Gå til innhold

Hjertebank!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mange her som sliter med det? Og er det ufarlig?
Jeg får det hver dag, og ofte. Slitsomt og skummelt hver gang.

Anonymous poster hash: 42fb5...91a
Skrevet

Dersom du bekymrer deg over det, så vil jeg anbefale å ta en tur til legen for å få det utredet. Da vil du få svar på det du lurer på, slik at du slipper å være redd for at det skal være noe farlig.

Skrevet

Det er ofte helt ufarlig. Anbefaler deg å dra til legen og få bekreftelse på at det ikke er farlig, det hjelper på det psykiske med det å ha hjertebank (har det selv). Det som funker for meg er å drikke og spise nok, sove nok og holde seg unna koffein og alkohol (til en viss grad). I tillegg er det greit å unngå stress, jeg merker jeg får mer hjertebank i stressende perioder.

Nå vet ikke jeg hvordan hjertebank du har, men det er veldig vanlig med ekstraslag, der det føles ut som om hjertet "hopper over" et slag. Det er noe veldig mange mennesker har, noen merker det ikke en gang.

Skrevet

Dersom du bekymrer deg over det, så vil jeg anbefale å ta en tur til legen for å få det utredet. Da vil du få svar på det du lurer på, slik at du slipper å være redd for at det skal være noe farlig.

Har tatt EKG, men ikke akkurat når jeg hadde hjertebank...

Skrevet

Det er ofte helt ufarlig. Anbefaler deg å dra til legen og få bekreftelse på at det ikke er farlig, det hjelper på det psykiske med det å ha hjertebank (har det selv). Det som funker for meg er å drikke og spise nok, sove nok og holde seg unna koffein og alkohol (til en viss grad). I tillegg er det greit å unngå stress, jeg merker jeg får mer hjertebank i stressende perioder.

Nå vet ikke jeg hvordan hjertebank du har, men det er veldig vanlig med ekstraslag, der det føles ut som om hjertet "hopper over" et slag. Det er noe veldig mange mennesker har, noen merker det ikke en gang.

Ja, det dunker plutselig VELDIG hardt, og av og til kjenner jeg det i halsen. Skikkelig ubehagelig. Varer bare i 3-4 sekunder.

Skrevet

..

Skrevet

Ta en tur til lege. Be legen om å sjekke stoffskiftet ditt. Det gjøres med en enkel blodprøve.

Skrevet

Ta en tur til lege. Be legen om å sjekke stoffskiftet ditt. Det gjøres med en enkel blodprøve.

har gjort det. Var fint.

Gjest Eurodice
Skrevet

Overdreven hjertebank kan ha mange årsaker. Er den uregelmessig? Selv har jeg atrieflimmer, fikk diagnosen i 2009, men har nok hatt det lenge før det. Jeg holder det stort sett i sjakk med medisiner.

Skrevet

Overdreven hjertebank kan ha mange årsaker. Er den uregelmessig? Selv har jeg atrieflimmer, fikk diagnosen i 2009, men har nok hatt det lenge før det. Jeg holder det stort sett i sjakk med medisiner.

Hva mener du med uregelmessig? Hvordan er det?

Skrevet

Det er vanlig å ha hjertebank, og oftest helt ufarlig :)

Siden du skriver dette er noe du har hver dag, kan du spørre om å få en 24-timers EKG av legen, for å få et opptak i det du har hjertebank-anfall.

• Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet

Hva mener du med uregelmessig? Hvordan er det?

Det kan for eksempel være ekstrasystoler, det er at hjertet slår ekstraslag, så virker det som det stopper en stund før det slår normalt, men kraftig. Atrieflimmer arter seg slik at hjertet banker hurtig en stund, så kommer en liten pause før det slår igjen. Denne tilstanden er uregelmessig, det er ikke noe system i hjerteslagene. Det er vanskelig å forklare. Hvis du er interessert, kan du lese om det på google.

Skrevet

Det kan for eksempel være ekstrasystoler, det er at hjertet slår ekstraslag, så virker det som det stopper en stund før det slår normalt, men kraftig. Atrieflimmer arter seg slik at hjertet banker hurtig en stund, så kommer en liten pause før det slår igjen. Denne tilstanden er uregelmessig, det er ikke noe system i hjerteslagene. Det er vanskelig å forklare. Hvis du er interessert, kan du lese om det på google.

Ok. Jeg har fått 24 t ekg nå.

Men jeg fikk ikke noe jeg skal trykke på når jeg får hjertebank. Kun et skjema der jeg skal skrive aktivitet. symptomer osv. Trodde jeg måtte ha en knapp å trykke på.

Jeg får av og til der at hjerte dunker veeeldig hurtig lenge, så pause før det slår normalt igjen. Og ekstra slag. Håper alt er normalt, og vanlig. Redd...

Gjest Eurodice
Skrevet

Ok. Jeg har fått 24 t ekg nå.

Men jeg fikk ikke noe jeg skal trykke på når jeg får hjertebank. Kun et skjema der jeg skal skrive aktivitet. symptomer osv. Trodde jeg måtte ha en knapp å trykke på.

Jeg får av og til der at hjerte dunker veeeldig hurtig lenge, så pause før det slår normalt igjen. Og ekstra slag. Håper alt er normalt, og vanlig. Redd...

All hjerteaktivitet blir registrert i apparatet. Du skal vel på sykehuset i morgen igjen? Forsøk å slappe av så godt du kan. Gjør noe hyggelig. Bor du alene eller sammen med noen?

Skrevet

All hjerteaktivitet blir registrert i apparatet. Du skal vel på sykehuset i morgen igjen? Forsøk å slappe av så godt du kan. Gjør noe hyggelig. Bor du alene eller sammen med noen?

nei mandag. Skal ha det på i 3 dager. Bor hjemme enda, med foreldrene mine.....

Annonse
Skrevet

Lurer på hvordan jeg skal holde ut til mandag, holder på å klø meg i hel der plasteret er .. Vet du hvorfor den boksen lyser grønt og av og til Orange arabella? :)

Gjest Eurodice
Skrevet

Lurer på hvordan jeg skal holde ut til mandag, holder på å klø meg i hel der plasteret er .. Vet du hvorfor den boksen lyser grønt og av og til Orange arabella? :)

Dessverre, det husker jeg ikke. Det er en del år siden jeg hadde hjemme-ekg. Kanskje den lyser grønt for normale hjerteslag og orange når hjertet slår ekstra hardt? Som sagt, jeg husker ikke.

Forsøk å slappe av. Jeg vet det er vanskelig når du er redd og nervøs, har vært det selv, det er vondt. :)

• Liker 1
Skrevet

Sliter også med hjertebank i perioder, uten tilsynelatende noen grunn (vært hos legen). Stort sett er det fort og kraftig, men regelmessig. Akkurat som når man blir redd for noe. Fikk beskjed på sykehuset at hjertebank i seg selv ikke er farlig når det er regelmessig.

Jeg slet også en stund med uregelmessige slag. Følte det som hjerte dirret før det slo igjen. Ble skikkelig sliten da dette stod på. Legen på sykehuset sa at uregelmessig hjertebank kunne være farlig, og samboer ble bedt om å sjekke at alt stod greit til gjennom natten.

Dette var i forbindelse med alvorlig sykdom, så det er vel stort sett regelmessig hjertebank man har, og det skal være ufarlig, men så absolutt verdt å sjekke ut hos legen om det skjer ofte og over lengre perioder.

Skrevet

jeg fikk et ark, der jeg skal notere aktivitetet, tid og symptomer.

Skal jeg KUN skrive det ned når jeg har symptomer? Eller skal jeg skrive om alle aktiviteter jeg gjør om dagen? :P

Gjest Eurodice
Skrevet

jeg fikk et ark, der jeg skal notere aktivitetet, tid og symptomer.

Skal jeg KUN skrive det ned når jeg har symptomer? Eller skal jeg skrive om alle aktiviteter jeg gjør om dagen? :P

Litt sent svar, jeg kom hjem nettopp. Du skal skrive hvordan dagen din har vært, om du har gjort noe spesielt anstrengende for eksempel, slike ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...