AnonymBruker Skrevet 2. desember 2013 #1 Skrevet 2. desember 2013 Hei. Vi har en 7 mndr gammel Chi som nå har begynt å få dobbelt tannsett. Vi må til dyrlegen for å trekke dem ettersom melketennene fortsatt står bom fast. Jeg lurer på når vi må gjøre dette. Vil helst ikke legge han i narkose to ganger så jeg ønsker å ta alle samtidig, men er usikker på når det er passende tidspunkt. Har ikke kontroll på de små tennene. Vi har problemer med å venne han til å vise tennene. Han hater virkelig når vi rører han på leppene og begynner å vri seg rundt. Prøver litt hele tiden, men det blir ikke bedre... Noen råd? Ønsker også anbefaling av en bra og rimelig dyrlege i Stavanger/Sandnes-området. På forhånd takk! Anonymous poster hash: 140cb...527
Omnivore Skrevet 3. desember 2013 #2 Skrevet 3. desember 2013 Gjør det med en gang du. Dobbelt tannsett kan virke inn på den endelige tannstillingen og gjøre det rotete i munnen. De gamle tennene vil også begynne å råtne og gi betennelser i munnen hvis de blir stående for lenge. Når det gjelder det å vise tenner så startet jeg mens hunden var sliten/slapp og sofakoste. Tok litt på leppa, godbit, puttet finger i munnen, godbit, løftet leppe bittelitt, godbit. Bare prøv deg fram og se. Hvis du googler "tannvisning" og lignende får du opp mange gode tips.
Gjest bustyvel Skrevet 3. desember 2013 #3 Skrevet 3. desember 2013 Samtidig som det er viktig at tenker på at doble tannsett kan påvirke fremtidig tannstilling og tannhelse, så mener jeg også at veterinærer er altfor kjappe med fjerning. De detter som regel ut av seg selv, mens vet ofte vil ha dem fjernet på sekundet.
Omnivore Skrevet 3. desember 2013 #4 Skrevet 3. desember 2013 Jeg fjernet på min når de nye tennene hadde dukket helt frem (2 tenner som var doble) og hadde da fulgt med fra det bare var en hvit nyanse i gummen til fullverdig tann, melketennene var ikke løse i det hele tatt og ville heller ikke dette ut av seg selv. Det begynte å lukte ekkelt i munnen også. På små raser har de jo ikke så mye plass i munnen så med tanke på tannstilling ville jeg gjort det med en gang ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå