AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #1 Del Skrevet 3. desember 2013 Jeg har kjøpt meg slike http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/50233120/ former, men er litt usikker på hva jeg kan lage. Blir litt kjedelig å bare smelte sjokolade og lage biter. Noen som har tips? Anonymous poster hash: 12e66...e19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muscae Skrevet 3. desember 2013 #2 Del Skrevet 3. desember 2013 Jeg har kjøpt meg slike http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/50233120/ former, men er litt usikker på hva jeg kan lage. Blir litt kjedelig å bare smelte sjokolade og lage biter. Noen som har tips? Anonymous poster hash: 12e66...e19 Ha en liten bit nougat inni, hakkede hasselnøtter/valnøtter/mandler el.l, marsipanfyll, lag mintfyll å ha inni, lag brente mandler og hakk det opp til krokanfyll. Det er mange muligheter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
murray Skrevet 3. desember 2013 #3 Del Skrevet 3. desember 2013 troikabiter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kim Skrevet 3. desember 2013 #4 Del Skrevet 3. desember 2013 (endret) Å lage konfekt er dessverre ikke så lett som det ser ut til Først må du temperere sjokoladen, som er en kunst i seg selv... 1. Varm sjokoladen i en bain-marie til 45 grader (mørk sjokolade, lys krever lavere temperatur) 2.La sjokoladen kjøle til 28 grader 3. Varm opp sjokoladen til 31 grader (må IKKE overstige 32 grader!!!!!!!) 4. La temperaturen synke til 27-28 grader. Nå er sjokoladen temperert og du kan jobbe med den. Første steg er å fylle formene med et lag sjokolade, dette skal være ganske tynt, men ikke så tynt at sjokoladen sprekker når du prøver å få den ut av formen. Du vil trenge en spatula og en bred sparkel av typen du bruker til å sparkle vegger. Nå kan du lage fyll. Marsipan med cognac, bringebær genache, karamell etc etc Fyll formene, men pass på å ikke fylle mer en at du har plass til sjokolade lokk. Nå må du temperere en ny batch med sjokolade for å forsegle de fylte bitene dine. Ha sjokoladen jevnt over hele formen og skrap så av med sparkelen. Nå må du la sjokoladen bli kald. Kjøleskapet er en fin måte å få fart på prosessen. Når sjokoladen er avkjølt kan du banke den ut av formene. Jeg vil anbefale deg å søke på f.eks youtube, da det er litt vanskelig å gjøre uten å se noen andre gjøre det først. Det er vanskelig og du må regne med å feile noen ganger før teknikken sitter. Men når du får det til, så ser konfekten din like bra ut som hva du får kjøpt i butikken. Pass på å få tak i sjokolade med høyt kakaoinnhold, vanlig kokesjokolade fungerer dårlig. Valrhona, Callebaut eller andre kvalitetsprodusenter er å foretrekke. Formene dine må være skinnende rene og frie for fett. Bruk bomullspads for å få formene helt rene. Beklager langt innlegg, men det er så kort jeg klarer å beskrive prosessen. Endret 3. desember 2013 av Kim Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mariamoo Skrevet 3. desember 2013 #5 Del Skrevet 3. desember 2013 Trenger vel ikke være så høytidelige sjokoladebiter? Det trenger ikke å være så jævla perfekt, jeg synes det er greit at det er litt <grovt>. Det er jo bare å smelte melkesjokolade og mørk sjokolade, ha oppi nøtter, krokan eller marsmellows og dumle. Da er det jo bare å smelte sjokkisen i vannbad, blande i fyllet. Blir det vanskelig med formene er det bare å bruke langpanne, la det stivne (men ikke så stivt at det blir vanskelig å skjære i. Lag passelige størrelser og i cellofan eller krukke. Det blir nok dritgodt uansett om det ikke ser supergourmet ut. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #6 Del Skrevet 3. desember 2013 Disse har jeg lyst til å lage: http://cakeplease.no/oppskrifter/konfekt-med-bringebaermousse/ Anonymous poster hash: 02b96...1af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kim Skrevet 3. desember 2013 #7 Del Skrevet 3. desember 2013 Trenger vel ikke være så høytidelige sjokoladebiter? Det trenger ikke å være så jævla perfekt, jeg synes det er greit at det er litt <grovt>. Det er jo bare å smelte melkesjokolade og mørk sjokolade, ha oppi nøtter, krokan eller marsmellows og dumle. Da er det jo bare å smelte sjokkisen i vannbad, blande i fyllet. Blir det vanskelig med formene er det bare å bruke langpanne, la det stivne (men ikke så stivt at det blir vanskelig å skjære i. Lag passelige størrelser og i cellofan eller krukke. Det blir nok dritgodt uansett om det ikke ser supergourmet ut. Men da kan du ikke bruke de formene som TS linket til. Du skjønner at hvis du ikke tempererer sjokolade, så vil den smelte når du tar på den, mens temperert sjokolade fint tåler varmen fra fingrene våre. TS spør spesifikt om hvordan hun lager konfekt og hva hun kan fylle med, ikke lage hjemmelaget helnøtt eller lignende. Så måten jeg forklarte ER den enkleste måte å gjøre det på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #8 Del Skrevet 3. desember 2013 Jeg vet om noe som er kjempegodt. Smelt sjokolade, putt oppi nøtter/marshmallows/tørket frukt. Tøm røren oppi en form, og skjær det opp i biter når det har stivnet. Anonymous poster hash: c4a78...c1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poserose Skrevet 4. desember 2013 #9 Del Skrevet 4. desember 2013 Jeg lagde disse her om dagen, de ble kjempegode :D Veldig enkelt http://www.channel4.com/4food/recipes/popular-ingredients/chocolate/orange-and-cinnamon-chocolates-recipe Er ikke så nøye å trekke dem med sjokolade til slutt, men de fikk en fin finish av det. Disse ser jo gode og søte ut: http://www.tine.no/oppskrifter/desserter/sote-snacks-og-godteri/kokoshjerter-i-pastell http://www.tine.no/oppskrifter/sesong-og-tema/jul/julens-spiselige-gaver Fløtekarameller er kjempegodt: http://apieceofcake.no/?p=3189#comments Dette er en stor oppskrift (ca 60 stk), men bør gå fint å halvere den om du vil det Jeg har drevet en del med sjokolade de siste dagene og har fått pene sjokolader selv om jeg ikke har temperert den. Er nok det som er best men man må jo ta en avgjørelse på hvor mye tid man vil legge i det Men smelt sjokoladen over vannbad, ikke i mikroen! Og vær nøye på å ikke få noe vann i sjokoladen, da blir den ødelagt. http://folk.ntnu.no/kjetikl/kaker/sjokolade_temperering.shtml 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bonbona Skrevet 4. desember 2013 #10 Del Skrevet 4. desember 2013 Å lage konfekt er dessverre ikke så lett som det ser ut til Først må du temperere sjokoladen, som er en kunst i seg selv... 1. Varm sjokoladen i en bain-marie til 45 grader (mørk sjokolade, lys krever lavere temperatur) 2.La sjokoladen kjøle til 28 grader 3. Varm opp sjokoladen til 31 grader (må IKKE overstige 32 grader!!!!!!!) 4. La temperaturen synke til 27-28 grader. Nå er sjokoladen temperert og du kan jobbe med den. Første steg er å fylle formene med et lag sjokolade, dette skal være ganske tynt, men ikke så tynt at sjokoladen sprekker når du prøver å få den ut av formen. Du vil trenge en spatula og en bred sparkel av typen du bruker til å sparkle vegger. Nå kan du lage fyll. Marsipan med cognac, bringebær genache, karamell etc etc Fyll formene, men pass på å ikke fylle mer en at du har plass til sjokolade lokk. Nå må du temperere en ny batch med sjokolade for å forsegle de fylte bitene dine. Ha sjokoladen jevnt over hele formen og skrap så av med sparkelen. Nå må du la sjokoladen bli kald. Kjøleskapet er en fin måte å få fart på prosessen. Når sjokoladen er avkjølt kan du banke den ut av formene. Jeg vil anbefale deg å søke på f.eks youtube, da det er litt vanskelig å gjøre uten å se noen andre gjøre det først. Det er vanskelig og du må regne med å feile noen ganger før teknikken sitter. Men når du får det til, så ser konfekten din like bra ut som hva du får kjøpt i butikken. Pass på å få tak i sjokolade med høyt kakaoinnhold, vanlig kokesjokolade fungerer dårlig. Valrhona, Callebaut eller andre kvalitetsprodusenter er å foretrekke. Formene dine må være skinnende rene og frie for fett. Bruk bomullspads for å få formene helt rene. Beklager langt innlegg, men det er så kort jeg klarer å beskrive prosessen. Hva er bain-marie? Og kan jeg bruke et vanlig steketermometer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kim Skrevet 4. desember 2013 #11 Del Skrevet 4. desember 2013 (endret) Hva er bain-marie? Og kan jeg bruke et vanlig steketermometer? Bain-marie = vannbad. Bruk et digitalt termometer. Endret 5. desember 2013 av Kim Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå