TylerDurden Skrevet 2. desember 2013 #1 Skrevet 2. desember 2013 Han har vært inne i 6 dager når, og frem til den 4. dagen har han storkoset seg, men nå går han meg på nervene. Han går bare og hyler etter å komme ut og river ned alt som står i rutene. Jeg tok han ut i stad og fulgte etter han, men han ville bare bevege seg langt vekk, så jeg gadd ikke å bære han tilbake til hagen flere ganger så jeg har nå tatt han inn igjen. Etter jeg tok han inn igjen så han er verre enn noen gang. Jeg ga han en liten pille som skal roe han ned litt(ganske mild dose). Jeg må ut å få kjøpt mye god mat til han før jeg slipper han ut tror jeg. Hvor lenge bør jeg holde han inne? Det er også en veldig aktiv vei på den ene siden av huset som stresser meg veldig dersom jeg slipper han ut.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2013 #2 Skrevet 2. desember 2013 Minimum fire uker hvis du vil være helt trygg på at han har slått seg til ro. Du må overse adferden hans, han kjeder seg bare og vil roe seg etterhvert. Anonymous poster hash: a5d39...88d 1
Aurora M. Skrevet 2. desember 2013 #3 Skrevet 2. desember 2013 Først av alt: Hva slags pille?? Det er sant og si første gangen jeg har hørt om noen som gir katten piller for å "roe den ned", og måten du skriver det på kan få meg til å tenke at det ikke er første gang du gjør det. Selv har jeg hatt ville katter, stressede "gale" katter, mishandlede nervevrake katter i min varetekt i over 30 år, men jeg har da aldri gitt de piller for å "roe de ned". Skal du fortsette slik risikerer du at den blir avhengig, for du må nemlig holde den inne i 3 uker til. Deretter må den gradvis vennes til utelivet på den nye plassen. Det er en langsom prosess som krever tålmodighet og fasthet fra din side. Aller helst burde du ha den i sele de første par ukene, men om den ikke er vant til det fra før kan det selvfølgelig bli vanskelig å få til. Du bør derfor fotfølge den og lokke den til deg når du synes den beveger seg for langt bort. Det er kjempeviktig for tryggheten og fremtidig stedbundenhet at den lærer seg å kjenne nærområdet først, før den tar lengre turer. I mellomtiden får du gjøre innetiden mer spennende og attraktiv for den. Kjøp noen nye leker, og la den få "ta seg ut" i lek med deg. Sørg for at den får løpe fra seg litt. Bruk f.eks en snor med noe i enden og dra den langsetter gulvet, gjennom alle rom, la den hoppe litt o.s.v M.a.o slit den ut. Feliway kan også være til hjelp for den i tiden som kommer. Men medikamenter:
TylerDurden Skrevet 2. desember 2013 Forfatter #4 Skrevet 2. desember 2013 Jeg fikk dem av dyrlegen under forrige flytting. Har kun gitt han det når han har operert ellers. Han hoppa i rutene i stad og var helt ubrukelig, så ikke andre muligheter, nå ligger han og maler ved siden av meg. Har prøvd med dele før, men det går bare ikke. Jeg får heller forfølge han når jeg slipper han ut neste gang.
TylerDurden Skrevet 2. desember 2013 Forfatter #5 Skrevet 2. desember 2013 Når jeg sier hoppa i rutene så mener jeg bokstavlig talt skallet i rutene.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2013 #6 Skrevet 2. desember 2013 Huffda,men du må holde han inne. Slipper du han ut nå er det stor fare for at han ikke finner hjem igjen,og du sitter uten pus :-( Jeg hadde aldri turt det.iallefall. Anonymous poster hash: 671e4...be0
Gjest HappyWaffle Skrevet 2. desember 2013 #7 Skrevet 2. desember 2013 bruk litt ekstra penger på spennende leker om du kan. http://nettdyret.no/undercover-mouse.html denne er genial!! har du prøvd å vende han til bånd? det kan være at du sakte men sikkert kan lære han til å gå i bånd den perioden du ikke vil ha han løs. ta på han selen uten bånd og gi han godbiter og lek med han så han skjønner at det ikke er noe farlig. når du tar på han båndet så må du følge han dit HAN vil gå, det betyr gjennom busker og inn i kratt. mine katter elsker sånne turer når de ikke får vært ute alene (når jeg er borte hos slektninger feks en uke)
TylerDurden Skrevet 2. desember 2013 Forfatter #8 Skrevet 2. desember 2013 Ok, får prøve det med bånd. Jeg har allerede brukt flere 1000,- på leker og senger. Han liker ingen, men han liker det vist jeg leker med han med en fjær, det blir slitsomt i lengda.
TylerDurden Skrevet 3. desember 2013 Forfatter #9 Skrevet 3. desember 2013 Går det an å konvertere han til å bli innekatt, eller ville det vært dyreplageri siden han har nytet utelivet? Tenkte å konvertere et helt rom kun til hans fornøyelse, med klatrestativ og andre leker. Problemet er at han er så vanvittig høylytt, og det er min feil siden jeg har sluppet han ut eller gitt han mat når han lager de irriterende hylene. Når han hyler nå, må jeg bare ignorere han, eller kan jeg ta han er tak i nakken og si hysj, eller sprute vann på han? Det er søvnløse netter her, så jeg må bare vite om alt er bortkasta eller om han vender seg til å være inne, tenkte evnt. å lage et lite playpen i hagen om han ikke kan bli innekatt.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2013 #10 Skrevet 4. desember 2013 Gå ute med den i bånd og vis den rundt huset så den får lukte på ting. Gjør det helst etter 1-2 uker, den burde ha fått "hjemmefølelse" før man begynner å få ut med den. Uansett om den ikke liker bånd, så er dette det lureste. Gjorde det med min katt en del ganger og funket kjempebra! Vi flyttet fra landet til byen og jeg trodde virkelig hun skulle forsvinne så fort vi flyttet, men med denne metoden så gikk det bra. Anonymous poster hash: 92a77...3a9
TylerDurden Skrevet 7. desember 2013 Forfatter #11 Skrevet 7. desember 2013 Det har ikke gått to uker en gang og nå ser jeg at han vil så ut at han mistrives. Aggressiv og halen ser ikke fornøyd ut. Kjøpte bånd i dag, hvordan går jeg frem?
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #12 Skrevet 9. desember 2013 Ta på båndet og løft den ut og sett den et sted, la den lufte på det den vil og gå hvor den vil(selvfølgelig der du har mulighet til å gå) den kommer nok til å være sur for den ikke er vandt med bånd, men det er bare å ignorere. Gjør det 2-3 ganger om dagen, etterhvert kan du slippe den løs. Følg med på den og se hvor den går, den vil vel kanskje holde seg i nærheten av huset med det første, det gjorde hvertfall min. Anonymous poster hash: 92a77...3a9
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #13 Skrevet 8. januar 2014 Vi flyttet for 3 uker siden, og har også katt. Fra landsbygda til en by (liten by, vel og merke). Jeg hadde lest meg opp på det å flytte med katt, og var livredd for at pus skulle enten prøve å gå tilbake til "gamlehuset" eller ikke finne veien til "nyhuset". Så jeg hadde planlagt ganske nøye. Men: Vi holdt henne inne i kun 4 dager. Planen min var at hun skulle bli inne i minst ca. 3-4 uker. Men min samboer mente det var tull, og gikk ut med henne. Han viste henne trappa, hagen, og området rundt. Som vanlig, fulgte hun etter ham med ca. 5 cm avstand.... Og da hun ble lei av å være ute sammen med ham, tok hun retning mot den helt riktige trappa (som er til vår leilighet), og sto på toppen av trappen og ventet på at min samboer skulle bli med henne inn igjen... Hun har vært ute på egen hånd siden da, i flere timer hver dag. Helt uten problemer. Hun vet hvor vi bor, finner riktig trapp, riktig hageport - og det er hos oss hun vil være. Ikke i "gamlehuset". Men det er jo ikke sikkert dette vil gjelde alle katter. Anonymous poster hash: fc242...8e7
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #14 Skrevet 8. januar 2014 Vi fikk oss en hankatt på 4-5 måneder for noen år tilbake. Vi hadde han inne 1 dag, før vi måtte slippe han ut. For INNE ville han IKKE være. Har aldri vært borti en katt som så tydelig viste hvor misfornøyd han var med å være inne. Planen var å holde han inne 2 uker. Alt gikk greit, og han er nå en kraftig aktiv pus på 4 år. Vi bor rett ved veien, men ikke så mye trafikk. (Den forrige katten min ble påkjørt og drept der...) så var selvfølgelig bekymret. Men; katter er IKKE barn. Det er som oftest unge og uerfarne katter som blir påkjørt (vår pus var født og oppvokst ute). Jeg mener også at muligheten til å gå ute for katten er verdt risken. Hvordan hadde du likt å blitt holdt innestengt i det samme huset resten av livet når du er vandt med å være fri?Anonymous poster hash: 6a8a0...80c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå