Gjest bustyvel Skrevet 3. desember 2013 #1 Skrevet 3. desember 2013 Mange studenter her som sliter med kosthold i stressede eksamenstider? For min del hjelper det ikke akkurat at eksamen er før jul, dvs adventstid i tillegg. Jeg evt alt står på viljen, men har noen etpar enkle triks? Eller tips til lett mat man kan ha med på eksamen (fremfor hveteboller og snacks…)?
Gjest Daenerys Skrevet 3. desember 2013 #3 Skrevet 3. desember 2013 Nøtter, banan, klementin, salat med egg/kylling .
Kladd Skrevet 3. desember 2013 #4 Skrevet 3. desember 2013 Spis masse klementiner! De er jo kjempebillige og best nå før jul! Prøv også å spis grønnsaker til alle måltider (et par gulrøtter til lunsj, salat til Grandiosaen når du kommer hjem osv.). På eksamen hadde jeg med meg grove brødskiver med masse pålegg. Det tar jo ikke mer enn 5 minutter å lage ei skikkelig matpakke om morgenen. Skjønner ikke hvordan de som sitter der med hveteboller og cola klarer å holde ut alle timene med konsentrasjon? Hadde også med en liten sjokolade i tilfelle behov for et sukkerkick den siste timen. Skal innrømme at jeg ikke var så alt for flink med maten i eksamenstiden da jeg var student. Men for min del var det verdt det for å holde ut dagene på lesesalen for å få gode resultater. Det som var viktig for meg var å prøve å ta meg tid til litt trening selv om jeg var stressa. En 30-minutters joggetur finner de fleste tid til.
Gjest bustyvel Skrevet 3. desember 2013 #5 Skrevet 3. desember 2013 Jeg er allergisk mot appelsin/klemetin dessverre, ellers takk for gode råd
Pearl2.0 Skrevet 3. desember 2013 #6 Skrevet 3. desember 2013 Det er vel bare å spise som normalt? Har ikke noe problem med å beherske meg selv om det er advent. Blir bare sløv av sukker så kjører på med sunn mat Sparer kosen til helga og til etter eksamen er over Frukt, grønt, grove produkter, proteiner Da holder jeg det gående lenger og slipper å tene på sulten når jeg må leseleselese Tar gode treningspauser (altså, jeg trener) hver dag, da får jeg mindre lyst på junk.
Supraspinatus Skrevet 3. desember 2013 #7 Skrevet 3. desember 2013 Det er et triks som fungerer ALLTID. Planlegging. Selv om du stresser med eksamen, lesing osv så er det alltid tid til å sette av tid til å planlegge og lage mat. Nå kjenner jeg ikke deg, men jeg har sett at mange studenter til tross for eksamenstid tilbringer tid foran tven eller på sofaen. Planleggingen trenger ikke være større enn at du skriver opp en liste over middager du liker og hvilke ingredienser de trenger. En dag i uken går du å kjøper inn alt du trenger til disse middagene. Sørg for at porsjonene er store nok til å rekke til mer enn én middag og/eller lunsj en annen dag. Ikke kjøp juice eller brus, unngå å kjøpe inn godteri. Ved å ikke handle hver dag, og ikke ha godteri i umiddelbar nærhet er det lettere å unngå å bli fristet. For de gangene du blir fristet kan det være greit å ha litt frukt, nøtter og kanskje litt mørk sjokolade liggende. Drikk vann, te, osv i løpet av dagen.
bambis Skrevet 3. desember 2013 #8 Skrevet 3. desember 2013 For meg er det kjempeviktig å spise sunt før eksamen. Merker det på kroppen med en gang om jeg "skeier ut" og spiser drittmat. På eksamen synes jeg det er veldig greit å spise måltidsbarer, det er enkelt og greit. Krever lite planlegging, og er lett å spise mens man skriver. Har med meg vann til å drikke.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #9 Skrevet 3. desember 2013 Spis pepperkaker! Det fungerer her iallfall =) Anonymous poster hash: 64440...c1d
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #10 Skrevet 3. desember 2013 Jeg har problemer med å få i meg nok mat i eksamenstiden, noe som aldri er et problem ellers i året. Jeg mister matlysten, noe som er utrolig dumt. Maten gjør meg kvalm og jo mindre man får i seg, jo mer ukonsentrert blir man. Rart at eksamen skal gå så utover kostholdet egentlig. Anonymous poster hash: 43c67...6b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå