AnonymBruker Skrevet 2. desember 2013 #1 Skrevet 2. desember 2013 Så etter fire timer med grubling på løsninger endte jeg opp her på KG for å spørre om råd! Jeg hat masse gjeld at jeg ikke klarer å holde hodet over vann! Men nå kjenner jeg at det er på det verste. Etter at jeg kom hjem fra utlandet (var operert og trengte hjelp med baby fra familien i utlandet) var postkasse stappfull av brev. Bl.a. brev (flertall) fra forliksrådet. Noen om innkalling som hadde vært mens jeg var borte. Og et om dom! Jeg er nå dømt til å betale en sum innen 2 uker! Om jeg betaler med hele lønna blir det ikke noe igjen for husleie og noe å leve på for veska og meg resten av måneden :-( Så kommer det sikkert enda en sum innen da! Denne kommer jeg ikke til å klare! What to do? Please!Anonymous poster hash: 0410a...359
Testosteron Skrevet 2. desember 2013 #2 Skrevet 2. desember 2013 Ta kontakt med kreditor og forklar situasjonen. Kanskje dere blir enige om en nedbetalingsavtale. Ta også kontakt med de andre kreditorene, forklar situasjonen og prøv å få til en nedbetalingsavtale. Hvis du ikke får til en avtale, så kan du ta kontakt med namsmannen/politiet og få hjelp til å få i stand en gjeldsordning. 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2013 #3 Skrevet 2. desember 2013 Be om møte med banken og få økonomisk veiledning. Kanskje du også kan få nedbetalingsavtale med dem du skylder penger. Evt. er det jo gjeldsordning, men du vil ikke did om du kan unngå det. Anonymous poster hash: a01f8...590
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2013 #4 Skrevet 2. desember 2013 Så etter fire timer med grubling på løsninger endte jeg opp her på KG for å spørre om råd! Jeg hat masse gjeld at jeg ikke klarer å holde hodet over vann! Men nå kjenner jeg at det er på det verste. Etter at jeg kom hjem fra utlandet (var operert og trengte hjelp med baby fra familien i utlandet) var postkasse stappfull av brev. Bl.a. brev (flertall) fra forliksrådet. Noen om innkalling som hadde vært mens jeg var borte. Og et om dom! Jeg er nå dømt til å betale en sum innen 2 uker! Om jeg betaler med hele lønna blir det ikke noe igjen for husleie og noe å leve på for veska og meg resten av måneden :-( Så kommer det sikkert enda en sum innen da! Denne kommer jeg ikke til å klare! What to do? Please!Anonymous poster hash: 0410a...359 Dette skulle du tatt grep om før du dro. Omadressert posten, fått noen til å hente posten, åpne den for deg, eller videresende den til deg. Kunne tatt kontakt med de du skyldte penger før du dro uten å bare la det seile. Dette burde du skjønt ville komme, beklager at jeg går i synet på deg, men dette har du ene og alene selv skyld i. Og du får som fortjent. Det er da klart at regningene forfaller hver mnd! Anonymous poster hash: 77b44...229 6
Aude Skrevet 2. desember 2013 #5 Skrevet 2. desember 2013 Det beste du kan gjøre er å ringe kreditoren din (DNB) først. Ettersom det foreligger en dom er det ikke sikkert de vil være behjelpelige men dersom du prøver å forklare situasjonen din så kan det være de gir etter. Du har jo jobb og inntekt så du skal ikke se bort i fra at de er litt medgjørelige. Dersom du har mye annen gjeld så kan det hele være vanskelig. Alle kommuner i Norge er pliktet til å tilby gjeldsrådgivning, ta å ring kommunen i morgen å be om "haste hjelp". Dersom du har en baby så vil du nok bli prioritert Håper alt løser seg for deg 2
Testosteron Skrevet 2. desember 2013 #6 Skrevet 2. desember 2013 Dette skulle du tatt grep om før du dro. Omadressert posten, fått noen til å hente posten, åpne den for deg, eller videresende den til deg. Kunne tatt kontakt med de du skyldte penger før du dro uten å bare la det seile. Dette burde du skjønt ville komme, beklager at jeg går i synet på deg, men dette har du ene og alene selv skyld i. Og du får som fortjent. Det er da klart at regningene forfaller hver mnd! Hva vil du oppnå med denne moraliseringen? 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2013 #7 Skrevet 2. desember 2013 Takk til begge for råd! Jeg ble så stressa at jeg trodde (fortsatt tror) at de ikke vil gå med på nedbetalingsavtale siden de har gått så langt som retten! Men jeg ringer i morgen! Det å kontakte banken og be om økonomisk rådgiving har jeg faktisk tenkt på. Men jeg kan bare håpe at det kommer til å hjelpe! Hva kommer til å skje om de ikke vil en annen løsning og jeg ikke klarer å betale i tide? Havner jeg i fengsel? Uff kan ikke tenke meg hvordan dette vil påvirke datteren min!Anonymous poster hash: 0410a...359
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2013 #8 Skrevet 2. desember 2013 Det beste du kan gjøre er å ringe kreditoren din (DNB) først. Ettersom det foreligger en dom er det ikke sikkert de vil være behjelpelige men dersom du prøver å forklare situasjonen din så kan det være de gir etter. Du har jo jobb og inntekt så du skal ikke se bort i fra at de er litt medgjørelige. Dersom du har mye annen gjeld så kan det hele være vanskelig. Alle kommuner i Norge er pliktet til å tilby gjeldsrådgivning, ta å ring kommunen i morgen å be om "haste hjelp". Dersom du har en baby så vil du nok bli prioritert Håper alt løser seg for deg Takk!Anonymous poster hash: 0410a...359
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2013 #9 Skrevet 2. desember 2013 Dette skulle du tatt grep om før du dro. Omadressert posten, fått noen til å hente posten, åpne den for deg, eller videresende den til deg. Kunne tatt kontakt med de du skyldte penger før du dro uten å bare la det seile. Dette burde du skjønt ville komme, beklager at jeg går i synet på deg, men dette har du ene og alene selv skyld i. Og du får som fortjent. Det er da klart at regningene forfaller hver mnd! Anonymous poster hash: 77b44...229 Jeg vet Derfor skal jeg begynne å ta en ekstrajobb! Skal bli gjeldsfri innen et år! Det for bli mitt nyttårsforsetter!Anonymous poster hash: 0410a...359
Gjest Grapefrukt Skrevet 2. desember 2013 #10 Skrevet 2. desember 2013 Nå har ikke jeg noe økonomisk utdanning eller er noe ekspertise på dette området, men kunne du for eksempel tatt opp lån av familie eller veldig gode venner? Bare midlertidig for å bli kvitt den verste gjelden? Kanskje lage en nedbetalingsplan med familien som begynner etter et tidspunkt. Sånn at du ikke havner i trøbbel tenker jeg. Er ikke sikkert dette er et godt råd. Lykke til TS
Testosteron Skrevet 2. desember 2013 #11 Skrevet 2. desember 2013 Jeg ble så stressa at jeg trodde (fortsatt tror) at de ikke vil gå med på nedbetalingsavtale siden de har gått så langt som retten! Men jeg ringer i morgen! Jo da. Poenget med dommen er at de da kan gå til namsmannen for å få ham til å starte trekk av lønna di eller utlegg i bil eller leilighet som du eier. Med utlegg kan de kreve tvangssalg av bilen eller leiligheten. Men selv om de har dom på kravet sitt, så kan de likevel gå med på en nedbetalingsavtale hvis de ser seg tjent med det. Det er jo ikke sikkert at det går noe raskere med trekk i lønna, som er eneste alternativ hvis du ikke eier bil eller leilighet som kan tvangsselges.
Testosteron Skrevet 2. desember 2013 #12 Skrevet 2. desember 2013 Hva kommer til å skje om de ikke vil en annen løsning og jeg ikke klarer å betale i tide? Havner jeg i fengsel? Uff kan ikke tenke meg hvordan dette vil påvirke datteren min! Man kommer ikke i fengsel på grunn av gjeldsproblemer. Hvis de ikke går med på en nedbetalingsavtale, så kan de gå til namsmannen/politiet og be namsmannen om å starte trekk i lønna di eller ta utlegg i bil eller leilighet som du eier, som de kan kreve tvangssolgt.
MrUtdannet Skrevet 2. desember 2013 #13 Skrevet 2. desember 2013 Takk til begge for råd! Jeg ble så stressa at jeg trodde (fortsatt tror) at de ikke vil gå med på nedbetalingsavtale siden de har gått så langt som retten! Men jeg ringer i morgen! Det å kontakte banken og be om økonomisk rådgiving har jeg faktisk tenkt på. Men jeg kan bare håpe at det kommer til å hjelpe! Hva kommer til å skje om de ikke vil en annen løsning og jeg ikke klarer å betale i tide? Havner jeg i fengsel? Uff kan ikke tenke meg hvordan dette vil påvirke datteren min!Anonymous poster hash: 0410a...359 Hvis dette er første gang, og du ikke har en haug med inkassosaker andre steder, finnes det håp. Dette betinger at du UMIDDELBART tar kontakt med forliksrådet, og forklarer (troverdig, og med dokumentasjon) hvorfor situasjonen har blitt som den er. Dersom du ikke gjør dette, og ikke klarer å betale summen du er dømt til å betale, vil oppdraget med å kreve inn pengene gå til Statens innkrevningssentral. Disse er ikke nådige, og vil drive inn pengene enten ved å gjøre utleggsforretning (dvs ta fra deg bil, båt, leilighet, el), alternativt gjøre tvungent trekk i lønn eller trygdeytelser. Betalingsanmerkningen du har fått nå, er ikke evig. Dersom det går til utlegg, vil den bli sittende i ti år. Ikke noe å trakte etter. Gjør så godt du kan. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2013 #14 Skrevet 2. desember 2013 Om det går til utlegg/trekk i lønna, kommer betalingsanmerkning i ti år?! Blir den ikke sletta med en gang man har betalt ned gjelda? Har nemlig NRK lisens som jeg rota med og de kommer til trekke i lønna i et per måneder til!Anonymous poster hash: 0410a...359
Adhara Skrevet 3. desember 2013 #15 Skrevet 3. desember 2013 Om det går til utlegg/trekk i lønna, kommer betalingsanmerkning i ti år?! Blir den ikke sletta med en gang man har betalt ned gjelda? Har nemlig NRK lisens som jeg rota med og de kommer til trekke i lønna i et per måneder til!Anonymous poster hash: 0410a...359 Betalingsanmerkningen forsvinner relativt fort etter at du har betalt hele gjelda di. Ca en uke, noen ganger kortere tid. Snakker av personlig erfaring
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå