Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For første gang skal jeg gjøre klar bunaden før 17.mai. Jeg stiller ganske blank, men vet bare at jeg skal være ytterst forsiktig.

Noen tips? Hva bør jeg passe på? Hvordan styker jeg skjorten? Og hvordan skal den vaskes etterpå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I følge mamma (jeg må ordne opp selv i år for første gang og fikk med meg gode råd når jeg hentet skjorta):

Dynk linskjorta kvelden før du stryker og rull den sammen og putt den inn i kjøleskapet over natta. Stryk på middels varme (ikke for varmt) med damp på strykejernet.

Og ikke vær for nøye. Den krøller seg allerede etter en armbøy når du har tatt den på deg, men den ser enda nystrøket ut.

Krysser fingrene for at vi begge klarer dette! (Jeg er veldig spent på egne vegne...)

Vasking anbefalte hun på ullprogram (gjerne også med Milo). Heng bort skjorta ustrøket.

Gjest Madley
Skrevet

Husk å la skjorta tørke skikkelig etter å ha dampet den før du tar den på deg. Da krøller den ikke så lett...Selv om den fortsatt krøller lett da..

Skrevet

Men de hjemme pratet noe om stivelse...når skal det brukes?

Gjest Madley
Skrevet

Enten sprayer du stivelse på mens du stryker, eller du har stivelse i skyllevannet...

Jeg bruker det aldri, klør som besatt av det!!!

Skrevet

Henger meg på denne tråden, for jeg hadde tenkt å spørre om det samme. Fant akkurat fram bunadskjorten som ikke har vært i bruk på 2 år (var gravid i fjor) og den ser jo helt gul ut etter å ha ligget i skuffen. Tviler på at ullprogram er nok. Kan den vaskes på sterkere varme? (Det er jo lin).

Noe min mor har hjemme (som jeg ikke har anskaffet selvom jeg har strøket skjorten selv i noen år) er et slags ekstra lite strykebrett som man setter oppå strykebrettet og trekker ermet over. Da blir det faktisk ganske enkelt å stryke den helt glatt og fin. Vet ikke om dette er noe man får kjøpt eller om det er et eller annet hjemmelaget som har blitt nedarvet i slekta.

Gjest the imp
Skrevet

Du finner sånne til å stryke ermer på de fleste steder der de selger strykebrett. Har sett det flere steder og moren min har et sånt hjemme.

Skrevet

Bunadsskjorta skal aldri strykes før den henges bort, da blir den gul...

Jeg har hatt flaks jeg vettu, på bunaden min hører det til bomullsskjorte, og den har jeg attpåtil fått i strykefritt :ler:

så jeg bare glatter over litt, og tripper ut i verden i bunaden og nystrøket skjorte, og ser rart på de som klager over timer med stryking av skjorta :ler:

Jepp, jeg er fæl :-)

Skrevet

Men hva skal jeg gjøre når skjorten allerede er blitt gul? Noen tips?

Skrevet

Min skjorte var blitt litt gul enkelte steder. Det forsvant etter at jeg vasket den en gang til med Biotex.

Skrevet

Takk for tipset MsFlorida! Den ser hvertfall litt bedre ut. Hadde uansett tenkt å bestille en ny snart for den er litt slitt i kantene. God 17. mai til alle bunadskjortestrykere (og de som er så heldig å ha bomullsskjorter også)!

Gjest Anonymous
Skrevet

Litt off topic kanskje, men jeg ringte akkurat til de som har sydd min skjorte og forhørte meg litt. Min ble ikke vasket etter forrige gangs bruk og har nå blitt noget gul. Damen sa: 60 graders program, gjerne skåneprogram og lagt i vaske/putetrekk. Milo er fint. Man kan bruke Biospray på de områdene den har blitt gul. Heng den gjerne ut i sola til tørk, men ta den inn med det samme den er tørr, ellers blir den gul igjen. Min er en linskjorte med hvite broderier til Østfoldbunad.

Skrevet

De siste årene har jeg levert skjorte mi på vakeri/renseri. Første gang jeg leverte den der var den begynt å gulne litt. Nå er den skikkelig hvit, og strøken (bokstavelig talt). Orker ikke ordne den selv lenger, så da spanderer jeg 200,- hver vår så blir den akkurat som jeg vil ha den.

Gjest Anonymous
Skrevet

Skulle akkurat til å si det! :)

Lever blusen i rens!

Min bunadsbluse har aldri vært så ren som etter at den ble levert der. Hvit, stivet og helt fantastisk å ha på seg.

Gjest Anonymous
Skrevet

Min bunadsskjorte, samt forkle og skaut henger ute i solen nå. Skjorta var litt gul, men etter en dag i solen er den kritthvit. Jeg har linskjorte, så jeg vet ikke om det fungerer med bomull.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...