AnonymBruker Skrevet 2. desember 2013 #1 Skrevet 2. desember 2013 Legen sa at jeg må slanke meg og trene. Han er en ekspert på det jeg har slitt med, og hvis jeg trener og slanker meg, bedrer det sjansen for at jeg holder meg frisk. Jeg har en baby som holder meg våken endel om natta, får ikke åttetimerssøvnen min for å si det sånn. Men hva da? Legen sa at jeg må trene og gå ned i vekt, men så kan jeg ikke gjøre det? Jeg må risikere å bli syk pga mangel på søvn som gjør at jeg ikke får trent????Anonymous poster hash: 85530...4ba
Millimani Skrevet 2. desember 2013 #2 Skrevet 2. desember 2013 Pessimistisk eller? Det blir ikke annet enn du gjør det til selv. Du bør følge legens råd, slanke deg å trene. Det bedrer sjansen din for å holde deg frisk At du ikke får åttetimerssøvnen din fordi du har en baby er helt normalt. Men dette er en "overgangsfase" for når babyen bare blir litt større, så får du mer sammenhengende nattesøvn. Føler du at du har stor mangel på nattesøvn så går det an å kompensere for den ved å sove på dagen, om du føler det høyst nødvendig. Da kan du sove samtidig som babyen, for når babyen sover så trenger den ikke oppmerksomheten din. Klart du kan trene selv om du har baby, hva er problemet? 2
Gjest Arch Skrevet 2. desember 2013 #3 Skrevet 2. desember 2013 Må man sove åtte timer om natta for å slanke seg og trene? Hiv ungen i vogna og gå i oppoverbakker. Der har du en god start. Bytt i tillegg ut usunne matvarer med sunne, så er du skikkelig godt i gang. Og det helt uten å måtte sove mer en du gjør. 12
Favole Skrevet 2. desember 2013 #4 Skrevet 2. desember 2013 Spis sunt, bare der kommer du veldig langt. Ta babyen med ut og trill turer. Gå deg en tur eller tren hjemme etter babyen har lagt seg for kvelden dersom du bor sammen med barnefar. Trene hjemme kan du også gjøre på dagtid når babyen sover eller om den ligger for seg selv og leker med babygym o.l. Undersøk om det finnes mor og barn trening der hvor du bor, det pleier ikke å koste all verden. Det blir hva man gjør det til, klem inn aktivitet her og der, det vil alltid være bedre enn ingenting. Du MÅ ikke ha åtte timer søvn hver natt for å kunne forbedre livskvaliteten din og øke mulighetene dine for å bli frisk, rimelig sikker på at også legen din kan bekrefte det. Om man bare skal se problemer så kommer man seg ihvertfall ingen vei.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2013 #5 Skrevet 2. desember 2013 Pessimistisk eller? Det blir ikke annet enn du gjør det til selv. Du bør følge legens råd, slanke deg å trene. Det bedrer sjansen din for å holde deg frisk At du ikke får åttetimerssøvnen din fordi du har en baby er helt normalt. Men dette er en "overgangsfase" for når babyen bare blir litt større, så får du mer sammenhengende nattesøvn. Føler du at du har stor mangel på nattesøvn så går det an å kompensere for den ved å sove på dagen, om du føler det høyst nødvendig. Da kan du sove samtidig som babyen, for når babyen sover så trenger den ikke oppmerksomheten din. Klart du kan trene selv om du har baby, hva er problemet? Nei, ikke pessimistisk, bare realistisk. Så jeg siter ikke ut kroppen ved å trene, og ikke sove nok? Babyen sover lite om dagen, og er på vei til å sove enda mindre. Håper på å få tilbake nattesøvnen! Må man sove åtte timer om natta for å slanke seg og trene? Hiv ungen i vogna og gå i oppoverbakker. Der har du en god start. Bytt i tillegg ut usunne matvarer med sunne, så er du skikkelig godt i gang. Og det helt uten å måtte sove mer en du gjør. Hvordan vet du hvor mye jeg sover da? siden du skriver at jeg ikke trenger mer søvn enn det jeg får nå. Nei, jeg sover ikke 6 timer om natta heller. Er oppe med babyen ca ti ganger på åtte timer. Eller færre timer. NÅ vet du hvor mye jeg sover. Spis sunt, bare der kommer du veldig langt. Ta babyen med ut og trill turer. Gå deg en tur eller tren hjemme etter babyen har lagt seg for kvelden dersom du bor sammen med barnefar. Trene hjemme kan du også gjøre på dagtid når babyen sover eller om den ligger for seg selv og leker med babygym o.l. Undersøk om det finnes mor og barn trening der hvor du bor, det pleier ikke å koste all verden. Det blir hva man gjør det til, klem inn aktivitet her og der, det vil alltid være bedre enn ingenting. Du MÅ ikke ha åtte timer søvn hver natt for å kunne forbedre livskvaliteten din og øke mulighetene dine for å bli frisk, rimelig sikker på at også legen din kan bekrefte det. Om man bare skal se problemer så kommer man seg ihvertfall ingen vei. Jg skjønner ikke hvorfor dere er så negative av dere. Kun fordi jeg SPØR hvor viktig søvn er, så kommer dere som perler på en snor og kjefter og antar og all den dritten der. Det eneste jeg lurte på var hvor VIKTIG det var å sove normalt for treningen, hva kroppen tåler før den sliter sg ut istedet for å bygge seg opp. Dere vet ikke OM jeg allerede er igang med trening, dere visste ikke hvor mye eller lite jeg sov, og at jeg "ikke får åttetimerssøvnen min" var en sterk underdrivelse for å Seim noen kunne svare på hva kroppen tåler av påkjenningen, om treningen gir overskudd eller om jeg må vente til jeg sover mer om natta og avbryte treningen jeg allerede har begynt på. Anonymous poster hash: 85530...4ba
Erazor Skrevet 2. desember 2013 #6 Skrevet 2. desember 2013 Nei, ikke pessimistisk, bare realistisk. Så jeg siter ikke ut kroppen ved å trene, og ikke sove nok? Babyen sover lite om dagen, og er på vei til å sove enda mindre. Håper på å få tilbake nattesøvnen! Sannsynligvis vil du få mer energi om du trener. I tillegg finnes det undersøkelser som viser at man kan få bedre søvnkvalitet av aktivitet, men at det kan ta tid før resultatene kommer. Du kan lese mer om dette på NHI: http://nhi.no/forside/sovnproblemer-og-fysisk-aktivitet-40273.html Med andre ord vil det nok være greit å komme i gang, selv om det kan være slitsomt i starten. 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2013 #7 Skrevet 2. desember 2013 Men går du aldri turer med barnet ditt da? Det er da tung trening det, om du for eksempel går i oppoverbakker. Da får du samtidig to fluer i en smekk. Om du virkelig ikke har tid til å gå turer, så begynn med kostholdet. Det skal ikke være så vanskelig å bare gå ned i vekt av det. Anonymous poster hash: 07ce1...dcb 4
Luckiness Skrevet 2. desember 2013 #8 Skrevet 2. desember 2013 Mange får faktisk mer energi av å trene! Så kanskje du vil føle deg mer energifull om du begynner å trene, selv om du ikke føler du har fått nok timer med søvn. -Lag deg en sunn mat-ukesplan for hver uke. Skriv ned hva du skal spise til frokost, lunsj, middag og kvelds (evt. mellommåltider også) den uken, og hold deg til denne. -Gå trilleturer i fort tempo og i bakker -Kjøp et par treningsdvd'er eller finn videoer på youtube med enkle treningsprogram du kan gjøre etter at barnet ditt er lagt eller mens h*n ligger i vippestol/på teppe ved siden av deg. -om du har råd så kan en spinningsykkel, løpebane eller ellipsemaskin være til god hjelp. Da kan du trene kondisjon hjemme. Eller kanskje du kjenner noen som har og du kunne lånt av for en periode?
Favole Skrevet 2. desember 2013 #9 Skrevet 2. desember 2013 Da må du faktisk formulere deg litt bedre enn hva du har gjort i startinnlegget, for det du forsvarer deg med samsvarer ikke med første innlegg. Første innlegg virker sutrete i forhold til at du ikke får nok søvn og dermed ikke kan trene slik som legen påpeker at du bør, ikke at du lurer på hvordan kroppen vil tåle trening med mindre søvn enn normalt. 4
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2013 #10 Skrevet 2. desember 2013 Jg skjønner ikke hvorfor dere er så negative av dere. Kun fordi jeg SPØR hvor viktig søvn er, så kommer dere som perler på en snor og kjefter og antar og all den dritten der. Det eneste jeg lurte på var hvor VIKTIG det var å sove normalt for treningen, hva kroppen tåler før den sliter sg ut istedet for å bygge seg opp.Anonymous poster hash: 85530...4ba Du lurte jo ikke på det, du skrev "Jeg må risikere å bli syk pga mangel på søvn som gjør at jeg ikke får trent????", som får det til å høres som du skriker i fistel på en lettere psykotisk måte. Du blir ikke syk av mangel på søvn, og mangel på søvn gjør ikke at du ikke får trent. Man kan fint gå ned i vekt kun ved å ha et vettugt kosthold, og hvis du i tillegg går en times trilletur om dagen er du veldig godt i gang. Anonymous poster hash: f90c3...76d 6
Gjest Arch Skrevet 2. desember 2013 #11 Skrevet 2. desember 2013 Selv om du er våken åtte ganger på seks timer er det vel ingen grunn til å spise usunt og være inaktiv? Det er sånn det er å være mor, man trenger ikke bli usunn i tillegg til trøtt. 1
Jade Skrevet 3. desember 2013 #12 Skrevet 3. desember 2013 Har du en mann som kan ta babyen om kvelden, så du får sovet til han må legge seg selv? Så får du tatt igjen litt søvn? Sov middag når babyen sover, og ta trilleturen etterpå. (ellers sover babyen på turen, og så får du ikke sovet selv. Sjekk kaloriinnholdet på det du spiser, og se hva du kan kutte ned på uten å sulte deg. Snacks, brus, saft osv.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #13 Skrevet 3. desember 2013 Du lurte jo ikke på det, du skrev "Jeg må risikere å bli syk pga mangel på søvn som gjør at jeg ikke får trent????", som får det til å høres som du skriker i fistel på en lettere psykotisk måte. Du blir ikke syk av mangel på søvn, og mangel på søvn gjør ikke at du ikke får trent. Man kan fint gå ned i vekt kun ved å ha et vettugt kosthold, og hvis du i tillegg går en times trilletur om dagen er du veldig godt i gang. Anonymous poster hash: f90c3...76d Hold kjeft du. Anonymous poster hash: 85530...4ba
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #14 Skrevet 3. desember 2013 Selv om du er våken åtte ganger på seks timer er det vel ingen grunn til å spise usunt og være inaktiv? Det er sånn det er å være mor, man trenger ikke bli usunn i tillegg til trøtt.Selv om du er våken åtte ganger på seks timer er det vel ingen grunn til å spise usunt og være inaktiv? Det er sånn det er å være mor, man trenger ikke bli usunn i tillegg til trøtt. Hva snakker du om?? Hvor får du det fra?? Herlighet.. Anonymous poster hash: 85530...4ba
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #15 Skrevet 3. desember 2013 Da må du faktisk formulere deg litt bedre enn hva du har gjort i startinnlegget, for det du forsvarer deg med samsvarer ikke med første innlegg. Første innlegg virker sutrete i forhold til at du ikke får nok søvn og dermed ikke kan trene slik som legen påpeker at du bør, ikke at du lurer på hvordan kroppen vil tåle trening med mindre søvn enn normalt. Nei, det er dere som må slutte å DØMME og anta slik dere gjør i absolutt alle tråder. Jeg har aldri skrevet at jeg ikke trener. Jg har ikke sutrer om mangel på søvn. Det eneste jeg skrev var et spørsmål om hva lite søvn gjør med kroppen, og hva kroppen TÅLER av påkjenninger før den knekker sammen eller bryter seg selv ned. Så gå og få deg litt sex du. Så kanskje du bir blid. Anonymous poster hash: 85530...4ba
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #16 Skrevet 3. desember 2013 Tror jeg må ha teskjeen klar. Litt oppklaringer: 1: jeg trener fra før 2: jeg sover ikke om natta 3: jeg kan ikke sove om dagen 4: jeg må gå ned i vekt 5: jeg spiser sunt 6: jeg vet hvilken trening jeg bruker og skal bruke 7: jeg triller også stort sett hver dagAnonymous poster hash: 85530...4ba
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #17 Skrevet 3. desember 2013 Og 8: det jeg lurte på var: kan man trene selvom kroppen får underskudd av søvnAnonymous poster hash: 85530...4ba
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2013 #18 Skrevet 3. desember 2013 Legen sa at jeg må slanke meg og trene. Han er en ekspert på det jeg har slitt med, og hvis jeg trener og slanker meg, bedrer det sjansen for at jeg holder meg frisk.Så trener du og spiser sunt. Enkelt og greit. Mindre inn enn ut. Ikke rakettforkning dette. Jeg har en baby som holder meg våken endel om natta, får ikke åttetimerssøvnen min for å si det sånn. Men hva da?Ja, hva da? Legen sa at jeg må trene og gå ned i vekt, men så kan jeg ikke gjøre det? Jeg må risikere å bli syk pga mangel på søvn som gjør at jeg ikke får trent????Du merker om du blir syk. Vi gjør alle det. Så om du merker at du blir syk så tar du en pause på en dag eller to, eller roer litt ned. Om du sover mer enn en 3-4 timer usammenhengende fungerer du helt som normalt. Å være trøtt og sliten er ikke farlig. Du tåler fint 1-2 timers trening daglig på dårlig med søvn. Folk har da aktive jobber der de jobber ute 7,5 timer 5 dager i uka med småunger hjemme. Helt vanlig. Kalles småbarnsfasen. Om 3-4 år blir det mer søvn på deg om dere ikke får flere småtasser i mellomtida.Anonymous poster hash: 85530...4ba Anonymous poster hash: 3219b...79c
Favole Skrevet 3. desember 2013 #19 Skrevet 3. desember 2013 Når du ikke klarer å presisere hva det er du faktisk lurer på, så svarer man ut fra det som står i startinnlegget. Ingen steder i startinnlegget spør du direkte hva lite søvn gjør med kroppen eller hva kroppen tåler av påkjenninger. Om du ordlegger deg korrekt fra begynnelsen av gjør du det hele så mye lettere for deg selv. 1
Raven Emerald Skrevet 3. desember 2013 #20 Skrevet 3. desember 2013 (endret) Det er viktig å hvile, du skal først og fremst ha energi til å ta deg av ungen. Trening kan derimot bestå i å gå turer, det finnes øvelser du kan gjøre mens du bærer barnet ditt, f. eks. i bæretøy. Du kan ta knebøy, der barnet er ekstra vekt. Nå i starten bør du ikke ta deg så alt for mye ut i treningen, men litt kan du gjøre uten at det går ut over søvn. Bruk trening som en form for lek med barnet mens det er våkent, ta deg en tur ut på tur i løpet av dagen (frisk luft er flotte greier), og ellers sov samtidig som barnet. Men husk at du ikke skal presse deg for hardt. Etterhvert vil nok lille få bedre grep om dette med soving, og da kan du øke på med mer trening. Enn så lenge får du heller tenke at du skal spise sunt, og gjøre noen enkle øvelser (i tillegg til tur), for å i det minste ha kommet i gang. Man kan si hva man vil, men å trene på søvnunderskudd, er bare dritt. Er man utrent i utgangspunktet, må det å starte å trene "for fullt" på søvnunderskudd være verdens dårligste råd. VIL man at hun skal få en depresjon, eller? Edit; ser du trener/ har trent fra før. I så fall kjenner du kanskje kroppen din godt nok til at du vet hva du tåler. Og det vil gjøre det litt lettere å vite hvor grensa di går. Endret 3. desember 2013 av Raven Emerald
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå