AnonymBruker Skrevet 2. desember 2013 #1 Skrevet 2. desember 2013 Hei alle sammen! Håper noen kan ta seg tid til å hjelpe meg! Om meg selv: Jeg er en jente på 22 år som ALLTID har kunnet spise hva jeg vil uten at det vises på kroppen. Jeg har vært turner i 12 år, men sluttet for to år siden. Gjennom turningen har jeg holdt meg i form, hatt synlige magemuskler blant annet. I flere år mens jeg turnet, veide jeg mellom 49-51kg, gikk aldri over det. Jeg er 158cm høy. Nå det siste halvannet året har jeg gått opp 9 kg, og det går bare oppover ser jeg. 4-5 kilo bare siden sommeren. Jeg veier mer for hver gang jeg veier meg, og dette stresser meg veldig og jeg blir kjempelei meg. Jeg ser hvor det går hen, men har ikke mot eller kunnskap til å gjøre noe med det Det som er verst for meg, er at jeg alltid har vært mest fornøyd med magen min, men nå ser jeg tydelig at en god del av kiloene har lagt seg rundt magen. Jeg går aldri lenger i trange topper i offentlighet, det gjorde jeg ALLTID før. Magen min står utover etter hver gang jeg har spist, akkurat som om jeg er oppblåst, men det føler jeg ikke at jeg er. Meg og kosthold: Jeg er veldig fæl med å spise hva jeg vil, har alltid vært glad i søtsaker men det har aldri gitt noe utslag, før nå. Jeg bor 2 minutter unna butikken, og ofte drar jeg og kjøper meg noe snacks, iblant også noe sunt. Jeg spiser også mer nå, men har også dårligere matlyst, og jeg har ofte dårlig energi slik at det ikke blir middager hver dag (merker dette spesielt nå i eksamenstiden). Jeg trener på Evo Fitness, men har som oftest ikke motivasjon nok til å dra regelmessig, jeg har ikke så mye peiling på trening og kosthold, så jeg føler at jeg bare trener der uten at det har noe effekt, sånn som jeg trener nå. Matvaner: Jeg har ofte ikke matlyst når jeg står opp, og spiser ikke ofte frokost selv om jeg er sulten. Må nevne at jeg nesten ikke spiste frokost på barne/ungdomsskolen/vgs heller. Har startet med herbalife for å få i meg noe næring disse dagene jeg ikke vil ha frokost eller har dårlig tid. Ellers spiser jeg brødskiver med div pålegg som egg, leverpostei, ost, skinke, salami og sånn. Yoghurt innimellom. Middager er f.eks laks med potet og rømme, fiskeboller, kyllingsandwich, pasta/spaghetti, fiskekaker, pytt i panne, hjemmelaget pizza, taco, biff en gang iblant, et par grandiosaer nå i eksamenstiden når jeg ikke har mye tid å bruke på tilberedning, hjemmelaget hamburger med bacon, ost, salat, tomat osv. Kommer ikke på mer nå, men det er også en gang iblant vi (jeg og samboeren) bestiller pizza eller drar og kjøper hamburger. Drikker ellers mye melk, juice iblant, kjøper meg stort sett brus når jeg er tørst/har sukkersug, ingen alkohol, drikker lite vann, er ikke så flink å spise frukt, og jeg klarer ofte ikke å styre meg dersom det er noe jeg har lyst på. Da går jeg på butikken og kjøper det. Må nevne at Brød og melk er noe jeg ikke klarer meg uten, vet at flere av dere sikkert vil råde meg til å kutte ut brød, men det tror jeg ikke jeg klarer! Jeg er heller ikke så kreativ til alternativt kosthold, men de gangene jeg "går inn for" å spise sunt, når jeg kjøper mye grønnsaker og frukt og sunn mat, varer det vanligvis bare i max en uke. Det verste er at jeg ikke klarer å beherske meg når jeg har lyst på noe søtt, og når jeg er sulten og har lyst på noe, men ikke finner på noe sunt, så spiser jeg drittmat eller en sjokolade eller hva det nå skulle være. Liker også mye sukker i te, og drikker kun kaffe med sjokoladesmak og sukker i.. Jeg trenger virkelig hjelp, vet ikke hvordan jeg skal klare å gå ned, jeg ser jo på vekta at jeg går opp et halvt til ett kilo hver gang jeg veier meg! Trening: Jeg har nylig funnet en måte å løpe på på mølla, løper i intervaller på 3min løp, 1min gå, 3 løp, 1 gå, 2 løp, 1 gå osv, det blir ca 12 minutter til sammen med løping. Øker hastigheten for hver gang jeg skal løpe igjen. Av styrke er jeg ganske håpløs. Jeg trener armer, lår, rumpe og litt rygg på maskinene på treningssenteret, men vet liksom ikke hvor mange rep og hvor ofte trening som må til for at det skal ha betydning for noe. Er IKKE flink med vektløfting (har kun prøvd markløft og det var en katastrofe). Ellers har jeg noen øvelser til mage på pilatesball, jeg gjør planken og et par andre øvelser. MEN, jeg får ikke til situps. Hver eneste gang, og slik har det vært i maaange år, får jeg en sviende følelse midt i ryggen, og må bare slutte med en gang med øvelsen til sviingen går over. Er så vondt at jeg bare må ligge i ro på gulvet. Vet noen hva dette kan komme av? Legen min sa for mange år siden at jeg har svake ryggmuskler og frarådet meg øvelser som gjør vondt. Har også brukt å få samme type smerten i ryggen når jeg f.eks sitter helt stille i en frisørstol en stund. Hva kan jeg gjøre for å klare å komme meg dit jeg var? Hvilke øvelser, hvor mange økter i uken, hvilket kosthold kan hjelpe meg? Jeg har som sagt veldig dårlig motivasjon pga lite kunnskap, til å kunne hjelpe meg selv:( Gjennom turningen kom alt av seg selv, jeg er ikke vant til å måtte gjøre innsats for å holde meg iform! Jeg turnet først og fremst fordi jeg likte det, ikke for å holde meg i form. Jeg tror jeg hadde hatt godt av å ha noen timer med PT, men har ikke råd til det akkurat nå. Kan det hjelpe å rapportere til dere alt jeg spiser f.eks? Trenger virkelig hjelp fra noen som kan om dette! Håper virkelig noen har orket å lese alt dette, og kan hjelpe meg litt! Anonymous poster hash: c4c3d...a82
Gjest Runforit Skrevet 3. desember 2013 #2 Skrevet 3. desember 2013 Både kosthold og trening er dårlig. Kostholdet er masse sukker og raske karbs som gir svingende blodsukker og treningen er halvhjertet og du vil ikke få noe progresjon ved å trene slikt. Skjønner at dette komme litt som et sjokk for deg, men jeg har sett dette før. Dansere, turnere etc som alltid har hatt dårlige matvaner, mens om har trent mye slik at de ikke har sett konsekvensene av hva de putter i seg; inntil de slutter å trene. I tillegg til det så starter de gjerne å spise enda mer dårlig mat enn før fordi de kjeder seg og plutselig har mer tid til å spise mer. Når det er sagt: Du kan løpe 10 mil i uka og ikke gå ned et gram så lenge kostholdet ikke er godt nok. Om du skal ned i fettprosent så er det kun en ting som gjelder og det er kalorie som går inn vs kalorier som du forbrenner. Da du var superaktiv så spiste du ikke mer enn du forbrente. Første steg er kjøkkenet: Tøm alle skap for drittmat, lyst brød, hvit pasta/ris etc. Fyll opp med de grove sortene(brun ris/pasta), erstatt noe av brødet med rug knekkebrød, havregryn. Smell på med kalkun, kylling, egg, nøtter, kokosolje, grønnsaker, frukt, bær etc. Sett opp en ukesplan med frokosten lunsj, mellom, middag og kvelds så slipper du å tenke når du skal lage deg noe fremfor å bare kjøpe noe i sultens hete. Med din høyde så burde du ligge på minimum 1500 kcal om dagen. Eks på dagsplan: Frokost 1 dl havregryn kokt på vann(3 min i mikroen) med litt oppkuttet banan og kanel Mellom 15 mandler og en frukt Lunsj: 150 gram kylling med salat og pinjekjerner Middag: 200 gram kjøtt med en knytteneve størrelse med brun ris/pasta og masse grønnsaker Dessert: Liten fruktsalat Kvelds: Skinkeomelett Så bytter du ut de forskjellige måltidene fra dag tid dag(evt bare middagen) så har du en fin oversikt hver dag som gjør at du lettere kan holde på en sunn livsstil. Når det kommer til trening så få en av dem på senteret til å hjelpe deg å sette opp en god styrkeplan som i første omgang ikke burde være mer enn 3 ganger i uka. Du kan heller øke med dager når de nye rutinene sitter og kroppen har blitt vant med den typen treningsform. I tillegg så er jo jogging en fin måte å bygge opp kondisjonen og brenne noen ekstra kalorier.
flinkeceline Skrevet 3. desember 2013 #3 Skrevet 3. desember 2013 Kan erstatte pinjekjerner med gresskarkjerner -
Supraspinatus Skrevet 3. desember 2013 #4 Skrevet 3. desember 2013 Begynn på turn igjen, eller prøv crossfit. Det finnes da turn for dem som ikke ønsker å konkurrere på høyt nivå? I crossfit er det en kjent sak at dem med turnerbakgrunn lærer, og blir fort flinkere enn dem med annen idrettsbakgrunn.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #5 Skrevet 3. desember 2013 Hei dere, og takk for svar! Jeg har allerede fullkornspaghetti, spiser kun grovt brød, men brun ris har jeg ikke tenkt på! Jeg spiser en del sunt, men det verste er de søtsaker og drittmaten jeg plutselig får lyst på og kjøper noen ganger i uken.. Da jeg bodde hjemme og turnet, spiste jeg mye mindre enn jeg gjør nå, til hvert måltid. Nå spiser jeg så mye jeg klarer av maten jeg lager dersom det egentlig blir for mye, så jeg må også lære meg å beregne mengden bedre Hvor ofte burde jeg spise måltider? Ser du har satt opp en 5-6 måltider om dagen. Vanligvis spiser jeg frokost, middag og kvelds, og ofte lunsj og annen type mat når jeg plutselig blir sulten og ikke vil ha brød. Crossfit har jeg testet ut på prøvetime, og det var IKKE noe morsomt. Det var der jeg måtte løfte vekter og gjøre raske repetisjoner. Det var første gang jeg i det hele tatt rørte en vekt, og det var ikke morsomt å måtte trø til når jeg ikke fikk til og var den dårligste der. Det var også kjenpetungt, og vi MÅTTE jobbe i bestemt tempo, jeg klarer meg bedre når vi får styre litt selv, som vi gjorde på turningen. Da jeg flyttet til annen by for å studere, prøvde jeg å starte på turning her, men det var dårlig oppmøte og jeg betalte for ingenting. De andre to tilbudene er et parti som konkurrerer, og det har ikke jeg tid til, og et parti hvor man må være medlem av studenttreningssenteret for å kunne turne der. Har kjempelyst å starte med turning igjen, savner det veldig. Det blir i så fall ikke før til neste høst, da de starter opp med ny sesong. Tar veldig gjerne imot flere tips! Anonymous poster hash: c4c3d...a82
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #6 Skrevet 3. desember 2013 Ts her igjen. Lurte bare på hva jeg kan bruke kokosolje til? er det ikke mye fett i det?Anonymous poster hash: c4c3d...a82
bebisss Skrevet 4. desember 2013 #7 Skrevet 4. desember 2013 Jeg har hatt akkuratt samme problem som du, går nå på ett program for en av verdensmestrene i fitness. Det er litt vanskelig å følge lunsjplanene når det består for det meste av kjøtt, fugl eller fisk og du da i tilegg skal lage middag på kvelden, det kan fort bli litt mye og DYRT med alt sammen. Jeg lager av og til ekstra store porsjoner til middag for å ha det til lunsjen. Ellers kan jeg spise brun ris og en hau med grønnsaker til lunsj. Jeg har selv kuttet ut all brød og spiser nå knekkebrød eller speltkjeks. Pass på at all pålegg og kjøtt er rene varer. Leverpostei og ost og makrell etc er bra. Jeg fikk beskjed om å droppe skinken og salamien og lignende typer. Skift ut potetene med søtpotet, og pasta med grov pasta, og risen med brun ris. Og drikk VANN. melk er jo greit nok, men juicen ville jeg droppet. Når det kom til treningen så er det veldig fint å ha ukentlige program. f.eks mandager er bein og rumpedag, tirsdag er skulder og rygg, onsdag er bicep tricep dag etc. bruk de samme øvelsene for hver dag og ta gjerne 10X3 eller 15-10-8-8 og legg på tyngre vekter for hver gang. Mange løfter lette vekter og skifter ikke til tyngre, det hjelper deg ingenting, det skal være tungt! Og løp gjerne 15-20 minutt i oppvarming. Mange surrer rundt på treningssentrene uten å vite helt hva dem gjør, de tar 10 løft på ett apparat og går videre på neste, Dette vil heller ikke være særlig nyttig. Let opp gode øvelser til diverse kroppsdeler og muskler på nettet og ha en skriftlig plan du tar med deg på trening. Bland med apparater og din egen kroppsvekt Og svett som en gris hehe..
bebisss Skrevet 4. desember 2013 #8 Skrevet 4. desember 2013 (endret) Jeg bruker forresten kokosoljen til å poppe popcorn med måtte også skifte ut micropopcornet med popcorn jeg må poppe selv. og fett er ikke usunt smør her helt greit å ha på skiva Endret 4. desember 2013 av bebisss
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #9 Skrevet 4. desember 2013 Jeg har hatt akkuratt samme problem som du, går nå på ett program for en av verdensmestrene i fitness. Det er litt vanskelig å følge lunsjplanene når det består for det meste av kjøtt, fugl eller fisk og du da i tilegg skal lage middag på kvelden, det kan fort bli litt mye og DYRT med alt sammen. Jeg lager av og til ekstra store porsjoner til middag for å ha det til lunsjen. Ellers kan jeg spise brun ris og en hau med grønnsaker til lunsj. Jeg har selv kuttet ut all brød og spiser nå knekkebrød eller speltkjeks. Pass på at all pålegg og kjøtt er rene varer. Leverpostei og ost og makrell etc er bra. Jeg fikk beskjed om å droppe skinken og salamien og lignende typer. Skift ut potetene med søtpotet, og pasta med grov pasta, og risen med brun ris. Og drikk VANN. melk er jo greit nok, men juicen ville jeg droppet. Når det kom til treningen så er det veldig fint å ha ukentlige program. f.eks mandager er bein og rumpedag, tirsdag er skulder og rygg, onsdag er bicep tricep dag etc. bruk de samme øvelsene for hver dag og ta gjerne 10X3 eller 15-10-8-8 og legg på tyngre vekter for hver gang. Mange løfter lette vekter og skifter ikke til tyngre, det hjelper deg ingenting, det skal være tungt! Og løp gjerne 15-20 minutt i oppvarming. Mange surrer rundt på treningssentrene uten å vite helt hva dem gjør, de tar 10 løft på ett apparat og går videre på neste, Dette vil heller ikke være særlig nyttig. Let opp gode øvelser til diverse kroppsdeler og muskler på nettet og ha en skriftlig plan du tar med deg på trening. Bland med apparater og din egen kroppsvekt Og svett som en gris hehe.. Droppe skinken? Skinke er jo sunt, og inneholder proteiner. Anonymous poster hash: 163eb...8d6
bebisss Skrevet 4. desember 2013 #10 Skrevet 4. desember 2013 Droppe skinken? Skinke er jo sunt, og inneholder proteiner. Anonymous poster hash: 163eb...8d6 Ja jeg trodde skinken var sunn jeg også, men jeg fikk beskjed om å¨droppe den, og treneren vet nok mer enn meg så jeg dropper den.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #11 Skrevet 4. desember 2013 Kutt ut sukker. Anonymous poster hash: fd953...8cf
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #12 Skrevet 4. desember 2013 Ja jeg trodde skinken var sunn jeg også, men jeg fikk beskjed om å¨droppe den, og treneren vet nok mer enn meg så jeg dropper den. Dette er en farlig holdning, uavhengig av min mening om skinke er sunt eller ikke. Det du heller gjør når du får et råd du stusser litt på er å tillegge deg kunnskapen selv. Se på næringsinnholdet i skinken, da vel. Det er jo ikke én trener som har fasiten her i verden, det er jo mange ulike meninger. Jeg har da hørt kostholdseksperter forby appelsinjuice i folks kosthold, mens andre mener at et glass appelsinjuice absolutt er sunt. Jeg synes det er fascinerende at noen som bruker så mye tid og energi på trening og kosthold som du gjør ikke tar seg tid til å søke opp en matvare. Anonymous poster hash: 359f5...cf2 1
bebisss Skrevet 4. desember 2013 #13 Skrevet 4. desember 2013 Dette er en farlig holdning, uavhengig av min mening om skinke er sunt eller ikke. Det du heller gjør når du får et råd du stusser litt på er å tillegge deg kunnskapen selv. Se på næringsinnholdet i skinken, da vel. Det er jo ikke én trener som har fasiten her i verden, det er jo mange ulike meninger. Jeg har da hørt kostholdseksperter forby appelsinjuice i folks kosthold, mens andre mener at et glass appelsinjuice absolutt er sunt. Jeg synes det er fascinerende at noen som bruker så mye tid og energi på trening og kosthold som du gjør ikke tar seg tid til å søke opp en matvare. Anonymous poster hash: 359f5...cf2 Jeg følger en treners plan, jeg vil følge den trenerens råd. Jeg bryr meg ikke så utrolig mye om den skinka, og hvis jeg virkelig må ha den så spiser jeg det. Men jeg har ikke sånn ekstremt skinkebehov.
Supraspinatus Skrevet 5. desember 2013 #14 Skrevet 5. desember 2013 Dette er en farlig holdning, uavhengig av min mening om skinke er sunt eller ikke. Det du heller gjør når du får et råd du stusser litt på er å tillegge deg kunnskapen selv. Se på næringsinnholdet i skinken, da vel. Det er jo ikke én trener som har fasiten her i verden, det er jo mange ulike meninger. Jeg har da hørt kostholdseksperter forby appelsinjuice i folks kosthold, mens andre mener at et glass appelsinjuice absolutt er sunt. Jeg synes det er fascinerende at noen som bruker så mye tid og energi på trening og kosthold som du gjør ikke tar seg tid til å søke opp en matvare. Anonymous poster hash: 359f5...cf2 Farlig holdning ja! Det er ikke noe problem å finne mange forskjellige meninger på nettet eller fra eksperter. En må nesten da gjøre opp sin egen mening når man har hørt de forskjellige parters argumenter. Ofte ligger svaret et sted i midten, ofte ligger det langt til den ene siden. Sistnevnte tror jeg er saken med juice. Grunnen til at mange (inkludert meg) mener juice ikke er bra er innholdet av sukker. Innholdet er omtrent på høyde med brus, bare at mengden fruktose ofte er høyere. I små mengder, eller sammen med det naturlige fiberet i frukt er ikke fruktose et spesielt stort problem, men i store mengder som i juice er det. Det er en liten forskjell på ferskpresset og konsentratjuice, men den er ikke stor. Og majoriteten av juice som selges er konsentratjuice. Å tro at juice er sunt pga vitaminer er å lure seg selv. Da kan du like godt tilsette litt mer c-vitamin i colaen og så er den plutselig kjernesunn (not). 1
Pringle Skrevet 5. desember 2013 #15 Skrevet 5. desember 2013 Jeg vurderte å kjøpe skinke i går, men droppet det da alle jeg fant (ikke spekeskinke, men disse innholder til gjengjeld oftest nitritt) inneholdt glukose (druesukker) og mye annet snask. Da vil jeg heller ha Sunda på brødskiva; kjøtt skal være kjøtt, ikke bade i sukkerlake med tilsetningsstoffer.
Supraspinatus Skrevet 5. desember 2013 #16 Skrevet 5. desember 2013 Jeg vurderte å kjøpe skinke i går, men droppet det da alle jeg fant (ikke spekeskinke, men disse innholder til gjengjeld oftest nitritt) inneholdt glukose (druesukker) og mye annet snask. Da vil jeg heller ha Sunda på brødskiva; kjøtt skal være kjøtt, ikke bade i sukkerlake med tilsetningsstoffer. Jeg synes nitritt får et ufortjent dårlig rykte. Alternativet er i mange tilfeller botulisme. Men jeg er enig at de kan droppe alt dette sukkeret. Alt blir ikke bedre av å bli søtt.
Gjest Nanne70 Skrevet 5. desember 2013 #17 Skrevet 5. desember 2013 Jeg vurderte å kjøpe skinke i går, men droppet det da alle jeg fant (ikke spekeskinke, men disse innholder til gjengjeld oftest nitritt) inneholdt glukose (druesukker) og mye annet snask. Da vil jeg heller ha Sunda på brødskiva; kjøtt skal være kjøtt, ikke bade i sukkerlake med tilsetningsstoffer. Det går an å kjøpe en liten skinkestek, skjære den opp og bruke til pålegg. Frys i porsjonspakker. Det blir dessuten billigere enn å kjøpe dyr "jukseskinke"
strawberry Skrevet 5. desember 2013 #18 Skrevet 5. desember 2013 Utifra det du skriver, ser det jo ut til at du skjønner hva som er galt? Begynn med frokost for å sette i gang forbrenningen, slutt å kjøp brus, det er mye kalorier i juice så bytt det ut med vann, hold deg til en godtedag i uka osv.
Pringle Skrevet 5. desember 2013 #19 Skrevet 5. desember 2013 Det går an å kjøpe en liten skinkestek, skjære den opp og bruke til pålegg. Frys i porsjonspakker. Det blir dessuten billigere enn å kjøpe dyr "jukseskinke" Hehe, jeg så først og fremst etter det, men alt jeg fant var innsatt med sukker. Tror jeg må til slakteren...
Lindsay Bluth Skrevet 5. desember 2013 #20 Skrevet 5. desember 2013 Hvis du har problemer med usunn mat (pizza, burger etc), godteri og snacks kan det lønne seg å prøve en måned uten noe som helst. Jeg har hatt samme problem med "avhengighet" av snacks og usunn mat. For min del hjalp det veldig med en lang pause rett og slett for å bli kvitt vanen, og så kan man heller gjeninnføre det i normale mengder (type at det er lov en gang i uka) når man har blitt kvitt det konstante suget. Sett deg ned og lag en liste over alt som ikke er lov, allier deg med kjæresten din slik at han kan hjelpe deg, og sett en dato for hvor lenge du skal holde deg vekk fra det. Og det beste av alt er selvfølgelig å velge en passende belønning! Det burde helst være noe som ikke er mat, se om du kommer på noe du gjerne vil ha, feks sminke, klær, eller om du har en hobby du trenger utstyr til. Lykke til! Motivasjonen kommer til å vokse etterhvert som du klarer å forandre på vanene dine! Folk endrer vaner hele tiden, både bevisst og ubevisst. Nå som du er klar over problemet og tar tak i det er det ingen tvil om at du kan få til en endring i den retningen du vil. Og husk at det handler om at du selv skal føle deg vel både med kroppen og livsstilen din!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå