved siden av studiene. Da setter jeg heller ikke inn penger på BSU, siden jeg ikke får fradraget. Satser på å sette inn penger igjen når jeg er i jobb. Jeg har fremdeles noen år igjen til jeg er 32. Har i overkant av 140000 kr på BSU, satser på å fylle opp til maksgrensen de kommende år. Anonymous poster hash: 5ae6e...983
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå