Forumsnella Skrevet 3. desember 2013 #21 Skrevet 3. desember 2013 Hvorfor vil du ha en cockapoo? Hvorfor ikke en puddel eller en cockerspaniel? Ja, de er søte, men du aner ikke hva du får. Og en puddel og en cockerspaniel er da søte de også. Anonymous poster hash: 63ab4...c56 cockapoo er vel hypoallergenisk? Og cockerspaniel sliter ofte med ørebetennelser pga de flagreørene
Gjest Belle Gunnes Skrevet 3. desember 2013 #22 Skrevet 3. desember 2013 cockapoo er vel hypoallergenisk? Og cockerspaniel sliter ofte med ørebetennelser pga de flagreørene Cockapoo kan bli hypoallergenisk, men det finnes ingen garanti for dette. Like store sjangser for at den har like mye allergener, som en renrasa cocker. Cockapoo kan også få like mye problemer med ørene sine, som en renrasa cocker. 1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 3. desember 2013 #23 Skrevet 3. desember 2013 Må bare legge til at om du blander to raser, som i dette tilfellet puddel og cocker, så får du ikke noe midt imellom disse. Det er ikke gitt at avkommet bare får de gode egenskapene heller. Den kan få alle de dårlige av mor og alle de dårlige av far. Litt om genetikk: Hundeoppdrett er en kombinasjon av håndverk, kunst og vitenskap i forening med en del flaks, og selvfølgelig hundeoppdretterens begavning og ukuelige optimisme. Og heldigvis har vi verktøy til bruk for å finne de beste individer for avl. De fleste hundeoppdrettere gir seg inn på oppdrett av en ren tilfeldighet, men forøveri burde alle som driver hundeoppdrettere i det minste ta seg tid til å sette seg inn i Mendels enkle genetiske teori om det som er "dominant", og " recessivt". Den er relativt enkel å forstå, og kan tillempes direkte på hundeoppdrett, særlig når det er slik at mange av de alvorlige feilene innenfor mange raser skyldes recessive gener. Recessive gener kan være skjulte i en eller flere generasjoner, og de kommer ikke til å vise seg dersom ikke en identisk gene kommer fra begge foreldrene. Disse recessive genene som ikke viser seg på flere generasjoner må ikke forveksles med mutasjoner. Det er bare en relativt liten del av avkommene innenfor en linje som bærer på arveanlegget, og det er bare den hunden som har den recessive genen i dobbel mengde som kommer til å vise det. De dominante genene hopper ikke over noen generasjon. Et stort antall av avkommene bærer anlegget, og det er bare de som viser anlegget som kan bære det. Det er betydelig mindre risiko med de dominante genene, fordi disse synes i de aller fleste tilfeller. For å komplisere det hele ytterligere er ikke alle gener fullstendig dominante eller fullstendig recessive. Med andre ord er noen mer dominante enn andre, og vice versa. Gener smelter aldri sammen, men føres videre fra generasjon til generasjon. http://home.sf-nett.no/silvercreek/avl%20og%20gener.htm 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #24 Skrevet 3. desember 2013 Oppdrett er seriøs business, og seriøst oppdrettere avler bare på friske individer med et slektstre som kan følges langt bakover med friske individer. Det er sånn det bør være. Selvsagt kan blandingshunder bli fine hunder som er friske og sunne, men de kan også få masse ekstra plager og sykdommer man ikke forutser. Innen en rase vet man jo om de svake punktene. Men når det gjelder poo og doodle-hundene: Det er fine hunder, og spesielt cockapoo er fine og ganske små hunder som passer fint for dem som ikke ønsker en stor hund. Men velg hund fra noen som er seriøse og besøk oppdretter før du bestiller hund. Sjekk på nett og du finner noe om oppdrett slik at du vet om de er gode nok. Dessverre synes jeg navnene disse nye "rasene" får er tullete. Cockapoo!!!! Cock = kukk og poo = bæsj. Herlighet, kunne man ikke funnet på noen fine navn til disse søtingene! Anonymous poster hash: ee249...0de 1
Gjest Vevila Skrevet 3. desember 2013 #25 Skrevet 3. desember 2013 (endret) Ikke helt det du spør etter TS, men allikevel! Du kan gjerne ta en titt på Bichon havanaise? Det er en kjempe trivelig rase som har mye av det du leter etter i en hund. Litt mer pelsarbeid, men holder du den kortklipt kreves bare litt børsting hver dag Endret 3. desember 2013 av Vevila
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #26 Skrevet 3. desember 2013 Ikke helt det du spør etter TS, men allikevel! Du kan gjerne ta en titt på Bichon havanaise? Det er en kjempe trivelig rase som har mye av det du leter etter i en hund. Litt mer pelsarbeid, men holder du den kortklipt kreves bare litt børsting hver dag Ja, det er en fin liten hund! Vel verdt å sjekke ut! Anonymous poster hash: ee249...0de 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #27 Skrevet 3. desember 2013 Ja, det er en fin liten hund! Vel verdt å sjekke ut!Anonymous poster hash: ee249...0de Seriøst.. Har du ikke sjekket andre allergivennlige raser før du bestemte deg for en blanding som kansje ikke blir allergivennlig i det hele tatt? Jeg blir så oppgitt over folk som skaffer seg dyr og som ikke gidder å lese seg opp skikkelig! Du kan få de værste egenskapene til begge hundene, hva gjør du da? Omplassering før den har blitt året? Les deg opp, gå på kurs, snakk med oppdrettere, sjekk foreldredyr og lenger bak i stamtavlen, og gå virkelig inn i rasen. Anonymous poster hash: aea79...b36
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #28 Skrevet 3. desember 2013 Seriøst.. Har du ikke sjekket andre allergivennlige raser før du bestemte deg for en blanding som kansje ikke blir allergivennlig i det hele tatt? Jeg blir så oppgitt over folk som skaffer seg dyr og som ikke gidder å lese seg opp skikkelig! Du kan få de værste egenskapene til begge hundene, hva gjør du da? Omplassering før den har blitt året? Les deg opp, gå på kurs, snakk med oppdrettere, sjekk foreldredyr og lenger bak i stamtavlen, og gå virkelig inn i rasen.Anonymous poster hash: aea79...b36 Det var ikke meg. Jeg har TS. Jeg har sjekket veldig mangen raser jo. Og driver nå å sjekker cockapoo GRUNDIG. For ja, det går an å sjekke den grundig. Alle dere som hater på blandingsraser, har dere sjekket ut hvor seriøse oppdrett det finnes av den? Hvor utbredt det faktisk er verden over. Det tror jeg ikke. Anonymous poster hash: 70208...75f
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #29 Skrevet 3. desember 2013 Det var ikke meg. Jeg har TS. Jeg har sjekket veldig mangen raser jo. Og driver nå å sjekker cockapoo GRUNDIG. For ja, det går an å sjekke den grundig. Alle dere som hater på blandingsraser, har dere sjekket ut hvor seriøse oppdrett det finnes av den? Hvor utbredt det faktisk er verden over. Det tror jeg ikke. Anonymous poster hash: 70208...75f Jeg hater ikke blandingshunder, det har jeg aldri sagt. Er så lei av folk som skal bruke det kortet mot andre som faktisk tenker på hvor viktig grundig avl er! Og jeg vil ikke kalle en person som avler på blandingraser en oppdretter. En oppdretter skal være en person som ønsker å avle frem friske og sunne hunder, men godt gemytt og som har RASE-standard.. En oppdretter som ikke gjør dette er en utrolig useriøs oppdretter som ingen burde kjøpe hund av, uansett rase. Anonymous poster hash: aea79...b36 3
OppNedPåAlt Skrevet 3. desember 2013 #30 Skrevet 3. desember 2013 (endret) Åh jeg blir så frustrert på dette her. For det første, hvorfor oppfordre til blandingsavl? Altså, har du lyst på en puddel, ja få deg en puddel, lyst på en spaniel, få deg en spaniel. Det finnes en rase for alle der ute, vi trenger ikke å blande. For det andre, blande puddelpels med en helt annen pelstype er så risky! Du kan få så uheldige utfall og i verste fall måtte barbere ned bikkja annenhver uke fordi pelsen tover seg slik at den ikke klarer å bevege seg. Det finnes mange flotte raser som passer deg minst like bra, vær så snill å vurder de. Eventuelt se etter en uplanlagt blandingshund... Da gir du noen som trenger et hjem, og de koster ikke allverdens. Endret 3. desember 2013 av OppNedPåAlt 3
milco Skrevet 3. desember 2013 #31 Skrevet 3. desember 2013 Hvorfor vil du ha en cockapoo? Hvorfor ikke en puddel eller en cockerspaniel? Ja, de er søte, men du aner ikke hva du får. Og en puddel og en cockerspaniel er da søte de også. Anonymous poster hash: 63ab4...c56 Man aner ikke hva du får sier du, vi vet jo at det er blanding mellom cocker og puddel, og hvis man setter seg godt inn i begge raser skulle det ikke bli noen store overraskelser.. Litt satt på spissen, men når du får egne barn vet du ikke hva du "får" da heller... Uansett, det er litt merkelig, men alle disse cockapooene blir jo nesten helt like.. Jeg har snakket med mange titalls eiere og alle hundene oppfører seg likt og ser like ut, bortsett fra farger.. Jeg har også snakket med folk som har drevet med dette i flere år, og de har aldri opplevd at noen av dem har blitt annerledes.. Ikke vet jeg hvorfor det blir sånn, men det er jo litt pussig 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #32 Skrevet 4. desember 2013 Jeg hater ikke blandingshunder, det har jeg aldri sagt. Er så lei av folk som skal bruke det kortet mot andre som faktisk tenker på hvor viktig grundig avl er! Og jeg vil ikke kalle en person som avler på blandingraser en oppdretter. En oppdretter skal være en person som ønsker å avle frem friske og sunne hunder, men godt gemytt og som har RASE-standard.. En oppdretter som ikke gjør dette er en utrolig useriøs oppdretter som ingen burde kjøpe hund av, uansett rase.Anonymous poster hash: aea79...b36 Men for de aller aller fleste hunderasene så er det dette menneskeoppfunnene "RASE-Standarden" som er problemet med hele avlen. En Schæfer med bakpart så lav at den er med sikkerhet sikret sterk grad av HD før den i det hele tatt blir eldre, det er det som er rase-standarden, det er det som blir sett etter i ringen. Jo mer ekstrem, jo bedre! Det minner mer om et freakshow enn funksjonalitet for dyret, disse hundene er første prioritet ved avl. Det er ikke kun genetiske sykdommer og problematferd som er problemet, langt i fra. Ekstriør spiller en viktig rolle i hundens helse. Har eid rasehunder fra "seriøse" oppdrettere med høyt premierte foreldre som også gjorde det strålende i ringen. men som fikk så mye problemer helsemsessig. Men etter at jeg gikk etter blandinger (skikkelig eventyrmix) ingen problemer overhodet. Tror neppe det er tilfeldig. Ei venninne eier en real gatemix fra Thailand, 16 år, frisk og fin, aldri vært syk eller hatt problemer med hofter, albuer. De sykdommene de forskjellige rasene får er fordi det avles for mye og aldri tilsettes noe mer. Det er mennesker som avler ihjel hunder som er den største årsaken til bekymring. "Seriøse" oppdrettere som bruker rase-typiske hunder. Det er intet annet enn blandinger det også til syvende og sist. Har en solid mix av forskjellige ur-hunder, som ikke har blitt tuklet med i den grad. Oppfører seg som en udressert dingo, men man må ta hunder for det de er, ikke det man forventer å få. Anonymous poster hash: 66599...c1e 7
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #33 Skrevet 4. desember 2013 Jeg synes cockapoo-ene er fine, bare kjøp deg en sånn hvis du ønsker, TS. Men kall det ikke en rase, det er en (ganske dyr) blandingshund. I Norge er disse ikke godkjent rase. Men spiller det noen rolle? Det er en fin familiehund som er allsidig og kan brukes til mye. Anonymous poster hash: ee249...0de 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #34 Skrevet 4. desember 2013 Men for de aller aller fleste hunderasene så er det dette menneskeoppfunnene "RASE-Standarden" som er problemet med hele avlen. En Schæfer med bakpart så lav at den er med sikkerhet sikret sterk grad av HD før den i det hele tatt blir eldre, det er det som er rase-standarden, det er det som blir sett etter i ringen. Jo mer ekstrem, jo bedre! Det minner mer om et freakshow enn funksjonalitet for dyret, disse hundene er første prioritet ved avl. Det er ikke kun genetiske sykdommer og problematferd som er problemet, langt i fra. Ekstriør spiller en viktig rolle i hundens helse. Har eid rasehunder fra "seriøse" oppdrettere med høyt premierte foreldre som også gjorde det strålende i ringen. men som fikk så mye problemer helsemsessig. Men etter at jeg gikk etter blandinger (skikkelig eventyrmix) ingen problemer overhodet. Tror neppe det er tilfeldig. Ei venninne eier en real gatemix fra Thailand, 16 år, frisk og fin, aldri vært syk eller hatt problemer med hofter, albuer. De sykdommene de forskjellige rasene får er fordi det avles for mye og aldri tilsettes noe mer. Det er mennesker som avler ihjel hunder som er den største årsaken til bekymring. "Seriøse" oppdrettere som bruker rase-typiske hunder. Det er intet annet enn blandinger det også til syvende og sist. Har en solid mix av forskjellige ur-hunder, som ikke har blitt tuklet med i den grad. Oppfører seg som en udressert dingo, men man må ta hunder for det de er, ikke det man forventer å få. Anonymous poster hash: 66599...c1e Les hva jeg skriver. Jeg vil ikke si at en hund som ser ut som en frosk er sunn. Eller en hund som puster igjennom ett sugerør er en sunn hund.Anonymous poster hash: aea79...b36
Notisblokk Skrevet 4. desember 2013 #35 Skrevet 4. desember 2013 (endret) Trykket feil Endret 4. desember 2013 av Notisblokk
Gjest Skrevet 4. desember 2013 #36 Skrevet 4. desember 2013 Og bare for å ta det på den enkle måten, er de ikke godkjent i FCI, KAC, CKC, KC eller UKC så er de ingen rase Tilogmed "raseklubben" i Norge sier jo at det er en hybridhund Bare for all del, les deg godt opp de forskjellige individene, og finn en oppdretter som lærer deg pelsstell! For du er aldri sikker på om du får en med puddelpels, cockerpels eller en blanding av disse to
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #37 Skrevet 4. desember 2013 Det er ingen rase. Det er en blandingshund. Fordi blandingen får et navn så betyr det ikke at det er en rase. Som det blir påpekt over her - man har ingen oversikt over stammen og helsen siden dette er en blanding. Hvilken "seriøs oppdretter" selger valper for full pris uten det samme kvalitetssystemet man har ved renrasa? Ingen register over øyelysing og HD. Kall de hva du vil, men ikke kall det en rase. ALLE hunderaser vi har idag er blandingshunder, med få unntak så er ingen hunder som ser ut som ulver. Eller oppfører seg som ulver. Hunderaser er noe menneskeskapt, og vil man lage en ny rase så er det faktisk fullt mulig. Renraset er ikke ensbetydende med frisk hund, fleste av rasene vi har idag er så ihjel avla at det er vondt. Anonymous poster hash: d7d73...b76 7
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #38 Skrevet 4. desember 2013 Les hva jeg skriver. Jeg vil ikke si at en hund som ser ut som en frosk er sunn. Eller en hund som puster igjennom ett sugerør er en sunn hund.Anonymous poster hash: aea79...b36 Du skrev at hundene skulle være rase-typisk, det vil si at det er froske-schæfere og mops som skal være flate i ansiktet som er den 'korrekte' malen da dette er rasetypisk. En schæfer med rett rygg er ikke det, ei heller en mops med lang snute,eller en Ridgeback uten stripen på ryggen. Det er hunder som ikke har et godt utgangspunkt helsemessig. Anonymous poster hash: 66599...c1e 4
milco Skrevet 4. desember 2013 #39 Skrevet 4. desember 2013 Jeg synes ikke det er noe ille pelsstell med min cockapoo, den er nå 7 mnd og har silkemyk pels, har aldri hatt en eneste tugge selv om den er langhåret og jeg børster han nesten aldri.. Men mulig det kommer mer etterhvert som han blir eldre.. Men ja, man må bade han titt og ofte og føne han etterpå, det er litt jobb.. Men det er sååå verdt det når han ikke røyter og har bamsepels :D Jeg har prøvd å klippe han selv, men det ble ikke pent, så jeg sender han til frisør.. 800kr for full pakke hver tredje mnd er ikke så ille
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #40 Skrevet 4. desember 2013 Jeg synes ikke det er noe ille pelsstell med min cockapoo, den er nå 7 mnd og har silkemyk pels, har aldri hatt en eneste tugge selv om den er langhåret og jeg børster han nesten aldri.. Men mulig det kommer mer etterhvert som han blir eldre.. Men ja, man må bade han titt og ofte og føne han etterpå, det er litt jobb.. Men det er sååå verdt det når han ikke røyter og har bamsepels :D Jeg har prøvd å klippe han selv, men det ble ikke pent, så jeg sender han til frisør.. 800kr for full pakke hver tredje mnd er ikke så ille Vet du om din cockapoo er første generasjon? Altså F1 eller F2 eller en av disse andre F'ene Har hørt det skal ha noe å si på pelskvaliteten. Vet ikke om det er noen hunde-frisører i nærheten av her jeg bor så jeg må kanskje prøve meg frem litt selv, håper jeg får det til. Anonymous poster hash: 70208...75f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå