Gå til innhold

Hemmelig bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal gifte oss!!! Men vi vil ha et bryllup i det stille. Vi orker ikke å ha noe stort, kan heller ta en bryllupsfest for familie og venner en annen gang. For å unngå sure miner, for spenningens del, og fordi dette handler om oss to, har vi tenkt å gifte oss i all hemlighet :hoho:

Hvordan går vi fram for å unngå forlovere? Kan vi ha f.eks. presten og kirketjeneren som forlovere? Hva om vi vil gifte oss på en fjelltopp?? Har dere noen andre gode forslag til en helt spesiell vielse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei..

Å gifte seg i hemmelighet går fint an. Det du ikke kan unngå er forlovere.

Det må du ha uansett hvordan du skal gifte deg.

Du må ha en som kjenner deg og som kan skrive under på forlovererklæring. Det samme må mannen. Forloverne trenger ikke være tilstede under vielsen, men for at dere skal gifte dere må forloverpapirer være sendt inn på forhånd. En måte å gjøre det på er å spørre bekjente som bor langt unna til å være forlover. Da er det lettere å holde hemmelig for andre.

Under selve vielsen trenger du to vitner. Presten kan ikke være vitner fordi hun/han er vigsler. Kirketjener og evt klokker kan være vitner og skrive under på akkurat det. Bare husk å avtal det på forhånd med dem.

Vigsel på fjelltopp blir nok vanskelig. Biskopene har innskjerpet det med vigsel utenfor kontor/kirke. Det finnes andre steder som blir brukt som vigselssteder som er litt annerledes. Her hvor vi bor er det noen bygdetun og tidligere kirkesteder som er godkjent som vigselssted.

Snakk med presten og spør hvordan det er der hvor dere bor.

Når dere melder vigsel til kirkekontoret så husk å vær tydelig på at det skal være hemmelig vigsel. Vigsel er normalt en offentlig handling. Det går an å ha den hemmelig etter deres ønske.

Lurer du på noe mer kan du gjerne sende PM.

Hilsen Lampeskjermen

Skrevet

Hei,

vi gjorde det på akkurat samme måte, i all hemmelighet. 8)

Vi giftet oss hos sorenskriveren, med bare forloverene til stede.

Vi gjorde litt ut av det hele ved at vi reiste til Osllo og spiste middag på et flott sted. Mannen min hadde fått tak i limosin og jeg hadde leid en flott blå kjole.

Siden jeg var ganske så gravid gjorde vi det slik :)

Vi fortalte det til venner og familie ganske så kjapt, vi hadde også satt inn en anonse i avsa her :P Du kan tenke deg folk satte kaffen i halsen :o Følte seg nok snytt, især familie...SÅ i år går vi for full pakke :P Velsignelse av ektepakten kalles det og foregår i kirka.

Blir stas :)

Lykke til med deg og ditt :-)

Skrevet

Hvis du gifter deg i en ambasade i utlandet stiller de selv med to vitner...

Skrevet

Vi skal gifte oss på Mauritius. Der kreves det ikke at vi har underskrift fra forlovere. Reisebyrået ordnet med alle papirer som var nødvendige og med vitner for oss der nede.

Skrevet
Hadde aldri tilgitt søsteren min dersom hun hadde giftet seg i stillhet, uten meg! *snurt*
Skrevet
Hadde aldri tilgitt søsteren min dersom hun hadde giftet seg i stillhet' date=' uten meg! *snurt*[/quote']

Lillebroren min ble faktisk litt fornærmet (giftet meg i hemmelighet i Las Vegas i fjor sommer), men resten av familien tok det helt fantastisk! Det ble "selvsagt" fremsatt krav om bryllupsfest, med kommentarer som at "dere skal selvfølgelig få bryllupsgave, men vi holder den som gissel inntil dere avholder bryllupsfest" :hoho:

Skrevet

Synes det er dårlig gjort å gifte seg i hemmelighet jeg. Vel er det deres valg men bryllupet er vel så mye en anledning til å samle venner og bekjente som å bekrefte deres kjærlighet. Mener jeg, da. Jeg ville heller invitert til en helt vanlig fest, bare en helt uformell grillfest eller noe, og så få en prest eller noe til å komme dit og plutselig gifte dere.

Skrevet

Dårlig gjort??? Hvem er det man gifte seg for?

Venner og familie kan jeg samle når som helst - trenger ingen anledning for det.. Men bryllupet vårt er bare vårt og det skal vi ha slik VI vil ha det - det handler om ingen andre enn OSS - og om familien eller venner hadde blitt sure om vi velger å gjøre det hemmelig, synd for dem!!

Skrevet
Dårlig gjort??? Hvem er det man gifte seg for?

Venner og familie kan jeg samle når som helst - trenger ingen anledning for det.. Men bryllupet vårt er bare vårt og det skal vi ha slik VI vil ha det - det handler om ingen andre enn OSS - og om familien eller venner hadde blitt sure om vi velger å gjøre det hemmelig, synd for dem!!

Som jeg sa: JEG mener at bryllupet er en sosial happening mer enn en privat kjærlighetserklæring. Du kan gjerne mene noe annet uten å glefse til meg av den grunn.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Jeg har aldri forstått, at en heller velger helt fremmede mennesker som forlovere. Men det er nå meg da.

Skrevet

Dere kan jo ha et bryllup i det stille uten å gjøre det i hemmelighet.. Dere kan jo fortell foreldre osv om at dere skal f.eks reise bort å gifte dere før dere gjør det.

Vil dere ha fest for venner og familie senere får dere jo også muligheten til å planlegge den før dere gifter dere. Og kan da ha festen kort tid etterpå.

Skrevet
Jeg har aldri forstått,  at en heller velger helt fremmede mennesker som forlovere. Men det er nå meg da.

Du kan ikke velge helt fremmede mennesker som forlovere. Disse skal signere på at du ikke er gift fra før osv.

Vitner derimot, kan være fremmede.

Skrevet

Jeg har en bror som reiste vekk og giftet seg i hemmelighet . Jeg må innrømme at jeg ble litt snurt! Hadde ønsket å være der nå han giftet seg.

Dem hadde en hyggelig feiring med venner og kjente etter bryllupsreisen og bruden kom i brudekjolen så det hjalp jo litt...

Skrevet

Nabovenninna mi gifta seg i all hemmelighet i fjor vår med kun hennes søster som forlover (og mannen hadde en kompis som forlover) På selve dagen gifta de seg på Tinghuset og hadde en lekker middag på restaurant for seg selv og forlovere.

MEN - et par helger etterpå samla de noen venner og familie for å feire hennes 40 års dag....når vi var godt i gang med feiringa så ble champis spretta med beskjed om at "vi har gifta oss". Det ble lutter glede, tårer og latter blandt ALLE gjestene. INGEN ble snurt eller no sånt faktisk...

Jeg kan vel kanskje forstå at noen blir skuffet ved å ikke få være MED på å feire den begivenhet som det nå faktisk ER å gifte seg....men, å skulle bli sur og snurt for at man FORLANGER en fest...næh, det synes jeg er smålig. Uansett hvordan man snur og vender på det så KOSTER det nå faktisk litt å gifte seg.....og hvis man ikke ER Interessert i å ville betale i dyre dommer for et giftemål, vel så må det da for herrens navn være opp til PARET å bestemme hvorvidt de vil gjøre det!!!!

Skrevet

Takk Scorpina :klappe:

Jeg er så innmari sliten av å hele tiden skal gjøre det som forventes av meg, og alltid må ta hensyn til alle andre.

Vi har hemmelig bryllup fordi VI vil, og hvis foreldre blir snurte, og noen mener vi har snytt de for en fest, ja, da får de bare mene det....

Selvfølgelig regner jeg med at noen blir snurt fordi de gjerne ville vært med oss på seremonien, men hvis vi ikke vil ha med noen da? Hvor moro hadde dere syntes det hadde vært, å være tilstede når dere vet at brudeparet EGENTLIG ville hatt den stunden alene??

Hadde vi fortalt noen at vi skulle gifte oss, og sagt datoen, hadde faktisk noen klart å stille opp selv om vi hadde presisert det motsatte.....

Og tar de da hensyn til seg selv eller brudeparets ønsker ??

Og hva er viktigst på den dagen? våre ønsker og forhåpninger for dagen, eller andres forventninger og "krav"??

Skrevet

Bestevenninna mi gifter seg hemmelig neste fredag.De eneste som vet det er forloveren hans, Ordensmannen og jeg (forlover). Ordensmannen vet det siden vi to blir med til Nederland som vitner.

Selv feirer vi stort, og det eneste jeg synes er litt synd er at jeg ikke får holdt utdrikkingslag for henne på forhånd. Regner allikevel med at det burde gå rimelig greit å ha et utdrikkingslag før papirbryllupet. For den fallskjermturen ho alltid har drømt om, den skal ho få !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...