AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #1 Skrevet 3. desember 2013 Jeg bor i en landsdel der de innenfor mitt utdanningsfelt (les: førskolelærere, andre pedagoger, spesialpedagoger og lærere) ikke kan velge og vrake av jobber. Jeg er selv pedagog fra universitetet, og for tiden tilsatt i en midlertidig stilling mens jeg søker jobber. Jeg er ifølge barnehageloven ikke kvalifisert for å jobbe som førskolelærer, og det har jeg forståelse for. Men, jeg kan ifølge barnehageloven §17-2 jobbe som styrer. Det er det mange bekjente av meg som jobber som styrere som ikke er klar over, samt Utdanningsforbundet er heller ikke klar over det. Jfr. en artikkel der de refererer til at en styrer SKAL ha førskolelærerutdanning. Dette provoserer meg. Bør ikke styrere i barnehage kunne Barnehageloven til punkt og prikke? Er redd jobbsøknadene mine blir lagt nederst i bunken pga. at folk ikke har gjort hjemmeleksen sin. Anonymous poster hash: 51a33...11b
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #2 Skrevet 3. desember 2013 Det finnes ingen § 17.2, det finnes § 17 2.ledd (ja det er en forskjell). Den sier at du kan jobbe som styrer dersom du har barnefaglig kompetanse i den pedagogiske graden, men du sier ikke noe om hvilken kompetanse din grad er satt sammen av. Forøvrig har jeg stor forståelse for at de som har muligheten til å velge og vrake i søkere til en styrerjobb velger en førskolelærer, gjerne en med lang erfaring. Styrer skal tross alt bidra til å legge grunnlaget for et godt miljø i barnehagen, gode muligheter for samarbeid mellom ansatte, barn og foreldre, og en god faglig utvikling både for ansatte og barne som går der. Det er klart en førskolelærer har bedre forutsetninger for å gjøre dette siden denne vil ha større forståelse for arbeidet de ansatte gjør og skal gjøre, samt at de sannsynligvis kommuniserer bedre innen samme ramme av faglig forståelse. Dersom du ønsker å jobbe i barnehage, hvorfor i all verden ble du ikke da førskolelærer først, så kunne du evt ta videre pedagogisk utdanning etterpå? Anonymous poster hash: ecaa5...6f8 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #3 Skrevet 3. desember 2013 Kjenner meg igjen i frustrasjonen din :-) Er selv pedagog fra universistetet (bachelor+master) og har veldig liten sjans for å få jobb i skolen - fordi nesten alle ikke-lærer stillinger (f.eks rådgiver) likevel har en liten prosentandel med undervisning, miljøterapeutstillinger blir man ofte regnet som overkvalifisert, osv. Min utdanning er relativt praktisk rettet også, med 90 stp spes.ped og 60 stp flerkulturell ped. f.eks! Som pedagog fra uni har man kunnskap og kompetanse som kan brukes andre steder enn i PPT eller som høgskole/universitetslektor. Man pedagoger ender opp med HR arbeid, sosialt arbeid, innenfor psykiatri osv. Dette er bra, men det hadde ikke vært helt feil å ha et større innpass i skole og barnehage? Mitt inntrykk er at barnehage -og skolefolk vet veldig lite om vår utdanning. Jeg jobbet som lærervikar for noen år siden (mens jeg studerte), og da visste ikke rektor at det gikk an å ta en så lang utdanning innen pedagogikk :-/ Anonymous poster hash: c8a0c...f89
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #4 Skrevet 3. desember 2013 Trådstarter her igjen. Takk for innspill. Dersom jeg kan svare på første innlegg, så har du delvis rett i at en førskolelærer er godt skikket til å lede en barnehage. Men jeg føler også med min sammensetning at jeg er mer enn godt nok skikket til det. De fleste styrere har kun førskolelærerutdanning. Det er f.eks. ikke lovpålagt at en styrer skal ha fordypning i organisasjon og ledelse. Det burde heller være et viktig kriterium fremfor førskolelærerutdanningen etter min mening. Jeg har en fagsammensetning med organisasjon og ledelse, all slags mulig ped(til og med barnehageped.), utviklingspsykologi og abnormalpsykologi (gir meg viktig kunnskap for å avdekke f.eks. omsorgsvikt. Et tema som førskolelærerutdanningen knapt berører), veiledning.. Når førskolelærerutdanningen har obligatorisk fremmøte, var dette ikke forenelig med familielivet mitt på det tidspunktet det var aktuelt.. Derfor jeg ikke er førskolelærer. Jeg blir egentlig litt småirritert på meg selv som kverrulerer mot et system som faktisk ER slik. For ingenting jeg kan gjøre med. Men det som gjør meg litt bitter, er at jeg er kompetent nok ifølge LOVEN. Men systemet er så tunggrodd at jeg ikke kommer noen vei. Anonymous poster hash: 51a33...11b
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #5 Skrevet 3. desember 2013 Du kan jo bygge på meg barnehagepedagogikk så kan du få jobbe som førskolelærer og også styrer Anonymous poster hash: fa6d7...ae5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå