Gå til innhold

Cockapoo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke skyt meg. Men jeg har lyst på en cockapoo. Liker gemyttet, utseendet, størrelsen (ja jeg vet den varierer) og at den kan være noe mer allergivennlig.

Men den virker ikke så utbredt i Norge? Finner ikke oppdrettere. Kjenner dere til noen? Fordeler/ulemper med rasen?

Noen tips generelt?

Anonymous poster hash: 70208...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg anbefaler! Har en guttebass på 7 mnd og han er bare sååå nydelig :)) Jeg har egentlig aldri vært spesielt glad i hunder men falt pladask for denne her :) Han er lettlært, kjempe morsom, sosial, barnevennlig og ikke minst kjempe søt! Han har verdens mykeste pels som ikke røyter :)

Jeg vet om to oppdrettere, hvor i landet bor du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler! Har en guttebass på 7 mnd og han er bare sååå nydelig :)) Jeg har egentlig aldri vært spesielt glad i hunder men falt pladask for denne her :) Han er lettlært, kjempe morsom, sosial, barnevennlig og ikke minst kjempe søt! Han har verdens mykeste pels som ikke røyter :)

Jeg vet om to oppdrettere, hvor i landet bor du?

Så gøy! Jeg holder til på Vestlandet. Men er ikke redd for litt reisevei :)

Har du erfart at allergikere tåler hunden din?

Anonymous poster hash: 70208...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy! Jeg holder til på Vestlandet. Men er ikke redd for litt reisevei :)

Har du erfart at allergikere tåler hunden din?

Anonymous poster hash: 70208...75f

Har egentlig ikke hatt kontakt med noen som er veldig allergisk. Men samboeren min er "halvallergisk" og han merker ingenting :)

Jeg har kjøpt min på Hønefoss, www.malerplassen.com . Det er engelsk cocker og puddel. Mens jeg kjenner noen som har kjøpt i Setesdal http://www.cockapooklubb.com/37567807, der blander de med amerikansk cocker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke "cockapoo"-oppdrettere, kun enkelte samvittighetsløse valpefabrikker, hvor hundehotellet (i tilfelle det ikke er lov å skrive det fulle og hele navnet) er den store stygge ulven.

Jeg har ingen respekt for mennesker som er så lite opptatt av dyrevelferd at de skaffer seg en slik blanding.



Anonymous poster hash: 0a4a6...166
  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke "cockapoo"-oppdrettere, kun enkelte samvittighetsløse valpefabrikker, hvor hundehotellet (i tilfelle det ikke er lov å skrive det fulle og hele navnet) er den store stygge ulven.

Jeg har ingen respekt for mennesker som er så lite opptatt av dyrevelferd at de skaffer seg en slik blanding.

Anonymous poster hash: 0a4a6...166

Jeg liker ikke Drøbak hundehotell, de bare lurer folk. En Cockapoo skal være blanding mellom cocker og puddel, mens de blander inn 4-5 raser til uten å informere folk..

Men jeg ser ikke noe galt med å kjøpe en cocker og puddel blanding av en normal oppdretter. Hva er så ille med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for hjelp milco! Skal sjekke ut de oppdretterne. Du var fornøyd med din valp eller? og oppdretteren? Har sett endel på utenlandske oppdrettere, spesifikt England, men tenker at det blir en del styr med å få valpen hjem så hadde vært enklere å finne seriøse oppdrettere i Norge.



Anonymous poster hash: 70208...75f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelp milco! Skal sjekke ut de oppdretterne. Du var fornøyd med din valp eller? og oppdretteren? Har sett endel på utenlandske oppdrettere, spesifikt England, men tenker at det blir en del styr med å få valpen hjem så hadde vært enklere å finne seriøse oppdrettere i Norge.

Anonymous poster hash: 70208...75f

Leste du svaret mitt? Det finnes ikke seriøse oppdrettere av denne blandingen. Seriøse oppdrettere har en plan med oppdrettet sitt. De ønsker å skape friske og funkjsonelle dyr med en høy grad av forusigbarhet.

Hvordan i all verden mener du at du skal få gjort reserach på ikke bare foreldredyrene, men også tanter og onkler og resten av slektstreet? Du tenker for lettvint. "Åja, hundene er friske og snille, og den såkalte oppdretteren ga meg vafler da jeg var besøk, da går jeg for dette". Det er så skandaløst at jeg har ikke ord.

Og når de gjerne krever 10k eller mer, hva er det dette skal dekke? Hvilke arbeid har de gjort som de mener at er verdt 10k+? Hvordan kan en slik hund være verdt 10k? Dette er blandinger, og man avler ikke fram enda flere blandinger. Dette er rett og slett idiotisk, og dere gambler med liv og helse.

Anonymous poster hash: 0a4a6...166

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste du svaret mitt? Det finnes ikke seriøse oppdrettere av denne blandingen. Seriøse oppdrettere har en plan med oppdrettet sitt. De ønsker å skape friske og funkjsonelle dyr med en høy grad av forusigbarhet.

Hvordan i all verden mener du at du skal få gjort reserach på ikke bare foreldredyrene, men også tanter og onkler og resten av slektstreet? Du tenker for lettvint. "Åja, hundene er friske og snille, og den såkalte oppdretteren ga meg vafler da jeg var besøk, da går jeg for dette". Det er så skandaløst at jeg har ikke ord.

Og når de gjerne krever 10k eller mer, hva er det dette skal dekke? Hvilke arbeid har de gjort som de mener at er verdt 10k+? Hvordan kan en slik hund være verdt 10k? Dette er blandinger, og man avler ikke fram enda flere blandinger. Dette er rett og slett idiotisk, og dere gambler med liv og helse.

Anonymous poster hash: 0a4a6...166

JO. Det finnes seriøse oppdretter for dette i utlandet, det kan du researche alt du vil selv. Det har jeg gjort. Og det er med full oversikt over slektstreet. MEN, jeg har til gode å finne oppdrettere på dette nivået i Norge og det er derfor jeg spør her.

Men som jeg skrev i hovedinnlegget, ikke skyt meg, jeg vil ha cockapoo og du kommer ikke til å få meg til å endre mening.

Anonymous poster hash: 70208...75f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JO. Det finnes seriøse oppdretter for dette i utlandet, det kan du researche alt du vil selv. Det har jeg gjort. Og det er med full oversikt over slektstreet. MEN, jeg har til gode å finne oppdrettere på dette nivået i Norge og det er derfor jeg spør her.

Men som jeg skrev i hovedinnlegget, ikke skyt meg, jeg vil ha cockapoo og du kommer ikke til å få meg til å endre mening.

Anonymous poster hash: 70208...75f

Hvordan kan du mene at man har full oversikt over slektstreet? Hvilket register er det du snakker om? Det finnes registre på enkelte ikke-godkjente raser, som boerboel og tamaskahund, men jeg har aldri hørt om registre på cockapoo-blandingen.

Synes du skal kontakte puddelklubben og be dem om en uttalelse, hvis du ikke vil ta til deg noe som blir fortalt på et forum.

Anonymous poster hash: 0a4a6...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du mene at man har full oversikt over slektstreet? Hvilket register er det du snakker om? Det finnes registre på enkelte ikke-godkjente raser, som boerboel og tamaskahund, men jeg har aldri hørt om registre på cockapoo-blandingen.

Synes du skal kontakte puddelklubben og be dem om en uttalelse, hvis du ikke vil ta til deg noe som blir fortalt på et forum.

Anonymous poster hash: 0a4a6...166

Selv om du ikke har kjennskap til noe betyr ikke at det ikke finnes. Cockapoo er en ny rase i Norge, men har en lengre og mer utbredt historie i andre land.

Det finnes cockapoo hunder. Og det finnes cockapoo hunder hvor en har en god oversikt over slekstreet. Jeg ønsker å skaffe meg en valp. Det er ikke ulovlig, jeg trenger ikke en uttalelse fra puddelklubben. Det finnes en cockapoo klubb i Norge også, skal jeg få en uttalelse fra de?

Eg forstår hva du mener, jeg var forberedt på reaksjoner og jeg tåler å høre det, men hvis jeg vil skaffe meg en hund så kan jeg det. Mange av de godkjente rasene er jo avla til destruction nesten, men du hadde nok ikke reagert på samme måte om det var en slik rase jeg hadde trengt informasjon om.

Anonymous poster hash: 70208...75f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Det er ingen rase. Det er en blandingshund. Fordi blandingen får et navn så betyr det ikke at det er en rase.

Som det blir påpekt over her - man har ingen oversikt over stammen og helsen siden dette er en blanding. Hvilken "seriøs oppdretter" selger valper for full pris uten det samme kvalitetssystemet man har ved renrasa? Ingen register over øyelysing og HD.

Kall de hva du vil, men ikke kall det en rase.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis godkjente raser er avlet til destruction, vil da en blanding av to godkjente hunder virkelig løse alle problemer?

Det er helt greit å ønske seg en blanding av to forskjellige raser, men jeg for min del reagerer på oppfunnet "rasenavn", begrepet "rase" og "register" i forhold til en blandingshund med spesifikke blandingsforhold. Etter at den australieren (husker ikke navn) blandet golden/labrador med puddel for å få frem en allergifri hund med golden/labb (husker ikke hvem av dem) sine egenskaper har alle blandet søte raser med puddel for å få en fluffy, søt hund og tjene penger fordi disse blandingene har blitt populære. Det at "alle" gjør det og blandingen er såppas populær er det som får meg til å tvile på hele blandingen.

Er du helt sikker på at det er en blandingshund du ønsker? Hvis du liker blandinger mellom cocker spaniel og puddel, kan du vel også ringe rundt til oppdrettere av disse rasene og høre om du kan få komme på besøk og hilse på et knippe representanter for rasen og se om de treffer deg like godt som blandingen? En blandingshund blir ikke nødvendigvis friskere en foreldrene sine. Tvert i mot hvis foreldrene er bærere av forskjellige sykdommer, kan blandingshunden bli bærer av alle de sykdommene. Hvis cockeren har poteproblemer og puddelen har øyeproblemer så kan et avkom mellom disse gi en blandingshund med poteproblemer OG øyeproblemer.

Sånn ellers hvis du skal ha en slik blandingshund så ville jeg i dette tilfellet prøvd å peile ut et kjøkkenoppdrett som er veldig lite og gjør dette fordi det er gøy at familiehunden får valper. Det å støtte de som masseproduserer ville jeg ikke gjort. Med mindre du finner et oppdrett som produserer masse valper OG har helsepapirer å vifte med. Kneleddtesting, øyelysning osv. Det går over alt uansett om de masseproduserer eller er kjøkkenoppdrett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bustyvel

Jeg har -poo-mix (ikke cockapoo), og mitt råd er å sjekke foreldrenes helse og gemytt veldig nøye, samt sjekke pelsen. Poo'ene kan fort få en heslig pels, da de jo er blanding av flere pelstyper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelp milco! Skal sjekke ut de oppdretterne. Du var fornøyd med din valp eller? og oppdretteren? Har sett endel på utenlandske oppdrettere, spesifikt England, men tenker at det blir en del styr med å få valpen hjem så hadde vært enklere å finne seriøse oppdrettere i Norge.

Anonymous poster hash: 70208...75f

Jeg er kjempe fornøyd, angrer ikke et sekund :) Jeg vurderte første å kjøpe i Sverige, men blir jo fort mye mer styr da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig vil jeg heller gå for en real gatemix fremfor de fleste renrasede ihjelavlet hundene vi har i dag. Med blanding mener jeg ikke en blanding av to forskjellige raser der foreldredyrene er en schæfer med grad E i HD og en hund med hyppige anfall av epilepsi.

Hunderaser har veldig godt av å bli blandet, man ser hvor langt det har gått fordi rasesnobber hardnakket påstår at rasestandarden og utstillinger er veien å gå. Det fører til en rekke arvelige sykdommer, lite funksjonell kropp, tidlig død grunnet HD, Patella Luksasjon. Grand Danois har en gj. snittelig levetid på 6-8 år! Berner Sennen er så utsatt for kreft at man skal være heldig om man beholder dyret til det er 7 år, mops har pusteproblemer, for kort rygg, øyet kan poppe ut, Schæfere med en rygg som gjør det vanskelig å bevege seg og alt det fører med seg. Cavaliere som har for lite hode, Basset med korte bein og hudfolder som må rengjøres jevnlig, Rottweilere med hudsykdommer og øreproblemer. Alt dette har kommet pga. menneskers egoistiske behov og tukling med naturen, og likevel sverger folk til at slik skal det være og nåde de som prøver å tilføre noe nytt. Fordi det er jo nøyaktig slik rasestandarden skal være, og slikt man fortsetter å avle på for "friske" hunder...

Måtte lete lenge etter en hund som ikke har blitt et offer for kynismen og den verste avlen.



Anonymous poster hash: 66599...c1e
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Belle Gunnes

Personlig vil jeg heller gå for en real gatemix fremfor de fleste renrasede ihjelavlet hundene vi har i dag. Med blanding mener jeg ikke en blanding av to forskjellige raser der foreldredyrene er en schæfer med grad E i HD og en hund med hyppige anfall av epilepsi.

Hunderaser har veldig godt av å bli blandet, man ser hvor langt det har gått fordi rasesnobber hardnakket påstår at rasestandarden og utstillinger er veien å gå. Det fører til en rekke arvelige sykdommer, lite funksjonell kropp, tidlig død grunnet HD, Patella Luksasjon. Grand Danois har en gj. snittelig levetid på 6-8 år! Berner Sennen er så utsatt for kreft at man skal være heldig om man beholder dyret til det er 7 år, mops har pusteproblemer, for kort rygg, øyet kan poppe ut, Schæfere med en rygg som gjør det vanskelig å bevege seg og alt det fører med seg. Cavaliere som har for lite hode, Basset med korte bein og hudfolder som må rengjøres jevnlig, Rottweilere med hudsykdommer og øreproblemer. Alt dette har kommet pga. menneskers egoistiske behov og tukling med naturen, og likevel sverger folk til at slik skal det være og nåde de som prøver å tilføre noe nytt. Fordi det er jo nøyaktig slik rasestandarden skal være, og slikt man fortsetter å avle på for "friske" hunder...

Måtte lete lenge etter en hund som ikke har blitt et offer for kynismen og den verste avlen.

Anonymous poster hash: 66599...c1e

Heller redde de rasene vi har, istedet for å lage avarter, med like mye feil.

Ser jo schæferblandinger med lavt kryss, retriverblandinger med store HD-problemer osv. Vi gjør ikke hundene mer friske av å lage blandinger. Og veldig mange blander på hunder, som hverken er øyelyst, eller røntget. De avler stort sett bare på søte individer.

Beste måten å gjøre hundeavelen frisk på, er å være kritisk til kjøp av hund. Ikke kjøpe fra en skrotoppdretter, men bruke Dogweb for å sjekke stammen nøye. Se at oppdretter bruker så friske og sunne linjer som mulig. Blandingshunder blir ikke registrert her for helseproblemer. Ergo er det større fare ved å kjøpe en blanding.

Kjøp en hund uten de ekstreme utstillingskravene (feilene). Kjøp heller en schæfer fra en som avler på kvadratiske hunder. Kjøp en retriever, hvor alle avkom i flere ledd bakover, er røntget fri for AD og HD. Kjøp en CKCS fra en som velger å avle på lange snuter. Drit i om Ridgebacken ikke har en ridgeback osv. Det finnes heldigvis slike oppdrettere, og ved å velge slike individer, så redder man også rasene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Personlig vil jeg heller gå for en real gatemix fremfor de fleste renrasede ihjelavlet hundene vi har i dag. Med blanding mener jeg ikke en blanding av to forskjellige raser der foreldredyrene er en schæfer med grad E i HD og en hund med hyppige anfall av epilepsi. Hunderaser har veldig godt av å bli blandet, man ser hvor langt det har gått fordi rasesnobber hardnakket påstår at rasestandarden og utstillinger er veien å gå. Det fører til en rekke arvelige sykdommer, lite funksjonell kropp, tidlig død grunnet HD, Patella Luksasjon. Grand Danois har en gj. snittelig levetid på 6-8 år! Berner Sennen er så utsatt for kreft at man skal være heldig om man beholder dyret til det er 7 år, mops har pusteproblemer, for kort rygg, øyet kan poppe ut, Schæfere med en rygg som gjør det vanskelig å bevege seg og alt det fører med seg. Cavaliere som har for lite hode, Basset med korte bein og hudfolder som må rengjøres jevnlig, Rottweilere med hudsykdommer og øreproblemer. Alt dette har kommet pga. menneskers egoistiske behov og tukling med naturen, og likevel sverger folk til at slik skal det være og nåde de som prøver å tilføre noe nytt. Fordi det er jo nøyaktig slik rasestandarden skal være, og slikt man fortsetter å avle på for "friske" hunder... Måtte lete lenge etter en hund som ikke har blitt et offer for kynismen og den verste avlen. Anonymous poster hash: 66599...c1e

Heilt enig, men ein berner kan leve til 12-14 år, onkelen min har to, begge er over 10 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke skyt meg. Men jeg har lyst på en cockapoo. Liker gemyttet, utseendet, størrelsen (ja jeg vet den varierer) og at den kan være noe mer allergivennlig.

Men den virker ikke så utbredt i Norge? Finner ikke oppdrettere. Kjenner dere til noen? Fordeler/ulemper med rasen?

Noen tips generelt?

Anonymous poster hash: 70208...75f

for et søtt navn på en hunderase. hihi. Og så søte (ja ukonstruktivt. jeg aner ingenting om rasen).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du ha en cockapoo? Hvorfor ikke en puddel eller en cockerspaniel?

Ja, de er søte, men du aner ikke hva du får. Og en puddel og en cockerspaniel er da søte de også.



Anonymous poster hash: 63ab4...c56
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...