Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mulig å få boliglån selv om man er student (og har nok oppspart i egenkapital)? Da har man jo ikke særlig stor inntekt, og vil jo ikke kunne betjene lånet skikkelig før man er ferdig utdannet og har kommet seg i jobb. Likevel ser jeg stadig studenter som kjøper leilighet? Vil gjerne kjøpe om noen år, har ikke lyst å bo hjemme til jeg er 26 akkurat...

Anonymous poster hash: 6a7ab...903
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, de som får lån har fast jobb ved siden av der de tjener nok etter bankens vurdering. Eller så er det foreldre som går inn.

Anonymous poster hash: 46333...58d
Skrevet

Det blir nok vanskelig. Jeg med fast inntekt hadde vanskelig nok med å få boliglån for å si det på den måten.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Jeg og min daværende samboer fikk beskjed om at vi ville få boliglån selv om begge ville bli studenter fra august (dette var i mai), så lenge vi kunne dokumentere at vi hadde "garanterte" deltidsjobber som ville dekke en viss sum i måneden sammen summen fra Lånekassen (boliglån+ SIFOs standardbudsjett), tåle en renteøkning på minst 5% og ha egenkapital/kausjonist.

Anonymous poster hash: d5843...dde
Skrevet

Jeg og min daværende samboer fikk beskjed om at vi ville få boliglån selv om begge ville bli studenter fra august (dette var i mai), så lenge vi kunne dokumentere at vi hadde "garanterte" deltidsjobber som ville dekke en viss sum i måneden sammen summen fra Lånekassen (boliglån+ SIFOs standardbudsjett), tåle en renteøkning på minst 5% og ha egenkapital/kausjonist.

Anonymous poster hash: d5843...dde

Det svaret fikk jeg også for ett eller to år siden. Men mitt inntrykk er at de har strammet inn veldig i det siste og de er svært strenge. Mye mulig jeg tar feil altså, det vil naturlignok varierere fra bank til bank.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Vi fikk boliglån for to år siden da jeg var ca midt i siste semester.

Jeg jobbet ikke, fikk kun penger fra lånekassen, hadde ikke noen jobbtilbud liggende klart, men de i banken anså sjangsene for at jeg ville få jobb etter endt studie som meget høy. Lønnsnivået i aktuell bransje ligger og lå også da rimelig høyt.

Samboer var i full jobb, men tjente ikke over gjennomsnittet.

Det skader ikke å snakke med banken for å sjekke ut hvilke muligheter du har :)

Anonymous poster hash: 6ff47...ebe
Skrevet (endret)

Det stod en sak i Studvest om dette, for ikke så lenge siden, tror jeg. Eller så var det BT. Uansett, så skreiv de om at en student hadde fått boliglån, og en annen ikke, til tross for at begge hadde nok egenkapital.

Grunnen til at hun ene hadde fått, og hun andre ikke var grunnet yrkesvalgene. De som utdanner seg til det som blir ansett som lette/trygge yrker å få jobb i rett etter endt utdanning, har lettere for å få boliglån, så sant man oppfyller kravet om egenkapital. Tror hun det gjaldt i saken som fikk boliglån, gikk Juss. Men selvfølgelig må en jo også kunne betjene boliglån (f.eks. bare på rentene) så lenge en studerer. Og det er nok lettere om det er to sammen som begge ligger ann til gode jobber etter endt utdanning. Men det er kanskje ulikt fra bank til bank. Jeg ville undersøkt litt :)

I tillegg trodde jeg også at de som har samlet en fin sum på BSUen har lettere for å få boliglån, fordi det viser at en kan spare og har et fornuftig forhold til penger. Det er iallfall det som er argumentet mot å skaffe seg BSU, blant andre fordeler. Om dette stemmer eller ikke, kan jeg ikke svare på. Godt mulig de har strammet inn reglene siden en slik uttalelse har blitt gjort.

Endret av lillsunshine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...