AnonymBruker Skrevet 2. desember 2013 #1 Skrevet 2. desember 2013 Jeg har en hund som er 5 år. Fra vi kjøpte han, har han likt å kjøre bil. Blir så glad når jeg tar med buret, for da vet han at det skal bli en kosetur han elsker. Alltid når han er med oss i bilen, så har han alltid vært stille, ikke et pip. Men det siste året, har han begynt å bjeffe noe voldsomt. Han er stille når vi begynner å kjørte, men etter 5 min begynner han å bjeffe, nesten konstant før han slutter, så går det litt så begynner han igjen. Jeg vet ikke hva det kan være. Hva tror du?Anonymous poster hash: 58bbc...0c5
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2013 #3 Skrevet 2. desember 2013 Bilsyke? Ja? Hva burde jeg gjøre? Har du noen råd?Anonymous poster hash: 58bbc...0c5
Nephthys Skrevet 2. desember 2013 #4 Skrevet 2. desember 2013 Kommer jo veldig an på hvordan hunden din bjeffer? Sint? Oppglødd? Forvirret? Lekent? Bjeffing i bil kan komme av stress.. Om han ser veldig mye av veien kan det hjelpe å dekke til noe av buret en periode og se om det hjelper?
Lea2 Skrevet 2. desember 2013 #5 Skrevet 2. desember 2013 Dette er ikke noe fasitsvar, men jeg tror jeg ville prøvd å ta med hunden på flere korte kjøreturer for å se om den følte seg bedre da. Kanskje ta bilen et stykke for å gå tur i stedet for å bare gå tur. Om det er dette du allerede gjør og den kanskje bjeffer fordi den vet at dere skal gå tur eller noe annet morsomt og blir utålmodig, så kan kanskje lengre kjøreturer uten resultat for hunden (dvs tur) være løsningen. Min blir gjerne litt bråkete om han VET at vi skal til foreldrene mine eller på et fast tursted (han kjenner veien og begynner alltid å bjeffe eller pipe på samme sted).
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2013 #6 Skrevet 2. desember 2013 Han bjeffer uansett hvor vi skal. Noen ganger bjeffer han med en gang, mens noen ganger tar det litt tid. Måten han bjeffer på høres mer ut som sinna eller noe. Om vi skal på lengre tur, så bjeffer han litt før han blir stille og ikke et pip før vi kommer fram.Anonymous poster hash: 58bbc...0c5
Lea2 Skrevet 2. desember 2013 #7 Skrevet 2. desember 2013 Ettersom han slutter å bjeffe og roer seg fort tror jeg ikke at dette er et stort problem. Høres nesten ut som han er litt sånn "YES! Vi skal på tur!" men det kan selvfølgelig være helt feil også. Jeg tror ikke hunden blir bilsyk om den er stille etter bjeffingen. Da ville han kanskje ha kastet opp eller i alle fall begynte å pipe litt eller virket utilpass. Og bjeffingen/reaksjonen hadde neppe vært tidlig på turen. Jeg tror fortsatt jeg hadde tatt hunden med på masse korte turer i bil for å se om den sluttet. Kanskje unngå å gi den oppmerksomhet når den bjeffet, evt. bruke negativ oppmerksomhet som "NEI" litt ettersom hva den er vandt med ellers.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2013 #8 Skrevet 2. desember 2013 Når vi begynner å kjøre hjemmefra så tar det ca 5 min så starter han å bjeffe, vi er 3 km unna sentrum. Bjeffer hele veien gjennom sentrum og når vi da tar av på hovedveien, så slutter han. Og er stille. Når vi kommer til målet og stopper bilen, begynner han å bjeffe, på en annen måte, som om noen kveler han, før jeg åpner døren og vi skal ut og tar han med. Det er litt irriterende å høre på hver gang vi skal på tur med bilen. Det hjelper ikke noen ting ei heller å gjøre noe eller si noe. Anonymous poster hash: 58bbc...0c5
Lea2 Skrevet 2. desember 2013 #9 Skrevet 2. desember 2013 Kan det være at han blir stresset av sentrum? Dvs lys, biler, mennsker, andre hunder, lyder? I så fall kan dere kanskje øve litt på sentrum.. kjøre gjennom ofte slik at han vender seg til dette? At han bjeffer før han skal komme ut vil jeg tro er iver etter å komme ut. Bjeffer i stedet for å klynke/pipe av glede/iver. Men fortsatt ikke sikker på det. Jeg ville øvet mer på alt med bilkjøring og fokusert på sentrum for å se om det hjalp. Om han er utrykk eller blir stressa av akkurat det, så kan det vel gå begge veier her.. enten gir han opp og innser at det ikke er noe å gire seg opp over... eller så kan han bli mer stressa av det. Best å gå forsiktig frem.. Kjenner du noen som er spesielt flink og erfaren med hund som kanskje kan bli med deg på en liten kjørertur og se hva den personen leser av bjeffingen og oppførselen til hunden?
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2013 #10 Skrevet 2. desember 2013 Takk Lea for gode råd. Jeg ser svarene litt sent, og svarer slikt. Men jeg skal prøve med det du fortalte meg om her, driver å noterer meg dine råd. Man vet ikke før man prøver Jeg vil ikke min hund vondt, så må prøve før jeg gir meg. Takk igjen.Anonymous poster hash: 58bbc...0c5
Lea2 Skrevet 2. desember 2013 #11 Skrevet 2. desember 2013 Bare husk at jeg ikke er noen ekspert og at enkelte ting kan gjøre vondt verre. Måten hunden bjeffer på kan fortelle mye og det kan ikke jeg engang høre og du kan sikkert ikke beskrive det heller. Og om jeg hadde hørt så hadde jeg kanskje ikke klart å si om den var sint, redd, syk eller glad heller. Men jeg merker på min hund når vi gjør noe litt for sjelden.. så blir han hyper de få gangene det skjer og kan bjeffe, ule, pipe osv. Men gjør vi den tingen regelmessig i en periode gir han seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå