Gå til innhold

Cockapoo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig de kan kalle seg oppdrettere, men de kan da umulig være registrerte?

Man må ikke være registrert for å drive oppdrett.

Anonymous poster hash: d7d73...b76

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De er ikke oppdrettere. De har bare parret to hunder og fått et valpekull. De fortjener ikke status som oppdretter av den grunn.

Oppdrettere driver med planlagt avl ihht en fastsatt avlsplan.

Anonymous poster hash: 61715...00d

Skrevet

Penisdritt. Haha. Tenk å kalle en hunderase penisdritt.

• Liker 4
Skrevet

Man må ikke være registrert for å drive oppdrett.

AB under her klarte å få frem det jeg mente :P

De er ikke oppdrettere. De har bare parret to hunder og fått et valpekull. De fortjener ikke status som oppdretter av den grunn.

Oppdrettere driver med planlagt avl ihht en fastsatt avlsplan.

Anonymous poster hash: 61715...00d

Skrevet

AB under her klarte å få frem det jeg mente :P

Så lenge de produserer valper, registrert, organisert eller ikke, så lenge de selger disse videre, så driver de teknisk sett med oppdrett.

• Liker 1
Skrevet

Så lenge de produserer valper, registrert, organisert eller ikke, så lenge de selger disse videre, så driver de teknisk sett med oppdrett.

JaJa, men jeg ville nå aldri kalt de for oppdrettere for i min og mange andres mening er oppdrettere litt seriøse... Bakgårdsoppdrettere vil jeg kalle sånne drittmennesker som blander hunder med vilje og kaller det en rase!

• Liker 1
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

NEI! Parrer man to hunder, så er man ikke automatisk en oppdretter. Og ingen som driver med blandingsavl, kan kalle seg oppdretter (om man da ikke avler f.eks trekkhunder, men det er jo uansett e plan for avelen)

Definisjonen på en oppdretter:

A breeder is a person who practices the vocation of mating carefully selected specimens of the same breed to reproduce specific, consistently replicable qualities and characteristics. This might be as a farmer, agriculturalist, or hobbyist, and can be practiced on a large or small scale, for food, fun, or profit.

• Liker 1
Skrevet

JaJa, men jeg ville nå aldri kalt de for oppdrettere for i min og mange andres mening er oppdrettere litt seriøse... Bakgårdsoppdrettere vil jeg kalle sånne drittmennesker som blander hunder med vilje og kaller det en rase!

Drittmennesker? jaha, var nå å ta litt hardt i vel.

NEI! Parrer man to hunder, så er man ikke automatisk en oppdretter. Og ingen som driver med blandingsavl, kan kalle seg oppdretter (om man da ikke avler f.eks trekkhunder, men det er jo uansett e plan for avelen)

Definisjonen på en oppdretter:

A breeder is a person who practices the vocation of mating carefully selected specimens of the same breed to reproduce specific, consistently replicable qualities and characteristics. This might be as a farmer, agriculturalist, or hobbyist, and can be practiced on a large or small scale, for food, fun, or profit.

ALLE rasene vi har idag er ved å mikse forskjellige ting, til og med kyrne vi har idag er jo en herlig miks av alt mulig rart. Man må begynne en plass for å komme dit vi har kommet idag. Mange av katterasene vi har idag har jo vært et uhell.

De som avler cockapoo driver å avler fram en røytefri og familievennlig hund, så de har et mål.

Å trekke fram den engelske beskrivelsen hjelper deg uansett lite på norsk.

• Liker 2
Skrevet

Nei... Sånne mennesker som MED VILJE blander to raser ødelegger for de som faktisk er seriøse! Uhell kan skje, men ikke alle de blandingsbikkjene på Finn er uhell!

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

ALLE rasene vi har idag er ved å mikse forskjellige ting, til og med kyrne vi har idag er jo en herlig miks av alt mulig rart. Man må begynne en plass for å komme dit vi har kommet idag. Mange av katterasene vi har idag har jo vært et uhell.

De som avler cockapoo driver å avler fram en røytefri og familievennlig hund, så de har et mål.

Å trekke fram den engelske beskrivelsen hjelper deg uansett lite på norsk.

De har uansett hatt et avlsmål. En planlagt avl. Som f.eks så har landbruksmyndighetene godkjent for en viss type blandinger av storfe, for å skape en spesiell rase med spesifikke egenskaper. Samme med det som skjer i hesteavl. De tilfører kaldblods i døleavelen, for å styrke døleavstammingen. Dette for å redde en utdøende rase. Da må de tilføre litt nyere blod (med samme stamfar) for å styrke rasen. Ergo det ligger en seriøs plan bak dette.

Disse puddel-blandingene lages hjemme hos folk, fordi de har er et motenavn. Det er ingen, som har en aktiv avlsplan for disse. De bare lager disse, fordi de selger på navnet. De krysses litt i hytt og pine, og da gjerne på søte individer.

Som det er nevnt tidligere i tråden, så angrer "oppfinneren" av labradoodle på sitt oppfinnelse. Fordi det har gått over stokk og stein og blitt til en motehund.

Jeg trekker inn avlsarbeidet for trekkhunder igjen. Her krysses det hele tiden, og Alaska Husky er ikke en ren rase, men en real miks av hunder avlet på egenskaper. De avler raske og hardføre hunder for en spesifikk jobb. Ergo de har en plan for arbeidet og en funksjon de ønsker å oppnå. Dette er legitimt.

Kom med en reell avlsplan for disse puddelblandingene, hvor egenskaper og bruk er hovedmål, så kan man se nytt på dette. Men per dags dato, så er dette ren skrotavl.

Som en kjent dame innenfor hesteavl sier: Alle kan parre to individer, men få kan oppdrette gode individer.

• Liker 1
  • 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Personlig vil jeg heller gå for en real gatemix fremfor de fleste renrasede ihjelavlet hundene vi har i dag. Med blanding mener jeg ikke en blanding av to forskjellige raser der foreldredyrene er en schæfer med grad E i HD og en hund med hyppige anfall av epilepsi.

Hunderaser har veldig godt av å bli blandet, man ser hvor langt det har gått fordi rasesnobber hardnakket påstår at rasestandarden og utstillinger er veien å gå. Det fører til en rekke arvelige sykdommer, lite funksjonell kropp, tidlig død grunnet HD, Patella Luksasjon. Grand Danois har en gj. snittelig levetid på 6-8 år! Berner Sennen er så utsatt for kreft at man skal være heldig om man beholder dyret til det er 7 år, mops har pusteproblemer, for kort rygg, øyet kan poppe ut, Schæfere med en rygg som gjør det vanskelig å bevege seg og alt det fører med seg. Cavaliere som har for lite hode, Basset med korte bein og hudfolder som må rengjøres jevnlig, Rottweilere med hudsykdommer og øreproblemer. Alt dette har kommet pga. menneskers egoistiske behov og tukling med naturen, og likevel sverger folk til at slik skal det være og nåde de som prøver å tilføre noe nytt. Fordi det er jo nøyaktig slik rasestandarden skal være, og slikt man fortsetter å avle på for "friske" hunder...

Måtte lete lenge etter en hund som ikke har blitt et offer for kynismen og den verste avlen.

Anonymous poster hash: 66599...c1e

Det er sant at mange rene raser har store helseproblemer.

Puddelen er ikke en av dem, det er en særs frisk og velfungerende rase. Helt vanlig at pudler blir både 15 år og mer enn det.

Den norske puddelklubben har gjort et godt arbeid for å sikre et avslarbeid som fremmer rasen, og da er det kanskje ikke så rart at de reagerer på denne plutselige trangen til å lage alskens -poo'er og doodler, bare for å få en mulighet til å love en allergivennlig hund?

Han som fant opp labradoodlen har offisielt gått ut og angret på stuntet sitt.. Det viste seg at bare 3 av 10 ble allergivennlige, og nesten alle fikk en vanskelig pels (blandingen av puddelens ull-hår som vokser uavbrutt, med andre rasers pels som vokser til en lengde og faller av, noen av dem også med underull er vanskelig..) .

"Cockerpooen" er forøvrig kjent for et vanskelig gemytt. Hvis du ønsker allergivenlighet og beredt på pelssstell, hvorfor ikke heller kjøpe en mellompuddel, som de absolutt aller fleste allergikere ikke reagerer på, og med en forutsigbar pels?

Lykke til!

Anonymous poster hash: 28057...a3b

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg drar opp denne tråden igjen. Har også veldig lyst på en cockerpoo/cockapoo, men tror jeg reiser til Sverige for å finne en. Blandingen er mer vanlig der, og jeg syns klubben virker mer seriøs. Den svenske cockerpoo-klubben har en oversikt over vanlige sykdommer på rasene som blandes. Tror jeg derfor skal satse på en Engelsk cocker/mellompuddel-mix :) Har noen tips til oppdrettere?

Som ved kjøp av rasehund (som det også finnes useriøse oppdrettere på), skal jeg selvfølgelig sjekke stamtavlen til foreldrene, og sørge for at valpene har fått en tilfredsstillende helsesjekk. Har hatt hund i flere år, er ikke grønn, trenger ikke en skjennepreken :)

Anonymous poster hash: 6d3bb...d43
Skrevet

Jeg drar opp denne tråden igjen. Har også veldig lyst på en cockerpoo/cockapoo, men tror jeg reiser til Sverige for å finne en. Blandingen er mer vanlig der, og jeg syns klubben virker mer seriøs. Den svenske cockerpoo-klubben har en oversikt over vanlige sykdommer på rasene som blandes. Tror jeg derfor skal satse på en Engelsk cocker/mellompuddel-mix :) Har noen tips til oppdrettere?

Som ved kjøp av rasehund (som det også finnes useriøse oppdrettere på), skal jeg selvfølgelig sjekke stamtavlen til foreldrene, og sørge for at valpene har fått en tilfredsstillende helsesjekk. Har hatt hund i flere år, er ikke grønn, trenger ikke en skjennepreken :)

Anonymous poster hash: 6d3bb...d43

Våre erfaringer. Har hatt/har 3 raser.

Puddel (storpuddel) - fantastisk hund, herlig gemytt, mye pelsstell, men greit nok hvis vi tok en liten runde med børste/kam hver dag som en del av kosen.

Cocker/puddelblanding - litt sær og ikke helt til å stole på, mye pelsstell og floker mye lettere enn puddelen. Har arvet en del fra puddelen, men cockerens litt sære vims.

Portugisisk vannhund - flott hund, litt striere enn puddelen, litt større enn cocker/puddelen, en del flokejobb med den krøllete varianten, lettere pelsstell med den bølgete.

Allergiker i familien som tåler Puddelen og Portissen, men reagerer på cocker/puddelen.

Vårt råd er, hvis du ikke vil ha en stor hund, mellompuddel eller en av vannhundrasene (portugisisk, spansk eller italiensk).

Evt kjøp en renrasa cocker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...