AnonymBruker Skrevet 2. desember 2013 #1 Del Skrevet 2. desember 2013 Sønnen min har visst fått øyekatarr, og jeg lurer på da på hva jeg bør gjøre i morgen. Er det ok å sende barn med øyekatarr/øyebetennelse til barnehagen, eller må de være hjemme i en dag eller mer i tilfelle det er smittsomt? Anonymous poster hash: f1fd1...a23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 2. desember 2013 #2 Del Skrevet 2. desember 2013 De kan i bhg når de har påbegynt behandling, fikk jeg beskjed om sist. Ivertfall ikke send barnet ubehandlet, det er svært smittsomt... Du må også se an allmenntilstanden, om barnet orker full tut og kjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2013 #3 Del Skrevet 2. desember 2013 Det er veldig smittsomt. Hold barnet hjemme og gå til legen med småen. Anonymous poster hash: 85070...c0d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lite nytt Skrevet 2. desember 2013 #4 Del Skrevet 2. desember 2013 Veldig varierende praksis fra bhg til bhg. Jeg ville ringt de straks i morgentidlig. Jeg har vært borti barnehager som sier at når behandling har startet så kan de komme. Men nå er det mange leger som mener at dette skal barna klare å fikse selv. De vil ikke skrive ut noe. Det du kan gjøre er å lage din egen løsning, kok opp vann og løs salt i dette. Også tar du en bomullsdott med denne løsningen (selvfølgelig avkjølt) og tar fra utsiden av øye til øyekroken. Saltet gjør at bakteriene tørker inn og dør. Det er en mer behagelig behandlng framfor salven som legene skriver ut. Det er veldig smittsomt, men ikke farlig i det hele tatt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 2. desember 2013 #5 Del Skrevet 2. desember 2013 Det var legen som sa barnet var klar for bhg, både jeg og bhg mente behandlingen kunne få en dag på seg iallefall... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2013 #6 Del Skrevet 2. desember 2013 Om formen generelt er bra kan barnet gå i barnehagen, også uten behandling. I veldig mange tilfeller trenger det heller ikke medisiner. http://www.abcnyheter.no/nyheter/helse/2013/11/10/barnehagebarn-oeyekatarr-er-som-en-forkjoelelse-med-snoerr-fra-oeynene Anonymous poster hash: 58b9f...ca9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2013 #7 Del Skrevet 2. desember 2013 På FHI sine sider står det: Øyekatarr (konjunktivitt) Med dagens kunnskap er det ikke av smittevernhensyn grunnlag for å anbefale at barnehagebarn ved mild til moderat øyekatarr holdes hjemme. Bare ved kraftig øyekatarr med rikelig pussdannelse bør barnet av smittevernhensyn holdes hjemme inntil pussdannelsen har avtatt. Ved kraftig øyekatarr vil det vanligvis være behov for legekontakt, og barnets allmenntilstand vil også i stor grad styre behovet for å være hjemme fra barnehagen. Anonymous poster hash: 58b9f...ca9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2013 #8 Del Skrevet 2. desember 2013 Når barn har øyekatarr (og veldig mange andre smittsomme tilstander de kan få) er det gjerne for sent å holde dem hjemme når symptomene først bryter ut. Symptomene kommer først en tid etter at de har blitt smittet og samtidig smittet andre. Å holde barnet hjemme må da i såfall være fordi barnet er plaget av symptomene, ikke for å unngå å smitte andre barn, det har jo allerede skjedd..Anonymous poster hash: e3628...1c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2013 #9 Del Skrevet 2. desember 2013 Er det en kraftig øyekatarr, dvs mye gugge fra øynene og/eller kraftig nedsatt allmenntilstand, så skal barna holdes hjemme. Er det derimot slik at det ikke plager barna nevneverdig, kan de gå i barnehagen. Det er greit å sette seg selv inn i situasjonen, ville du orket å jobbe om du var like syk som barnet? Jeg jobber selv i barnehage, og opplever at mange foreldre ser på oss som sykepleiere i tillegg til barnehageansatte. Det er klart vi trøster og plastrer sår, men om vi må pleie barn som i utgangspunktet skulle vært hjemme, så går det ut over de som er friske. Vi som voksne har det ikke bra på jobb når vi er syke, så hvorfor sender man syke barn i barnehagen da? Ikke ment som en hevet pekefinger på TS altså, bare en generell huskeregel Det er i stor grad allmenntilstanden som avgjør! Når det er sagt så må det også nevnes at det er ulik praksis fra barnehage til barnehage, så ring barnehagen på morgenen og hør hva de mener Anonymous poster hash: 7cf76...c8a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 3. desember 2013 #10 Del Skrevet 3. desember 2013 (endret) Barnehagen kan ikke kreve at foreldrene holder barna hjemme på grunn av øyekatar forutsatt at barnet ikke har redusert allmenntilstand. Dette står på et skriv en av foreldrene i vår barnehage fikk fra legen, som de leverte til barnehagen da de mente at de måtte holde barnet hjemme. Jeg har i tillegg lest dette på nett, at barnehagen ikke kan kreve det. Sønnen vår hadde øyekatar i samme tidsrom (det var flere barn i barnehagen som hadde øyekatar), men vi sendte han i barnehagen. I fjor brukte vi kun saltvannsdråper (som skal være 0,9%, altså skal man ikke lage det selv) med god effekt. I år var infeksjonen kraftigere, derfor måtte vi få medisin, men han var i barnehagen hele tiden. Nå var det i helgen + en mandag det var værst, da. Allmenntilstanden hans var helt fin, derfor valgte vi å ikke holde han hjemme. Endret 3. desember 2013 av Teriyaki Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #11 Del Skrevet 3. desember 2013 I barnehagen vår har de endret anbefalingene på dette, og man kan sende barna i barnehagen med mild-moderat øyekatarr uten påbegynt antibiotikabehandling. Og det syns jeg er greit når de allikevel har funnet ut at saltvann gjør samme nytten. Eller i de tilfellene hvor det er virus, og det uansett ikke hjelper med antibiotika (ja, jeg er litt antibiotikamotstander i tilfeller hvor man egentlig ikke trenger det). Er det skikkelig utbrudd med mengder av puss og ungen ikke er i form så ville jeg ikke sendt i barnehagen uansett. Anonymous poster hash: 29ff4...292 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RockOn Skrevet 3. desember 2013 #12 Del Skrevet 3. desember 2013 En dag etter påbegynt behandling sier barnehagen vår. Og jeg mener å ha lest på helsedirektoratet (?) noen retningslinjer da det kommer til forskjellige sykdommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #13 Del Skrevet 3. desember 2013 En dag etter påbegynt behandling sier barnehagen vår. Og jeg mener å ha lest på helsedirektoratet (?) noen retningslinjer da det kommer til forskjellige sykdommer. Det er sikkert en av linkene jeg la ut over, fra Folkehelseinstituttet. Anonymous poster hash: 58b9f...ca9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RockOn Skrevet 3. desember 2013 #14 Del Skrevet 3. desember 2013 Det er sikkert en av linkene jeg la ut over, fra Folkehelseinstituttet.Anonymous poster hash: 58b9f...ca9 Jeg leste om det på sensommeren/høsten da min sønn slet med dette. Men det er mye mulig det er det samme stedet jeg leste om det. Må legge til at min sønn hadde virkelig kraftig øyekatar med mye puss, så han fikk øyedråper, Så for oss var det aldri snakk om å sende han i barnehagen. Jeg tror at noen barnehager er strengere enn andre, og når barnet ikke har så kraftig øyekatar så vil helst ikke leger gi noe. Og da må man bare forholde seg til hvordan barnehagen har det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Magdalene Skrevet 4. desember 2013 #15 Del Skrevet 4. desember 2013 Vi holder barna selvsagt hjemme til de har startet behandling. Ikle fordi bhg dier det, men fordi vi ikke vil at de skal smitte hele bhg.. Irriterende med foreldre som kun tenker på seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #16 Del Skrevet 4. desember 2013 Vi holder barna selvsagt hjemme til de har startet behandling. Ikle fordi bhg dier det, men fordi vi ikke vil at de skal smitte hele bhg.. Irriterende med foreldre som kun tenker på seg selv. Det er forskjell på sykdommer (ved diaré f.eks er jeg supernøye). Når selv FHI sier "Med dagens kunnskap er det ikke av smittevernhensyn grunnlag for å anbefale at barnehagebarn ved mild til moderat øyekatarr holdes hjemme." så stoler jeg på det. Og jeg ønsker ikke å medisinere der det ikke trengs heller, det er alt for mye unødvendig bruk av antibiotika og annet. Men selvfølgelig, får vi f.eks øyekatarr i forbindelse med forkjølelse, der formen ikke er bra generelt, så holder jeg min hjemme heller en dag for mye enn en dag for lite, så kroppen får slappet av og tatt det med ro. Og er det mye puss så gjelder det samme. De ansatte skal få slippe å tørke masse "gørr" hele dagen, og lillemor skal få slippe å gå med gjenklistrede øyne. Anonymous poster hash: 58b9f...ca9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå