Gå til innhold

Min bestemor kaller kjæresten min for neger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en kjæreste fra afrika. Jeg har også en gammel bestemor som kaller kjæresten min for neger. Til julen kommer kjæresten til å feire med familien min, bl.a. min bestemor. Er livredd hun skal kalle han for neger når han er tilstede.

Overreagerer jeg om jeg sier fra til henne på forhånd at hun ikke må si det ordet? Hun mener ikke noe vondt med det. Og har ikke noe imot andre hudfarger.

Anonymous poster hash: 62923...f49
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er nå bare å si det som det er, at du ville satt pris på om hun ikke kalte ham neger, og at det av mange kan oppfattes som diskriminerende selv om det ikke er ment som det. Og du vil jo at kjæresten din skal like bestemoren din regner jeg med:)

Anonymous poster hash: 8ad7d...bd7
  • Liker 5
Skrevet

Det er kanskje lurt å forklare at dette begrepet ikke er et nøytralt begrep lenger for din bestemor, men at det kan føles sårende for kjæresten din å bli kalt det. Tror jeg ville snakket med kjæresten din om dette også, at mennesker som er eldre ikke oppfatter begrepet som negativt fordi de har vokst opp med det som et nøytralt begrep. Om bestemor skulle komme til å si "neger" vet jo kjæresten din at hun ikke mener noe vondt med det.. :)

• Liker 20
Gjest bustyvel
Skrevet

En neger er jo en neger.. Jeg skjønner ikke hvorfor noen blir såret av dette når det åpenbart ikke ligger noe rasistisk/vondt ment bak, så du burde kanskje fortelle bestemoren at dette ofte blir brukt negativt i dag, men også fortelle kjæresten din at dette er (og var spesielt før) et helt alminnelig uttrykk for en mørkhudet person.

• Liker 32
Skrevet

En neger er jo en neger.. Jeg skjønner ikke hvorfor noen blir såret av dette når det åpenbart ikke ligger noe rasistisk/vondt ment bak, så du burde kanskje fortelle bestemoren at dette ofte blir brukt negativt i dag, men også fortelle kjæresten din at dette er (og var spesielt før) et helt alminnelig uttrykk for en mørkhudet person.

en neger er en neger? ...Grunnen til at det er et negativt ladet ord er først og fremst pga. historien bak det ordet (hinthint slavetiden) OG ville du likt om noen hadde omtalt deg som ''hviting'' istedenfor navnet ditt?

Anonymous poster hash: d0dc1...c33

• Liker 6
Skrevet

Ja, men hvorfor skal man uttale seg sånn? Jeg hadde ikke likt å bli kalt en hviting eller bleiking..

Anonymous poster hash: aa813...f56

• Liker 3
Skrevet

Jeg har en kjæreste fra afrika. Jeg har også en gammel bestemor som kaller kjæresten min for neger. Til julen kommer kjæresten til å feire med familien min, bl.a. min bestemor. Er livredd hun skal kalle han for neger når han er tilstede.

Overreagerer jeg om jeg sier fra til henne på forhånd at hun ikke må si det ordet? Hun mener ikke noe vondt med det. Og har ikke noe imot andre hudfarger.

Anonymous poster hash: 62923...f49

Haha, uff.. det gjør bestemor også, hun mener absolutt null vondt med det, og hun er det søteste damen i hele verden, og jeg prøver å si at hun ikke må bruke det ordet men da prøver hun å forklare at i hennes ungdom brukte man ordet sånn, osv. og at det ikke er ment vondt og alt mulig.. og det er jeg jo klar over :) tror ikke bestemoren din vil si det ordet til han, passer jo ikke å si det i noen setning egentlig, men du kan jo bare si på forhånd at hun må prøve å unngå å nevne det ordet for unge idag ser på det som et sårende/diskrimerende ord og du vil ikke at typen din skal føle ubehag selvom du vet at din bestemor ikke mener noe vondt ved det. :)

• Liker 1
Skrevet

Hva er problemet, bestemoren din sier jo bare sannheten.Kjærsten din er en neger ts. Lev med det.

Anonymous poster hash: feee9...e5a

• Liker 9
Skrevet

en neger er en neger? ...Grunnen til at det er et negativt ladet ord er først og fremst pga. historien bak det ordet (hinthint slavetiden) OG ville du likt om noen hadde omtalt deg som ''hviting'' istedenfor navnet ditt?

Haha, alternativet står ikke mellom å kalle personen for neger eller navnet. Det er jo for å ha et uttrykk som "favner alle", for å si det slik. Selv skjønner jeg så absolutt ikke hvorfor neger fortsatt er et negativt ladet ord, da jeg driter meg mer ut på å prøve å si "ja, ehm, sånne mørhudede/brune/mørkere folk... ehm, sånne som deg" hvis jeg for eksempel skal spørre om noe som gjelder alle som er mørkhudede.

Etter to turer med hjelpearbeid i Kenya også, så er det slik at vi har et mer anspent forhold til ordet neger enn de har. Hvis jeg skulle spørre om noe felles for alle afrikanerne, så ble det litt "so, people like you..." og da lo de bare og svarte "you mean negros?". Så det at neger fortsatt er et negativt ladet ord synes jeg er helt bullshit, og jeg kaller alltid mørkhudede for negere. Kanskje ikke alltid foran trynet på dem dersom jeg ikke kjenner dem, men når jeg snakker med bekjente om mørkudede eller med en mørkhudet person jeg kjenner godt, så bruker jeg neger. Det må da være turen ganger pinligere for dem når folk ikke aner hva de skal si for å definere hele gruppen enn det er å bli kalt neger: da vet i alle fall alle hva man snakker om.

Skrevet

Her tror jeg det er bedre å jobbe med kjæresten din en din bestemor, at det er det ordet hun er vokst opp med, så fortelle om Thorbjørn Egner, lille Hoa etc,, før du sier at din bestemor er verdens snilleste

• Liker 3
Gjest Elseby13
Skrevet

Kan hun ikke bare bruke navnet hans? Det høres vel litt unaturlig ut å si: håper du likte pinnekjøttet, din neger!

Skrevet

Et helt aminnelig uttrykk brukt ac hvite "overherrer"ja. Vi lever i 2013,å si neger er noe alle vet respektløst.

• Liker 3
Skrevet

Haha, alternativet står ikke mellom å kalle personen for neger eller navnet. Det er jo for å ha et uttrykk som "favner alle", for å si det slik. Selv skjønner jeg så absolutt ikke hvorfor neger fortsatt er et negativt ladet ord, da jeg driter meg mer ut på å prøve å si "ja, ehm, sånne mørhudede/brune/mørkere folk... ehm, sånne som deg" hvis jeg for eksempel skal spørre om noe som gjelder alle som er mørkhudede.

Etter to turer med hjelpearbeid i Kenya også, så er det slik at vi har et mer anspent forhold til ordet neger enn de har. Hvis jeg skulle spørre om noe felles for alle afrikanerne, så ble det litt "so, people like you..." og da lo de bare og svarte "you mean negros?". Så det at neger fortsatt er et negativt ladet ord synes jeg er helt bullshit, og jeg kaller alltid mørkhudede for negere. Kanskje ikke alltid foran trynet på dem dersom jeg ikke kjenner dem, men når jeg snakker med bekjente om mørkudede eller med en mørkhudet person jeg kjenner godt, så bruker jeg neger. Det må da være turen ganger pinligere for dem når folk ikke aner hva de skal si for å definere hele gruppen enn det er å bli kalt neger: da vet i alle fall alle hva man snakker om.

Hva med å si afrikaner? Eller svart?

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hva med å si afrikaner? Eller svart?

"svart"? de er ikke svarte. Brune kanskje, men fargenyansen varierer ganske godt, og "afrikaner" inkluderer egyptere, som er mer arbiske enn neger, det inkluderer også hvite sør-afrikanere(boere) og alle andre som kommer fra afrika. Det eneste ordet vi har, som definerer en person som mørkhudet afrikaner (utenom denne beskrivelsen) er neger. På tide at folk forstår at politisk korrekthet er like fornuftig som å plukke opp en bæsj fra den rene siden.

Jeg forstår at dere der ute som anseer "neger" som et negativt ord synes vi er vanskelige, men hvorfor skal jeg måtte redusere mitt vokabulær bare fordi dere ikke forstår meningen av et ord og blir fornærmet?

Neger = Tradisjonell afrikaner (- arabere)

red: svarting er derimot noe jeg kan forstå at oppfattes negativt, og hvorfor skal vi da kalle dem "svarte"? Som fort kan ende opp som svarting(er)? Neger blir ikke "Nigger" uten av du tenker deg om.

Endret av Vulcan
  • Liker 1
Skrevet

Nei,svart er en helt grei betegnelse for å beskrive en du kaller "neger". Folk fra Nord Afrika kan du like godt bare kalle araber.(bla: marokko,algerie,tunisia,libya,egypt) samt landene i midtøsten. Når du sier asiater,tenker du på folk fra Tyrkia eller Pakistan da?Neppe,men de er asiatere de og,men du tenker vel antageligvis på folk fra thailand,kina,japan etc.

Nei,hvite sør afrikanere kan man ikke betegne som "neger".

Det er ikke snakk om å være politisk korrekt,det er snakk om å ha noe mellom ørene.

• Liker 3
Skrevet

jeg har hatt en svart kjæreste. Og gurimalla så hårsår. Alt var rasistisk. Om typen til ts er likedan kommer han til å bli blodig fornærma av det ordet med mindre han har litt selvironi.
  • Liker 1
Skrevet

det var ikke neger men ni..er
  • Liker 1
Skrevet

Kan hun ikke bare bruke navnet hans? Det høres vel litt unaturlig ut å si: håper du likte pinnekjøttet, din neger!

Haha, ja uff.. helt enig.. skjønner ikke i hvilken sammenheng ordet neger vil passe inn i en julefeiring i det hele tatt :P

• Liker 1
Skrevet

Men ikke beskymre deg ts, du kan jo gi en liten beskjed til bestemor på forhånd hvis du føler jeg litt tryggere :-)

Skrevet

"svart"? de er ikke svarte. Brune kanskje, men fargenyansen varierer ganske godt, og "afrikaner" inkluderer egyptere, som er mer arbiske enn neger, det inkluderer også hvite sør-afrikanere(boere) og alle andre som kommer fra afrika. Det eneste ordet vi har, som definerer en person som mørkhudet afrikaner (utenom denne beskrivelsen) er neger. På tide at folk forstår at politisk korrekthet er like fornuftig som å plukke opp en bæsj fra den rene siden.

Jeg forstår at dere der ute som anseer "neger" som et negativt ord synes vi er vanskelige, men hvorfor skal jeg måtte redusere mitt vokabulær bare fordi dere ikke forstår meningen av et ord og blir fornærmet?

Neger = Tradisjonell afrikaner (- arabere)

red: svarting er derimot noe jeg kan forstå at oppfattes negativt, og hvorfor skal vi da kalle dem "svarte"? Som fort kan ende opp som svarting(er)? Neger blir ikke "Nigger" uten av du tenker deg om.

de kaller seg jo selv svarte. I så tilfellever ikke vi hvite heller men lettere rosa
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...