AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #1 Skrevet 3. desember 2013 Mange har prøvd diverse slankekurer og/eller intense treningsperioder, for så å gi opp og legge på seg alt sammen igjen. Har lært at det er nyttig å vite HVA man gjør FEIL, og ikke bare hva man skal gjøre rett. Ender ofte med at folk overkompenserer, for så å bli lei/utslitt. Jeg lurer på hva det er som gjør at dere mislykkes med slanking/ livsstilsendring? Dette gjør/gjorde jeg feil: - utsetter og utsetter ("neste mandag, DA begynner jeg skikkelig...") - legger meg for lavt på kcal (ender opp matt, lei og utslitt) - trener for mye (blir bare lei til slutt og slutter å trene) - trener for mye av det samme - føler det ikke er vits å trene når jeg har spist for mye/usunt (for det er jo logisk...) Spør fordi jeg vil være obs på mulige "feller" som kan dukke opp ved vektnedgang.Anonymous poster hash: d17e5...ff5 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #2 Skrevet 3. desember 2013 Jeg klarer meg fint i hverdagen. Spiser sunt og trener passe mye. Men helger og ferier er det som ødelegger for meg! Sliter med at jeg overspiser dersom jeg har mye fri.. Dette gjør at jeg har et par trivselskilo som om og om igjen setter seg på kroppen. Anonymous poster hash: 623f2...3b4 2
Gjest Nanne70 Skrevet 3. desember 2013 #3 Skrevet 3. desember 2013 Jeg er rett og slett alt for glad i mat Men det går bedre etter at jeg la om kostholdet til lavkarbo.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #4 Skrevet 3. desember 2013 Jeg går på 5:2, DVs at jeg spiser under 500 kcal to dager i uka og normalt ellers. Det er det eneste som har funket for meg. Jeg klarer ikke å ha fokus på mat hver dag, derfor har det alltid feilet tidligere. Anonymous poster hash: 821b4...1f4
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #5 Skrevet 3. desember 2013 Det samme som deg TS. I tillegg kan jeg legge til det psykiske ved at jeg føler at mat = kos, mat = trøst og mat = belønning... Skummelt! Prøver å bli mer bevisst på det. Anonymous poster hash: 193fc...7fa
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #6 Skrevet 3. desember 2013 Nå har jeg klart å gå ned i vekt, men da jeg slet med det var det rett og slett fordi jeg var for sulten. Det er jeg nå også, men nå har jeg bedre selvdisiplin. Anonymous poster hash: c10dd...f9f
Elanore Skrevet 3. desember 2013 #7 Skrevet 3. desember 2013 Fin tråd, men det eneste jeg har å bidra med nå, er vel PEPPERKAKEDEIG. 4
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #8 Skrevet 3. desember 2013 Da jeg ikke fikk det til ventet jeg i all evighet på den magiske motivasjonen. Jeg klarte å gå ned da jeg bare gjorde. Anonymous poster hash: 3518a...8f6
Redbull Skrevet 3. desember 2013 #9 Skrevet 3. desember 2013 Jeg er rett og slett alt for glad i mat Men det går bedre etter at jeg la om kostholdet til lavkarbo. Samme her. Eneste som virker på meg. Når jeg spiser normalt spiser jeg som en hest, på lavkarbo er alt mye bedre
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #10 Skrevet 3. desember 2013 Jeg er ikke så veldig på slankern (kunne klart meg uten et par av kiloene, men ingen krise), men jeg har ofte fått for meg at jeg skal stramme opp ved å trene styrke, samt bli litt sunnere generelt for helsa sin skyld. Jeg kan fort komme inn i gode treningsrutiner, hvor jeg føler maten følger med nesten litt automatisk, at jeg får lyst på hakket sunnere mat når jeg trener. Jeg blir egentlig ikke lei heller, jeg blir glad i trening når jeg først begynner og har ikke problemer med å komme meg på trening de dagene jeg har planlagt å gjøre det. Men så skjer det noe - en lang reise, en busy uke med mye opplegg etter jobb eller mye fester, en sykdomsperiode, juleferie osv. Og så faller jeg av. Og da er det plutselig en gigantisk dørstokkmil jeg må over for å gå på den "første" treninga igjen, det kan ta en måned eller to! Så sklir jeg rett inn i de gode rutinene igjen, før livet kommer i veien igjen og trening blir liggende dødt i en måned igjen. Og sånn går no dagan. Anonymous poster hash: aff63...c93 4
snoker Skrevet 4. desember 2013 #12 Skrevet 4. desember 2013 En mann som er glad i godteri, svak viljestyrke og spiser litt selv, alt fra 2-6 dager i uken litt vel glad i potetgull og velger ofte dette istede for godteri eller sammen med litt godteri, og helgekosen er gjerne fra fredag til mandag. Men når familien er borte om dagen og jeg er hjemme alene er jeg kjempe flink, spiser sunt og har gjerne NOKA måltider fordi jeg ikke har matlyst, så kommer familien hjem og jeg ramler helt av lasset, og stor spiser middag, godter på kvelden osv.. Rett og slett dårlig viljestyrke, og det irriterer meg for jeg klarte tross alt å gå ned 25 kilo fra 2011-2012, også la jeg på meg 8-9 kg på et år nå etter jeg og sambo ble sammen.. Jeg vil tilbake der jeg var for et år siden og jeg SKAL klare det, til slutt...
Dragonfly84 Skrevet 5. desember 2013 #13 Skrevet 5. desember 2013 Det som funker for meg er å ha en dag i uka hvor alt er lov og være streng resten av uka. Hvis jeg begynner med "må jo være lov med kebab på onsdag, og en liten sjokolade på torsdag" ender det med "cola hver dag må være greit, litt potetgull nesten hver dag går vel bra" og så plutselig har jeg gått opp igjen. Det er kjipt å fortsatt måtte være streng hele uka nå som jeg faktisk har nådd vekta jeg vil ha, men ellers sklir det så veldig ut. Trening må være gøy. Dummeste jeg hører er han derre Puls-Yngvar som sier "trening skakkje væra gøy". De gangene jeg har begynt med treningsprogrammer som ikke er gøy, har jeg ikke klart å holde det lenge. Nå for tida er det "Zombies, Run!" som er gøy. Herregud, for en morsom app. Føles ikke som jeg er på joggetur i det hele tatt. Jeg har jogga to ganger denne uka og har nesten litt dårlig samvittighet for ikke å ha trent, for det føltes ikke som trening Hvis jeg jogger uten program eller noen ytre påvirkning (som f.eks. noen å jogge med) blir det så lett "njæ, tung bakke, jeg går litt". Men når jeg får høre "Warning: Zombies 100 meters", DA spurter jeg. 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #14 Skrevet 5. desember 2013 Problemet hvis jeg ikke lykkes med en livsstilsendring, er at jeg prøver å endre livsstilen til en livsstil jeg ikke kan leve med. For meg har det vært viktig å finne balansen mellom "må" og "bør". Anonymous poster hash: 62e0e...480
JessicaDay Skrevet 5. desember 2013 #15 Skrevet 5. desember 2013 Helgen ødelegger... Hadde ikke helgekosen vart fra fredag til søndag, så kanskje det hadde vært håp
Pringle Skrevet 5. desember 2013 #16 Skrevet 5. desember 2013 Sabotører. De som mener at "det må da være lov å kose seg litt", "man kan jo ikke bli helt fanatisk heller". Ja, man kan kose seg med det man tåler, i passelige mengder, og hvis jeg vil ha kake, så spiser jeg kake, men ikke fordi du nettopp har bakt. Og man må faktisk være litt "fanatisk" hvis man ønsker å gå ned eller holde vekten, i dette overflodsamfunnet vi har skaffet oss! 6
The Princess Skrevet 5. desember 2013 #17 Skrevet 5. desember 2013 Samboer Jeg prøver å være streng i ukedagene, men det er ikke så lett når samboer kjøper brus, sjokolade, potetgull og kaker på daglig basis. Hender det blir en liten bit her og der, og dermed har jeg 15 kg mer enn det jeg egentlig trives med.
Pringle Skrevet 5. desember 2013 #18 Skrevet 5. desember 2013 En mann som er glad i godteri, svak viljestyrke og spiser litt selv, alt fra 2-6 dager i uken litt vel glad i potetgull og velger ofte dette istede for godteri eller sammen med litt godteri, og helgekosen er gjerne fra fredag til mandag. Men når familien er borte om dagen og jeg er hjemme alene er jeg kjempe flink, spiser sunt og har gjerne NOKA måltider fordi jeg ikke har matlyst, så kommer familien hjem og jeg ramler helt av lasset, og stor spiser middag, godter på kvelden osv.. Rett og slett dårlig viljestyrke, og det irriterer meg for jeg klarte tross alt å gå ned 25 kilo fra 2011-2012, også la jeg på meg 8-9 kg på et år nå etter jeg og sambo ble sammen.. Jeg vil tilbake der jeg var for et år siden og jeg SKAL klare det, til slutt... Jeg tenker at du ikke bør legge dette på dårlig viljestyrke, men på dietten din og livssituasjonen din. Hvis du får i deg for lite skikkelig mat med tilstrekkelige næringsstoffer, vil du fyse på usunne ting, mens matlysten daler, og jo mer usunt du spiser, jo mer fysen og matlei blir du. Jeg foreslår, bare sånn i utgangspunktet, at du lager deg mat selv om du er alene og ikke har matlyst, lag deilig mat og dekk på fint, så kanskje matlysten kommer likevel. Hvis det er familien som flagrer med godteposene som er problemet, så kan du be dem om å spise godteriet sitt et annet sted enn rett foran deg. Ha én kveld med godteri og potetgull i uka, og kast eller teip igjen posene når du har spist det du skal ha.
Myrsnipa Skrevet 5. desember 2013 #19 Skrevet 5. desember 2013 Jeg går ikke ned i vekt pga jeg er for glad i søtsaker. Sjokolade spesielt. Så hadde det ikke vært for det, hadde jeg kunne vært noen kg lettere.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #20 Skrevet 5. desember 2013 Tidsklemma og en stillesittende, travel jobb. Og så er jeg kanskje litt for glad i mat generelt. Jeg liker å trene og bevege meg (turer, friluftsliv...), jeg er glad i sunn (egentlig all) mat, og det er sjeldent jeg får i meg godteri, annen drittmat eller sukkerholdig drikke i hverdagene. Så jeg er vel litt som en over her skrev: jeg er god på rutiner og trening helt til jeg plutselig får det travelt en periode, mister flyten og sliter med å finne tilbake til de gode rutinene. I tillegg er jeg som sagt glad i all slags mat, og spiser nok kanskje litt i meste laget selv om det stort sett er sunn mat. Dessuten er det ikke helt sant at jeg ikke spiser godteri og annen "kosemat" i hverdagen - jeg kjøper det ikke selv, men spiser gjerne litt dersom jeg får servert. Akkurat nå er jeg inne i en god flow hvor jeg trener jevnlig, og i tillegg er litt streng med meg selv. Jeg spiser fortsatt "alt", men prøver å begrense meg. Trening har heldigvis den effekten på meg at jeg får mer lyst på sunn mat/mindre lyst på drittmat og sukker, så for meg er nok tid til trening det viktigste. Anonymous poster hash: 1cab0...0d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå