Gjest Anonymous Skrevet 10. mai 2004 #1 Skrevet 10. mai 2004 siden jeg studerer har jeg valgt å bo i kollektiv siden det er mest økonomisk. men noen ganger tror jeg at jeg holder på å bli gal! jeg er en ganske ryddig person, og liker at iallfall kjøkken og bad er rent og pent. jeg bor med tre andre, og to av de bare roter og roter. og jeg rydder og rydder. vi har snakket om dette tusen ganger, og alle er enige om at vi skal ha det ryddig. men 2 av folka klarer jo aldri å sette kopper inn i oppvaskmaskinen, eller sette inn pålegg, eller tømme søpla... og det er jo helt umulig å tørke opp vannet som har rent utover gulvet hver gang de har dusja!! hver gang jeg kommer inn på badet blir jeg kliss våt på bena eller så glir jeg... blir så frustrert!! det må da være mulig å ha det litt koselig da, selv om man bor i kollektiv! om en mnd flytter jeg, og det skal bli godt! håper bare at det ikke blir like ille neste sted jeg skal bo, men her er det jo ekstremt da.. hadde det ikke vært for meg og ei til så hadde vi måtte ha vassa i søppel og rot...
Gjest pace Skrevet 10. mai 2004 #2 Skrevet 10. mai 2004 Helt enig. Man er forskjellige og man må respektere andres grenser og vesen. Kanskje har du et praktisk problem? Kanskje henge opp huske-lapper til dem ville hjelpe ? Heldigvis er du vel bare i et bo-felleskap, og ikke i et ekteskap.
Gjest gjest1 Skrevet 11. mai 2004 #3 Skrevet 11. mai 2004 Hvorfor er det de med "ryddemani" som skal sette standarden for hva som er akseptalt nivå når det gjelder å ha det ryddig og rent? For noen er dette overhodet ikke viktig - hvorfor er det da sånn at de personene som dette er viktig for, skal bestemme? Dette har jeg lurt på mange ganger. Jeg har nemlig diverse kontrollfreaker som sjefer på jobben her (Steinbukker de fleste av dem *s*) og de påberoper seg retten til å bestemme hva som er ryddig nok. Og deres ord er lov i så måte... Jeg har forstått det sånn at kontrollpersoner og ryddemaniacs blir nervøse og urolige av at det er rotete og flyter litt, men det er da vel ikke alle andres sitt problem det vel?
Gjest GreenSky Skrevet 11. mai 2004 #4 Skrevet 11. mai 2004 Å bo i kollektiv passer slett ikke for alle. Kanskje du er en av dem. Og som mysan sier, hvorfor er det de med ryddemani som må sette standaren? I vårt kollektiv er det hverken ryddig eller rotete i fellesarealene, vi har kommet fram til en mellomting som passer alle.
Gjest Anonymous Skrevet 11. mai 2004 #5 Skrevet 11. mai 2004 men når vi faktisk er enig om å ha det ryddig, og har ordninger på det, så er det jo greit å iallfall prøve å holde litt orden. skal ikke så mye til.. greit med litt rot for meg, men ikke sånn at søppla flyter og man blir kliss våt hver gang man går på badet.
Gjest gjest1 Skrevet 11. mai 2004 #6 Skrevet 11. mai 2004 men når vi faktisk er enig om å ha det ryddig, og har ordninger på det, så er det jo greit å iallfall prøve å holde litt orden. skal ikke så mye til.. greit med litt rot for meg, men ikke sånn at søppla flyter og man blir kliss våt hver gang man går på badet. Akkurat det med å tørke opp på gulvet etter at man har dusjet, kaste tomme påleggspakker i søpla og sånne ting er jeg enig med deg i. Som jeg prøver å si til ungene mine også; prøv å etterlate badet sånn som du vil finne det selv. Men de ser ikke om det er rent eller møkkete, vått eller tørt der vet du, det er det som er problemet. Eldstemann klarer å rydde vekk sånn nogenlunde når han har spist, men brødsmulene sliter vi litt med. Nestemann er ferdig når han har laget maten, da forlater han kjøkkenet uten å se hva han forlater... kanskje jeg må bli litt strengere? Så de ikke blir skilt før de rekker å gifte seg?
Fakse Skrevet 11. mai 2004 #7 Skrevet 11. mai 2004 Når man bor sammen med andre synes jeg det er et minimumskrav at man rydder etter seg selv på fellesarealer når en forlater området (som oftest kjøkken eller bord forran TV). Om man søler er det en selvfølge at man tørker opp etter seg, enten det er forran dusj eller på komfyr. Hvor ofte man skal vaske må man derimot bli enige om. Her er det ikke en selvfølge at man følger standaren til den som er mest pertentlig, men når man først har en avtale så er det en selvfølge at folk følger opp. Hvordan man griper saken an dersom en ikke tar sitt ansvar har jeg desverre ikke noe svar på. Kanskje man bør avtale det også samtidig som man avtaler hvilket system man skal ha på rengjøring? Dagbøter som går i en felles pott til innkjøp av kosemat og fellesartikler kan jo være en mulighet. Men det viktigeste er vel kanskje å se an hvem man flytter inn sammen med før man flytter inn. Det har vi gjort, og jeg svært glad for at ting fungerer så bra som de gjør her i huset
Dru Skrevet 11. mai 2004 #8 Skrevet 11. mai 2004 Huff... Kollektiv er noe dritt! Er ikke noe greit når folk tror at helautomatisk oppvaskmaskin betyr at den gjør hele jobben fra kjøkkenbenk til skap! Slik det fungerer hos meg nå, så må jeg rydde kjøkkenet når jeg skal lage mat. Det er som oftest ikke en cm ledig benkeplass fordi folk ikke rydder etter seg. Så jeg rydder, lager mat, og rydder opp etter meg. Da ser kjøkkenet helt ok ut. Men det kjipe er at jeg må gjennom den prosedyren hver eneste dag! Hos oss er det ikke snakk om at en eller to bestemmer hvor ryddig og rent det skal være, det er snakk om hygiene. For det er faktisk så ille. Dessuten bor det en ganske så uærlig sjel her... Sjampo, vaskemidler, såpe og mat forsvinner jevnt og trutt. Og om vi tar denne personen på fersken, så klarer h*n likevel å nekte for det! Jeg flyter om to måneder! Og ikke i kollektiv denne gangen! *glede seg*
Gjest GreenSky Skrevet 11. mai 2004 #9 Skrevet 11. mai 2004 Dessuten bor det en ganske så uærlig sjel her... Sjampo, vaskemidler, såpe og mat forsvinner jevnt og trutt. Og om vi tar denne personen på fersken, så klarer h*n likevel å nekte for det! Men det er mentaliteten i kollektiv. Det som du vil ha i fred, bør du ha på rommet. Men selv ikke rommet mitt har jeg i fred, naboene mine kan gjerne bruke min pc/tv hvis de vil det. Jeg er heldig med kollektivet hvor jeg bor, de jeg bor med er skikkelig greie. Vi kaller oss bare for "søsterskapet". Og vi deler på det meste, alt fra vaskepulver til klær og allergimedisin. Det tok en stund før jeg ble vant til det, men nå synes jeg det er helt greit. Som sagt, kollektiv passer ikke til alle.
vackraflickan Skrevet 11. mai 2004 #10 Skrevet 11. mai 2004 Jeg har selv bodd mange år i kollektiv. Jeg blir utrolig irritert når folk ikke vet hvor oppvaskmaskinen er, at det er lov å tørke av kjøkkenbenken etter seg osv etc. Det er forskjell på kollektiv. Det beste er å finne et med mennesker med omtrent samme toleransegrense for skitt og rot. Har dere hver deres vaskeuke? Hvis ikke prøv å få til det. Skriv en detaljert vaskeliste. Få med ting som: tørk av vasken, støvsug bak sofaen, tørk støv av hyllen over tv'n, sett krydderene pent på hylla si etc. Få med alle småting som må vaskes og ryddes. Ta med hver minste lille ting det må tørkes støv av. Heng denne listen opp et sted hvor alle vet hvor den er. Personlig rot legges da inn på rommet til den det tilhører. Vi har prøvd å ha det sånn som at de som har vaskeuke er ansvarlige for å bære ut søppel, tømme oppvaskmaskin etc. Det funker ikke helt, men det gjør iallefall at noen av de som aldri gidder gjøre noe gjør det noen ganger. Jeg har prøvd å konsekvent ikke rydde og vaske noe ekstra de gangene det ikke har vært min uke for de som aldri gidder rydde og vaske noe som helst ekstra selv. Det har ikke vært lett. Man føler man tråkker i et hav av smuler på kjøkkengulvet osv. Hensikten med det er å la de som å vaskeuke forstå at om man ikke gjør småting daglig (ting som ikke tar noe tid) så blir det ekstra mye når man først skal vaske. Og la de forstå at det ikke er en selvfølge at noen andre rydder opp etter dem. Det er også viktig å gi beskjed på en ordentlig måte over ting som plager deg. Det finnes kollektiv som til en hver tid er presentable for besøk og hvor de som bor der vet at det går faktisk ann å vaske opp stekepanna etter man har laget mat. Om du sender meg en pm kan jeg sende deg over vaskelisten jeg har laget. Lykke til!!
Bauche Skrevet 11. mai 2004 #11 Skrevet 11. mai 2004 Jeg har bodd i kollektiv i 6 år (vel og merke 3 forskjellige) - grunnen for at jeg gjorde det var fordi jeg mente (og mener kanskje fortsatt) at jeg er altfor sosialt anlagt til å bo alene....men jeg forstår godt problemet ja...Jeg er ikke superryddig jeg...er vel heller kaotisk enn ryddig - MEN jeg vaska iallefall kopper og sånn etter meg. Alle plassene jeg har bodd har vi begynt med lister for å få ting gjort...Mest fordi det ikke er gøy at den som er mest ryddig ender opp med å gjøre alt - eller at alle mener at det er en annens jobb... Vi hadde vaskeliste og oppvaskliste og "Kjøpe dopapir og såpe-liste" Det hopet seg lett opp likevel, men da visste vi iallefall hvem som skulle gjøre det neste gang! - og hvem som burde ha dårlig samvittighet..(vi var venner, så vi fikk lov å kjefte å smelle på de som var for sløv med vaskinga) - kunne vi ikke ta det, så var det fullt mulig å bytte vaskehelg... Om man er veldig ryddig av seg bør man definitivt ikke bo i et kollektiv med fremmede....da bør man heller være selektiv og kanskje flytte inn et kollektiv der du går på "visning" så får du se hvem som bor der og hva de er på utkikk etter... Det som er mest unikt med å bo i kollektiv (utenom det sosiale) er at "alle" har sine "kjepphester"...noe de VIL at skal være reint eller ordnet...på den måten blir iallefall noen ting gjort...MEN kanskje jeg har vært heldig med alle mine kollektiv....
Gjest Anonymous Skrevet 11. mai 2004 #12 Skrevet 11. mai 2004 jeg synes det er veldig hyggelig å bo sammen med andre, siden jeg er veldig sosial. men det er rotet som irriterer meg endel da. vi har vaskelister og alt det der, men det funker bare ikke. men nå flytter jeg om en mnd. og ser fram til det...
Gjest GreenSky Skrevet 11. mai 2004 #13 Skrevet 11. mai 2004 Venninna mi som jeg bor med, knabba litt aluminiumsfolie av meg av i går, og jeg sa til henne "det er greit, bare forsyn deg du, det som er mitt er ikke mitt her i dette kollektivet uansett". Vi lo litt av det. Mente det som en spøk, men det er jo sant. En må være ganske rund i kantene, ellers går det ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå