AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #21 Skrevet 3. desember 2013 Dyremishandlere kjøper av useriøse oppdrettere som ikke avler på fysiske fortrinn og generell helse. Ordentlige eiere kjøper av ordentlige oppdrettere. Bare sånn til informasjon Nei, alle som kjøper den slags raser bryr seg ikke om dyrenes ve og vel i det hele tatt. De tenker bare på at de synes hundene er søte. Hvordan man kan synes store helseproblemer og det faktum at de knapt kan gå sier nok om dem. Anonymous poster hash: ba976...c82 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #22 Skrevet 3. desember 2013 Hahaha, synes virkelig synd i deg. Tenk at folk faktisk oppfører seg sånn. Flaut. Det er du som bør være flau som oppfører deg som en dyremishandler. Anonymous poster hash: ba976...c82
daemonia Skrevet 3. desember 2013 #23 Skrevet 3. desember 2013 Det er du som bør være flau som oppfører deg som en dyremishandler. Anonymous poster hash: ba976...c82 Når jeg ser på svar som du klarer å komme med som ikke har noe som helst med tråden å gjøre en gang så forstår jeg ikke at KG ble nevnt som et seriøst og koselig forum når det kom til hund.... Uansett hva en har av hund, katt, eller fisk så er det alltid en eller annen som skal slenge dritt. Du kan virkelig ikke ha det godt med deg selv.... 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #24 Skrevet 3. desember 2013 Når jeg ser på svar som du klarer å komme med som ikke har noe som helst med tråden å gjøre en gang så forstår jeg ikke at KG ble nevnt som et seriøst og koselig forum når det kom til hund.... Uansett hva en har av hund, katt, eller fisk så er det alltid en eller annen som skal slenge dritt. Du kan virkelig ikke ha det godt med deg selv.... Det har i høyeste grad med trådens tema å gjøre. Jeg ser daglig den type hunder som er kjøpt hos skikkelige oppdrettere som sliter mye. Du trenger ikke å gi meg en diagnose bare fordi jeg er uenig med deg. Det var dette med å kaste stein i glasshus, hørt om det? Anonymous poster hash: ba976...c82 2
Katichan Skrevet 3. desember 2013 Forfatter #25 Skrevet 3. desember 2013 Det er du som bør være flau som oppfører deg som en dyremishandler. Anonymous poster hash: ba976...c82 Guud, skjerp deg. Skal verken ha mops eller fransk Bulldog.(Ikke fordi du mener jeg er en dyremishandler, men fordi jeg ikke synes det er en rase for meg) 1
Gjest Belle âme Skrevet 3. desember 2013 #26 Skrevet 3. desember 2013 Papillon! Kjenner ein herlig ein <3 Dachs Cairn terrier Silky terrier Schnauzer Border collie Shetland severdig Clumber spaniel Whippet Italiensk mynde Dansk svensk gårdshund Person russell terrier Border terrier Jack Russell terrier Polsk owerzareck nitzy
Katichan Skrevet 3. desember 2013 Forfatter #27 Skrevet 3. desember 2013 Takk til alle som svarer på spørsmålet mitt! :-D
Gjest Belle âme Skrevet 3. desember 2013 #28 Skrevet 3. desember 2013 Papillon! Kjenner ein herlig ein <3 Dachs Cairn terrier Silky terrier Schnauzer Border collie Shetland severdig Clumber spaniel Whippet Italiensk mynde Dansk svensk gårdshund Person russell terrier Border terrier Jack Russell terrier Polsk owerzareck nitzy Shetland sheepdog
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #29 Skrevet 3. desember 2013 Men nå er det slik at uansett hvilken oppdretter man velger fra så er mops, og boston terrier syke. I den grad at de ikke klarer å puste ordentlig. http://4.bp.blogspot.com/-5MLgr-QRojM/TZDbUUwQrBI/AAAAAAAAJSE/omVnq2rlTw0/s1600/pug-skull-kp.JPG Dette er så lite gunstig for et dyr som det går an å komme, og hvordan noen kan i det hele tatt tenke på å kjøpe et slikt dyr er utenfor min fatteevne. Man hører alltid argumenter som "Men man må da velge fra en seriøs oppdretter som avler på friske mops!" Eller "Det er så mange andre hunderaser som lider" Hva godt gjør det for hunden at det finnes også andre raser som har blitt ihjelavlet? Det er like sykt om man velger å kjøpe en Schæfer med en bakende som nesten soper ned i bakken og den må løpe kalvbeint for å i det hele tatt bevege seg. Eller en Cavalier som har store sjanser for å bli gal i smerter fordi hodet er for lite for hjernen. En frisk og naturlig hund er en hund som ligner mest mulig ulv i ekstriør, og funksjonalitet. Men når alt kommer til alt så ser jeg på mops som den verste hunderasen der ute. Det er så mye dritt disse hundene er utsatt for i tillegg til pusteproblemene. Anonymous poster hash: 67149...9ac 1
daemonia Skrevet 3. desember 2013 #30 Skrevet 3. desember 2013 Det har i høyeste grad med trådens tema å gjøre. Jeg ser daglig den type hunder som er kjøpt hos skikkelige oppdrettere som sliter mye. Du trenger ikke å gi meg en diagnose bare fordi jeg er uenig med deg. Det var dette med å kaste stein i glasshus, hørt om det? Anonymous poster hash: ba976...c82 Da vil jeg veldig gjerne hvilke oppdrettere dette er snakk om, for jeg kjenner godt over gjennomsnittet antall oppdrettere av veldig mange raser, og jeg ser stor forskjell på hunder som kommer fra forskjellige. Jeg har ikke kastet stein, men det kan jo ikke være greit å være så negativt innstilt som du er. 1
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2013 #31 Skrevet 3. desember 2013 Min erfaring er at de her smårasene er mer jobb enn en stor rase hvor de er bråkete det første året og så er de bare diger og rolig og gjør intet av seg.
Chiqette Skrevet 3. desember 2013 #32 Skrevet 3. desember 2013 hva med bichon frise? Relativ frisk rase, lettlærte og trivelige 1
Sofagris Skrevet 3. desember 2013 #33 Skrevet 3. desember 2013 Wow, jeg har fransk bulldog, men er absolutt ikke en dyremishandler. Syns forsåvidt det ordet blir kastet hit og dit litt for lett. Til TS: Selv om du kanskje har lagt fra deg tanken på FB, vil jeg bare komme med hva jeg tenkte på når jeg skulle kjøpe hund. Vi bor i leilighet i storby, vi ville ha en mindre selskapshund som deg og søkte mye rundt. Vi fant ut at FB like gjerne kan ligge på sofaen dagen lang, som de kan være med ut i skogen/fjellet ol. De har derfor masse energi til å bruke på slike langturer, men trenger det absolutt ikke hver dag. Dette passet ihvertfall oss perfekt. I tillegg kontaktet vi jo flere forskjellige oppdrettere og fikk hilse på både mor og far og sett helseattester før vi kjøpte. Vi hadde jo fått med oss hvilke problemer denne rasen kunne ha. Vi har fått en FB med åpne nesebor og gode pusteegenskaper, som aldri snorker. Dette er jo også en strålende selskapshund fordi de tåler mye og er hardbarka selv om de er en mindre rase. De er også kjent for å være fine familiehunder og kjærlige med barn. Det var også en viktig faktor for oss, da det er endel barn i familien. Hun er super med disse og stoler på alt og alle og er veldig sosial!
Lea2 Skrevet 3. desember 2013 #34 Skrevet 3. desember 2013 Jeg vil gjerne slå et slag for blandingshunder (a la uhell eller gatamix). Hva med en omplasseringshund? Det MÅ jo ikke være rasehund om du ikke planlegger å stille den ut eller være aktiv i en klubb for en bestemt rase.
Micolina Skrevet 3. desember 2013 #35 Skrevet 3. desember 2013 Ser to stk. har foreslått Cairn Terrier. Vi har hatt oppdrett på det mange år og det er en flott hunderase. Som jeg vet om er det ikke noe særlige sykdommer i i den rasen. Den er allsidig, med mye energi, men kan fint ligge på sofan en hel dag. Den er smart, sjarmerende og lettlært. Eneste neg/pos er at de ikke røyter og pelsen må da nappes. Selv har jeg sett på Dansk/Svensk gårdshund og Jack Russell terrier. Jeg liker de litt hardføre og med mye energi. Som en annen sier her, anbefaler å ta tester på nett for å finne ut hvilken hunderase som passer for deg !
Lea2 Skrevet 3. desember 2013 #36 Skrevet 3. desember 2013 Cair terrieren er som regel ikke fryktelig pen eller søt (den er på ingen måte stygg, men det er ingen prydhund). Dette tror jeg gjør at den er avlet litt mer forsiktig. Det er ikke samme etterspørselen som etter andre raser. Men til tross for sitt hverdagslige utseende er den en flott familie- og turhund. Vår var i alle fall det. Relativt smart var hun også. Pelsen var en fordel for oss, men det er klart at den krever annet vedlikehold enn en hund som røyter. 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #37 Skrevet 3. desember 2013 Tibetansk spaniel fanatikeren her! Selv om tibben er kortbeint og har kortere snute en mange andre raser har jeg til gode å møte en eneste en med pusteproblemer (og jeg har ikke tellinga på hvor mange jeg har møtt og hilst på, over 200 i hvert fall) . Det er heller ikke spesielt utbredt på rasen. Hvis de dog blir syke (kennelhoste) har jeg hørt at de kan innoversnøfte noe, men da er det i forbindelse med kennelhoste og blir helt fine etter behandling eller når sykdommen går over av seg selv. Oppdrettere i nord ja. Avstandene blir litt lengre jo lengre nord du kommer, men jeg kan da ruske opp noen jeg kjenner til her. http://www.tibbehaugen-kennel.com/ Tibbehaugen har jeg fått et veldig godt inntrykk av og syns de har veldig fine hunder. http://www.atilda.net/ Disse har også helt nydelige hunder. http://www.vktv.no/~varslot/n-index.htm Mango's har jeg både sett og hørt veldig mye bra om, men har ikke møtt mange av hundene, har dog møtt en del avkom etter den kjente "mango's Kenzo". Ellers finner du flere oppdrettere her: http://nmhk-tibetanskspaniel.net/Oppdrettere Der kan du også finne litt annet rundt klubben i margen. Lykke til videre! (og jeg syns det er totalt unødvendig av andre å slenge meningsløs dritt om andre raser i denne tråden, dyreplageri eller ei, lag en diskusjon om dyreplageri en annen plass) Anonymous poster hash: 070bc...e5f
skruf Skrevet 3. desember 2013 #38 Skrevet 3. desember 2013 Jeg synes det er så dumt at mange tror at små raser=enklere å ha med å gjøre. Utifra min erfaring så har de av mine venninner som har små hunder mye mere stress og utfordringer enn hva jeg har med min store hund. F.eks har jeg ei venninne som har en såkalt veskehund. Den er overalt, må sove i senga, kan ikke være hjemme alene, og er generelt en hund som gjør mye utav seg selv om den er liten. Jeg har ei berner sennen-jente på ca 45kg som er verdens roligste hund. Hun ligger på teppet sitt når vi ikke er hjemme, og om natta. Har aldri gnafset i seg hverken sko eller møbler. Bæsjet inne en gang da hun var helt ny her, og ble tidlig stueren. Hun kan gå lange fjellturer, samtidig som hun nøyer seg med korte turer hvis f.eks været er helt elendig. Bjeffer bare hvis det er noen ukjente som ringer på døren, eller hvis katten vår prøver å stjele maten hennes. Hvis vi begge er på jobb så tåler hun fort 7 timer alene hjemme uten å gjøre noe som helst av ulovligheter. Står et slag for større hunder jeg!
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #39 Skrevet 3. desember 2013 Tibbedamen igjen. Må også legge til at hvis du er villig og har mulighet, så finnes det uendelige muligheter å velge mellom i oppdrettere hvis du vil velge fra eksotiske linjer eller superduper linjer fra oppdrettere som stiller ut i både inn og utland. Men de jeg har satt opp dekker definitivt opp for alt en "vanlig dødlig" (med humor) hundeeier kan måtte ønske. Jeg synes det er så dumt at mange tror at små raser=enklere å ha med å gjøre. Utifra min erfaring så har de av mine venninner som har små hunder mye mere stress og utfordringer enn hva jeg har med min store hund. F.eks har jeg ei venninne som har en såkalt veskehund. Den er overalt, må sove i senga, kan ikke være hjemme alene, og er generelt en hund som gjør mye utav seg selv om den er liten. Jeg har ei berner sennen-jente på ca 45kg som er verdens roligste hund. Hun ligger på teppet sitt når vi ikke er hjemme, og om natta. Har aldri gnafset i seg hverken sko eller møbler. Bæsjet inne en gang da hun var helt ny her, og ble tidlig stueren. Hun kan gå lange fjellturer, samtidig som hun nøyer seg med korte turer hvis f.eks været er helt elendig. Bjeffer bare hvis det er noen ukjente som ringer på døren, eller hvis katten vår prøver å stjele maten hennes. Hvis vi begge er på jobb så tåler hun fort 7 timer alene hjemme uten å gjøre noe som helst av ulovligheter. Står et slag for større hunder jeg! Jeg mener ikke små raser (alle) er enkle å ha med å gjøre. Det blir som du gjør det til. Er det en veskehund tipper jeg på at eieren har som mange andre gått i "du er jo så liten å søt og du får lov til alt og stakkars babypusebabyen som ble redd for den store hunden" fella som kan være uhyre enkel å gå i. Og jeg vil regne Tibben som en liten hund, ikke en veskehund. Veskehund for meg er chihuahua, yorkshire terrier og de andre rasene med maxvekt på 3 kg og der har jeg hørt mye ymse om hundene også, spesielt chihuahuaen. Anonymous poster hash: 070bc...e5f
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #40 Skrevet 3. desember 2013 Hvor mye tenker du å aktivisere hunden? Kun tur og hverdagslydighet, eller vil du trene agility/bruks/spor/lydighet/etc? Hvor lenge vil du aktivisere hunden hver dag? Bør den være lett å lære å gå løs på tur, eller er det greit med båndhund? Hvor mye pelsstell kan du takle? Kan du ha en hund som stort sett må ha klær på seg ute på vinteren, eller ønsker du en med varmende pels? Ønsker om jaktinstinkt, terskel for å lage lyd, vaktinstinkt? Må den være mye alene hjemme? Anonymous poster hash: ba43d...bbb 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå