Gå til innhold

Cockapoo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet du om din cockapoo er første generasjon? Altså F1 eller F2 eller en av disse andre F'ene :P Har hørt det skal ha noe å si på pelskvaliteten. Vet ikke om det er noen hunde-frisører i nærheten av her jeg bor så jeg må kanskje prøve meg frem litt selv, håper jeg får det til. Anonymous poster hash: 70208...75f

Han er førstegenerasjon ja :) Mor er cocker og far er puddel :P Vet ikke om det har noe å si på pelsen jeg :P

Det beste er sikkert å lære seg det selv, men jeg har ikke helt tålmodigheten til det :P Pluss at jeg liker å ha han litt fluffy, så da er nok det beste å klippe han for hånd.. Maskin er vel best hvis man vil ha de litt kortere :P

Videoannonse
Annonse
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

ALLE hunderaser vi har idag er blandingshunder, med få unntak så er ingen hunder som ser ut som ulver. Eller oppfører seg som ulver. Hunderaser er noe menneskeskapt, og vil man lage en ny rase så er det faktisk fullt mulig.

Renraset er ikke ensbetydende med frisk hund, fleste av rasene vi har idag er så ihjel avla at det er vondt.

Anonymous poster hash: d7d73...b76

Genene hunder har etter ulvene, er så utvanna, at den kan du ikke dra frem.

Og ja alle hunder er avlet for et formål. Ergo har man blandet, for å få den spesielle egenskapen denne spesielle hunden skulle ha. Svært få raser ble "laget" med baktanke om å se søt ut. Den dagen man begynte med stambokføring av sin rase, så ble det en rasehund. Ergo har vi flere rasehunder nå.

Det som så har skjedd, var at alle ville ha disse hunden som familiehunder, siden bruken av hund har dabbet av i takt med industrialiseringen. Nå er brukshunder stort sett kun brukshunder når eieren utøver en hobby. Ergo har man ikke prioritert egenskapene like høyt som bruken.

Hadde vi klart å gå vekk i fra utsende og heller avlet tilbake på bruksegenskapene, så hadde hunder blitt friskere igjen. Og man ville ha hunden for brukens del og ikke for å ha en nussepusseplutteklump å leke med. Dessverre så er det ikke slik mennesket tenker - det blir nemlig mer og mer vanlig med søte små hunder, med minimalt av bruksegenskaper som er naturlige for hund (jakt) og som oppfører seg som et lydig menneskebarn. Hunden, som den en gang var, nemlig en hund, er på vei til å forsvinne.

Og man gjør ikke saken bedre av å fronte ennå flere søte små plutteblandinger uten bruksegenskaper. Er du klar over at både cocker og puddel er apporterende hunder? Har du planer om å la den få bruke disse egenskapene?

Jeg er sikker på at de mest lykkelige hundene, er de som jobber daglig med gjeting, jakt, vakt og trekk. De som ikke ligger i en sofa og får en tusletur rundt strøket med lyserosa halsbånd med bling-bling på.

• Liker 3
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Denne linken er akkurat hva dere ser etter:

http://dogbehaviorscience.wordpress.com/2012/09/29/100-years-of-breed-improvement/

Her ser dere hva som skjer, når man avler bort bruksegenskapene til hunden. Ingen ville ha en hyperaktiv arbeidsnarkoman hund, som kosehund. En hund med en funksjonell kropp. De ville ha statussymboler istedet - noe som syntes. Men hunder er faktisk hyperaktive arbeidsjern. Jeg skulle ønske at hunder fikk lov å være hunder igjen og få lov å bli brukt slik de opprinnelig var ment som. At man avler på bruksegenskaper igjen og ikke søte hunder. Derfor er jeg imot blandingshunder, fordi disse avles stort sett på å være søte kosehunder (untatt trekkhunder, som heldigvis er sunne hunder, som får leve gode og aktive liv).

• Liker 1
Skrevet

Men for de aller aller fleste hunderasene så er det dette menneskeoppfunnene "RASE-Standarden" som er problemet med hele avlen. En Schæfer med bakpart så lav at den er med sikkerhet sikret sterk grad av HD før den i det hele tatt blir eldre, det er det som er rase-standarden, det er det som blir sett etter i ringen. Jo mer ekstrem, jo bedre! Det minner mer om et freakshow enn funksjonalitet for dyret, disse hundene er første prioritet ved avl. Det er ikke kun genetiske sykdommer og problematferd som er problemet, langt i fra. Ekstriør spiller en viktig rolle i hundens helse.

Har eid rasehunder fra "seriøse" oppdrettere med høyt premierte foreldre som også gjorde det strålende i ringen. men som fikk så mye problemer helsemsessig. Men etter at jeg gikk etter blandinger (skikkelig eventyrmix) ingen problemer overhodet. Tror neppe det er tilfeldig. Ei venninne eier en real gatemix fra Thailand, 16 år, frisk og fin, aldri vært syk eller hatt problemer med hofter, albuer. De sykdommene de forskjellige rasene får er fordi det avles for mye og aldri tilsettes noe mer.

Det er mennesker som avler ihjel hunder som er den største årsaken til bekymring. "Seriøse" oppdrettere som bruker rase-typiske hunder. Det er intet annet enn blandinger det også til syvende og sist. Har en solid mix av forskjellige ur-hunder, som ikke har blitt tuklet med i den grad. Oppfører seg som en udressert dingo, men man må ta hunder for det de er, ikke det man forventer å få.

Anonymous poster hash: 66599...c1e

Dersom du mener ur-hunder som i mynder- så er det ikke uvanlig at de blir 16 år uten å ha en eneste sykdom.. selv de som er av ren rase..:-)

Nå er det engang slik at rasehunder gjerne blir sjekket FØR de viser symptomer på sykedom pga videre avlsarbeid, dermed oppdages gjerne sykdom oftere enn på blandingshunder, som ikke blir sjekket for slikt før de er syke.

I tillegg blir alle resultater på rase hundene registrert i en database- noe som ikke finnes på blandingshunder.. så det er faktisk helt umulig å si at "gatemix" er så mye friskre enn ren rasede hunder.

Skrevet

Jeg synes ikke det er noe ille pelsstell med min cockapoo, den er nå 7 mnd og har silkemyk pels, har aldri hatt en eneste tugge selv om den er langhåret og jeg børster han nesten aldri.. Men mulig det kommer mer etterhvert som han blir eldre.. Men ja, man må bade han titt og ofte og føne han etterpå, det er litt jobb.. Men det er sååå verdt det når han ikke røyter og har bamsepels :D Jeg har prøvd å klippe han selv, men det ble ikke pent, så jeg sender han til frisør.. 800kr for full pakke hver tredje mnd er ikke så ille ;)

Valpepels er alltid deilig myk:-)

Håper oppdretteren din har forbredt deg på hva som kreves av pelsstell nå som den snart mister valpepelsen.. overgangen der kan være en utfordring for de fleste pels eksperter:-)

• Liker 1
Skrevet

Og jeg som trodde det var snakk om papegøyen! Jeg tenkte: hvaaa, finnes det oppdrettere av disse? Er ikke de skikkelig utrydningstruet? ? hihi. Og så var det snakk om en hund..

• Liker 1
Skrevet

Og jeg som trodde det var snakk om papegøyen! Jeg tenkte: hvaaa, finnes det oppdrettere av disse? Er ikke de skikkelig utrydningstruet? ? hihi. Og så var det snakk om en hund..

Tenker du cockatiel? De er det jo tusenvis av, de er en landeplage i australia til og med.

Skrevet

Cockatoo er det også massevis av :P

Skrevet (endret)

Nei jeg tenker på verdens største papegøye Kakapo. De lever på New zeland og de er nesten utryddet. Tror det er rundt 100 stk igjen. Nydelige fugler! Les mer om dem her.

http://en.wikipedia.org/wiki/Kakapo

Endret av Myrsnipa
Skrevet

He-he-he!! Det er navnet på denne typen hund som er det rareste av alt! Hvem i all verden fant på å kalle en hunderase for dette er et mysterium for meg??? Hvorfor ikke kalle den noe fint?

Anonymous poster hash: ee249...0de
Skrevet

Dersom du mener ur-hunder som i mynder- så er det ikke uvanlig at de blir 16 år uten å ha en eneste sykdom.. selv de som er av ren rase..:-)

Nå er det engang slik at rasehunder gjerne blir sjekket FØR de viser symptomer på sykedom pga videre avlsarbeid, dermed oppdages gjerne sykdom oftere enn på blandingshunder, som ikke blir sjekket for slikt før de er syke.

I tillegg blir alle resultater på rase hundene registrert i en database- noe som ikke finnes på blandingshunder.. så det er faktisk helt umulig å si at "gatemix" er så mye friskre enn ren rasede hunder.

Du glemmer innavl. Raser har såpass få gener i genbassenget, at svært mange recessive egenskaper vil fremtre siden både mor og far har "dårlige" gener. Dette kvitter man seg med gjennom å avle med raser som ikke har disse recessive genene. Mer gener i genbassenger medfører friskere hunder.

Anonymous poster hash: 9e593...110

• Liker 4
Skrevet

Valpepels er alltid deilig myk:-)

Håper oppdretteren din har forbredt deg på hva som kreves av pelsstell nå som den snart mister valpepelsen.. overgangen der kan være en utfordring for de fleste pels eksperter:-)

Jeg vet om mange som har voksne Cockapooer og aldri hørt noe om at pelsen er vanskelig! De jeg har hilst på har også fortsatt silkemyk pels:)

Skrevet

Jeg vet om mange som har voksne Cockapooer og aldri hørt noe om at pelsen er vanskelig! De jeg har hilst på har også fortsatt silkemyk pels:)

Man kan ikke nekte for at det er stor forskjell på hva slags pels disse poo/doodle-sakene får, man blander tross alt forskjellige pelstyper. Valpekjøpere får ofte ikke tilstrekkelig informasjon angående pelsstell heller, og er fornøyd så lenge det ser pent ut og pelsen er myk. Likevel kan det se slik ut under; http://www.hunden.no/artikkel.html?news.nid=6418.

Skrevet

Du glemmer innavl. Raser har såpass få gener i genbassenget, at svært mange recessive egenskaper vil fremtre siden både mor og far har "dårlige" gener. Dette kvitter man seg med gjennom å avle med raser som ikke har disse recessive genene. Mer gener i genbassenger medfører friskere hunder.

Anonymous poster hash: 9e593...110

Enig der, og der har det jo blitt veldig mye bedre spesielt blandt rasehunder. Det er enklere å finne avlspartner via internett-og gjennom rabiesvaksinen som gjør det mulig å reise over landegrenser.. For det gjør gjerne seriøse oppdrettere..

Tviler på at de som driver med "designer-hund oppdrett" ( alle disse poo'ne blandt annet) legger ned like mye tid og penger når de avler som de som driver med rasehunder gjør. ( nå snakker jeg hele tiden om de seriøse- det finnes selvsagt useriøse der også,)

Igjen må jeg dra frem databasen og registeret på rasehunder, som gjør det mulig å sjekke. Det er jo type "dogweb" hos alle land's kennelklubber som ligger mer eller mindre åpne for enhver til å sjekke :helsestatus-premie , både utstilling og bruks prøver, både på foreldre, søsken av de og ikke minst forfedre etc..før man kjøper seg en valp..og det er alltids noen som husker eller vet noe om de nevnte foreldrene og /eller forfedre..

Og ikke minst er helsetestene blitt bedre og bedre, så man har større mulighet til å finne friske avlsdyr-..

Valpene arver gjerne ca 50% av foreldre og ca 25% av forfedrene..og det kan like godt være de dårlige egenskapene de arver som de gode.. det er jo helt umulig å si når man blander 2 ulike raser.

Når det gjelder disse nevnte poo eller doodle hundene.. så er det snodig at han ( australier) som startet hele prosjektet, som ønsket var å få frem en allergi vennlig føre/servicehund, ved å blande inn puddel med labrador/Golden.. angrer på at han startet med dette, i ett kull på 10 valper- var det bare 3 valper som var allergivennlige...

Skrevet

Man kan ikke nekte for at det er stor forskjell på hva slags pels disse poo/doodle-sakene får, man blander tross alt forskjellige pelstyper. Valpekjøpere får ofte ikke tilstrekkelig informasjon angående pelsstell heller, og er fornøyd så lenge det ser pent ut og pelsen er myk. Likevel kan det se slik ut under; http://www.hunden.no/artikkel.html?news.nid=6418.

Nei, det er helt sikkert forskjell på pelsen:)

Det så ikke bra ut:(

Skrevet

Jeg synes ikke det er noe ille pelsstell med min cockapoo, den er nå 7 mnd og har silkemyk pels, har aldri hatt en eneste tugge selv om den er langhåret og jeg børster han nesten aldri.. Men mulig det kommer mer etterhvert som han blir eldre.. Men ja, man må bade han titt og ofte og føne han etterpå, det er litt jobb.. Men det er sååå verdt det når han ikke røyter og har bamsepels :D Jeg har prøvd å klippe han selv, men det ble ikke pent, så jeg sender han til frisør.. 800kr for full pakke hver tredje mnd er ikke så ille ;)

Søsteren min har en cockapoo, og tro meg, det er myyye pelsstell når de blir eldre. Pelsen tover og er vanskelig å børste ut. Det er ikke nok å klippe hver tredje måned når hunden er voksen.

Tror mange går på en liten smell når det gjelder pelsstell, for oppdretter sier gjerne at det ikke er pelsstell på disse hundene.

Skrevet

Søsteren min har en cockapoo, og tro meg, det er myyye pelsstell når de blir eldre. Pelsen tover og er vanskelig å børste ut. Det er ikke nok å klippe hver tredje måned når hunden er voksen.

Tror mange går på en liten smell når det gjelder pelsstell, for oppdretter sier gjerne at det ikke er pelsstell på disse hundene.

Oppdretter fortalte meg at det var masse pelsstell, jeg har bare ikke opplevd det enda 😝 Så hittil har jeg blitt positivt overraska, men er forberedt på at det kan komme en dag 😝

Skrevet

Når begynte man å kalle folk som driver blandingsavl for oppdrettere?

Dritlei av at folk setter sammen to rasenavn og kaller det en rase...

• Liker 2
Skrevet

Når begynte man å kalle folk som driver blandingsavl for oppdrettere?

Dritlei av at folk setter sammen to rasenavn og kaller det en rase...

Men de ER jo oppdrettere, de avler og selger dyr. Det er en oppdretter, om det så er for rasehunder, blandingshunder, fisk, kyr eller geit.

• Liker 3
Skrevet

Mulig de kan kalle seg oppdrettere, men de kan da umulig være registrerte?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...