AnonymBruker Skrevet 2. desember 2013 #1 Skrevet 2. desember 2013 Uff.. Skuffet. Er voksen, gift, 30 år, 2 barn, eget hus, har feiret jul hjemme i eget hus siden barna var bittesmå, er nå 8 og 10. Hvert år har mine foreldre vært i syden i jula. Men i år skulle de være hjemme. Vi har styret og planlagt for å finne tid til å besøke dem den her jula, samt funnet en dato for vår tradisjonsrike julefrokost 3.juledag som passet DEM. Vanligvis har vi bedt mannens foreldre, bestemor og søsken og mine søsken og deres partnere og barn hit 4. dagen i alke år, men pga at det skulle passe for mine foreldre endret vi dagen. Jeg har endret mine jobbtider for å spise midag hos dem 2. Juledag, og da måtte jeg også endre tidspunkt for når vi skulle spise middag hos svigers. De er forøvrig hos oss julaften. Kjenner jeg blir så sint når man har lagt planer, endret og ordnet, for å skvise de også inn i et fra før hektisk juleprogran, siden det skulle bli deres første jul hjemme på 8 år var de høyt prioritert, både av oss og andre! Alle har endret planer pga oss og dem. Mamma sa senest for 4 dager siden at de gledet seg til julefrokosten her. Og å ha familien på middag. Har til og med brukt 1000 (!) kr av budsjettet mitt på julegave til dem, en stor kurv med div julemat, julehefter, tørket fiken, kubbelys, marsipan, et fenalår, ja u name it hva jeg ikke har planlagt i den gavekurven til de som skulke være hjemne i år! Noe har jeg kjøpt, noe er fortsatt på handlelista, men dette skulle da bli gaven til dem i år. Ikke at jeg dør av det, men summen av gavekurven blir over 1000 kr. Og så kom hun i dag, å sendte en sms (!) om at de drar til syden i år likevel, drar en uke før jul og tilbake 15. Jan... Altså en mnd som vanlig. De har en del venner som drar dit hvert år... Er så sint og skuffet at jeg ikke har ord! Her har alle satt alle mann til for at de skulle få sin tid med oss, for så å få en slik beskjed på sms, masse smileys, yes, dette blur bra, sol og varme i år og! Uten å tenke på hva de har stelt i stand. Hva faen gjør man med slikt?? Hva faen sier man? Eier de ikke antenner?? Er en del skuffede barnebarn her også som hadde gledet seg til mormor/farmor skulle være hjemne i jula. Har ingen problemer med at de drar dit, det er måten det blir gjort på, at de sier fra 2 uker førde drar, etter alle har lagt til rette for dem, når de har bedyret siden februar at i år skulle de være hjemme... Anonymous poster hash: 98f38...9c1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2013 #2 Skrevet 2. desember 2013 Så nå skal du gå å være sur for dette og ødelegge adventstida for deg selv og de rundt deg? Anonymous poster hash: 45a48...e54 6
Gjest navnelapp Skrevet 2. desember 2013 #3 Skrevet 2. desember 2013 Eg forstår utruleg godt kor irritert du må vere. Men det nyttar jo ikkje å snakke fornuft til slike folk. Du får berre la dei seile, og kose deg med innhaldet i julekurven. Ein lærer jo av slikt, mellom anna at ein ikkje kan stole på sine eigne foreldre. Triste greier. 7
roberta Skrevet 2. desember 2013 #4 Skrevet 2. desember 2013 Ett eller annet i det du skriver og måten du skriver på gjør at jeg ikke får noe medfølelse med deg. Du virker skrekkelig opptatt i hverdagen synes jeg på bakgrunn av at alt er så vanskelig å få til for deg/dere. Foreldrene dine er voksne mennesker og dere skal jo ikke feire så mye av julen sammen at de er avgjørende for at jula de skal bli bra. Jeg synes du skal ønske dem god tur og kose deg sammen med resten av familien din. 13
Barcelone Skrevet 2. desember 2013 #5 Skrevet 2. desember 2013 Jeg synes du skal si fra til dem. Dette er toppen av egoisme av dem når dere har fikset og ordnet og byttet vakter og flyttet julemiddager etc for at det skulle passe for DEM! Det går bare ikke an! 6
elise00 Skrevet 2. desember 2013 #6 Skrevet 2. desember 2013 Skjønner godt at du er skuffet jeg. Hadde blitt det selv. Synes ihvertfall de burde sagt fra lenger tid i forveien, og heller tatt en telefon enn å sende en "avvæpnende" melding full av smileys.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2013 #7 Skrevet 2. desember 2013 Jeg er forsåvidt enig med Roberta, men det jeg lurer på er hvorfor man ikke kan snakke med sine foreldre? Vær voksen og forklar din mor at du synes at det er veldig trist at de drar når alle hadde sett frem til å feire jul sammen og at du har brukt tid på å få kabalen til å gå opp. Anonymous poster hash: 9d5b9...5e5 6
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2013 #8 Skrevet 2. desember 2013 Ett eller annet i det du skriver og måten du skriver på gjør at jeg ikke får noe medfølelse med deg. Du virker skrekkelig opptatt i hverdagen synes jeg på bakgrunn av at alt er så vanskelig å få til for deg/dere. Foreldrene dine er voksne mennesker og dere skal jo ikke feire så mye av julen sammen at de er avgjørende for at jula de skal bli bra. Jeg synes du skal ønske dem god tur og kose deg sammen med resten av familien din. Jula vår blir nok bra, ja, men her er det prinsippet om at vi har endret på alt av andre teadisjoner og jobbskuft for at det skulle passe for de som var hjemme for første gang i jula på 8 år. Kes da hva jeg skriver før du kommer med sure oppgulp. TsAnonymous poster hash: 98f38...9c1 1
roberta Skrevet 2. desember 2013 #9 Skrevet 2. desember 2013 Jula vår blir nok bra, ja, men her er det prinsippet om at vi har endret på alt av andre teadisjoner og jobbskuft for at det skulle passe for de som var hjemme for første gang i jula på 8 år. Kes da hva jeg skriver før du kommer med sure oppgulp. TsAnonymous poster hash: 98f38...9c1 Jeg leste alt du skrev. Hva er det du synes er sure oppgulp? Når du poster her inne må du da tåle at andre ser ting på en annen måte enn deg. 10
ViljaH Skrevet 2. desember 2013 #10 Skrevet 2. desember 2013 Jeg synes du skal si til dem at du er skuffet og at mange har satt himmel og jord i bevegelse for å inkludere dem. Jeg ville spurt hva det var som avgjorde at de stikker av, for det er slik det føles. 9
Forumsnella Skrevet 2. desember 2013 #11 Skrevet 2. desember 2013 Uff.. Skuffet. Er voksen, gift, 30 år, 2 barn, eget hus, har feiret jul hjemme i eget hus siden barna var bittesmå, er nå 8 og 10. Hvert år har mine foreldre vært i syden i jula. Men i år skulle de være hjemme. Vi har styret og planlagt for å finne tid til å besøke dem den her jula, samt funnet en dato for vår tradisjonsrike julefrokost 3.juledag som passet DEM. Vanligvis har vi bedt mannens foreldre, bestemor og søsken og mine søsken og deres partnere og barn hit 4. dagen i alke år, men pga at det skulle passe for mine foreldre endret vi dagen. Jeg har endret mine jobbtider for å spise midag hos dem 2. Juledag, og da måtte jeg også endre tidspunkt for når vi skulle spise middag hos svigers. De er forøvrig hos oss julaften. Kjenner jeg blir så sint når man har lagt planer, endret og ordnet, for å skvise de også inn i et fra før hektisk juleprogran, siden det skulle bli deres første jul hjemme på 8 år var de høyt prioritert, både av oss og andre! Alle har endret planer pga oss og dem. Mamma sa senest for 4 dager siden at de gledet seg til julefrokosten her. Og å ha familien på middag. Har til og med brukt 1000 (!) kr av budsjettet mitt på julegave til dem, en stor kurv med div julemat, julehefter, tørket fiken, kubbelys, marsipan, et fenalår, ja u name it hva jeg ikke har planlagt i den gavekurven til de som skulke være hjemne i år! Noe har jeg kjøpt, noe er fortsatt på handlelista, men dette skulle da bli gaven til dem i år. Ikke at jeg dør av det, men summen av gavekurven blir over 1000 kr. Og så kom hun i dag, å sendte en sms (!) om at de drar til syden i år likevel, drar en uke før jul og tilbake 15. Jan... Altså en mnd som vanlig. De har en del venner som drar dit hvert år... Er så sint og skuffet at jeg ikke har ord! Her har alle satt alle mann til for at de skulle få sin tid med oss, for så å få en slik beskjed på sms, masse smileys, yes, dette blur bra, sol og varme i år og! Uten å tenke på hva de har stelt i stand. Hva faen gjør man med slikt?? Hva faen sier man? Eier de ikke antenner?? Er en del skuffede barnebarn her også som hadde gledet seg til mormor/farmor skulle være hjemne i jula. Har ingen problemer med at de drar dit, det er måten det blir gjort på, at de sier fra 2 uker førde drar, etter alle har lagt til rette for dem, når de har bedyret siden februar at i år skulle de være hjemme...Anonymous poster hash: 98f38...9c1 Det der syns jeg var lumpent gjort av foreldrene dine ja. Når du har planlagt og styrt sånn på for de. jeg ville sagt rett ut hva jeg mente til de jeg. At det er dårlig gjort av de å bryte planer så plutselig og spontant på den måten. Og faktisk fortalt hva du har planlagt og hvor skuffet ungene kommer til å bli.
Gjest Funky Punk Skrevet 2. desember 2013 #12 Skrevet 2. desember 2013 Nåvel. Det er jo du som prioriterer stress og økonomisk utgift. Hvordan i huleste feirer man jul om man må endre masse planer og omorganisere hele julen for å få plass til ett besøk. Nei, legg helle saken død og tenk at du heller har planlagt en hel dag du nå kan ha fri istedenfor da. Høres ut som at du trenger en dag uten mas og stress. 15
Global eD Skrevet 3. desember 2013 #13 Skrevet 3. desember 2013 Neste gang, så får du ta høyde for at de kanskje endrer planer. Seriøst, det blir litt rart at det betyr så mye at de er hjemme i jula. Høres veldig slitsomt ut. Kanskje derfor de reiser til syden hvert år? 3
Daraya Skrevet 3. desember 2013 #14 Skrevet 3. desember 2013 Dårlig gjort, i hvert fall måten. Skikkelig feig å sende en sms. Og det hadde jeg sagt ifra, dvs ringt henne selv. Utover det hadde jeg bare tatt det til etterretning. Det blir ikke tilrettelegging en gang til senere dersom de plutselig har lyst å beære dere med sin tilstedeværelse. Bare la det ligge, nyt adventstiden og jula istedet. Gaven syns jeg ikke er så stort problem, er ting du kan bruke selv.
Jade Skrevet 3. desember 2013 #15 Skrevet 3. desember 2013 Skvise plass til dem?? Høres ikke ut som de var så høyt prioritert. Og hvorfor kunne dere ikke (om de ikke hadde ombestemt seg) feire julaften med dem istedenfor svigers hvis de ikke hadde feiret jul hjemme på 8 år? 6
waco Skrevet 3. desember 2013 #16 Skrevet 3. desember 2013 Folk flest blir jo bare ulykkelige og stressa av jula. Er så glad jeg ikke feirer jul og ikke har gjort det på minst ti år! Hadde jeg fortalt dere hvor mye penger jeg sparer på dette så hadde dere blitt sure på meg! hehe, kanskje jeg skal gjøre det for moro skyld?
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #17 Skrevet 3. desember 2013 Folk flest blir jo bare ulykkelige og stressa av jula. Er så glad jeg ikke feirer jul og ikke har gjort det på minst ti år! Hadde jeg fortalt dere hvor mye penger jeg sparer på dette så hadde dere blitt sure på meg! hehe, kanskje jeg skal gjøre det for moro skyld? Du har helt rett i det. Det er altfor mange som stresser i jula. Man ser at alkoholen blir et middel for å "slappe av" fra det unormale stresset som jula har kostet. Du er heldig vel heldig som slepper å stresse i jula, men vil si at man er enda heldigere om man kan ha en rolig og stressfri jul sammen med familien. Anonymous poster hash: e9170...d43
fuksia Skrevet 3. desember 2013 #18 Skrevet 3. desember 2013 jeg kjenner at jeg blir litt stressa bare av å lese HI.... 5
Furstina Skrevet 3. desember 2013 #19 Skrevet 3. desember 2013 Jag förstår att du är skuffet. Det är en sak om de hade gjort som vanligt, och bokat och åkt som de brukar. Nu har dina föräldrar byggt upp förväntningar hos barn och barnbarn som äntligen ska få fira julen tillsammans med dem. För första gången på 8 år. Ni har tydligen en stor familj och traditioner som satt sig genom åren, och anpassat det "vanliga" schemat och jobbvakter för att fira tillsammans med dina föräldrar. Jag ser inte det som stress utan bara som planläggning så att alla vet var man ska vara vilken dag. Och så ändrar de sig så här nära jul. Jag förstår. Jag tycker du har rätt att vara skuffet, och jag tycker också att du ska ta mod till dig och säga att du är skuffet. Fokusera på förväntningarna från både er och barnbarnen på att få spendera tid tillsammans, inte på att de skvisets in i schemat. Sen är det bara att göra det bästa av saken och försöka att inte hoppas på någon jul med dem 1
Kittykat Skrevet 3. desember 2013 #20 Skrevet 3. desember 2013 (endret) Hvor de vil feire jul er helt opp til dem, men jeg er enig med deg at måten de gjorde det på er helt bak mål. Og jeg synes foreldrene dine burde tenkt på alle planene dere har forandret for å være med dem. Der er ikke lett å få forandret skift på jobben, få flere til middag osv i julen. Da er det hektisk for folk skal det ene og det andre både her og der. Og når de i tillegg har sagt så og si hele året at de skal være hjemme for så å ombestemme seg i siste liten, det synes jeg er litt respektløst ovenfor dere andre som har gjort alt i deres makt for å få være med foreldrene deres. For ikke å snakke om barnebarna som har gledet seg utrolig mye..... Det spiller ingen rolle om de reiser hver jul. Denne julen så har de bygget opp forventningene til både barn og barnebarn, for så å røske alt løs igjen når det nærmer seg og ikke bry seg om alt styret familien deres har gjort bare for å kunne endelig tilbringe julen med dem..... Endret 3. desember 2013 av Kittykat 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå